Przejdź do treści

Nie możesz się skupić? Odpowiedź na pytanie „dlaczego?” możesz znaleźć na talerzu

Problemy ze skupieniem
Nie możesz się skupić? Sprawdź, co jesz. Fot. Pixabay.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
plaża we Władysławowie, lato 2020
Wakacje w czasie pandemii. Tak (nie)wygląda reżim sanitarny na plaży we Władysławowie
koronawirus, sklep w Polsce
Koronawirus w Polsce. Ruszą kontrole policji i służb sanitarnych w sklepach, będzie rejestracja wesel
Alfabet intymny – punkty i punkciki w kobiecym ciele
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?

Problemy z koncentracją mogą dopadać nas z wielu powodów – mało kto jednak łączy kłopoty ze skupieniem z dietą. Badania jednak jednoznacznie pokazują, że nieodpowiednia dieta potrafi wpłynąć na to, jak pracuje nasz umysł. Zaledwie jeden posiłek dziennie bogaty w tłuszcze nasycone potrafi znacząco wpłynąć na zdolność koncentracji.

Tłuszcze nasycone – czym są i jak różnią się od tłuszczy nienasyconych?

Tłuszcze nasycone i nienasycone – często słyszy się o nich w kontekście diety i zdrowego odżywiania. Czym są i jakie są różnice między nimi? Podział na rodzaje kwasów tłuszczowych wynika z ich budowy, a konkretnie liczby podwójnych wiązań w łańcuchach węglowych. Tłuszcze nienasycone to głównie tłuszcze roślinne, czyli np. oliwa z oliwek, olej lniany – są one uważane za zdrowe, sprzyjają utrzymaniu właściwych proporcji pomiędzy dobrym a złym cholesterolem, wpływają korzystnie na pracę układu krążenia.

 Tłuszcze nasycone znajdują się zwykle w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, a w temperaturze pokojowej mają stałą konsystencję, są to więc masło, smalec, ale także tłuszcze zawarte w mięsie. Bardzo często ten rodzaj tłuszczu można znaleźć w wysokoprzetworzonej żywności. Niestety, ale nie są one najzdrowsze – badania pokazują, że podnoszą poziom złego cholesterolu, a obniżają poziom dobrego cholesterolu. Ich obecność w diecie wpływa na większe ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia, miażdżycę i  jak pokazują ostatnie badania – wpływa negatywnie na zdolność koncentracji.

Unsplash

Skupienie a tłuszcze nasycone

Stres, dużo spraw na głowie, problemy z organizacją czasu, zły sen – to tylko niektóre z przyczyn, które przychodzą nam do głowy, kiedy mowa o problemach ze skupieniem. Jak się jednak okazuje, dieta odgrywa bardzo ważną rolę w naszej zdolności do koncentracji.

Badania przeprowadzone w Ohio State University pokazują, że już jeden posiłek bogaty w nasycone kwasy tłuszczowe dziennie wpływa negatywnie na zdolność koncentracji. Badaniu poddano grupę 51 kobiet, którym podano posiłek bogaty w kwasy nasycone i podobny  posiłek bogaty w kwasy nienasycone, a następnie zbadano ich skupienie. Rezultaty okazały się zaskakujące! Po zjedzeniu posiłku bogatego w kwasy nasycone wyniki testu na skupienie były o wiele gorsze, a wszystko po tylko jednym posiłku. Nietrudno sobie wyobrazić, że na dłuższą metę taka dieta wpływa bardzo negatywnie na pracę mózgu.

drzemka

Dieta na lepszą pamięć i koncentrację

Ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych na pewno pozytywnie odbije się na twoim samopoczuciu, zdrowiu i zdolności do skupienia. Ale to nie są jedyne, co możesz zrobić, aby polepszyć pracę swojego mózgu. Poprzez odpowiednie jedzenie możesz być bardziej wydajna, skupiona i poprawić swoją pamięć.

Co powinno znaleźć się w diecie na lepsze skupienie?

  • Pełnoziarniste pieczywo. Chleb czy bułki z pełnego ziarna to nie tylko cenne źródło błonnika, ale też węglowodanów takich jak skrobia i glukoza, które są wolno trawione, a tym samym łagodnie podnoszą poziom cukru we krwi. Dzięki temu po zjedzeniu razowego pieczywa nie dopadnie cię nagły spadek sił, a twój mózg przez dłuższy czas będzie miał energię do pracy na pełnych obrotach.
  • Ryby. Najbardziej wartościowe są tłuste ryby morskie, które są doskonałym źródłem kwasów omega-3. Po ryby powinno się sięgać przynajmniej raz w tygodniu, a najbardziej optymalna dla mózgu będzie dieta zawierająca 3 porcje ryb w tygodniu.
  • Zdrowe oleje. Olej lniany, oliwa z oliwek i olej rzepakowy – to jedne z najlepszych olejów, które powinny znaleźć się w twojej diecie. Wiele osób boi się nadmiaru tłuszczu w diecie, ale jeśli wybierasz zdrowe tłuszcze, nie musisz się ich obawiać. Wpłyną one pozytywnie na pracę mózgu. Warto też pamiętać o tym, że niektóre witaminy jak A czy D, wchłaniają się tylko w obecności kwasów tłuszczowych – łyżeczka oleju lnianego do sałatki sprawi, że posiłek będzie bardziej odżywczy.

Kilka niewielkich zmian w codziennym odżywianiu może sprawić, że poprawi się twoja zdolność koncentracji.

 

Źródło: ScienceDaily

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Melon – odmiany i właściwości zdrowotne. Jak jeść melona?

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Kupujesz rozdrobniony ser, bo szybciej się topi? Możesz się zdziwić

Chcesz schudnąć? Najpierw zrezygnuj z tych nawyków

8 niskokalorycznych potraw, które powinnaś wprowadzić do swojego jadłospisu

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Im starsze, tym lepsze? Uwaga, wino też ma datę ważności

Wszystkie produkty w twoim domu mają dobrą datę ważności? Sprawdź, które warto wymienić

Problem z zaparciami? Zobacz, co twój organizm chce ci powiedzieć

Gorąco? Potrzebujesz kawy? Przygotuj japońską mrożoną kawę, nie pożałujesz

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Błędy podczas przygotowywania jedzenia, które wszyscy popełniamy

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami