Przejdź do treści

Cukrzyca – nie czekaj, zapobiegaj!

Cukrzyca - nie czekaj, zapobiegaj!
Codzienny, półgodzinny spacer zmniejsza ryzyko cukrzycy o 30 procent. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak starzeje się wzrok kobiet? Sprawdź, co możesz zrobić, by spowolnić ten proces
Dorota Gardias o swojej chorobie: Uzmysłowiłam sobie, że nasze życie jest bardzo kruche
Czekają nas dodatkowe obostrzenia w święta Bożego Narodzenia? Premier: „Te święta mogłyby być spokojniejsze, gdyby kolejne kilka milionów Polaków się zaszczepiło”
„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?
Wszystko, co chcesz wiedzieć o antybiotykach, a być może nie miałaś kogo zapytać – wyjaśnia lek. Małgorzata Stefańska

14. listopada obchodziliśmy Światowy Dzień Walki z Cukrzycą. Dorzucamy swoją cegiełkę do tych obchodów, dzieląc się  kilkoma poradami dotyczącymi zapobiegania tej chorobie.

Przychodzi zazwyczaj na nasze życzenie. Zła dieta, kanapowy styl życia, papierosy – tak zapraszamy tę podstępną chorobę. Co gorsze, czasem nie daje żadnych objawów. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że liczba osób z cukrzycą sięga 347 milionów. To bardzo dużo. W 2030 roku ta choroba ma być siódmą co do częstości przyczyną śmierci na świecie. I wbrew temu, co wiele osób myśli, da się jej całkowicie zapobiec.

Cukrzyca nie śpi – ruszaj się

I niekoniecznie chodzi o to, żeby się pocić i męczyć. Wystarczy półgodzinny energiczny spacer każdego dnia, a zmniejszymy ryzyko cukrzycy o 30 procent! – dowodzą badania Nurses’Health Study. Ćwiczenia służą przede wszystkim utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Cukrzyca nie śpi – schudnij

Jeśli musisz. Jeżeli Twoja waga jest ok, nie ma takiej potrzeby. W innym przypadku zrzucenie od 7 do 10 proc. wagi zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2 o połowę. Do roboty!

Cukrzyca nie śpi – pilnuj diety

Dieta w prewencji cukrzycowej jest bardzo ważna. Postaw na pełne ziarno i błonnik. Unikaj wysoko przetworzonych węglowodanów zawartych w białym pieczywie, makaronach, płatkach śniadaniowych, słodyczach. Jedno z badań przeprowadzone na 160 tys. kobiet wykazało, że kobiety, które jadły średnio 2-3 porcje pełnoziarnistych produktów dziennie, miały o 1/3 niższe ryzyko cukrzycy niż te, które jadły takie produkty rzadko. Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie w piśmie PLoS Medicine. Oprócz pełnoziarnistych produktów duże znaczenie w profilaktyce cukrzycowej ma błonnik. Znajdziesz go w warzywach, owocach, fasoli, orzechach i nasionach. Dzięki niemu organizm poprawi kontrolę nad poziomem glukozy we krwi.

Wybieraj produkty o niskim poziomie glikemicznym – czyli z mniejszą zawartością cukru w węglowodanach. Dzięki temu nie zgłodniejesz tak szybko i unikniesz gwałtownych skoków cukru. Niski poziom IG mają np.: brązowy ryż i makaron, sok bez cukru, groszek, czerwona fasola, płatki owsiane, surowa marchew, pomidory, gorzka czekolada, bakłażan, orzechy ziemne/laskowe/włoskie, cebula i cukinia. Wysoki poziom IG mają: piwo, ziemniaki, frytki, białe pieczywo, makarony, arbuz, słodycze, ciastka, dżemy, banany.

Zamiast słodzonych napojów, wybieraj wodę , kawę, herbatę.

Cukrzyca nie śpi – koniec z papierosami

Jeśli palisz, masz o połowę większe ryzyko, że dopadnie cię cukrzyca, niż osoby niepalące.

Gwoli jasności, te wskazówki tyczą się najpowszechniejszej cukrzycy – typu 2 – 90 proc. wszystkich chorych na cukrzycę ma tę odmianę. Jak informuje WHO przyczyny cukrzycy typu 1 są nieznane i nie wiadomo, póki co, jak jej zapobiegać.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Zbyt często pacjenci o cukrzycy dowiadują się dopiero po świeżo rozpoznanym zawale czy udarze” – mówi lek. Barbara Soróbka

Kolarz z cukrzycą może rywalizować z innymi, a nawet wygrywać!/fot. Novo Nordisk

Kolarz z cukrzycą może rywalizować z innymi, a nawet wygrywać!

Angelina Ziembińska / fot. arch. prywatne

Angelina Ziembińska: jeśli chodzi o cukrzycę, to wydaje mi się, że kobiety mają trudniej

Dlaczego osoby z cukrzycą są bardziej podatne na rozwój infekcji? Wyjaśnia dietetyczka

Gastropareza – objawy i leczenie. Gastropareza cukrzycowa

Viola Davis: Byłam pewna, że jestem bezpieczna, bo odżywiałam się jak trzeba i dużo ćwiczyłam

chora na cukrzycę

„Sztuczna, inteligentna i zautomatyzowana trzustka”. Nowe odkrycie naukowców to świetna wiadomość dla cukrzyków

Masz insulinooporność? Sprawdź, jakie owoce możesz jeść, a jakich unikać

Kobieta leży na łóżku

Stan przedcukrzycowy to problem ok. 5 mln osób. Większość będzie miała kiedyś cukrzycę!

Cukrzyca ciążowa – przyczyny, objawy, dieta i leczenie

Twoja przyjaciółka właśnie przyznała się, że ma cukrzycę? Oto, co możesz zrobić

Michał Figurski / zdj. M. Ulatowski/ MWMEDIA WARSZAWA

Michał Figurski: „Dziś każdej osobie, która słyszy diagnozę, powiedziałbym dwa słowa: bój się”

Cukrzyca może zmienić naszą osobowość

Kiedy cukier szaleje, powodem może być... glukometr

Kiedy cukier szaleje, powodem może być… glukometr

Dieta cukrzycowa – najważniejsze zasady układania jadłospisu

Kobieta wstrzykuje sobie insulinę w brzuch

Insulina przy cukrzycy typu II – czy można ją odstawić tak, jak zrobił to Lech Wałęsa? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Święta dla cukrzyka – na co zwrócić uwagę?

pączek

Co cukier robi z twoim mózgiem? Nie będziesz zadowolona

Istockphoto.com

Nieoczywiste momenty, w których może nam spaść cukier. Nie chodzi tylko o alkohol

Kawa i cukrzyca – przyjaciele czy wrogowie?

Czy umiesz pomóc choremu na cukrzycę?

Czy umiesz pomóc choremu na cukrzycę?

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?

Cukier zastąp innym cukrem, a po 10 dniach…

Cukier zastąp innym cukrem, a po 10 dniach…

Bezruch szkodliwy jak papierosy!

Bezruch szkodliwy jak papierosy!

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?