Przejdź do treści

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
przegrzewanie organizmu
5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy zimą za bardzo podkręcasz ogrzewanie
Szampon musi się pienić, żeby być skutecznym? Tłumaczą eksperci z „Czytamy etykiety”
kobieta i smog
Smog: jak powstaje i z czego się składa?
Prof. Mariusz Bidziński / Kwiat Kobiecości
Prof. Mariusz Bidziński: nie chodzi o to, że lekarze słabo leczą raka jajnika. Są po prostu zaskakiwani chorobą, gdy pacjentka przychodzi z zaawansowanym nowotworem
ugryzienie przez pluskwy
Ugryzienie pluskwy – jak wygląda? Co zrobić z miejscem ukąszenia?

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. To jedna z prawd podstawowych, którą nagminnie lekceważymy. O tym, dlaczego śniadanie jest takie ważne, jakie błędy popełniamy najczęściej oraz o kilku śniadaniowych faktach i mitach opowie Alina Olczak – psychodietetyczka z poradni Back to Shape.

Śniadanie faktycznie jest niezwykle istotne. To pierwszy posiłek po nocy, a więc po czasie, w którym nasz organizm wycisza się, odpoczywa i regeneruje. Zakładając, że zdrowy sen powinien trwać 8 godzin, a ostatni wieczorny posiłek jemy 2 godziny przed snem, oznacza to, że śniadaniem uzupełniamy niedobór energetyczny z 10 godzin – mówi Alina Olczak.

Podstawowy błąd – brak śniadania

Z raportu TNS OBOP dotyczącego nieprawidłowego modelu żywienia wśród nastolatków wynika, że 25 proc. dzieci w wieku 13–16 lat nie je śniadań, mimo że z przekonaniem potrafią wydeklamować wszystkie argumenty przemawiające za koniecznością ich jedzenia. Coraz częściej w rodzinach rezygnujemy ze wspólnego śniadania, tłumacząc się pośpiechem, brakiem czasu. Kończy się na łyku kawy, a dzieci często dostają drobne, za które kupią drożdżówkę. – Pominięcie śniadania prowadzi do obniżenia poziomu cukru we krwi. Czujemy się wówczas ospali, mamy problem z koncentracją, jesteśmy rozdrażnieni – mówi Alina Olczak.

W tym momencie intuicyjnie sięgamy po produkty, które szybko uzupełnią poziom cukru, a więc słodkie bułeczki, batoniki. Wiele osób świadomie pomija śniadanie, zakładając błędnie, że dzięki temu szybciej schudną. To jeden z większych mitów. Niejedzenie nie sprzyja odchudzaniu. Pominięcie śniadania albo zredukowanie go do jabłka przyniesie odwrotny skutek, na dłuższą metę okaże się nieefektywne i nawet szkodliwe. Niedobór węglowodanów spowolni metabolizm, bo śniadanie jest porcją paliwa. Jeśli go nie dostarczymy, proces przemiany materii nie będzie się odbywał prawidłowo

Psychodietetyczka Alina Olczak

Drugie śniadanie powinno być drugie, a nie pierwsze

Odkładanie śniadania na czas bycia w pracy to kolejny błąd. Zanim dojedziemy do pracy, ogarniemy sprawy bieżące i znajdziemy naprawdę spokojną chwilę, okaże się, że jest godzina 10 albo 11. To czas drugiego śniadania. Przynajmniej od 4 godzin jesteśmy na nogach, w biegu i funkcjonujemy na oparach energetycznych sprzed kilkunastu godzin. – Posiłek jedzony w przerwie śniadaniowej w pracy powinien być de facto symbolicznym uzupełnieniem zapasów. To może być wówczas jabłko, garść suszonych owoców lub orzechów, dobrej jakości jogurt, np. z domową granolą – mówi psychodietetyczka i dodaje – Kiedy jednak drugie śniadanie staje się pierwszym posiłkiem, okazuje się, że będzie ono zbyt obfite lub niewystarczające.

 

Jemy za mało albo za dużo

Często pierwsze śniadanie ograniczamy do małego jogurtu, jednego owocu czy ryżowego wafelka. To za mało. Znów jajecznica z pięciu jajek czy stos kanapek to zdecydowanie za dużo.

