Przejdź do treści

Jeszcze chandra czy już depresja?

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Krótsze dni, brak słońca, coraz niższe temperatury. Mało komu udaje się w tych warunkach uniknąć jesiennego spadku nastroju. A jeśli to nie przejściowy kryzys, tylko depresja? Dowiedz się, jak ją rozpoznać i jak sobie pomóc.

Budzę się (…) smutna i ponura, i na jedno mam tylko ochotę: żeby zagrzebać się w kupie zwiędłych liści i spać dalej – te słowa Agnieszki Osieckiej trafnie opisują ten dziwny stan, który pojawia się wraz z jesiennym pogorszeniem nastroju. Coraz krótsze dni, brak słońca, niższe temperatury fatalnie wpływają na nasz nastrój. A jeśli to nie przejściowy kryzys, tylko depresja? Dowiedz się, jak ją rozpoznać i jak sobie pomóc.

Depresja pojawia się znikąd

Nikt nie jest winny temu, że zachorował na depresję. Choroba najczęściej pojawia się „znikąd” – nie muszą poprzedzać jej żadne tragiczne wydarzenia w naszym życiu. Może dopaść absolutnie każdego, bez względu na wiek, styl życia czy charakter. I choć niby o tym wiemy, wciąż zbyt często oskarżamy osoby chorujące na depresję o to, że „są słabsze, użalają się nad sobą, nie potrafią sobie poradzić ze swoimi problemami” itd. Sami chorzy również oceniają siebie bezlitośnie. Wydaje im się, że są winni swojej niemocy, zaniedbywania obowiązków. To poczucie winy jest niebezpieczne, bo wzmacnia objawy depresji i jednocześnie powstrzymuje od skorzystania z pomocy lekarza. Dlatego bardzo ważne jest, by pamiętać, że depresja to choroba taka sama jak każda inna. To, czy na nią zachorujemy, nie ma większego związku z naszą odpornością ani z tym, jakimi ludźmi jesteśmy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł
Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
Zdrowie umysłu
WIMIN Głębokie skupienie, 30 kaps.
79,00 zł
Zdrowie umysłu
Miralo, Suplement diety wspomagający odporność na stres, 20 kapsułek
20,99 zł

Depresja może być różna

Nawet jeśli depresja nie dotknęła ani nas osobiście, ani nikogo z naszych bliskich, zwykle mamy własne wyobrażenie na temat jej objawów. Wyobrażenia te powstają często na podstawie portretów przedstawionych w kulturze popularnej. Przerwana lekcja muzyki, Dzień świra, Powrót do Garden State, Godziny, Sala samobójców, American Beauty – to tylko niektóre filmy pokazujące spektrum bohaterów dręczonych objawami depresji. I tak jak różni są bohaterowie tych filmów, tak różne oblicza może przyjmować depresja. Depresja wywołuje zobojętnienie, niemoc, paraliżującą bezradność. Może wyssać wszelkie siły życiowe, przykuwając na długie dni i tygodnie do łózka. Albo wręcz przeciwnie: może wywołać nadmierne pobudzenie, irytację, agresję. Bo depresja to przede wszystkim ewidentna zmiana stosunku do otaczającego nas świata.

To, co wspólne dla osób chorych na depresję, to utrata zainteresowania swoimi dotychczasowymi sprawami i trudności z radzeniem sobie z codziennymi obowiązkami. Choroba sprawia, że człowiek traci zdolność do odczuwania przyjemności, czuje się coraz bardziej oddalony od swojego życia. Sylvia Plath nazwała to poczucie „szklanym kloszem” – barierą stworzoną przez chorobę, która sprawia, iż chory czuje się oderwany od rzeczywistości i odgrodzony od innych ludzi. I cokolwiek robi, by to zmienić, jakkolwiek próbuje – szklany klosz skutecznie powstrzymuje go od powrotu do swojego życia. Na szczęście istnieją sposoby, by wydostać się spod tego szklanego klosza.

Depresja jest uleczalna

Depresję można skutecznie leczyć. W tym celu konieczne jest wsparcie psychiatry lub psychologa i dobranie odpowiednich leków. Leki antydepresyjne służą temu, by przywrócić równowagę chemiczną w mózgu. Dzięki nim poprawia nam się nastrój i odzyskujemy siły.

Wiele osób ma opory przed zażywaniem leków antydepresyjnych. Obawiają się, że zażywanie tych leków je zmieni, sprawi, że przestaną być sobą. Tymczasem to nie leki antydepresyjne nas zmieniają, lecz sama depresja. Tworzy ona nowe połączenia synaptyczne w naszym mózgu, zmieniając nasz sposób myślenia, patrzenia na świat, odczuwania.

