Przejdź do treści

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!
Regenracja sportowca/ fot. Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

Nie możesz żyć bez sportu? Nie wyobrażasz sobie dnia bez aktywności fizycznej? Super! Nie zapominaj jednak, by na chwilę się zatrzymać i zregenerować. Takie dni są elementarną częścią programów treningowych.

Znam wiele osób uzależnionych od sportu. Co tu dużo gadać – sama do nich należę. A uzależnienie – również to od aktywności fizycznej – wiąże się często z tym, że nie możemy przestać. Znasz to? Tak myślałam. Ostrzegam i mówię głośno: Regeneracja! Twoje ciało jej potrzebuje.

Świątek, piątek i niedziela. Trening musi być. Takie historie znam z autopsji i nie są one fajne. Trenowanie siedem dni w tygodniu wcale nie jest powodem do dumy. Jednych nie sposób zagonić na trening, podczas gdy inni nie wyobrażają sobie bez niego dnia. To zrozumiałe. Nie zapominaj jednak o przerwach. Przetrenowany organizm szybko się o nie upomni. Wie o tym każdy zawodowy sportowiec. Regeneracja jest w sporcie równa ważna co trening, nawet jeśli nie uprawiasz danej dyscypliny zawodowo. Bez niej organizm nie ma czasu na zebranie sił do dalszej walki. Zmęczone mięśnie potrzebują chwili odnowy. Przetrenowane nie pracują najlepiej i szybko dadzą ci o tym znać. Stają się osłabione, zakwaszone i zwyczajnie brak im sił. Nic dziwnego – oznacza to, że przesadziłeś. Z rezultacie dodatkowo narażasz się na niepotrzebne kontuzje. Rozwiązanie? Odnowa biologiczna!

Regeneracja – kąpiel, stretching

Niech regeneracja nie kojarzy ci się z imprezowym weekendem i przesypianiem pod kołdrą całego następnego dnia. Jeśli kochasz sport, postaw na regularne masaże (polecam również terapie manualne), zabiegi w kriokomorze, delikatny stretching przy relaksującej muzyce, krótkie kąpiele z ręcznym drenażem limfatycznym (uciskaniem skóry i mięśni, zaczynając od dołu ciała, czyli od kostek, i kierując się w stronę serca). Drenaż ma na celu pobudzenie do działania układu limfatycznego i przyśpieszenie procesu oczyszczania organizmu. Po takich kąpielach dodatkową ulgę przyniesie wklepanie w ciało maści tonizującej. Ja uwielbiam także masaże wodne z obowiązkową wizytą w jacuzzi.

Regeneracja – sauna

To jedna z moich ulubionych form regeneracji. Stawiam na saunę co najmniej raz w tygodniu. Wysoka temperatura sprawia, że organizm sam oczyszcza się z toksyn. Przy okazji podnosi się także wydolność i odporność. Poza tym rozgrzane mięśnie zaczynają się rozluźniać, dzięki czemu ich napięcie zostaje zminimalizowane. Po wyjściu z sauny nie zapominaj o chłodnym lub nawet zimnym prysznicu (zostań tam nawet na kilka minut). Ja wybieram się zwykle do kompleksu saun, gdzie mają także kriokomorę. Cudowne połączenie!

Regeneracja – sen

To mały, ale bardzo ważny element codziennej regeneracji. Osoby śpiące mniej niż sześć godzin na dobę są zwykle ospałe, zmęczone i brakuje im energii. Oczywiście przekłada się to również na sportowe wyniki. Jeśli jesteś aktywny i masz chwilę w ciągu dnia – postaw także na 20-, 30-minutowe drzemki.

Często pytacie, ile dni w tygodniu przeznaczyć na regenerację. Osobiście uważam, że minimum dwa pełne dni. Oczywiście nie dotyczy to osób, które ćwiczą rekreacyjnie. Ale one zwykle nie mają problemu ze znalezieniem czasu na regenerację.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

„Dziękuję Bogu, że tak się to skończyło, że nie mam kawałka stopy. Inaczej pewnie bym się nie ogarnęła” – mówi Michalina Wesołowska. Pięć lat temu powiedzieli jej, że będzie miała problemy z chodzeniem, dziś… tańczy twerk

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Fit Matka Wariatka

Agresja i fałszywa troska na profilu znanej trenerki. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie