Przejdź do treści

Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?

ryby
Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Osobowość unikająca (APVD) – objawy, przyczyny, leczenie
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Mgr farmacji Karolina Morze radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Ekspertka radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Seks i rutyna – to normalne! Dlaczego nuda w łóżku pcha nas w kierunku przygód?
Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: „Nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes”
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes

Dobrze wpływają na mózg, są ważne dla oczu, wzmacniają odporność, dbają o zdrowie kości i stawów, a także kondycję skóry. Poprawiają parametry krwi, są nieocenione dla serca, wspomagają męską płodność. Lista zalet kwasów tłuszczowych omega-3 jest imponująca!

Kwasy omega-3: czyli które?

Mówi się o nich od dawna. Na hasło „omega-3” większość osób od razu ma (słuszne) skojarzenie z rybami. Niestety, ciągle jemy ich za mało. średnio rocznie Polak zjada 12 kg ryb. Dla porównania statystyczny mieszkaniec Chin przez ten sam czas zje około 40 kg ryb i owoców morza, Portugalczyk – 60 kg, Norweg – 50.

Omega-3, czyli które? Najważniejszą rolę odgrywają: kwas alfa-linolenowy (ALA),kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Co potrafią? Zacznijmy od góry – bez nich nasz mózg nie funkcjonowałby prawidłowo. 60 proc. kory mózgowej jest zbudowane z kwasu DHA. Na pracę mózgu wpływają już w życiu płodowym – dlatego kobiety w ciąży powinny zadbać o przyjmowanie odpowiedniej dawki kwasów omega-3. Ważne są też w rozwoju dzieci – te, które mają regularnie dostarczane i uzupełniane omega-3, nie mają problemów z koncentracją (kwas EPA poprawia ukrwienie mózgu i pomaga w przekazywaniu impulsów nerwowych) i lepiej się rozwijają zarówno psychicznie, jak i fizycznie.

kobieta jedząca babeczkę

Kwasy omega-3 – dobre dla oczu i serca

Dzieci niejedzące ryb mogą gorzej widzieć i są podatne na wady wzroku. Kwas DHA w 95 proc. jest materiałem budulcowym siatkówki oka. Wzmacnia jej struktury komórkowe i ma działanie przeciwzapalne. Naukowcy z The Johns Hopkins Wilmer Eye Institute przeprowadzili badanie na seniorach – ci, którzy jedli ryby i owoce morza oraz przyjmowali suplementy z kwasami omega-3, byli w mniejszym stopniu narażeni na zwyrodnienie plamki żółtej (to choroba, która w Polsce dotyka najczęściej pacjentów po 65. roku życia i często prowadzi do ślepoty). Skoro kwas DHA przyczynia się do utrzymania prawidłowego widzenia, warto wiedzieć, ile go potrzebujemy. Żeby optymalnie wykorzystać jego działanie, należałoby spożywać 250 mg DHA dziennie. Przykładowo 100 g surowego łososia potrafi zawierać nawet 3800 mg kwasów omega-3, 100-gramowy pstrąg – około 1800 mg. Jednak łosoś łososiowi nierówny. Trzeba wziąć dodatkowo pod uwagę to, że ryby hodowlane mają mniejszą zawartość składników odżywczych, w tym kwasów omega-3, od dzikich. Związane to jest ze składem pasz, jakimi są karmione ryby w hodowlach.

Skoro mowa o omega-3, nie można nie wspomnieć o sercu i układzie krwionośnym. Kwasy tłuszczowe zmniejszają ryzyko zawału serca i przeciwdziałają miażdżycy. Według badania opublikowanego na łamach „Journal of the American Heart Association” spożywanie kwasów omega-3 pochodzących ze źródeł roślinnych, takich jak orzechy włoskie, oraz z tłustych ryb zmniejsza ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. Potwierdziły to też wyniki badań Predimed – dwa rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3 (pochodzenia roślinnego plus morskiego) zmniejszają śmiertelność osób starszych.

Według naukowców z Mayo Clinic ludzie, którzy mają niski poziom kwasów EPA i DHA, są w grupie zwiększonego ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową i niewydolność serca. Omega-3 mogą pomóc obniżyć ciśnienie krwi. Według ekspertów kwasy tłuszczowe omega-3 z ryb lub suplementów oleju rybnego mogą znacznie obniżyć poziom trójglicerydów – przy odpowiedniej dawce nawet o 40 proc. (podwyższony poziom trójglicerydów to ryzyko cukrzycy i chorób układu krążenia). Żeby kwasy omega-3 realnie przyczyniły się do prawidłowego funkcjonowania serca, zaleca się dostarczanie 250 mg DHA i EPA dziennie. To tyle, co około 100 g makreli na tydzień lub niecałe 100 g krewetek dziennie. Jeśli chodzi o chude ryby słodkowodne, takie jak okoń czy tilapia, to w 100 g mają mniej niż 100 mg kwasów EPA i DHA.

