Przejdź do treści

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku
Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”
Cztery zarzuty o napaść na tle seksualnym. Czy to koniec Kevina Spaceya?
Nietypowa bielizna do seksu oralnego. Agencja Żywności i Leków powiedziała TAK
Marianna Gierszewska wystąpiła w kampanii reklamowej bielizny z widoczną stomią. „Na długi czas zupełnie odcięłam się od swojego ciała”
Nimfy kleszczy – chociaż wyglądają jak niegroźne pieprzyki, mogą przenosić wiele niebezpiecznych chorób

Ćwiczenia relaksacyjne to jedna z metod walki ze stresem, ale też nadmiernym napięciem fizycznym mięśni. Proste ćwiczenia relaksacyjne można wykonywać bez względu na miejsce i porę dnia. Jak wyglądają ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci w wieku szkolnym? Jakie ćwiczenia relaksacyjne powinny praktykować osoby dorosłe?

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci są coraz częściej praktykowane podczas szkolnych zajęć wychowania fizycznego i charakteryzują się niecodzienną formułą. Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych wykorzystują wszelkie metody aktywności fizycznej. Wszystkie rodzaje ćwiczeń relaksacyjnych mają wspólny cel i wywołują zbieżne efekty w organizmie i umyśle człowieka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Ćwiczenia w domu – jak wspomóc ciało bez wychodzenia na zewnątrz?

Ćwiczenia relaksacyjne

Ćwiczenia relaksacyjne to rodzaj ćwiczeń stanowiących zespół technik i metod aktywności ruchowej o różnym charakterze i stopniu intensywności, mających na celu osiągnięcie stanu relaksu poprzez złagodzenie napięć fizjologicznych i psychiczno-emocjonalnych. Ćwiczenia relaksacyjne stanowią główny element terapii behawioralnych dzieci i dorosłych oraz wykorzystywane są jako jeden z etapów zakończenia każdego treningu sportowego. Do uprawiania ćwiczeń relaksacyjnych nie ma żadnych przeciwwskazań. Dobierając rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych, należy uwzględnić swoje potrzeby oraz predyspozycje i możliwości psychofizyczne.

Dwie kobiety stoją tyłem, ręce mają za plecami

Rodzaje ćwiczeń relaksacyjnych

Ćwiczenia relaksacyjne uprawiane w przebiegu rehabilitacji ruchowej i psychoterapii nieustannie się rozwijają. Nowe gałęzie ćwiczeń relaksacyjnych budowane są na bazie klasycznych technik prowadzących poprzez pracę na wszystkich zmysłach: węchu – czyli aromaterapii, słuchu (muzykoterapii), wzroku (chromoterapii), dotyku (masaży i terapii sensorycznych) oraz zmysłu smaku. Najbardziej powszechne techniki w zakresie ćwiczeń relaksacyjnych to:

  • ćwiczenia relaksacyjne Jacobsona – polegają na wykonywaniu celowych ruchów nogami, tułowiem, rękami, głową i twarzą oraz napinaniu i rozluźnianiu mięśni tych okolic;
  • ćwiczenia relaksacyjne Wintreberta – polegają na wykonywaniu ruchów biernych na leżącej na plecach osobie; ruchy obejmują kolejno obszary kończyn górnych, głowy, twarzy i kończyn dolnych; wykorzystywane ruchy to przede wszystkim obroty, krążenia, balansowanie, bierne opuszczanie;
  • ćwiczenia relaksacyjne Schultza – polegają na nauce świadomego odczuwania ciężaru, ciepła, chłodu, pracy serca i oddechu na poszczególnych częściach ciała.
Jakim somatotypem jesteś?

Dla kogo wskazane są ćwiczenia relaksacyjne?

