Przejdź do treści

Witamina B12

Witamina B12
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kasia Bigos ćwiczenia
Ćwiczenia na kręgosłup. Propozycje Kasi Bigos
zęby
Gdy przyczyną infekcji zatok są… zęby
Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao
Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao
5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać
Pierwszy pokaz ciałopozytywności w Polsce! Na Starówce w Warszawie kobiety plus size chodziły w samej bieliźnie

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety i mężczyźni 4 mcg.

Rola: produkcja czerwonych krwinek, białek mięśniowych, kwasów nukleinowych, przemiany głównych składników odżywczych, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i trawiennego, płodność i laktacja.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta wegańska oraz wegetariańska wykluczająca nabiał i ryby, zaburzenia pracy trzustki i jelit, m.in. choroba Crohna, antykoncepcja doustna, przyjmowanie niektórych leków hamujących wydzielanie soku żołądkowego, obniżających poziom cholesterolu LDL i preparatów z potasem, duże dawki wit. C i folianów.

Objawy niedoboru: osłabienie, problemy z pamięcią i koncentracją, nerwobóle i zapalenie nerwów, drętwienie i mrowienie kończyn, anemia złośliwa.

Skutki nadmiaru: raczej nie występują.

Interakcje: niedobór w diecie sprzyja niedoborom wit. B6.

Źródła: produkty mięsne i podroby, zwłaszcza wątroba i nerki; owoce morza i ryby, zwłaszcza tłuste; dojrzewające sery i inne fermentowane produkty, np. miso czy sos sojowy; żółtka jaj.

Witamina B12 jest dość odporna na ciepło, ale utlenia się w kontakcie z żelazem i miedzią, np. z noży, tarek, garnków. Niszczy ją ponadto światło, zasadowe i bardzo kwaśne środowisko. Tak jak inne witaminy z grupy B jest tracona z wodą odlewaną po tradycyjnym gotowaniu żywności.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Wypadanie włosów – znajdź przyczynę i walcz!

Wypadanie włosów – znajdź przyczynę i pozbądź się problemu

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Niedobór żelaza? Dieta roślinna sobie poradzi!

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

zmęczenie kobieta

Jesteś non stop ospała i nie masz na nic siły? Oto 6 chorób, których objawem jest zmęczenie

Miksujemy: koktajl na anemię

Masz niedobór żelaza? Wypróbuj przepis na koktajl na anemię

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Czy można pić kawę podczas… ?

Czy można pić kawę podczas… ? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?