Sardynki

Kwasy omega-3 – dobre dla kości i skóry

Na tym nie kończy się lista zalet. Kwasy omega-3 odgrywają sporą rolę w procesie powstawania i dojrzewania plemników, dlatego dieta bogata w ryby i orzechy może poprawić płodność u mężczyzn.

Omega-3 wpływają również na zdrowie kości, ponieważ ułatwiają wchłanianie wapnia do tkanki kostnej, ale i chronią przed zapaleniem stawów i pomagają w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów.

Za dostarczanie kwasów omega-3 wdzięczny będzie też twój układ pokarmowy. Dzięki swojemu działaniu przeciwzapalnemu pomagają w leczeniu choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Poza tym nawilżają i regenerują błony śluzowe przewodu pokarmowego.

Dzięki diecie bogatej w kwasy omega-3 możesz poprawić kondycję swojej skóry. Omega-3 spowalniają starzenie się komórek i usprawniają syntezę kolagenu. Znane są też z dobrego wpływu na paznokcie – wzmacniają je i chronią przed łamaniem i rozdwajaniem. O odpowiedni poziom omega-3 w organizmie powinny zatroszczyć się osoby z atopowym zapaleniem skóry, chorzy na łuszczycę i cierpiący na trądzik.

istockphoto.com

Kwasy omega-3 – gdzie ich szukać?

Jakie są najlepsze źródła kwasów omega-3? Wspominaliśmy już o teoretycznych przykładowych porcjach, które uzupełniają dzienne lub tygodniowe zapotrzebowanie na te kwasy. Wiadomo już, że znajdziesz je (EPA i DHA) w rybach morskich (makrela, łosoś, śledź, tuńczyk, sardynki). Z ryb słodkowodnych dobrym źródłem omega-3 jest pstrąg. Dobrze też, jeśli na talerzu wylądują owoce morza. Ale uwaga, ważna jest obróbka termiczna i to, jak przyrządza się rybę. Smażąc ją, zamiast zdrowych omega-3 dostarczasz niezdrowych kwasów tłuszczowych trans. Również wędzenie nie pomaga – w wędzonej rybie jest 40-60 proc. kwasów omega-3 w porównaniu z surową. Najlepsze jest pieczenie lub gotowanie na parze, wtedy mięso ryby traci najmniej wartości odżywczych.

Ale nie tylko w rybach tkwi moc kwasów omega-3. Warto pamiętać też o olejach. Poza rzepakowym dobrze mieć w kuchni olej lniany – świetnie uzupełnia kwas ALA (pamiętaj, by przechowywać go w ciemnej butelce i spożywać na zimno, bo ze względu na niską temperaturę wrzenia nie nadaje się do smażenia). Źródłem omega-3 są też orzechy włoskie, soja, tofu i algi. Możesz sięgnąć po nasiona chia – też są świetną alternatywą w dostarczaniu kwasów omega-3.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chcesz wzmocnić odporność? Zacznij robić przetwory!

Cynamon jest toksyczny? Dietetyczka Zofia Pomes wyjaśnia

Potrawy z jarmużu: przepisy, jak przyrządzić, właściwości

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść?

Kobieta je danie na talerzu

W których odcinkach przewodu pokarmowego wchłaniane są poszczególne witaminy? Wyjaśnia dietetyczka

Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Szpinak – przepisy na sałatki, makarony i koktajle

Kwasy omega-6 i omega-3 - w jakich produktach je znajdziesz?

Kwasy omega-6 i omega-3 – w jakich produktach je znajdziesz?

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

5 „zdrowych” produktów, które dla ciebie mogą być niezdrowe

Jogurt domowy

Domowy jogurt – jak zrobić. Przepisy na domowy jogurt

Rabarbar na surowo- jak jeść. Właściwości zdrowotne rabarbaru i uprawa

Rabarbar na surowo – jak jeść? Uprawa rabarbaru

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Monika Prześlakowska

Kiedy brać białko, rodzaje białka, przeciwwskazania

Witamina D - gdzie występuje? Jakie są skutki niedoboru i przedawkowania?

Witamina D – niedobór, nadmiar i źródła w pożywieniu

Czym zastąpić mięso? @lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej? Białko – źródła

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.