Przejdź do treści

Sok pomarańczowy – świeży, pasteryzowany czy mrożony?

Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Naukowcy na przykładzie soku z pomarańczy sprawdzili, który – świeży, pasteryzowany czy mrożony – dostarczy nam najwięcej pożytecznych związków. Wynik zaskakuje!

To badanie warto przytoczyć, bo jego wynik nieco odmienia nasze myślenie o zdrowym jedzeniu. Wydawałoby się, że sprawa jest jasna – sok świeży jest najlepszy. Okazuje się, że jeśli weźmiemy pod uwagę tak zwaną biodostępność, czyli ilość składników, które są faktycznie wchłaniane w jelicie i rozprowadzane po organizmie, to sprawa wygląda inaczej.

Eksperyment przeprowadzili badacze pod kierunkiem prof. Pauli Mapelli-Brahm z Laboratory of Food Colour and Quality na hiszpańskim Uniwersytecie w Sewilli. Porównali biodostępność świeżego, pasteryzowanego i głęboko mrożonego soku pomarańczowego (ten ostatni został następnie rozmrożony w temp. pokojowej, mikrofali lub lodówce). Pod lupę wzięli dwa rodzaje karotenoidów: fitoen i fitofluen – które mają silne działanie przeciwutleniające, chronią nasz wzrok i skórę (np. przed uszkodzeniami słonecznymi). Jak pokazywały wcześniejsze badania, związki te mogą chronić również m.in. przed rakiem prostaty, rakiem piersi i miażdżycą. Dlatego stawka jest wysoka i dobrze dostarczyć ich sobie jak najwięcej. Oprócz pomarańczy zawierają je pomidory, marchew i niektóre inne cytrusy.

Badacze wykorzystali technikę zwaną transmisyjną mikroskopią elektronową, która polega na stworzeniu obrazu, dzięki oddziaływaniu wiązki elektronów na badaną próbkę – w tym przypadku na komórki soków.

I wreszcie wynik! Największe korzyści zdrowotne osiągniemy, pijąc sok zamrożony i rozmrożony. Ale co ciekawe, niska temperatura doprowadziła do sporej degradacji karotenoidów w soku – w rezultacie było ich mniej,  przy czym jednocześnie organizm wchłonął ich więcej. – Świeży sok miał największą koncentrację karotenoidów, ale to nie oznacza, że osiągniemy największy wzrost poziomu karotenoidów we krwi i tkankach, co należy rozumieć jako ilość absorbowanych karotenoidów – piszą naukowcy. Dodajmy, że największe spustoszenie wśród pożytecznych karotenoidów uczynił proces pasteryzacji.

Jak to się ma do soków z innych owoców lub warzyw? Tego oczywiście nie możemy jednoznacznie stwierdzić. Jeśli jednak mamy zapotrzebowanie na karotenoidy, to sok przed konsumpcją wrzućmy do zamrażalnika.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem

Napoje gazowane

Zanim kupisz, sprawdź, ile cukru ma twój ulubiony napój. Niektóre mają nawet 8 łyżeczek!

Szpinakowa sałatka z pomarańczą

Pomarańcza ze szpinakiem? Zobacz przepis na sałatkę o tak nietypowym składzie

Sałatka z pomarańczami – idealna na lunch albo na kolację. Lekka ale sycąca

Sałatka z fenkułem i pomarańczą – prawdziwa bomba witaminy C

skrzynka z owocami

W korpo masz „owocowe dni”? Zobacz, czy na pewno potrzebujesz tyle cukru!

Skorzystaj z owoców, które są dostępne zimą. Oto przepis na cytrusową sałatkę z granatem

Kobieta pije sok pomarańczowy

Sok pomarańczowy a demencja. Najnowsze badania z Bostonu a opinia dietetyka

Mandarynki całe i obrane na stole

Sezon na cytrusy. Dlaczego warto je jeść?

5 naturalnych źródeł kwasu foliowego

Ciasto pomarańczowe

Proste ciasto pomarańczowe

Wigilijne wspomagacze metabolizmu

Wigilijne wspomagacze metabolizmu

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

owsianka z bananami

Jak łączyć produkty na talerzu?

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste