Przejdź do treści

Cukrzyca – nie czekaj, zapobiegaj!

Cukrzyca - nie czekaj, zapobiegaj!
Codzienny, półgodzinny spacer zmniejsza ryzyko cukrzycy o 30 procent. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Implant zamiast tabletki przeciwbólowej? Innowacyjne rozwiązanie naukowców
Lekarze dawali mu pół roku życia. Uratował go przeszczep, podczas którego otrzymał pięć narządów naraz
Wraca zerowy podatek VAT na zagraniczne leki ze zbiórek. Walczyli o to między innymi rodzice dzieci z SMA
„To był szok. Przez ponad dwadzieścia lat nie wiedziałam, z czym chodzę w brzuchu”. Szpital popełnił błąd. Pani Wanda odszkodowania nie dostanie
Kolejna fala zakażeń. „Obecny koronawirus bardzo różni się od oryginalnego, to inna choroba, więc możemy mówić o COVID-22”

14. listopada obchodziliśmy Światowy Dzień Walki z Cukrzycą. Dorzucamy swoją cegiełkę do tych obchodów, dzieląc się  kilkoma poradami dotyczącymi zapobiegania tej chorobie.

Przychodzi zazwyczaj na nasze życzenie. Zła dieta, kanapowy styl życia, papierosy – tak zapraszamy tę podstępną chorobę. Co gorsze, czasem nie daje żadnych objawów. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że liczba osób z cukrzycą sięga 347 milionów. To bardzo dużo. W 2030 roku ta choroba ma być siódmą co do częstości przyczyną śmierci na świecie. I wbrew temu, co wiele osób myśli, da się jej całkowicie zapobiec.

Cukrzyca nie śpi – ruszaj się

I niekoniecznie chodzi o to, żeby się pocić i męczyć. Wystarczy półgodzinny energiczny spacer każdego dnia, a zmniejszymy ryzyko cukrzycy o 30 procent! – dowodzą badania Nurses’Health Study. Ćwiczenia służą przede wszystkim utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Cukrzyca nie śpi – schudnij

Jeśli musisz. Jeżeli Twoja waga jest ok, nie ma takiej potrzeby. W innym przypadku zrzucenie od 7 do 10 proc. wagi zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2 o połowę. Do roboty!

Cukrzyca nie śpi – pilnuj diety

Dieta w prewencji cukrzycowej jest bardzo ważna. Postaw na pełne ziarno i błonnik. Unikaj wysoko przetworzonych węglowodanów zawartych w białym pieczywie, makaronach, płatkach śniadaniowych, słodyczach. Jedno z badań przeprowadzone na 160 tys. kobiet wykazało, że kobiety, które jadły średnio 2-3 porcje pełnoziarnistych produktów dziennie, miały o 1/3 niższe ryzyko cukrzycy niż te, które jadły takie produkty rzadko. Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie w piśmie PLoS Medicine. Oprócz pełnoziarnistych produktów duże znaczenie w profilaktyce cukrzycowej ma błonnik. Znajdziesz go w warzywach, owocach, fasoli, orzechach i nasionach. Dzięki niemu organizm poprawi kontrolę nad poziomem glukozy we krwi.

Wybieraj produkty o niskim poziomie glikemicznym – czyli z mniejszą zawartością cukru w węglowodanach. Dzięki temu nie zgłodniejesz tak szybko i unikniesz gwałtownych skoków cukru. Niski poziom IG mają np.: brązowy ryż i makaron, sok bez cukru, groszek, czerwona fasola, płatki owsiane, surowa marchew, pomidory, gorzka czekolada, bakłażan, orzechy ziemne/laskowe/włoskie, cebula i cukinia. Wysoki poziom IG mają: piwo, ziemniaki, frytki, białe pieczywo, makarony, arbuz, słodycze, ciastka, dżemy, banany.

Zamiast słodzonych napojów, wybieraj wodę , kawę, herbatę.

Cukrzyca nie śpi – koniec z papierosami

Jeśli palisz, masz o połowę większe ryzyko, że dopadnie cię cukrzyca, niż osoby niepalące.

Gwoli jasności, te wskazówki tyczą się najpowszechniejszej cukrzycy – typu 2 – 90 proc. wszystkich chorych na cukrzycę ma tę odmianę. Jak informuje WHO przyczyny cukrzycy typu 1 są nieznane i nie wiadomo, póki co, jak jej zapobiegać.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Flawonoidy w pomidorach koktajlowych

Flawonoidy – czym są, gdzie występują, rola w diecie

Dieta niskowęglowodanowa w insulinooporności albo cukrzycy? "Z dietami tego typu jest jednak często jak z przejściem na wegetarianizm" - podkreśla Anna Reguła

Dieta niskowęglowodanowa w insulinooporności albo cukrzycy? „Często jest tak, jak z przejściem na wegetarianizm” – przestrzega Anna Reguła

Lek. Barbara Soróbka

„Zbyt często pacjenci o cukrzycy dowiadują się dopiero po świeżo rozpoznanym zawale czy udarze” – mówi lek. Barbara Soróbka

Nowe testy genetyczne wykryją „ukrytą” cukrzycę. To prawdziwa rewolucja w diagnostyce tej choroby

Kolarz z cukrzycą może rywalizować z innymi, a nawet wygrywać!/fot. Novo Nordisk

Kolarz z cukrzycą może rywalizować z innymi, a nawet wygrywać!

Angelina Ziembińska / fot. arch. prywatne

Angelina Ziembińska: Jeśli chodzi o cukrzycę, to wydaje mi się, że kobiety mają trudniej

Dlaczego osoby z cukrzycą są bardziej podatne na rozwój infekcji? Wyjaśnia dietetyczka

Gastropareza – objawy i leczenie. Gastropareza cukrzycowa

Viola Davis: Byłam pewna, że jestem bezpieczna, bo odżywiałam się jak trzeba i dużo ćwiczyłam

chora na cukrzycę

„Sztuczna, inteligentna i zautomatyzowana trzustka”. Nowe odkrycie naukowców to świetna wiadomość dla cukrzyków

Masz insulinooporność? Sprawdź, jakie owoce możesz jeść, a jakich unikać

Kobieta leży na łóżku

Stan przedcukrzycowy to problem ok. 5 mln osób. Większość będzie miała kiedyś cukrzycę!

„W Polsce do 2050 roku długość życia z powodu otyłości skróci się o 4 lata” – alarmuje prof. Paweł Bogdański

Cukrzyca ciążowa – przyczyny, objawy, dieta i leczenie

Twoja przyjaciółka właśnie przyznała się, że ma cukrzycę? Oto, co możesz zrobić

Michał Figurski / zdj. M. Ulatowski/ MWMEDIA WARSZAWA

Michał Figurski: „Dziś każdej osobie, która słyszy diagnozę, powiedziałbym dwa słowa: bój się”

Cukrzyca może zmienić naszą osobowość

Kiedy cukier szaleje, powodem może być... glukometr

Kiedy cukier szaleje, powodem może być… glukometr

Glukagon – badanie, lek. Działanie insuliny i glukagonu

Dieta cukrzycowa – najważniejsze zasady układania jadłospisu

Kobieta wstrzykuje sobie insulinę w brzuch

Insulina przy cukrzycy typu II – czy można ją odstawić tak, jak zrobił to Lech Wałęsa? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Spożywanie nabiału może chronić przed cukrzycą typu 2 i nadciśnieniem tętniczym.

Spożywanie nabiału może chronić przed cukrzycą typu 2 i nadciśnieniem tętniczym. „Przy braku przeciwwskazań nie należy wykluczać go z diety” – mówi dietetyk kliniczny Klaudia Wiśniewska

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

×