Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowa aktywność

Ćwiczenia rozciągające - rób je dobrze!

Niezależnie od tego, czy ćwiczenia rozciągające wykonujesz tylko po treningu, czy elastyczne mięśnie i ścięgna są ci niezbędne w sportowych aktywnościach, istnieje kilka zasad dotyczących tego, jak robić to dobrze.

- nie wykonuj ćwiczeń rozciągających bez rozgrzewki! Mięśnie są jak plastelina. Zimna - rwie się przy rozciąganiu, ciepła zaś z łatwością daje się modelować i rozciągać.

- nie zapominaj o spokojnym, wolnym i równomiernym oddechu. Pogłębiając pozycje rozciągania, rób to na głębokim wydechu.

- nie wykonuj gwałtownych ruchów - ćwiczenia rozciągające nie lubią pośpiechu. Może się to skończyć kontuzją (bolesnym naciągnięciem bądź naderwaniem).

- w pozycji rozciągania postaraj się uzyskać panowanie nad napięciem mięśni i rozluźnić ciało na kilkanaście sekund, pozwalając mu się zrelaksować. Gdy mięsień odpręży się, bardzo powoli (na wydechu) zwiększ stopień jego rozciągnięcia. Mięsień automatycznie się napnie – wtedy należy znów przeczekać napięcie, na tym polegają ćwiczenia rozciągające.

- aby wspomóc odprężenie i złagodzić dyskomfort, możesz pomasować rozciągnięte mięśnie.

- nie dociskaj się do maksimum możliwości! Lęk i ból zmniejszają gibkość. Uzyskasz więc odwrotny efekt do zamierzonego.

- postaraj się kontrolować napięcie mięśni twarzy i dłoni, ponieważ odzwierciedlają one ogólne napięcie ciała.

Chcesz wiedzieć więcej o rozciąganiu?
Rozciąganie po treningu
Pilates niejedno ma imię
Potreningowy stretching

