Przejdź do treści

Święta bez jaj, czyli Wielkanoc na diecie wegańskiej

Jedzenie na stole
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?
„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka
Wiesz, jakiej ochrony słonecznej używać na promieniowanie UVA, a jakiej na UVB? I co to jest to PPD? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny
Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka
Liść Damiana - idealne zioło dla małżeństw, par z dłuższym stażem jak i bardzo zapracowanych osób
„Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo, a to się przekłada również na wzmocnienie popędu seksualnego”
kobieta przemawia do publiczności
Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Jakiś czas temu przeszłam na weganizm. Co więc ze świętami? Jaja na twardo, majonez, sałatka jarzynowa, pasta jajeczna, żurek z jajkiem, ciasto bez jaj – czy to możliwe? Spokojnie, weganie są bardzo sprytni i świetnie dają sobie radę w wymyślaniu zamienników wszędobylskich jaj. Oto kilka sprawdzonych patentów!

W mojej rodzinie wyjątkowo łatwo udało się wprowadzić roślinne zamienniki jaj, mimo że oprócz mnie i mojej starszej siostry, która nie je mięsa, reszta domowników jest wszystkożerna. Zawdzięczam to w dużej mierze mamie, która jest najlepszą kucharką na świecie (będę to często powtarzać), otwartą na nowe smaki i rozwiązania w kuchni. Rodzice także nigdy nie krytykowali moich jedzeniowych wyborów, a zawsze mnie bardzo wspierali. Dlatego wegańskie święta nigdy nie były dla mnie stresujące. Mam także szczęście, bo moja starsza siostra nie lubi majonezu i jaj na twardo, więc zawsze musieliśmy kombinować, co przygotować na święta, aby mieć co jeść. No to jak sobie radzę bez jaj? 

Czarodziejska sól kala namak

Czarna sól to dalej sól, więc nie można jej nadużywać w diecie, o tym należy pamiętać. Jednak jest w niej coś wyjątkowego, za co pokochali ją wszyscy roślinożercy. Co to takiego? Dzięki związkom siarki nadaje potrawom jajeczny smak i zapach, dlatego świetnie potrafi podszywać się pod jajko. Do czego ją można dodać? Do wegańskiego majonezu (np. z fasoli lub mleka sojowego), wegańskiej sałatki jarzynowej lub pasty bezjajecznej (np. z tofu). Na co dzień taka sól świetnie się sprawdzi w omletach z mąki z ciecierzycy czy tofucznicy świetnie udającej klasyczną jajecznicę (a gdy dodasz do tofucznicy kurkumę, to nawet kolor będzie bliski oryginałowi). Jeden prosty składnik, a tyle zastosowań!

Pasta bezjajeczna

Bezjajeczne wypieki

Nie będę ukrywać, że mam słabość do słodkich wypieków, dlatego dosyć intensywnie poszukiwałam wegańskich zamienników jaj. Dodatkowo jako dietetyk uważam, że ciasta bez nich stanowią zdrowszą wersję, tych tradycyjnych. Roślinnych substytutów jaj jest naprawdę bardzo dużo.

Zalicza się do nich: zmielone siemię lniane (zblendowane i rozpuszczone w wodzie), banan lub bardzo dojrzałe awokado zmiażdżone widelcem na purée, nasiona chia zmiksowane z dodatkiem wody, mus jabłkowy, purée z dyni, a nawet jogurt sojowy. No i co najważniejsze, można także zrobić wegańską bezę z tzw. aquafaby, czyli wody po gotowaniu ciecierzycy (aquafaba to także płyn, który zostaje po odsączeniu strączków z puszki czy słoika). Kolejny plus jest taki, że w kuchni nic się nie zmarnuje. Aquafaba ma sporo białka, mało kalorii i świetnie nadaje się do ubijania, robienia różnorodnych musów, kremów, no i bezy oczywiście. Możliwości roślinnych zastępników jaj w słodkościach jest naprawdę bardzo dużo i zauważcie, że zazwyczaj nie są to wymyślne i trudno dostępne produkty.

A na koniec mały apel. Nie chcę nikogo zmuszać do niejedzenia jaj. Jest to świadoma decyzja każdego z nas i trzeba ją podjąć zgodnie ze swoimi przekonaniami. Jednak jeśli już jecie jajka, kupujcie te z jedynką – to oznaczenie jaj od kur z wolnego wybiegu. W ten sposób nie tylko będziecie jeść jaja od kur, które mają godne warunki życia. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!

Kąski batata z guacamole i chipsem z jarmużu

Zdrowa, szybka przekąska z batatów i chipsy z jarmużu

Bez spiny jem rośliny kampania

„Bez spiny jem rośliny” – kampania dla tych, którzy chcą jeść roślinnie

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegański jogurt kokosowy z figami

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Przepis na witaminowe koktajle usprawniające pracę mózgu

Wegańskie masło jaglane

Wiosenne tagliatelle ze szparagów

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Przepis na indyjskie sataje z tempehu

Dzień z życia weganina

Dzień z życia weganina. Jadłospis na cały dzień

Spaghetti z cukinii z figami

Bezmięsny obiad! Makaron z cukinii w towarzystwie fig

Szparag daje radę!

Sezon na szparagi! Wypróbuj 3 smaczne i niezwykle proste przepisy ze szparagami w roli głównej