Przejdź do treści

Motywacjo, gdzie jesteś!? Co zrobić, by odnaleźć w sobie chęci do działania?

Motywacjo, gdzie jesteś!? Co zrobić, by odnaleźć w sobie chęci do działania?/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tabletki na stole spadają z góry
Jak odpowiednio brać antybiotyki? Insta Pediatra: jeśli nie będziemy tego dobrze robić, to antybiotyki przestaną być skuteczne, a my zostaniemy bez broni w walce z bakteriami
Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką
Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik
Dr Michał Czapla / Instagram.com
Dr Michał Czapla: regularna aktywność fizyczna jest podstawą skutecznej profilaktyki chorób serca
Jedzenie słodyczy / istockphoto.com
Chcesz skończyć z jedzeniem słodyczy? Zadaj sobie kilka pytań, a odpowiedzi spisz na kartce. To sposób dietetyczki Darii Rybickiej
Twarz kobiety / istockphoto.com
Skóra sucha – czym się charakteryzuje, co jest jej przyczyną, dlaczego jest sucha, jak ją pielęgnować? Ekspert Kosmetyczny wyjaśnia

Za oknem szaro i buro. Coraz bardziej doskwiera brak słońca. Wieje i deszcz. Co zrobić, żeby znaleźć w sobie wewnętrzną siłę i energię do działania? Gdzie szukać motywacji do zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej, gdy wszystko wokół przemawia za tym, żeby zostać w domu pod kołdrą z tabliczką czekolady w ręce?

Bardzo bym chciała znać uniwersalne rozwiązanie pasujące do każdej osoby w potrzebie. Naciskasz magiczny guzik i już wszyscy biegną na siłownię trenować z całych sił, a wracając po stresującym dniu w pracy, obmyślają plan, co zdrowego przygotują na obiad. Ale nie znam, więc powiem prawdę. Niestety, nie ma jednego, niezastąpionego, zawsze działającego motywatora. Każdy potrzebuje innego bodźca motywującego do wygrzebania się spod pierzyny. Na jednych działa groźba, na innych prośba. Jednym wystarczy wewnętrzna siła do przezwyciężenia przeszkód, inni bez zewnętrznego czynnika motywującego nie są wstanie zabrać się do roboty. A co mnie motywuje? Co daje mi moc, którą jestem w stanie przekształcić w działanie? Opowiem wam, gdzie ja jako trenerka i dietetyczka szukam motywacji.

Do motywacji poszukuję endorfin

Niektórzy mówią, że mam aktywność fizyczną zapisaną w genach, chociaż tak naprawdę
w rodzinie nie mam żadnego sportowca. Mam to szczęście, że trenuję, odkąd skończyłam pięć lat, czyli tak naprawdę przez całe moje życie. Teraz nie wyobrażam sobie swojej codzienności bez sportu. Chyba jestem uzależniona. Jednak to nie oznacza, że nie mam gorszych momentów i niezależnie od tego, czy deszcz szaleje za oknem, zawsze mam wielką ochotę wyjść z domu, żeby poćwiczyć. Co sprawia, że leżąc pod kołdrą, nawet gdy na zewnątrz panuje mało przyjemna pogoda, jestem  w stanie wstać i wyruszyć na trening?

Po pierwsze, chcę być jak najdłużej zdrowa, sprawna i pełna sił. Trening to dla mnie także często wydarzenie towarzyskie. Rozmowy ze znajomymi pomiędzy ćwiczeniami to świetna rozrywka
i ogromna przyjemność, a dodatkowo wzajemna motywacja do działania. Ja po prostu idę na spotkanie z koleżanką, kolegą, przy okazji robiąc zaplanowany trening. Poznaję też nowych ludzi. Łączę  przyjemne z pożytecznym. Jednak to nie jest mój jedyny codzienny motywator. Wyznaczone cele treningowe działają na mnie także niezwykle mobilizująco. Jeżeli opuszczę jeden trening, to oczywiście nic się nie stanie, ale potem łatwiej jest znaleźć wymówkę, żeby odpuścić sobie kolejny raz i wtedy cała praca, którą do tej pory włożyłam w ćwiczenia, może pójść na marne. No i euforia po wysiłku. Za każdym razem staram się sobie przypomnieć ten moment, jak cudownie będzie po treningu. Wtedy uświadamiam sobie, jak bardzo będę żałowała, że nie wygrzebałam się jednak danego dnia z domu. Bo sport to świetna zabawa, pigułka szczęścia pozwalająca odreagować stres, smutki, problemy. Uwierzcie, mnie też nie zawsze jest łatwo. Mam zupełnie inny tryb pracy niż moi znajomi. Najczęściej prowadzę treningi wieczorami, co uniemożliwia mi w tygodniu towarzyskie spotkania. Gdy wszyscy wracają do domu po 17, ja właśnie jadę do pracy. Są momenty, że jadąc metrem na zajęcia, zazdroszczę osobom pracującym na etacie w biurze. Jednak zaakceptowałam to i szukam w miarę możliwości rozwiązań, które będą współgrały z moim stylem życia.

Ważne jest też, żeby miejsce, w którym chcecie ćwiczyć, było komfortowe.  Po co się stresować niesprzyjającymi warunkami? Wyjście na ćwiczenia ma być przyjemnością, a nie niekończącą się psychiczną męczarnią.