Kasia Bigos, trenerka fitness, crossFit i pole dance, autorka programu treningowego FireWorkout, prowadzi zajęcia w Studio Solec, FreeArt Fusion oraz CrossFit MGW.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
marlen-ateny zapytał(a) 24 marca 2014
Zliża się lato, strój kąpielowy i w ogóle... :-) Proszę o radę w jaki sposób szybko i skutecznie wyrzeźbić jędrne, nabrzmiałe pośladki? Z góry dziękuję za pomoc....?
sylwia.rybak.988 odpowiedział(a) 25 marca 2014
Osobiście polecam ćwiczenia na jędrną pupę Mel B. filmik z instruktarzem bez problemu znajdziesz na youtube. Na drugi dzień już poczujesz swoje mięśnie, dodatkowo Mel B. prowadzi ćwiczenia z humorem i wg. mnie jest bardzo sympatyczną osobą.
Mateusz Radzik odpowiedział(a) 26 kwietnia 2014
Tak jak wyżej Panie już pisały. Od siebie mogę dorzucić napinanie pośladków podczas wchodzenia po schodach:)
Natalia Miszczyk odpowiedział(a) 3 kwietnia 2014
50 przysiadów dziennie i ćwiczonka z Mel B. powinny pomóc. Oprócz tego polecam trening 'Miley Cyrus Sexy Legs' znajdujący się na youtube'owym kanale xhit. :)
dominika.tomaszewska.37 odpowiedział(a) 1 kwietnia 2014
Przysiady !!
Aga zapytał(a) 2 grudnia 2013
Prosze o jakies wskazowki odnosnie tylnej czesci nog. Caly czas sa jakby przykurczone,tz. rozciagam je ale bez rezultatu. Moze ktos moglby mi poradzic co ma z tym robic ?
karolina.suchta.5 odpowiedział(a) 3 grudnia 2013
masaż ? :)
Asia zapytał(a) 2 lipca 2013
Bardzo zależałoby mi na odpowiedzi i z góry dziękuję temu kto jej udzieli. Rozciagam się już bardzo długo, aby zrobić szpagat damski i naprawdę ogromnie się staram i przeważnie ćwiczę codziennie a wciąż do szpagatu brakuje mi baaardzo mało, maximum 5 cm. A niezmiernie zależy mi na jego wykonaniu. Dlatego chciałabym poznać jakieś rady lub ćwiczenia, które sprawią, że nareszcie zrobię szpagat ;)))
kinga.koponska odpowiedział(a) 4 lipca 2013
Na możliwości „rozciągnięcia” tkanek, wpływa wiele czynników, także te hormonalne – kobiety naturalnie są bardziej elastyczne, a przyjmowanie środków antykoncepcyjnych może dodatkowo zwiększyć „luz” w stawach – wiele „rozciągniętych” dziewcząt w wieku dorosłym (gdy nie trenuje lub robi to z małą intensywnością) boryka się z problemami niestabilności stawów obwodowych i kręgosłupa. Nalezy pamiętać o systematycznosci.. Wiadomo, że tak szybko to nie przyjdzie..wiele trudu bedziesz musiala to włożyć,ale jak już dojdziesz do celu, możesz być z siebie dumna.. Nic nie wolno na siłę.. jeżeli czujesz, że nie mozesz bardzie pogłębić szpagatu zostań w maksymalnej pozycji i pozostań w niej aż twoje mięśnie przyzwyczają się do danego momentu, jeżeli już dojdziesz do bezuporowego naciągnięcia próbuj dalej.. ;)
Asia odpowiedział(a) 4 lipca 2013
Dzięki za odpowiedź ;) Na pewno zastosuję się do rad, a szczególnie tej ostatniej ;)
marlen-ateny zapytał(a) 24 marca 2014
Zliża się lato, strój kąpielowy i w ogóle... :-) Proszę o radę w jaki sposób szybko i skutecznie wyrzeźbić jędrne, nabrzmiałe pośladki? Z góry dziękuję za pomoc....?
sylwia.rybak.988 odpowiedział(a) 25 marca 2014
Osobiście polecam ćwiczenia na jędrną pupę Mel B. filmik z instruktarzem bez problemu znajdziesz na youtube. Na drugi dzień już poczujesz swoje mięśnie, dodatkowo Mel B. prowadzi ćwiczenia z humorem i wg. mnie jest bardzo sympatyczną osobą.
Mateusz Radzik odpowiedział(a) 26 kwietnia 2014
Tak jak wyżej Panie już pisały. Od siebie mogę dorzucić napinanie pośladków podczas wchodzenia po schodach:)
Natalia Miszczyk odpowiedział(a) 3 kwietnia 2014
50 przysiadów dziennie i ćwiczonka z Mel B. powinny pomóc. Oprócz tego polecam trening 'Miley Cyrus Sexy Legs' znajdujący się na youtube'owym kanale xhit. :)
dominika.tomaszewska.37 odpowiedział(a) 1 kwietnia 2014
Przysiady !!
Aga zapytał(a) 2 grudnia 2013
Prosze o jakies wskazowki odnosnie tylnej czesci nog. Caly czas sa jakby przykurczone,tz. rozciagam je ale bez rezultatu. Moze ktos moglby mi poradzic co ma z tym robic ?
karolina.suchta.5 odpowiedział(a) 3 grudnia 2013
masaż ? :)