Śniadanie powinno stanowić ok. 25 proc. wszystkich kalorii spożywanych w ciągu dnia. Nie chodzi jednak tylko o kalorie, ale również o różnorodność. Kanapki z białej bułki z masłem i żółtym serem wypełnią nasze 25 proc., dadzą nawet uczucie sytości, ale nie dostarczą niezbędnych substancji odżywczych. Zabraknie warzyw, owoców, a więc witamin, błonnika, dobrych węglowodanów, które powoli będą dostarczać nam energii

Psychodietetyczka Alina Olczak

Klasyk śniadaniowy – grzechy największe

Płatki śniadaniowe zalane mlekiem czy jogurtem, parówki, tosty, pasztety i topione serki – oto największe zbrodnie śniadaniowe. Szybkie i proste, niewymagające czasu i wysiłku, a zgodnie z przekazem reklamowym pełnowartościowe produkty spożywcze. Na pewno? – Nie. To są produkty, które powinniśmy wyeliminować z jadłospisu zupełnie. Nie tylko ze śniadania, ale w ogóle. Płatki śniadaniowe jedynie w teorii są pożywne i zdrowe. To cukry proste z dodatkiem różnych substancji, które być może nadają płatkom ładny wygląd i jakiś smak, ale nie są niezbędne dla naszego organizmu. To wysoko przetworzone produkty, o pięknych kształtach, kolorach i wyszukanych smakach. Przede wszystkim słodkie, dlatego tak lubiane przez dzieci. I dlatego jako pierwsze powinny zniknąć z naszych koszyków. Tak samo jak parówki – nawet te w teorii składające się z 95 proc. z mięsa nie są najlepszym pomysłem na jedzenie. Tańsze wersje mogą zawierać nawet jedynie 30 proc. mięsa i w zasadzie nie powinny być spożywane. W ogóle warto czytać etykiety – przypomina Alina Olczak i dodaje – Wówczas dowiemy się, co tak naprawdę kryje się w pasztetach w aluminiowych foremkach, w serkach topionych czy modnych ostatnio chlebach tostowych. Przygotowanie kanapki z chleba tostowego z serkiem topionym i ketchupem zajmie nam tyle samo czasu co przygotowanie kanapki z pieczywa pełnoziarnistego z serem dobrej jakości i pomidorem, być może też kawałkiem sałaty czy odrobiną kiełków. Nie ma więc mowy o wygodzie, lecz o naszych przyzwyczajeniach.

Monika Prześlakowska

Dobre śniadanie według dietetyka to np. twarożek z pokrojonymi rzodkiewkami, jajko na miękko plus garść kiełków słonecznika, kasza jaglanka z nerkowcami i natką pietruszki, grahamka z wędzonym łososiem i sałatą, owsianka z jabłkiem cynamonem i orzechami włoskimi.

Żeby śniadanie spełniało swoje zadanie, faktycznie powinno być zjedzone tuż po przebudzeniu. Niech składa się z produktów nieprzetworzonych: otrębów, nasion, jajek, świeżych warzyw i owoców. Dobre śniadanie to kompozycja białka, węglowodanów, błonnika i witamin. Oczywiście białko nie musi być pochodzenia zwierzęcego – jajko czy jogurt spokojnie możemy zastąpić bogatą w dobrze przyswajane białko soczewicą w dowolnej postaci, np. pasty na kanapki. Dobrze zbilansowane śniadanie dostarczy nam energii. Jeśli po zjedzonym śniadaniu czujesz się ospale, ociężale, nie masz energii, za to masz problem z koncentracją albo pomimo uczucia sytości nadal czujesz się głodny, oznacza to, że twoje śniadanie nie spełniło swojego zadania. Przyjrzyj się uważnie temu, co jesz, i spróbuj wprowadzić zmiany. To nie boli!

Alina Olczak psychodietetyk, poradnia Back to Shape.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jabłka w cieście naleśnikowym. Idealna propozycja na śniadanie

Owsianka / istockphoto.com

Śniadanie – ostrożnie z cukrem!

masło orzechowe

Domowe masło orzechowe

Sałatka z pieczoną dynią

Sałatka z pieczoną dynią i ciecierzycą. Wyborna przekąska, która rozgrzewa i syci na długie godziny!

Kanapki z ciecierzycą i jajkiem w koszulce

3 razy wrap

Znudziły ci się zwykłe kanapki? Zrób sobie wrapy. Proponujemy 3 niebanalne przepisy

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Posypane orzechami laskowymi i polane syropem klonowym smakują obłędnie!

pasta z bakłażana

Baba ghanoush – pasta z bakłażana. Smakuje tak, jak wygląda!

Zjedz komosę na śniadanie!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

śniadanie

NIE dla parówek i croissantów na śniadanie. Czego jeszcze nie warto jeść na czczo?

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.