Przejdź do treści

Colostrum na odporność – czy to rzeczywiście działa?

Colostrum - czy to działa? / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przetrwaj upały - mamy nowe patenty
Jak przetrwać upał? Osiem nieoczywistych sposobów na ochłodę
Kobieta
Mózg a upał. Dlaczego przez odwodnienie słabiej myślimy? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Jak wyciągnąć kleszcza? Czym to zrobić i jakie są kolejne kroki?
Jak wyciągnąć kleszcza? Czym to zrobić i jakie są kolejne kroki? Wyjaśnia lekarka Anna Ratajczak
Kobiety w laboratorium
Koronawirus SARS-CoV-2 wyciekł z laboratorium? „Dowody są przytłaczające”
Kobieta
Masz problem z obrzękami? Sprawdź poziom kortyzolu

Colostrum, młodziwo, siara bydlęca ta naturalna wydzielina gruczołów mlecznych ssaków powstaje tylko przez kilkadziesiąt godzin po porodzie. Zasłynęła jako odżywcza i witaminowa bomba, która buduje odporność i wzmacnia organizm. O ile teza ta jest słuszna w przypadku malutkich noworodków, o tyle stosowanie colostrum u starszych dzieci i dorosłych nieco mija się z celem. Jaka jest zatem prawda na temat siary bydlęcej?

”Podaję colostrum […] w saszetkach mojej 4-letniej córeczce regularnie odkąd poszła do przedszkola i zaczęła chorować. Przy okazji biorę też sama. Dziecko przestało chorować – tak jak wcześniej były okresy że tydzień była chora, dwa tygodnie przerwy i znowu, teraz infekcje zdarzają się o wiele rzadziej i mają lżejszy i krótszy przebieg, organizm błyskawicznie się regeneruje. Także z mojego doświadczenia widzę, że działa i polecam wszystkim którzy mają małe chorujące dzieci. U mnie też zauważyłam efekty – nie jestem taka przemęczona jak byłam wcześniej, nie chce mi się wiecznie spać, mam więcej energii i nie chodzę ciągle z cieknącym nosem”.

”Jak na mój organizm to działa. Jestem zadowolona z efektów, od kiedy biorę colostrum to już nie choruję nie pamiętam kiedy ostatni raz miałam gorączkę czy szłam na zwolnienie z powodu choroby”.

”Witam. Potrzebuję porady i waszych sugestii na temat colostrum […] Podobno colostrum niesamowicie regeneruje i uodparnia, a dodatkowo ma hormon wzrostu, więc działa też odmładzająco. Proszę o pomoc w decyzji”.

”Naprawdę działa, trener ma rację. Ja biorę regularnie i nie pamiętam kiedy ostatni raz miałam gorączkę czy byłam chora. Poprawiła mi się też cera, przestały wychodzi krosty i pryszcze”.

Takie komentarze i wiele innych podobnych, krążą swobodnie po Internecie. Znalezienie pochlebnych opinii na temat colostrum jest wybitnie prostym zadaniem — powyższe wpisy to efekt kilkuminutowych poszukiwań. Chociaż niezaprzeczalnie siara bydlęca jest źródłem mnóstwa substancji o działaniu wspierającym naszą odporność, to jednak nie działa ona tak cudownie na ludzki organizm, jak byśmy sobie tego życzyli. O ile jeszcze suplementowanie jej u noworodków ma jakikolwiek sens i podstawę naukową, o tyle u dorosłych jest po prostu nieuzasadnione.

Natura jest mądrzejsza niż nam się wydaje – skoro siara powstaje jedynie przez kilkadziesiąt godzin po narodzinach, jaką rolę miałaby odgrywać w dorosłym życiu? Mało tego – grupą, u której najczęściej chcemy budować odporność są maluchy uczęszczające do żłobków, przedszkoli i szkół. Jak na ironię, nauka milczy na ten temat – nie spotkałam żadnych publikacji omawiających wpływ colostrum na zdrowie dzieci. Przyjrzyjmy się tematowi nieco bliżej.

Termometr

Siła pierwszego karmienia, czyli magia siary

Prawda znana nie od dziś – im trudniejsza nazwa, tym lepiej. Polacy (nie wiem jak inne narodowości) lubują się w skomplikowanym nazewnictwie – brzmi mądrze, więc na pewno działa super. Faktycznie w przypadku siary bydlęcej trochę tak jest, ale nie należy jej przypisywać nie wiadomo jak cudownych właściwości. Niemniej, dociekliwi internetowi poszukiwacze prędzej czy później trafią na historię o umierającym z głodu mężczyźnie, który został uratowany dzięki kobiecie, która nakarmiła go własną siarą. Ten bezinteresowny akt pomocy może wzbudzać mieszane uczucia, ale spokojnie – jest on wyłącznie wytworem wyobraźni pisarza i autora „The Grapes of Wrath”, jednocześnie w dosadny sposób podkreśla „magię” siary.