Asia zapytał(a) 2 lipca 2013
Bardzo zależałoby mi na odpowiedzi i z góry dziękuję temu kto jej udzieli. Rozciagam się już bardzo długo, aby zrobić szpagat damski i naprawdę ogromnie się staram i przeważnie ćwiczę codziennie a wciąż do szpagatu brakuje mi baaardzo mało, maximum 5 cm. A niezmiernie zależy mi na jego wykonaniu. Dlatego chciałabym poznać jakieś rady lub ćwiczenia, które sprawią, że nareszcie zrobię szpagat ;)))
kinga.koponska odpowiedział(a) 4 lipca 2013
Na możliwości „rozciągnięcia” tkanek, wpływa wiele czynników, także te hormonalne – kobiety naturalnie są bardziej elastyczne, a przyjmowanie środków antykoncepcyjnych może dodatkowo zwiększyć „luz” w stawach – wiele „rozciągniętych” dziewcząt w wieku dorosłym (gdy nie trenuje lub robi to z małą intensywnością) boryka się z problemami niestabilności stawów obwodowych i kręgosłupa. Nalezy pamiętać o systematycznosci.. Wiadomo, że tak szybko to nie przyjdzie..wiele trudu bedziesz musiala to włożyć,ale jak już dojdziesz do celu, możesz być z siebie dumna.. Nic nie wolno na siłę.. jeżeli czujesz, że nie mozesz bardzie pogłębić szpagatu zostań w maksymalnej pozycji i pozostań w niej aż twoje mięśnie przyzwyczają się do danego momentu, jeżeli już dojdziesz do bezuporowego naciągnięcia próbuj dalej.. ;)
Asia odpowiedział(a) 4 lipca 2013
Dzięki za odpowiedź ;) Na pewno zastosuję się do rad, a szczególnie tej ostatniej ;)
marlen-ateny zapytał(a) 24 marca 2014
Zliża się lato, strój kąpielowy i w ogóle... :-) Proszę o radę w jaki sposób szybko i skutecznie wyrzeźbić jędrne, nabrzmiałe pośladki? Z góry dziękuję za pomoc....?
sylwia.rybak.988 odpowiedział(a) 25 marca 2014
Osobiście polecam ćwiczenia na jędrną pupę Mel B. filmik z instruktarzem bez problemu znajdziesz na youtube. Na drugi dzień już poczujesz swoje mięśnie, dodatkowo Mel B. prowadzi ćwiczenia z humorem i wg. mnie jest bardzo sympatyczną osobą.
Mateusz Radzik odpowiedział(a) 26 kwietnia 2014
Tak jak wyżej Panie już pisały. Od siebie mogę dorzucić napinanie pośladków podczas wchodzenia po schodach:)
Natalia Miszczyk odpowiedział(a) 3 kwietnia 2014
50 przysiadów dziennie i ćwiczonka z Mel B. powinny pomóc. Oprócz tego polecam trening 'Miley Cyrus Sexy Legs' znajdujący się na youtube'owym kanale xhit. :)
dominika.tomaszewska.37 odpowiedział(a) 1 kwietnia 2014
Przysiady !!
Aga zapytał(a) 2 grudnia 2013
Prosze o jakies wskazowki odnosnie tylnej czesci nog. Caly czas sa jakby przykurczone,tz. rozciagam je ale bez rezultatu. Moze ktos moglby mi poradzic co ma z tym robic ?
karolina.suchta.5 odpowiedział(a) 3 grudnia 2013
masaż ? :)
Asia zapytał(a) 2 lipca 2013
Bardzo zależałoby mi na odpowiedzi i z góry dziękuję temu kto jej udzieli. Rozciagam się już bardzo długo, aby zrobić szpagat damski i naprawdę ogromnie się staram i przeważnie ćwiczę codziennie a wciąż do szpagatu brakuje mi baaardzo mało, maximum 5 cm. A niezmiernie zależy mi na jego wykonaniu. Dlatego chciałabym poznać jakieś rady lub ćwiczenia, które sprawią, że nareszcie zrobię szpagat ;)))
kinga.koponska odpowiedział(a) 4 lipca 2013
Na możliwości „rozciągnięcia” tkanek, wpływa wiele czynników, także te hormonalne – kobiety naturalnie są bardziej elastyczne, a przyjmowanie środków antykoncepcyjnych może dodatkowo zwiększyć „luz” w stawach – wiele „rozciągniętych” dziewcząt w wieku dorosłym (gdy nie trenuje lub robi to z małą intensywnością) boryka się z problemami niestabilności stawów obwodowych i kręgosłupa. Nalezy pamiętać o systematycznosci.. Wiadomo, że tak szybko to nie przyjdzie..wiele trudu bedziesz musiala to włożyć,ale jak już dojdziesz do celu, możesz być z siebie dumna.. Nic nie wolno na siłę.. jeżeli czujesz, że nie mozesz bardzie pogłębić szpagatu zostań w maksymalnej pozycji i pozostań w niej aż twoje mięśnie przyzwyczają się do danego momentu, jeżeli już dojdziesz do bezuporowego naciągnięcia próbuj dalej.. ;)
Asia odpowiedział(a) 4 lipca 2013
Dzięki za odpowiedź ;) Na pewno zastosuję się do rad, a szczególnie tej ostatniej ;)