Przejdź do treści

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

ćwiczenia
Fot. WavebreakmediaMicro/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z tuatuażami i kolczykami
Przekłuwanie uszu pistoletem. Nie rób sobie tego ani swojemu dziecku! Piercerka tłumaczy, dlaczego to jest zły pomysł
Ania Starmach / Purella
Ania Starmach o superfoods: Kraj pochodzenia jest gwarancją jakości. Jeśli produkty nie posiadają informacji o pochodzeniu surowca to znaczy, że są z Chin, a takich powinniśmy się wystrzegać
Owsianka w insulinooporności / istock
7 produktów, które warto spożywać w insulinooporności
Probiotyki – czy mogą wpływać na naszą psychikę? Wyjaśnia psychiatra Joanna Adamiak
Olej z czarnuszki i ziarno z czarnuszki na łyżeczce
Olej z czarnuszki pomoże przy problemach z zatokami i alergią? Wyjaśnia farmaceuta znany jako Pan Tabletka

Ćwiczenia relaksacyjne to jedna z metod walki ze stresem, ale też nadmiernym napięciem fizycznym mięśni. Proste ćwiczenia relaksacyjne można wykonywać bez względu na miejsce i porę dnia. Jak wyglądają ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci w wieku szkolnym? Jakie ćwiczenia relaksacyjne powinny praktykować osoby dorosłe?

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci są coraz częściej praktykowane podczas szkolnych zajęć wychowania fizycznego i charakteryzują się niecodzienną formułą. Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych wykorzystują wszelkie metody aktywności fizycznej. Wszystkie rodzaje ćwiczeń relaksacyjnych mają wspólny cel i wywołują zbieżne efekty w organizmie i umyśle człowieka.

Ćwiczenia relaksacyjne

Ćwiczenia relaksacyjne to rodzaj ćwiczeń stanowiących zespół technik i metod aktywności ruchowej o różnym charakterze i stopniu intensywności, mających na celu osiągnięcie stanu relaksu poprzez złagodzenie napięć fizjologicznych i psychiczno-emocjonalnych. Ćwiczenia relaksacyjne stanowią główny element terapii behawioralnych dzieci i dorosłych oraz wykorzystywane są jako jeden z etapów zakończenia każdego treningu sportowego. Do uprawiania ćwiczeń relaksacyjnych nie ma żadnych przeciwwskazań. Dobierając rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych, należy uwzględnić swoje potrzeby oraz predyspozycje i możliwości psychofizyczne.

„Binge watching” – ćwicz w serialowym cugu!

Rodzaje ćwiczeń relaksacyjnych

Ćwiczenia relaksacyjne uprawiane w przebiegu rehabilitacji ruchowej i psychoterapii nieustannie się rozwijają. Nowe gałęzie ćwiczeń relaksacyjnych budowane są na bazie klasycznych technik prowadzących poprzez pracę na wszystkich zmysłach: węchu – czyli aromaterapii, słuchu (muzykoterapii), wzroku (chromoterapii), dotyku (masaży i terapii sensorycznych) oraz zmysłu smaku. Najbardziej powszechne techniki w zakresie ćwiczeń relaksacyjnych to:

  • ćwiczenia relaksacyjne Jacobsona – polegają na wykonywaniu celowych ruchów nogami, tułowiem, rękami, głową i twarzą oraz napinaniu i rozluźnianiu mięśni tych okolic;
  • ćwiczenia relaksacyjne Wintreberta – polegają na wykonywaniu ruchów biernych na leżącej na plecach osobie; ruchy obejmują kolejno obszary kończyn górnych, głowy, twarzy i kończyn dolnych; wykorzystywane ruchy to przede wszystkim obroty, krążenia, balansowanie, bierne opuszczanie;
  • ćwiczenia relaksacyjne Schultza – polegają na nauce świadomego odczuwania ciężaru, ciepła, chłodu, pracy serca i oddechu na poszczególnych częściach ciała.

Dla kogo wskazane są ćwiczenia relaksacyjne?