Czym właściwie jest to enigmatyczne colostrum?

Colostrum, siara bydlęca, rzadziej młodziwo – to naturalny produkt gruczołów mlekowych ssaków. Powstaje na końcowych etapach ciąży, a kilkadziesiąt godzin po porodzie stopniowo przekształcany jest w mleko, od którego znacznie różni się składem. Colostrum bowiem jest zdecydowanie bogatsze – ma około 250 różnych składników biologicznie aktywnych, w tym między innymi białek, witamin i soli mineralnych. Siara w pierwszych dniach życia małego ssaka (w tym człowieka) buduje układ odpornościowy oraz zapewnia czynniki wzrostu i inne niezbędne związki ochronne dla malucha. Jest taką odżywczą bombą, która trafiając na podatny grunt, jakim jest młody organizm, w dużym stopniu warunkuje jego dalszą odporność i ogólny stan zdrowia. Siara jest źródłem odporności biernej, którą matka przekazuje dziecku w trakcie karmienia.

Unikatowe colostrum – co ono w sobie ma?

Publikacje naukowe często powtarzają tę samą frazę – colostrum to jeden z najsilniejszych naturalnych wzmacniaczy odporności znany nauce.  Stanowi bogate źródło czynników wzrostu, czynników przeciwdrobnoustrojowych, a także składników immunologicznych oraz odżywczych – zawiera więcej białka, tłuszczu, witamin i minerałów niż „zwykłe” mleko. Co więcej, posiada 100 razy więcej immunoglobuliny G – ma ona szczególne znaczenie dla noworodka, ponieważ nadaje mu odporność bierną. Ważne jest, aby młody ssak otrzymał odpowiednią ilość siary już w pierwszych godzinach po porodzie, ponieważ zarówno stężenie immunoglobulin, jak i przepuszczalność młodych jelit, spadają w ciągu kilkudziesięciu godzin od narodzin. Przejdźmy do meritum.

Colostrum wzmacnia odporność u osób borykających się z częstymi infekcjami – prawda czy fałsz?

To niestety fałsz. Ale przyjrzyjmy się sprawie nieco bliżej – to, że powyższe zdanie jest nieprawdziwe, jeszcze wszystkiego nie przesądza. Colostrum faktycznie działa na układ immunologiczny. Istnieje cała masa badań opisujących zbawienny wpływ siary podanej w pierwszych dniach życia na odporność u noworodków. Właśnie – noworodków. Badania na innych grupach pacjentów nie przynosiły już takich świetnych rezultatów. Okazuje się, że podawanie colostrum u osób dorosłych nie przynosi żadnych pozytywnych efektów w funkcjonowaniu ich układu odpornościowego. Ok, wiemy, że u dorosłych to nie działa, ale co z dziećmi? Przecież to głównie u maluchów chcemy budować trwałą odporność. Tu sprawa wygląda jeszcze inaczej. Nie ma badań (przynajmniej ja ich nie znalazłam) opisujących wpływ siary bydlęcej na zdrowie starszych dzieci – w związku z tym, nie ma żadnych przesłanek, aby sądzić, że ona działa.

Ale to nie wszystko. Siara bydlęca często jest zalecana jako środek przeciwdziałający dysfunkcji immunologicznej spowodowanej intensywnym wysiłkiem fizycznym. Istnieje kilka badań potwierdzających tę tezę – colostrum faktycznie zmniejszyło liczbę infekcji górnych dróg oddechowych u sportowców, a także poprawiło ich wydolność fizyczną. Niestety badaczom nie udało się ustalić mechanizmów takiego działania, jednak zgodnie sugerują, że suplementacja colostrum może mieć pozytywny wpływ nie tylko na ogólny stan zdrowia osób aktywnych fizycznie, ale również może poprawić funkcjonowanie i siłę ich mięśni. Należy jednak podkreślić, że badaniu zostali poddani jedynie zawodowi sportowcy – nie można przekładać tych wyników na osoby nie zajmujące się sportem wyczynowo.

Colostrum – stosować czy nie stosować?

