Przejdź do treści

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!
Regenracja sportowca/ fot. Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w łóżku
Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc
idąca kobieta
Co mówi o tobie twój sposób chodzenia? Będziesz zdziwiona
ludzie w maskach
Masz problem z byciem sobą? Psycholodzy tłumaczą dlaczego, sama sobie szkodzisz
Kobieta je jedzenie z pudełka
Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem
Kobieta trzyma chleb
Dla kogo lepsze jest białe, a dla kogo ciemne pieczywo? Wyjaśnia trener

Nie możesz żyć bez sportu? Nie wyobrażasz sobie dnia bez aktywności fizycznej? Super! Nie zapominaj jednak, by na chwilę się zatrzymać i zregenerować. Takie dni są elementarną częścią programów treningowych.

Znam wiele osób uzależnionych od sportu. Co tu dużo gadać – sama do nich należę. A uzależnienie – również to od aktywności fizycznej – wiąże się często z tym, że nie możemy przestać. Znasz to? Tak myślałam. Ostrzegam i mówię głośno: Regeneracja! Twoje ciało jej potrzebuje.

Świątek, piątek i niedziela. Trening musi być. Takie historie znam z autopsji i nie są one fajne. Trenowanie siedem dni w tygodniu wcale nie jest powodem do dumy. Jednych nie sposób zagonić na trening, podczas gdy inni nie wyobrażają sobie bez niego dnia. To zrozumiałe. Nie zapominaj jednak o przerwach. Przetrenowany organizm szybko się o nie upomni. Wie o tym każdy zawodowy sportowiec. Regeneracja jest w sporcie równa ważna co trening, nawet jeśli nie uprawiasz danej dyscypliny zawodowo. Bez niej organizm nie ma czasu na zebranie sił do dalszej walki. Zmęczone mięśnie potrzebują chwili odnowy. Przetrenowane nie pracują najlepiej i szybko dadzą ci o tym znać. Stają się osłabione, zakwaszone i zwyczajnie brak im sił. Nic dziwnego – oznacza to, że przesadziłeś. Z rezultacie dodatkowo narażasz się na niepotrzebne kontuzje. Rozwiązanie? Odnowa biologiczna!

Regeneracja – kąpiel, stretching

Niech regeneracja nie kojarzy ci się z imprezowym weekendem i przesypianiem pod kołdrą całego następnego dnia. Jeśli kochasz sport, postaw na regularne masaże (polecam również terapie manualne), zabiegi w kriokomorze, delikatny stretching przy relaksującej muzyce, krótkie kąpiele z ręcznym drenażem limfatycznym (uciskaniem skóry i mięśni, zaczynając od dołu ciała, czyli od kostek, i kierując się w stronę serca). Drenaż ma na celu pobudzenie do działania układu limfatycznego i przyśpieszenie procesu oczyszczania organizmu. Po takich kąpielach dodatkową ulgę przyniesie wklepanie w ciało maści tonizującej. Ja uwielbiam także masaże wodne z obowiązkową wizytą w jacuzzi.

Regeneracja – sauna

To jedna z moich ulubionych form regeneracji. Stawiam na saunę co najmniej raz w tygodniu. Wysoka temperatura sprawia, że organizm sam oczyszcza się z toksyn. Przy okazji podnosi się także wydolność i odporność. Poza tym rozgrzane mięśnie zaczynają się rozluźniać, dzięki czemu ich napięcie zostaje zminimalizowane. Po wyjściu z sauny nie zapominaj o chłodnym lub nawet zimnym prysznicu (zostań tam nawet na kilka minut). Ja wybieram się zwykle do kompleksu saun, gdzie mają także kriokomorę. Cudowne połączenie!

Regeneracja – sen

To mały, ale bardzo ważny element codziennej regeneracji. Osoby śpiące mniej niż sześć godzin na dobę są zwykle ospałe, zmęczone i brakuje im energii. Oczywiście przekłada się to również na sportowe wyniki. Jeśli jesteś aktywny i masz chwilę w ciągu dnia – postaw także na 20-, 30-minutowe drzemki.

Często pytacie, ile dni w tygodniu przeznaczyć na regenerację. Osobiście uważam, że minimum dwa pełne dni. Oczywiście nie dotyczy to osób, które ćwiczą rekreacyjnie. Ale one zwykle nie mają problemu ze znalezieniem czasu na regenerację.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Kobieta robi pompki

Pompki – oldschool zawsze aktualny! Jak dobrze je robić? Podpowiada Kasia Bigos

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Elektrostymulacja - zabieg rehabilitacyjny, który może pozytywnie wpłynąć na naszą sylwetkę

Na czym polega elektrostymulacja i kiedy powinno się ją stosować?

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

Kobieta ćwiczy na macie w pokoju. Obok leży małe dziecko

Ćwiczenia po porodzie – które poprawią sylwetkę i postawę? Radzi Pani Fizjotrener

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

Bolące mięśnie - co robić?

Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?

Aktywność po ciąży. Jak wrócić do treningów po ciąży?

Rozciąganie pleców na sportowo

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak zadbać o nadgarstki? Podpowiadamy

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.