Przejdź do treści

Białko czy żółtko jaja kurzego – co jest zdrowsze?

Białka jaj – czy naprawdę są zdrowsze od żółtek?
Białka jaj – czy naprawdę są zdrowsze od żółtek? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Małgorzata Rozenek-Majdan po porodzie, z synem Henrykiem
„Jestem grubaską”. Małgorzata Rozenek-Majdan pokazała, jak naprawdę wygląda jej ciało po urodzeniu syna
kobieta i mężczyzna, aseksualność
Aseksualność to nowa orientacja seksualna? Tłumaczy Alicja Długołęcka
Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu
cukier
Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury

Debata na temat składników zdrowotnych zawartych w białku i żółtku jaja kurzego trwa. Wydawać by się mogło, że nieustannie pojawiają się nowe wytyczne dotyczące zalecanej ilości spożywania jaj tygodniowo. Tak jak zastanawiamy się, co było pierwsze – jajko czy kura, tak też szukamy odpowiedzi na pytanie – czy białka jaj są zdrowsze od żółtek. Dowiedzmy się zatem więcej.  

Białko jaja kurzego

Białko jaja kurzego ma żelową, pozbawioną lipidów strukturę, składającą się w około 88 proc. z wody, włóknistych białek strukturalnych, glikoprotein, białek przeciwbakteryjnych i peptydów. W tak niepozornym białku jaja, zidentyfikowano aż 150 różnych rodzajów białek.

Co więcej, znajdziemy w nim duże ilości witamin B2, B3 i B5, a także znaczne ilości witamin B1, B6, B8, B9 i B12. Ponadto białko nie zawiera tłuszczu, jest zdecydowanie mniej kaloryczne w porównaniu do żółtka, co z pewnością zwróci uwagę osób będących na diecie.

– Białko i żółtko jaja kurzego bardzo różnią się od siebie nie tylko składem chemicznym i wartością odżywczą, ale również właściwościami technologicznymi. Ich wspólną cechą jest zawartość wszystkich aminokwasów egzogennych, które występują w najlepszej proporcji dla człowieka, dzięki czemu białko jaja nazywane jest białkiem wzorcowym. Białko to koloidalny roztwór substancji białkowych, który zawiera 11 proc. białka najwyższej wartości odżywczej, nie zawiera tłuszczu i jest bogatym źródłem witaminy B2mówi dietetyk Maria Jagiełło.

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Żółtko jaja kurzego

Większość składników odżywczych jajka znajduje się w żółtku i to właśnie ono jest prawdziwą kopalnią witamin – A, D, E, K, B1, B2, B5, B6, B9 i B12. Żółtko to również bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, korzystnie wpływających na nasz organizm, a także lecytyny, będącej głównym składnikiem błon biologicznych. Ponadto żółtko zawiera wapń, cynk i fosfor, a duża zawartość żelaza sprawia, że szczególnie polecane jest osobom zmagającym się z anemią.

To jednak nie wszystko. Żółtko stanowi cenne źródło choliny – składnika niezbędnego do rozwoju mózgu i doskonale wpływającego na naszą pamięć. Ponadto cholina może przyczynić się do złagodzenia symptomów towarzyszących chorobie Alzhaimera i demencji starczej.

Podczas gdy lipidy, witaminy i minerały zasadniczo skoncentrowane są w żółtku, to białka rozmieszczone są niemalże równomiernie między żółtkiem i białkiem jaja.

A co z cholesterolem? Wciąż toczy się wiele dyskusji na temat cholesterolu zawartego w żółtku jaja kurzego. Jaka jest prawda? Jeszcze kilkanaście lat temu, z obawy o zbyt wysoką zawartość cholesterolu, starano się nie jeść więcej niż dwóch jajek tygodniowo. Powszechnie uważa się, że spożywanie jajek przez osoby zdrowe, nie stanowi ryzyka rozwoju choroby niedokrwiennej serca. A co ciekawe – wręcz przeciwnie, może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. W celu zmniejszenia poziomu złego cholesterolu w organizmie, zaleca się  wyeliminowanie z diety nasyconych kwasów tłuszczowych, których miejsce powinny zająć nienasycone kwasy tłuszczowe (tłuszcze roślinne).