Podsumowując, colostrum nie wzmacnia odporności u osób cierpiących na nawracające infekcje. Jego działanie poprawiające funkcjonowanie układu odpornościowego jest potwierdzone jedynie w przypadku noworodków (pamiętając, że siara musi być podana w pierwszych dobach życia). Nie ma żadnych przesłanek naukowych, jakoby siara miałaby pozytywnie oddziaływać na odporność starszych dzieci oraz dorosłych. Wydawanie grubych pieniędzy (bo colostrum bywa naprawdę drogie) na preparaty, które nie działają, jest (delikatnie mówiąc) wyrzucaniem ich w błoto. Lepiej je zainwestować w badania profilaktyczne i zaopatrzyć się w zapas sezonowych warzyw.

 

Bibliografia:

  1. Danielle AW Wolvers, Wendy MR van Herpen-Broekmans, Margot HGM Logman, Reggy PJ van der Wielen and Ruud Albers. Effect of a mixture of micronutrients, but not of bovine colostrum concentrate, on immune function parameters in healthy volunteers: a randomized placebo-controlled study. Nutrition Journal 2006, 5:28.
  2. Arwel W. Jones, Simon J.S. Cameron, Rhys Thatcher Marikka,  S. Beecroft, Luis A.J.Mur, Glen Davison, Effects of bovine colostrum supplementation on upper respiratory illness in active males, Brain, Behavior, and Immunity 2014, 39:194:203.
  3. Grant D. Brinkworth, Jonathan D. Buckley, Concentrated bovine colostrum protein supplementation reduces the incidence of self-reported symptoms of upper respiratory tract infection in adult males. European Journal of Nutrition 2003, 42: 228–232.
  4. Antti Mero, Jonne Kähkönen, Tarja Nykänen, Tapani Parviainen, Ilmari Jokinen, Timo Takala, Tuomo Nikula, Simo Rasi, Juhani Leppäluoto. IGF-I, IgA, and IgG responses to bovine colostrum supplementation during training. Journal of Applied Physiology 2003, 93:732–739.
  5. A.W. Jones, D.S. March, R. Thatcher, B. Diment, N.P. Walsh,  Glen Davison. The effects of bovine colostrum supplementation on in vivo immunity following prolonged exercise: a randomised controlled trial. European Journal of Nutrition 2019,58(1):335-344.
  6. F.O. Uruakpa, M.A.H. Ismond, E.N.T. Akobundu. Colostrum and its benefits: a review. Nutrition Research 2002, 22:755–767.
  7. Brian A. McGrath, Patrick F. Fox, Paul L. H. Mc Sweeney, Alan L. Kelly. Composition and properties of bovine colostrum: a review. Dairy Science & Technology 2016, 96:133–158.
  8. J.E. Nocek, D.G. Braund, R.G. Warner. Influence of Neonatal Colostrum Administration, Immunoglobulin, and Continued Feeding of Colostrum on Calf Gain, Health, and Serum Protein. Journal of Dairy Science 1984, 67(2): 319-333.
  9. B. R. Thapa. Health factors in colostrum. Indian Journal of Pediatrics 2005, 72:579–581.
  10. Hurley, W.L,  Theil, P.K. Perspectives on Immunoglobulins in Colostrum and Milk. Nutrients 2011, 3:442-474.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Po szczepieniu nie wytworzyli przeciwciał. Problem może dotyczyć nawet 10 proc. społeczeństwa

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

Zdrowo dopieprzone, czyli o tym, czym przyprawiać potrawy, by wspomóc organizm

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

dygotanie z zimna

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

7 zdrowotnych właściwości imbiru

Jersinioza – objawy, leczenie i powikłania zakażenia yersinią

Choroba popromienna – przyczyny, objawy, leczenie

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Prof. Jacek M. Witkowski: Nasza odporność wcale nie pochodzi tylko z jelit

Czy to prawda, że domowy syrop z cebuli pomaga przy przeziębieniu?

przegrzewanie organizmu

5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy w zimne dni za bardzo podkręcasz ogrzewanie

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

suplementacja a odporność w czasie pandemii COVID-19

Jak wzmocnić odporność w czasie pandemii COVID-19? Farmaceutka radzi, co warto suplementować

Pierwszy urlop bez problemów żołądkowych, czyli moje wakacje z GUUT. Przetestowałam, bo każda z nas ma dobro w sobie!

Dzika róża – bogate w witaminę C remedium na infekcje. O jej właściwościach opowiada naturoterapeutka

Najpopularniejsze

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?