Przyznam się także, że uwielbiam jeść. Jem bardzo zdrowo, zawód zobowiązuje, ale jem dużo i często. Gdyby nie sport, to obawiam się, że moja figura byłaby daleka od ideału. Jestem tylko człowiekiem. Staram się zachować równowagę. Więc jeżeli nie chcecie sobie wciąż odmawiać kulinarnych przyjemności, warto podnieść się z kanapy.

Gdy wewnętrzna motywacja zawodzi, to zawsze możecie liczyć na pomoc treningową
i dietetyczną od osób, które się na tym znają najlepiej  i w odpowiedni sposób motywują, zarażają swoją energią. Może  niektórzy powinni skorzystać  z porady specjalisty: trenera i dietetyka. Taki bacik stojący z boku niektórym bardzo pomaga.

Uczę się, rozumiem więcej

Od najmłodszych lat powinniśmy się uczyć tego, co oznacza zdrowy styl życia. Uważam, że w szkołach za mało czasu poświęca się na tłumaczenie dzieciakom, dlaczego warto jeść coś innego niż batonika czy rogalika ze szkolnego sklepiku. Samo powtarzanie, że czegoś nie można, na niewiele się zda. Trzeba wciąż tłumaczyć, pomóc zrozumieć. Pokazywać pozytywne wzorce, wspólnie gotować i się nawzajem motywować. Podobnie jest z dorosłymi. Jeżeli wiecie, po co coś robicie, rozumiecie, dlaczego jest to tak dla was ważne, to łatwiej wprowadzić zmiany na stałe.

Wydaje mi się, że nie ma jednej dobrej recepty. Każdy ma swoje wzloty i upadki. Każdy może szukać motywacji do zmiany. W gorszych momentach, kiedy nie działają nawet moje codzienne motywatory, powtarzam sobie, że to wszystko robię dla mojego zdrowia, dla mojego lepszego samopoczucia. Trzeba uwierzyć, że te wszystkie działania w kierunku poprawienia swojej sprawności fizycznej i podreperowania codziennego jadłospisu mają dla nas głębszy sens. Warto wykształcić w sobie przekonanie, że racjonalne odżywianie, codzienna aktywność fizyczna to działania w zasięgu ręki, które pomogą nam się lepiej czuć, mieć więcej energii, a co za tym idzie, bardziej cieszyć się życiem. Oczywiście nie przeskoczymy wszystkiego: geny, stres (chociaż sport to świetny sposób odreagowywania nerwowych sytuacji), zanieczyszczenie środowiska. Jest wiele czynników poza naszą kontrolą. Jednak warto podjąć wszystkie możliwe i realne działania, żeby zdrowie utrzymać w dobrej kondycji. Włączyć zdrowy egoizm. Jak to rozumiem? Po pierwsze trzeba zadbać o siebie. Chcę się cieszyć życiem jak najdłużej tylko mogę, a wiem, że leżenie na kanapie mi w tym nie pomaga. Jeżeli nie będę długo sprawna, nie będę w stanie w przyszłości pomóc moim rodzicom, jeżeli będą tego potrzebować, nie będę miała siły bawić się ze swoimi dziećmi, a jak będę na emeryturze, nie wyjadę w wymarzoną podróż, bo ból kręgosłupa czy zbyt wysoka masa ciała nie pozwolą mi wyjść nawet z domu. Sprawność fizyczna daje samodzielność. Sama przydźwigam ciężkie zakupy do domu czy przy przeprowadzce przeniosę ciężkie kartony z książkami. Jeśli nie jesteście w stanie zrobić czegoś tylko dla siebie, to pomyślcie o innych. Jeżeli jesteś mamą czy tatą, dziadkiem czy babcią, straszą siostrą czy bratem, pomyśl, że dajesz przykład innym i to, jak i co jesz, czy uprawiasz sport, czy przesiadujesz przed telewizorem, może mieć ogromny wpływ na działania i wybory najbliższych ci osób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

para kłótnia

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Pokonać zimę – pozostać FIT!

6 sposobów jak oswoić się z siłownią

Zmotywuj się sam

Ludzie z pasją: Eliza i pole dance

Nie trać motywacji!

Trenuj dla przyjemności

Trenuj dla przyjemności

Naucz się trenować

Naucz się trenować

Gdzie jest moja motywacja?

Gdzie jest moja motywacja?

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej

Fitspiracje, które nie inspirują

Fitspiracje, które nie inspirują

Sprawdź, jaka jest twoja BATN-a!

Sprawdź, jaka jest twoja BATN-a!

Nie bądź cykor - stawiaj na zmiany!

Nie bądź cykor – stawiaj na zmiany!

Jak biegać, gdy zawodzi pogoda

Jak biegać, gdy zawodzi pogoda

kobieta w lustrze

Kilka słów o akceptowaniu swojego ciała

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Katarzyna Miller o toksycznym szefie: zostawi nas w złym stanie, żebyśmy się potem musieli pozbierać łyżeczką do kupy

Dysmorfofobia / istockphoto.com

Dysmorfofobia. Gdy wygląd staje się obsesją

męska depresja

Męska depresja. Inna niż kobieca?

Angelina Jolie / gettyimages.com

Angelina Jolie: mam zarówno widoczne, jak i niewidoczne blizny. Z tymi niewidocznymi trudniej walczyć

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków!

para na kanapie

Zdrada – winne geny?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.