Przejdź do treści

Przerwa na lunch – nie przegap!

Przerwa na lunch – nie przegap!
To, co robimy podczas przerwy na lunch, rzutuje na dalszą część dnia. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna
Podstawowa przemiana materii (PPM) - od czego zależy i jak ją obliczyć?
Podstawowa przemiana materii (PPM) – od czego zależy i jak ją obliczyć?
Mateusz Morawiecki / MWMEDIA
Rząd przedłuża ograniczenia. Nadal nie możemy wychodzić z domów
wysypka na plecach
Dermatolodzy ostrzegają. Zmiany skórne mogą być objawem koronawirusa?
Smutna kobieta - GAD
Czym jest GAD i jakie są jego objawy? Tłumaczy psycholożka Anna Cyklińska

Lunch jesz w biegu, na przysłowiowym kolanie, zawsze na szybko. Jednym okiem jesteś w komputerze, drugim zerkasz, czy jedzenie nie spada na klawiaturę. A może w ogóle porzucasz lunch, bo zawsze masz „coś ważniejszego”? Pora na zmianę. Dzięki przerwie na lunch możesz zyskać więcej, niż podejrzewasz. Przede wszystkim sił. Mamy na to dowody.

W 1896 roku w Nowym Jorku otwarto pierwszą kawiarnię szybkiej obsługi. Zaledwie 6 lat później stanął pierwszy automat, serwujący posiłki według zasady „złap i idź”. I wtedy się zaczęło. Fast food stanął w opozycji do tradycyjnej przerwy na lunch. Czy chodzi tylko o czas? Dr n. med. Michael Woodward przyczyny pospiesznego trybu życia upatruje w obsesji pracy. Ciągła potrzeba poczucia wydajności przyczynia się do lekceważenia posiłków przez pracowników firm. W 2010 roku na zlecenie portalu LinkedIn i Right Management wśród ponad 2 tysięcy respondentów  przeprowadzono ankietę internetową. Wyniki wskazały, że przerwę na lunch robiło sobie 57 proc pracowników w wieku 18-24 lat. To nawet sporo, ale wraz ze wzrostem każdego kolejnego przedziału wiekowego liczba pracowników decydujących się na przerwę obiadową malała. Jestem zbyt zajęty. Mam zbyt wiele do zrobienia. A może pomyślą, że jestem leniwy?– to częste usprawiedliwianie się przed samym sobą. Z takich powodów aż 20 proc. wszystkich respondentów obiad zjadało wprost przy swoich biurkach, a 13 proc. w ogóle pomijało lunch.

Złudnie wydaje nam się, że pomijając lunch, zrobimy coś szybciej. Jednak z każdą godziną nasza wydajność będzie spadać. W pracy nieustannie kontrolujemy swoje myśli, emocje, zachowania, co wyczerpuje psychiczne i fizyczne zasoby organizmu. Aż w końcu wieczorem czujemy się kompletnie padnięci.

To, co robimy podczas przerwy na lunch, rzutuje na dalszą część dnia. Jeśli czasu obiadowego nie wykorzystamy rozsądnie – nie damy organizmowi szansy na regenerację w trakcie długiego dnia pracy. Wtedy zje nas stres i zmęczenie. Jeśli pospieszne jedzenie to stały element dnia, będzie tylko gorzej, bo skutki pośpiechu po prostu się w nas kumulują. No i nici z uwielbianej przez nas produktywności.

Co robić, by mieć energię przez cały dzień?

Przerwa na lunch – nie przegap!

Na pewno trzeba sobie zrobić przerwę, pamiętając, że przerwa na lunch to nie tylko lunch. To zespół różnych czynności odciążających nerwowe przewody mózgu.

A oto kilka zasad, dzięki którym przerwa na lunch też będzie produktywna:

1. Zasada podstawowa: żeby w ogóle mieć przerwę – nie pracuj w czasie jej trwania.

2. Lunch to posiłek obowiązkowy. Nie pomijaj go, bo zapłacisz za to popołudniowym poirytowaniem, brakiem koncentracji i bólem głowy.

3. Zrób plan. Nie trwoń czasu na lunch tylko dlatego, że akurat jesteś wolny. Czas nie jest źródłem odnawialnym. O tym, co możesz zrobić w trakcie lunchu, pomyśl, zanim nadejdzie jego pora. To ma być przyjemność, nie przykry obowiązek.

4. Przerwa ma być realna, nie wirtualna. Kilkusekundowe przerwy na kolejne hapsy? Stanowczo nie!

5. Zrób sobie digital detox – odklej się od ekranu komputera, tabletu czy telefonu. Pozwól odpocząć oczom.

6. Wstań. Najlepiej, jeśli posiłek zjesz z dala od swojego biurka. Jeśli nie masz takiej możliwości, to zjedz w pracy, a potem koniecznie się przejdź.

7. W trakcie tych 30 minut zrób coś, co ci sprawia przyjemność, ale poza obszarem pracy. Idź na spacer, poczytaj na ławce w parku. Wypij kawę w kawiarni albo po prostu postój kilka minut na świeżym powietrzu. Ważne, by choć na kilka minut zmienić punkt widzenia.

8. Jedz to, co lubisz. Lekko, kolorowo, pełnowartościowo. Celebruj, nie połykaj.

9. Jedz tak, jak lubisz. W towarzystwie pracowników, w samotności, z przyjacielem. Jedna zasada: w czasie lunchu nie rozmawiajcie o pracy!

10. Bez ciebie świat się nie zawali. Jeśli denerwujesz się własną nieobecnością, daj znać komu trzeba, że wychodzisz, określ, kiedy wrócisz i jak się z tobą skontaktować w razie alarmu. Wrócisz, to będziesz. Przecież to raptem chwila.

11. Pożegnaj rutynę – zmieniaj miejsca, lokale, potrawy, drogi, a nawet ławki w parku.

12. Pilnuj czasu – mimo wszystko. Optymalny czas regeneracji to 60 minut, ale każdy ma w sobie indywidualny rytm biologiczny, jak i rytm pracy. 30 minut przerwy – standardowo – będzie czasem idealnym, jeśli dobrze go wykorzystasz.

Taka przerwa na lunch to nie tylko przerwa. To przede wszystkim czas dla ciebie. Kiedy robisz to, co lubisz – kumulujesz paliwo na dalszą część dnia. Pracuje się lepiej, a dodatkowo można zyskać energię na swój prywatny wieczór… To co – dokąd jutro na lunch?

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sałatka z pomarańczami – idealna na lunch albo na kolację. Lekka ale sycąca

3 przepisy na lunch dla wegan. Zaskakująco proste!

3 razy wrap

Znudziły ci się zwykłe kanapki? Zrób sobie wrapy. Proponujemy 3 niebanalne przepisy

Chrup, chrup pora!

Zaplanuj swój lunch!

Zdrowe śniadanie do szkoły: tartaletki plus jogurt z ananasem

Lunch dla mięsożerców

Lunch dla mięsożerców

Jak jeść poza domem?

Jak jeść poza domem?

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Lubczyk i jego właściwości zdrowotne

Lubczyk i jego właściwości zdrowotne

Jajka - wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Imbir / rawpixel

Co jeść, by naczynia krwionośne i serce były w dobrym stanie?

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Kobieta w ciąży / Unsplash

Jak zapobiec nudnościom w ciąży? Radzi Paulina Ihnatowicz

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Jedzenie na stole

Wielkanoc na diecie wegańskiej – jak poradzić sobie w święta bez jaj?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.