Ćwiczenia relaksacyjne wykorzystywane są w przebiegu leczenia chorób i zaburzeń psychiczno-emocjonalnych. Polecane są osobom cierpiącym na bezsenność, długotrwały stres, depresje, przewlekłe bóle głowy, migreny i obniżony nastrój. Korzystanie wpływają na osoby w każdym wieku. Wyciszają i odprężają umysł po ciężkim dniu pracy, nauki, w przebiegu napiętych i konfliktowych sytuacji interpersonalnych. Ćwiczenia relaksacyjne poleca się osobom uprawiającym zawodowo bądź amatorsko sport. Regulują tętno i oddech, zwalniają pracę mięśni oraz utrwalają wypracowane zmiany we włóknach mięśniowych i aparatach ruchu. Wskazaniem do ćwiczeń relaksacyjnych jest również siedzący tryb życia.

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci pod względem metodyki nie różnią się od ćwiczeń relaksacyjnych dla młodzieży czy dorosłych. Wyróżniają się formą i charakterem zajęć. W przebiegu ćwiczeń relaksacyjnych dla dzieci wymienia się:

  • ćwiczenia oddechowe i stretchingowe;
  • aktywne metody relaksacyjne, jak gry i zabawy edukacyjne;
  • doświadczenia sensoryczne;
  • sport.

Zobacz także

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci – przykłady:

  • „budzący się kwiatek” – pozycja skulona; na hasło „świeci słońce” – powolne wstawanie do pozycji pionowej, lekki skłon w tył z jednoczesnym wymachem rąk; na hasło „susza” – powrót do pozycji skulonej;
  • „aniołki” – siad skrzyżny, ręce luźno; wdech – ręce bokiem do góry; wydech – ręce bokiem w dół;
  • ćwiczenia relaksacyjne z dźwiękiem; leżenie na plecach, nasłuchiwanie konkretnych dźwięków w muzyce; taniec i zabawy muzyczne, np. klaskanie lub tupanie do taktu muzyki;
  • wizualizacja relaksacyjna; wygodna pozycja, zamknięte oczy, wizualizacja w myślach opowiadania terapeuty;
  • gry zespołowe, np. dwa ognie, gąski do domu.

Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych

Ta grupa osób ćwiczenia relaksacyjne może wykonywać w domu oraz jako rodzaj odprężenia w trakcie pracy. Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych wymagają pełnej koncentracji i skupienia na wykonywanych ruchach. W ćwiczeniach relaksacyjnych wyróżnia się 2 rodzaje aktywności:

  • aktywność fizyczna o umiarkowanej, średniej i wysokiej intensywności;
  • ćwiczenia oddechowe, stretchingowe, medytacja.

Ćwiczenia relaksacyjne dla młodzieży i dorosłych – przykłady:

  • ćwiczenia aerobowe: jogging, aerobic, zumba, taniec, spacery, marszobiegi, piesze wycieczki, rower;
  • ćwiczenia oddechowe i rozciągające, strząsanie napięcia;
  • pilates, tai chi, joga;
  • sztuki walki, np. judo, kickboxing;
  • gry zespołowe, np. siatkówka, koszykówka, badminton;
  • wizualizacja.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Jak rozpoznać zawał i pomóc osobie, która go przechodzi? Poznaj porady ratownika medycznego!

Trening na mięśnie brzucha, czyli jak wypracować płaski i silny brzuch?

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń. Oglądaj serial i chudnij!

Autorki profilu na Instagramie wyjogowane.pl

Ból karku – jak z nim walczyć? Radzą nauczycielki jogi

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

ćwiczenie za sztangą

Ćwiczenia na pośladki ze sztangą. Zdziałają cuda!

kobieta w trakcie treningu

Interwały – postaw na Tabatę. Wystarczą 4 minuty ćwiczeń!

rozciągająca się kobieta

O czym może świadczyć ból żeber? Jak wyglądają objawy? Jak złagodzić ból?

Jaglany detoks – oczyść swój organizm szybko i bezpiecznie

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

bieganie

Pierogi kontra biegi

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

omdlenie

Czym jest utrata przytomności? Udzielanie pierwszej pomocy przy omdleniu

zgaga

Przyczyny zgagi – co może powodować dyskomfort i palenie za mostkiem?

naukowiec

Objawy salmonelli – jak je szybko rozpoznać?

kobieta w ciąży

Wzdęcia w ciąży – jak sobie z nimi radzić?

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Żelatyna na stawy

Żelatyna na stawy – czy rzeczywiście jest skuteczna w walce z bólem stawów?