Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Książka na stres

Książka na stres
6 minut czytania obniża poziom stresu o dwie trzecie. Zdjęcie: shutterstock

Zaledwie 6 minut czytania zmniejsza poziom zestresowania o dwie trzecie! Jeśli nie dla poszerzania horyzontów, to czytajcie przynajmniej dla zdrowia ducha. Książki mogą być przyjemną i skuteczną terapią odstresowującą.  

Książka na stres

Już 6 minut czytania może wystarczyć, aby obniżyć poziom stresu o dwie trzecie! – dowodzą badania neuropsychologa doktora Davida Lewisa. Według niego czytanie koi nerwy skuteczniej i szybciej niż słuchanie muzyki, wypicie filiżanki herbaty czy nawet spacer. Jak to sprawdził? Badanych poddawano „stresującym” testom oraz aktywnościom, cały czas mierząc napięcie mięśni i pracę serca. Później stosowano różne techniki relaksacji i sprawdzano podstawowe parametry. Czytanie dało najlepszy rezultat, bo wykonując tę czynność, odrywamy się od codziennych problemów i zmartwień, a uwagę skupiamy na tekście, fabule książki, ilustracjach. To relaks dla ciała i umysłu.

Książka przeciw demencji

…bo w końcu mózg jest jak mięsień - trzeba go ćwiczyć. Badania z Proceedings of the National Academy of Sciences dowiodły, że dorośli, którzy częściej angażują swój mózg w czytanie i zapamiętywanie, rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera.

Książka na dobry sen

Skoro książka pomaga się odstresować, to w rezultacie pomaga też odprężyć się przed zaśnięciem. Osobom z problemami tego typu zaleca się wprowadzenie codziennej rutyny, polegającej na wyciszaniu się przed zaśnięciem. I tu książka jest jak znalazł. Najlepiej ta tradycyjna - papierowa. Ostatnie badania pokazują, że czytanie przy słabym świetle wcale nie wpływa znacząco na pogorszenie wzroku. To lepsze niż gapienie się w jasny monitor komputera czy telefonu – mózg dostaje wtedy informację: jest jasno, trzeba wstawać!

Książka na smutki

Czytanie może być terapią. W PLOS ONE znajdziecie wyniki badania, w którym brali udział chorzy na depresję. Włączenie do leczenia czytania zaowocowało znacznie lepszymi postępami niż w przypadku standardowej terapii. Książka jest dobra zawsze, gdy łapie nas chandra. Zamiast po dramat czy horror sięgnijmy lepiej po dobrą komedię albo poradnik o pozytywnym myśleniu.

O tym, jak dobra fikcja działa na emocje, przeczytacie także tutaj. A jeśli nadal brak wam motywacji, podejmijcie nasze czytelnicze wyzwanie!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Książki wiecznie młode

Agnieszka Radziszowska

Fikcja na emocje

Marta Witkowska

Najpopularniejsze wpisy