Przejdź do treści

Zdrowe odżywianie chroni mózg przed depresją

Smutna kobieta siedzi na kanapie z pizza i ogląda telewizję.
Źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie
Nike
Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

Depresja zajmuje czwarte miejsce wśród najpowszechniejszych chorób i wciąż zacięcie walczy o trzecie. Według ekspertyz WHO do 2030r. wysunie się na prowadzenie. Na świecie ponad 350 mln osób cierpi na tę chorobę. Przyczyny depresji są różne, tak jak sposoby na jej leczenie. Okazuje się, że możemy wyjść przeciw depresji i starać się jej zapobiegać znacznie wcześniej.

Autorka analizy dr Almudena Sanchez-Villegas z Uniwersytetu Las Palmas de Gran Canaria opisała badania przeprowadzone na 15 tysiącach ludzi. Badanie miało miejsce w 1999r. i polegało na przesłuchaniu osób, które w danym momencie nie przejawiały objawów depresji. Po upływie około 8,5 roku depresję zdiagnozowano u 1550 osób. Największy wpływ na zmniejszenie ryzyka rozwoju choroby miały zmiany żywieniowe. Wykazano, że spożywanie warzyw, owoców, orzechów oraz unikanie mięsa i słodyczy, wyraźnie zmniejsza ryzyko powstawania depresji.

– Mózg jest niesłychanie plastyczny, potrzebuje białka i nowych wyzwań po to, żeby był długo sprawny. Mózg, który jest żyjącym narządem i nadzwyczaj ważnym procesorem głównym, potrzebuje swoich składników, żeby dobrze funkcjonował. Białko jest podstawą. Wynik jednak nie jest stuprocentowy. Można się zdrowo odżywiać a równocześnie genetycznie są takie uwarunkowania, że w pewnym momencie coś się zaczyna dziać. Nie ma mocnych, jednak możemy coś zrobić, nie jesteśmy tacy bezradni – wyjaśnia psycholog, Zuzanna Celmer.

W kolejnych badaniach naukowcy będą starać się poznać konkretne substancje, które wpływają na procesy neurofizjologiczne, zmniejszające ryzyko zaburzeń zdrowia psychicznego.

Trzymajmy kciuki, że wyprzedzą w swych badaniach depresję i zostawią ją w tym wyścigu daleko z tyłu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie uciekaj od smutku

Depresja ma różne oblicza. O tym objawie rzadko się mówi

Masz zaburzenia lękowe? Wydaje ci się, że nie jesteś nikomu potrzebna? Zobacz ilustracje, które powinna zobaczyć każda osoba z problemami zdrowia psychicznego

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

depresja

Bieg charytatywny, bilbordy na ulicach, kampanie społeczne. Wszystko po to, abyś wiedziała, że z depresji można wyjść

Depresja w masce. Jak ją zdekonspirować i zadziałać skutecznie?

Sprite walczy z nienawiścią w Internecie. „Z miłością do hejterów” – właśnie tak powinny wyglądać reklamy!

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

depresja smutna dziewczyna

Depresja to nie jest po prostu smutek. Choroba objawia się w sposób – dla laika – nieoczywisty

„Wszystko będzie dobrze” to banał. Jak umiejętnie pocieszać?

Zakryj blizny tatuażem. Świetna inicjatywa z okazji Tegorocznego Dnia Świadomości Autoagresji

oddział psychiatria

Ostatni oddział psychiatryczny dla dzieci w Warszawie nie zostanie zamknięty. Uspokaja rzecznik NFZ

Kobieta w szpitalu

Coraz mniej lekarzy, coraz więcej pacjentów. Ostatni w Warszawie oddział psychiatryczny dla dzieci zostanie zamknięty

Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się

„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

mama i dziecko

Przełom w leczeniu depresji poporodowej. FDA zatwierdziła nowy lek. Szybki, skuteczny, ale bardzo drogi

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

„Postanowiłam, że to ja wydymam bulimię, a nie ona mnie”. Aleksandra Dejewska o wyjściu z zaburzeń odżywiania

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Gorsza od innych. Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Anhedonia – gdy nic nie cieszy

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

„Im więcej zrobimy dla siebie w wieku średnim, tym większe mamy szanse na udaną starość. Na swoją starość pracujemy też tym, jacy jesteśmy dla ludzi”. O depresji ludzi starych rozmawiamy z prof. Dominiką Dudek

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem