Przejdź do treści

Pij wodę zimą!

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziecko je posiłek przy stole i pije wodę ze szklanki
Co czuje dziecko, kiedy jest zmuszane do jedzenia? Wyjaśnia dietetyczka
Posiłek w restauracji. Kobieta je
7 nieoczywistych produktów, po których może ci się odbijać
kobieta w ciąży
„3 razy rodziła, karmiła piersią i nigdy nie miała USG piersi…”. Dr Strus o tym, że ciąża nie chroni przed nowotworem
Grzyby trzymane w dłoniach
Jak przygotować się do grzybobrania? GIS podaje najważniejsze zasady
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming

Myślisz, że odwodnić można się tylko w upały? To nieprawda. Gdy zaczynają się przymrozki, a kaloryfery pracują pełną parą, twój organizm potrzebuje dodatkowego nawodnienia. I herbata z sokiem wcale mu nie wystarcza!

 

Kaloryferowa Sahara

Myślisz, że latem razem z potem tracisz więcej wody niż zimą, kiedy pocisz się sporadycznie na siłowni czy pilatesie? Pamiętaj, że wodę wydatkujesz, także oddychając. W czasie upału (35 st. C), gdy wilgotność wdychanego powietrza dochodzi do 75 procent, tracisz z oddechem około 7 ml wody na godzinę. Kiedy na okiennym termometrze jest 10 stopni na minusie, a wilgotność powietrza wynosi 25 procent, utrata wody wraz z wydechem wzrasta do około 20 ml na godzinę. Do tego jeszcze dochodzą gorące kaloryfery, które sprawiają, że twój organizm czuje się dosłownie jak na pustyni. W powietrzu przegrzanego mieszkania może się rozpuścić niemal 10 razy więcej pary wodnej niż w takiej samej objętości chłodnego powietrza. To oznacza, że wilgotność powietrza w domu może spaść do zaledwie 10 procent (na większości pustyń wskaźnik wilgoci wynosi mniej niż 20 procent). Nic dziwnego, że w sezonie grzewczym skóra staje się sucha i zaczyna swędzieć, a także doskwiera suchość w nosie i ustach (znak wysuszonej śluzówki). Najwyższa pora zacząć się mocniej nawadniać. Zwiększ wilgotność w domu za pomocą elektronicznych nawilżaczy, a przede wszystkim więcej pij.

Zimowe napary

Problem w tym, że pijąc, nie zawsze nawadniamy organizm. Niektóre płyny mają wręcz przeciwne działanie. – Napoje zawierające substancje stymulujące, czyli kawa (kofeina) i – w mniejszym stopniu – czarna herbata (teina), mają właściwości ściągające i odwadniające. Więc gdy je pijemy, więcej płynów wydalamy, niż przyjmujemy – wyjaśnia dietetyczka Paulina Jamrozik. – By zachować bilans płynów, teoretycznie powinniśmy każdą filiżankę kawy popijać dwiema filiżankami wody – zimą najlepiej wybrać ciepłą.

Możesz także nawodnić się herbatką ziołową. – Polecam napary z tymianku, czystka czy lipy. Ostrożnie z zielonymi herbatami, bo mają działanie wychładzające. Można także pić ciepłą wodę z cytryną, imbirem i goździkami, ale tylko wtedy, gdy śluzówka gardła nie jest wysuszona. W przeciwnym wypadku należy zrezygnować z imbiru, który może działać na nią drażniąco – podpowiada Paulina Jamrozik. – Zimą dobrze zrobi nam też poprawiająca odporność i mająca działanie przeciwzapalne herbata rooibos. Mogą ją pić również dzieci, ponieważ nie zawiera teiny. Najzdrowiej oczywiście pić herbaty i napary bez cukru i ciepłe, lecz nie gorące. Zbyt wysoka temperatura przyjmowanych płynów może podrażnić śluzówkę jamy ustnej i gardła.

 

pierniczki

Mokra dieta

Gdy za oknem zimno i ponuro, lubisz pocieszać się „comfort food”. Pizza, grzanki, frytki, zapiekanki, makaron z serem, a przed telewizorem chipsy – jeśli te dania i przekąski goszczą w twoim zimowym menu kilka razy w tygodniu, przygotuj się, że zwiększony obwód w pasie nie będzie jedyną konsekwencją ich nadmiernego jedzenia.