Ćwiczenia relaksacyjne wykorzystywane są w przebiegu leczenia chorób i zaburzeń psychiczno-emocjonalnych. Polecane są osobom cierpiącym na bezsenność, długotrwały stres, depresje, przewlekłe bóle głowy, migreny i obniżony nastrój. Korzystanie wpływają na osoby w każdym wieku. Wyciszają i odprężają umysł po ciężkim dniu pracy, nauki, w przebiegu napiętych i konfliktowych sytuacji interpersonalnych. Ćwiczenia relaksacyjne poleca się osobom uprawiającym zawodowo bądź amatorsko sport. Regulują tętno i oddech, zwalniają pracę mięśni oraz utrwalają wypracowane zmiany we włóknach mięśniowych i aparatach ruchu. Wskazaniem do ćwiczeń relaksacyjnych jest również siedzący tryb życia.

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci pod względem metodyki nie różnią się od ćwiczeń relaksacyjnych dla młodzieży czy dorosłych. Wyróżniają się formą i charakterem zajęć. W przebiegu ćwiczeń relaksacyjnych dla dzieci wymienia się:

  • ćwiczenia oddechowe i stretchingowe;
  • aktywne metody relaksacyjne, jak gry i zabawy edukacyjne;
  • doświadczenia sensoryczne;
  • sport.
Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci – przykłady:

  • „budzący się kwiatek” – pozycja skulona; na hasło „świeci słońce” – powolne wstawanie do pozycji pionowej, lekki skłon w tył z jednoczesnym wymachem rąk; na hasło „susza” – powrót do pozycji skulonej;
  • „aniołki” – siad skrzyżny, ręce luźno; wdech – ręce bokiem do góry; wydech – ręce bokiem w dół;
  • ćwiczenia relaksacyjne z dźwiękiem; leżenie na plecach, nasłuchiwanie konkretnych dźwięków w muzyce; taniec i zabawy muzyczne, np. klaskanie lub tupanie do taktu muzyki;
  • wizualizacja relaksacyjna; wygodna pozycja, zamknięte oczy, wizualizacja w myślach opowiadania terapeuty;
  • gry zespołowe, np. dwa ognie, gąski do domu.

Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych

Ta grupa osób ćwiczenia relaksacyjne może wykonywać w domu oraz jako rodzaj odprężenia w trakcie pracy. Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych wymagają pełnej koncentracji i skupienia na wykonywanych ruchach. W ćwiczeniach relaksacyjnych wyróżnia się 2 rodzaje aktywności:

  • aktywność fizyczna o umiarkowanej, średniej i wysokiej intensywności;
  • ćwiczenia oddechowe, stretchingowe, medytacja.

Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych – przykłady:

  • ćwiczenia aerobowe: jogging, aerobic, zumba, taniec, spacery, marszobiegi, piesze wycieczki, rower;
  • ćwiczenia oddechowe i rozciągające, strząsanie napięcia;
  • pilates, tai chi, joga;
  • sztuki walki, np. judo, kickboxing;
  • gry zespołowe, np. siatkówka, koszykówka, badminton;
  • wizualizacja.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Zobacz także

Najnowsze w naszym serwisie

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Opalanie natryskowe – czy jest bezpieczną alternatywą dla promieni UV?

Ciałko żółte – funkcje, rola w ciąży, torbiele ciałka żółtego

Chlamydioza – objawy i leczenie zakażenia chlamydią

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Siedem osób usłyszało zarzuty w sprawie samobójstwa znanego lekarza. "Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna"

Siedem osób z zarzutami w sprawie samobójstwa znanego lekarza. „Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna”

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Wystawianie zwolnień lekarskich podczas teleporad było nielegalne? ZUS przeprowadza kontrole

Wystawianie zwolnień lekarskich podczas teleporad było nielegalne? ZUS przeprowadza kontrole

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Hydroterapia – korzyści z wodolecznictwa i rodzaje zabiegów

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

8 ziół na redukcję napięcia / pexels

Poczuj się lepiej! 8 ziół, które poprawiają nastrój i redukują napięcie

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Biały nalot na języku – co oznacza i jak go usunąć?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×