Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe emocje

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy
Zdjęcie: shutterstock
Podobno urlop powinien trwać trzy tygodnie. Na początku zapominamy o pracy, potem powoli wchodzimy w tryb urlopowy i w efekcie dopiero mniej więcej w połowie drugiego tygodnia wakacji zaczynamy naprawdę odpoczywać. Oto wskazówki, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”.

– Większość porad, jakie słyszę o tej porze roku, dotyczy tego, jak sprawnie wrócić do zawodowych obowiązków po urlopie. Tymczasem dla naszej formy kluczowe jest to, jak wykorzystamy czas wolny. Znam osoby, które po tygodniowych wakacjach są wypoczęte bardziej niż ich koledzy, którzy formalnie odpoczywali trzy razy dłużej – mówi psycholog Anita Kruszewska. Jak to zrobić? Oto podpowiedzi.

1. Wyznacz granicę

Wyobraź sobie wakacyjną podróż do kurortu Y. Wyjeżdżasz ze swojego miasta X. Po drodze mijasz zieloną tabliczkę z przekreślonym napisem „X”. Uśmiechasz się na widok podobnej zielonej tabliczki z napisem „Y”, już bez przekreśleń. – Teraz wyobraźmy sobie, że na tych tabliczkach są napisy „Praca” i „Urlop”. Warto zaplanować, kiedy tak naprawdę chcemy zostawić za sobą służbowe sprawy, w tym te niezałatwione, które mogą poczekać, aż wrócimy z wakacji. To może być piątkowy wieczór, gdy wyjdziemy z biura. To równie dobrze może być poniedziałek po weekendzie, w czasie którego zrobimy porządek w służbowych papierach, bo taki był nasz plan – tłumaczy psycholog. – Chodzi o to, żeby umówić się w zgodzie ze sobą, że od pewnego, dogodnego oczywiście dla nas momentu pracę zostawiamy za sobą. Dokładnie tak jak miejscowości, przez które już przejechaliśmy. Minąłeś przystanek „Praca”? OK. Skup się na tym, co przed tobą – dodaje Anita Kruszewska.

2. Bądź wyrozumiały

Co często psuje nam wakacje? Tym razem nie chodzi o hałasujące na plaży dzieci, głośnego psa sąsiadów zza ściany i deszczową pogodę (choć to wszystko oczywiście może wywrócić urlop do góry nogami). – Regularnie słyszę, że humor na wakacjach jest zepsuty dlatego, że ktoś nie realizuje swojego planu. Przykład: planujemy detoks technologiczny, czyli odstawienie laptopa i telefonu komórkowego. I w drugim dniu urlopu nie wytrzymujemy i sprawdzamy e-maile. Efekt? Niezła chandra w środku wakacji – mówi psycholog. – Taki detoks bywa świetnym pomysłem, ale podchodźmy do niego elastycznie. Zajrzałeś na urlopie do służbowej skrzynki? To nie koniec świata. Jeśli na co dzień musisz być na bieżąco, jasne, że nawet na urlopie przeglądasz portale informacyjne, a jeśli pracujesz w banku, to wakacji nie zepsuje ci sprawdzenie kursów walut. Może je za to zepsuć zbyt duże zaangażowanie w służbowe e-maile i zaniedbanie przez to swoich wakacyjnych powinności – przekonuje Anita Kruszewska. Jakie to powinności? Choćby to, że w czasie urlopu mieliśmy się wyspać. Dla zdrowia.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
trofimiecpaulina zapytał(a) 21 sierpnia 2017
Pytanie dotyczy artykułu 5 kroków do wejścia w tryb urlopowy
Dziękuję za ten tekst :)