– Gdy przechodzimy na ciężkostrawną, zimową dietę, nasz organizm ma więcej pracy ze strawieniem tłustych, smażonych potraw i z wydalaniem zmetabolizowanych toksyn. Do tego fast foody, potrawy panierowane i słone, chipsy oraz grzanki chłoną wodę z przewodu pokarmowego. Dlatego nie zapominajmy o prawidłowym nawodnieniu – nie chodzi tu o picie od razu po posiłkach. Powinniśmy sięgać po płyny pomiędzy nimi, najlepiej w odstępie od pół godziny do dwóch godzin. Jeśli regularnie nawadniamy organizm, szybciej pozbywamy się produktów przemiany materii – wyjaśnia dietetyczka.

Trudno, by zimowa dieta składała się z samych „nawilżających”, surowych produktów, do których należą m.in. świeże warzywa i owoce, bo twój organizm, zmuszony do walki z chłodem, woła o tłuszcze i porządną porcję białka. Możesz jednak uzupełniać płyny, pijąc koktajle warzywne lub z dodatkiem owoców (można je leciutko podgrzać do temperatury minimalnie wyższej niż pokojowa albo dodać do nich ciepłej wody czy mleka). Innym dobrym sposobem na zwiększenie ilości płynów w diecie są zupy.

– Poleca się je zwłaszcza osobom, które chcą zadbać o szczupłą sylwetkę oraz odporność, bo zupy nie tylko szybko sycą, ale też ogrzewają. Odpowiednio przygotowane mają wysoką wartość odżywczą, a jednocześnie mało kalorii – dodaje ekspert. – Jeśli zjemy nawet wielką miskę sałatki, to nie ogrzejemy organizmu. A gdy czujemy chłód lub zmęczenie, mamy większą ochotę na kaloryczne i słodkie przysmaki, które niweczą efekt zjedzenia lekkostrawnej sałatki.

Pij więcej także wtedy, gdy w trosce o sylwetkę zwiększasz ilość błonnika w diecie. Bo owszem, poprawi on trawienie i da uczucie pełnego żołądka, ale tylko wtedy, gdy go odpowiednio „podlejesz”. Gdy w twoim przewodzie pokarmowym będzie za mało wody, błonnik zwiąże tę resztkę tam obecną, co przyczyni się do zaparć.

Toaletowa lustracja

A jeśli już przy tematach toaletowych jesteśmy, czy wiesz, jak najłatwiej sprawdzić, czy dostarczasz organizmowi odpowiednią ilość wody? Wystarczy szybki rzut oka na kolor moczu.

– Jeśli jest jasnożółty, słomkowy lub niemal przezroczysty, to znaczy, że mamy odpowiedni poziom nawodnienia. Jeżeli jednak ma barwę soku jabłkowego i często towarzyszy mu nieprzyjemny, intensywny zapach, oznacza to, że zdecydowanie za mało pijemy – wyjaśnia Paulina Jamrozik. – Badania wskazują, że już pięcioprocentowe odwodnienie organizmu skutkuje obniżeniem kondycji psychofizycznej aż o 30 procent. Pijmy więc w trosce o nasze ciało i umysł.

J. Zieliński, J. Przybylski, Ile wody tracimy z oddechem, „Pneumonologia i Alergologia Polska”, 2012, t. 80, nr 3.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zimny prysznic na odchudzanie i gorączkę – czy jest zdrowy?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

10 powodów, dla których warto pić ciepłą wodę

Ciężarna kąpie się w morzu

Infekcje w wodzie. Czy ciężarna może bezpiecznie kąpać się w basenie lub jeziorze?

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Picie wody - zalety. Ile pić wody?

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

woda butelkowana

Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Kobieta z wodą

Odwodnienie organizmu u dzieci i dorosłych – objawy i leczenie

Dlaczego picie wody jest takie ważne? Poznaj 7 powodów

Odwodnienie to “nic takiego”? Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

zmarznięta kobieta

Odmrożenia 1 stopnia – przyczyny, objawy, pierwsza pomoc

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

Picie wody destylowanej. Jaką wodę pić?

Jesteś na diecie ketogenicznej i ciągle boli cię głowa? Wyjaśniamy dlaczego

Kąpiel w fontannie / unsplash

Podczas upałów pozwalasz dziecku beztrosko pluskać się w miejskiej fontannie? „Chłodzisz” je gronkowcem, salmonellą i bakteriami kałowymi

Matka karmi dziecko butelką

Woda w diecie dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym. Czy dopajać niemowlę? Jaką wodę wybrać?

Woda alkaliczna – co to jest? Poznaj opinie i przeciwwskazania

Czy dobrze jest pić wodę na pusty żołądek? A może lepiej z tego zrezygnować?

figi

Imbirówka na spirytusie? Przepis na nalewkę na wódce

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?