Leczenie depresji trwa niestety dłużej niż leczenie np. przeziębienia. Specyfika leków antydepresyjnych sprawia, iż dla każdego chorego należy indywidualnie dobrać dawki, co wymaga czasu. Dodatkowo leki antydepresyjne trzeba brać nawet wtedy, gdy widzimy wyraźną poprawę samopoczucia. Nie można ich odstawić z dnia na dzień, należy stopniowo zmniejszać dawki pod kontrolą lekarza. To wszystko sprawia, że leczenie depresji może trwać od kilku miesięcy do powyżej roku. Warto o tym pamiętać, by nie zniechęcać się brakiem szybkich rezultatów i nie rezygnować przedwcześnie z leczenia. Jak niedoleczone przeziębienie, niedoleczona depresja również może wywołać powikłania, a przede wszystkim zwiększa ryzyko nawrotu choroby.

daria rybicka

Co zrobić, by depresja nie wróciła?

Depresja nas zmienia. Tworzy nowe schematy reakcji. Przez to drobne niepowodzenia, które przed chorobą nie zrobiłyby na nas wrażenia, teraz mogą wywoływać falę krytycznych myśli i trudnych emocji. Aby się z tym uporać, konieczne jest skorzystanie ze wsparcia psychologa. Odpowiednia terapia psychologiczna pomaga przełamać nawyki naszego umysłu wykreowane przez depresję i uczy nas konstruktywnych sposobów radzenia sobie z emocjami i destrukcyjnymi myślami.

Aby ustrzec się depresji, warto dbać o swoje ogólne zdrowie i samopoczucie. Odpowiednia ilość snu, odżywcza dieta, aktywność fizyczna – to wszystko pomaga nam utrzymać życiową równowagę. Skuteczne są również praktyki, które pozwalają nam na bardziej świadome poznanie naszego ciała i jego sposobów reagowania, odczuwania – joga, medytacja, uważność (midfulness).

Najważniejsze bowiem, by znać siebie i swoje reakcje. Dzięki temu skuteczniej wyłapiemy jakiekolwiek niepokojące objawy – zmiany nastroju, spadek energii, brak apetytu. Im szybciej rozpoznamy chorobę, tym szybciej będziemy mogli zareagować: skorzystać z pomocy lekarza i pozbyć się jej z naszego życia.

Katarzyna Juszczak – psycholożka, trenerka i kognitywistka, od roku prowadzi Pracownię Rozwoju Osobistego Bo tak! Organizuje rozmaite warsztaty na terenie Wielkopolski (i nie tylko!). Poza tym piecze ciasta, pisze bloga, a kiedy tylko pogoda dopisuje, wskakuje na rower i pędzi w nieznane.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Całe życie towarzyszył mi natłok myśli. Jakby w mojej głowie grało radio” – mówi Paulina Pietrzak, psycholożka z diagnozą ADHD

„Świat wydaje się po prostu bezbarwny”. Milena Wojnarowska wyjaśnia, czym jest anhedonia i dlaczego nie wolno jej bagatelizować

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem

Rezyliencja – co to jest i jak samodzielnie rozwijać tę kompetencję społeczną?

"Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie / gettyimages

„Bez względu na wszystko, zawsze znajdzie się światełko na końcu tunelu”. Bella Hadid o międzypokoleniowej traumie

„Latałam z wywieszonym jęzorem, nie lubiłam siebie i jeszcze sobie dowalałam, że jestem beznadziejna”. O wychodzeniu z depresji i pracoholizmu opowiada Dagny Kurdwanowska

Kobieta

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

„Będziemy odchodzić od technologii, a skupiać się na powrocie do naturalnego kontaktu człowieka z człowiekiem. Takie skin to skin w psychologii” – mówi psycholożka Monika Winek

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

„Myśli mają potężną moc, ale nie magiczną. Afirmacje i medytacja nas nie wyleczą”. O prawie przyciągania i pseudopsychologii mówi Zuzanna Butryn

Depresja sezonowa

Ciemno, zimno i smutno, czyli depresja sezonowa. „To nie jest zwykła jesienna chandra” – podkreśla Milena Wojnarowska. Jak odróżnić oba te stany?

Kobieta leży na łóżku z pamiętnikiem w ręce

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Filofobia – gdy miłość wywołuje atak paniki. Jakie są przyczyny strachu przed zakochaniem? 

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Bullying – czym jest? Jakie są przyczyny, skutki i skala bullyingu i cyberbullyingu

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

„Można jednocześnie kochać i pożądać partnera, a po zbliżeniu z nim doświadczać smutku”. Skąd się bierze poseksualny blues w sypialni i jak sobie z nim radzić, mówi Marta Tabor

×