Jak znaleźć idealną dietę?

– W skład żółtka wchodzi jeszcze więcej białka niż w białku, bo aż 16 proc., 28 proc. tłuszczu lekkostrawnego (zemulgowanego). Dodatkowo, żółtko jest bogatym źródłem witaminy A, witamin z grupy B oraz żelaza. Zawiera również osławiony cholesterol, który jednak nie jest tak groźny, jak jesteśmy nim straszeni, bowiem w żółtku występuje razem z lecytyną – naturalnym emulgatorem, który rozprasza tłuszcz i cholesterol, a tym samym utrudnia powstawanie blaszek miażdżycowych.
Warto wspomnieć, że najlżej strawne są jajka na miękko. Nie powinniśmy jadać jaj na surowo, ponieważ białko jest wówczas gorzej przyswajalne ze względu na zawartość awidyny. Reasumując, jedno jest pewne – żaden produkt spożywczy nie ma tak kompleksowej wartości odżywczej jak jajko. Tak naprawdę brakuje mu tylko witaminy Cmówi dietetyk Maria Jagiełło.

Czy rezygnowanie z żółtka jest dobrym pomysłem?

Jaja przepełnione są cennymi składnikami odżywczymi. Osoby, które w trosce o swoją figurę, rezygnują z jedzenia żółtka – popełniają błąd. „Jajka są doskonałym źródłem wielu kluczowych składników odżywczych, które znajdują się zarówno w żółtku, jak i w białku jaja” – pisze dietetyk Tamar Samuels. „Zjedzenie całego jajka daje nam największy zysk, jeśli chodzi o makro i mikroelementy”.

Tak więc, czy białka są zdrowsze od żółtek?  Jajko to produkt o wysokiej jakości odżywczej, który należy jeść w całości. Rezygnowanie z żółta lub białka nie jest potrzebne.  Jajka powinny być obecne w menu zarówno dzieci, dorosłych, jak i osób starszych. Nie zapominajmy jednak, że są one jednym z częstszych alergenów, dlatego też nie powinno się ich podawać maluchom, przed ukończeniem 1. roku życia.

Bibliografia:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6470839/

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Czy można mrozić jajka?

Czy można mrozić jajka? Wszystko zależy od tego, jak to robimy

Jajecznica to banalna potrawa? Możesz sprawić, że będzie idealna

Czy to prawda, że dobrze jest podawać dzieciom surowe żółtko? Dietetyczka Małgorzata Jackowska wyjaśnia

Czy to prawda, że dobrze jest podawać dzieciom surowe żółtko? Dietetyczka Małgorzata Jackowska wyjaśnia

Jajka ze skorupkami na talerzu

Nie wyrzucaj skorupek jaj! Wykorzystaj je. W jaki sposób? Wyjaśnia Paulina Górska

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

Farbowanie jajek – naturalne sposoby na barwienie! Sięgnij po produkty, które masz w kuchni

Kobieta trzyma w dłoniach pisanki

W jaki sposób sprawdzić, czy jajka są świeże? Czytamy Etykiety pokazują prosty trik!

Jajka w kartoniku

Uwaga! Jajka z pałeczkami salmonelli. GIS ostrzega i wycofuje kilka partii ze sprzedaży

Kanapki z ciecierzycą i jajkiem w koszulce

Wegański zamiennik jajka zrobiony z fasoli podbił USA. Teraz pojawi się w Europie. Spróbujesz?

Chcesz wyrzucić jedzenie, którego termin ważności się skończył? Poczekaj, nie wszystko się tak szybko psuje

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Przetrząsać sklepowe półki w poszukiwaniu greckiego jogurtu? A może nie różni się od tego zwykłego?

Dieta przed kolonoskopią – co jeść, by wyniki badania były wiarygodne?

Mąka gryczana – zdrowie bez glutenu. Wartości odżywcze, przepisy

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Ogórki kiszone – właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Kasza jaglana – bezglutenowa królowa. Wartości odżywcze, przepisy

Imbir jest pomocny w przeziębieniu, ale nie tylko. Sprawia, że żyjemy dłużej

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Kuchnia azjatycka

Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska

Dieta sokowa – czy na pewno jest bezpieczna?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę