Przejdź do treści

Dopadają cię skurcze? Oto kilka pomysłów, jak ich unikać

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Frytki z batatów z domowym sosem aioli
Zdrowa przekąska na wieczór! Frytki z batatów z domowym sosem aioli
kobieta na ćwiczeniach
Tiki nerwowe – jakie są przyczyny, rodzaje i objawy powtarzalnych ruchów mięśni?
Ćwiczenia na nogi z obciążeniem
10 propozycji ćwiczeń na nogi z obcjążeniem
Obawiasz się zapalenia zatok? Oto co możesz zrobić, aby tego uniknąć
Oparzenia – czego nie robić, gdy się przydarzą
Oparzenia – dowiedz się, czego nie powinnaś robić, gdy ci się przydarzą

Skurcze mogą zaatakować mięśnie łydek, ud, pośladków, ramion czy brzucha. Jak sobie radzić ze skurczami?

Przyczyn skurczów może być wiele. Należą do nich między innymi: odwodnienie, spowolniony przepływ krwi, niewystarczające rozciągnięcie czy przemęczenie mięśni. Skurcz może pojawić się nawet do 6 godzin po wysiłku fizycznym. Nocne koszmary są niczym w porównaniu z bolesnym spazmem wybudzającym ze snu lub nagłym ukłuciem w trakcie biegu.

Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym możesz uniknąć tego nieprzyjemnego problemu:

Dbaj o nawodnienie

Wiele badań sugeruje, że odwodnienie jest głównym powodem występowania skurczy. Nie zapominaj o innych dobroczynnych działaniach wody w organizmie. Przykład? Odpowiednia ilość wody pomaga efektywnie trenować i nawet odrobinę przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

 

Mięśnie brzucha mają swoje zasady

Odpowiedni poziom elektrolitów

Zbyt niski poziom potasu i sodu to kolejny punkt na liście winowajców. Zadbaj więc o dietę, w której nie zabraknie tych pierwiastków.

Witaminy

To nie mit! Te z grupy B, D oraz E, a także cynk czy magnez mogą zapobiegać skurczom lub łagodzić związany z nimi ból.

Podskoki

W momencie zmęczenia małe nerwy oplatają mięśnie, zwiększając ryzyko wystąpienia skurczu. Wykonywanie serii podskoków chroni włókna nerwowe przed znużeniem. Wprowadzając taki element po każdym treningu, redukujesz występowanie bólu.

Rozgrzewka i stretching potreningowy

Chociaż brzmi to dość banalnie, wprowadzanie tych elementów do treningowej rutyny jest niezwykle ważne.

Oczywiście, żadna z tych metod nie gwarantuje kompletnego wyeliminowania skurczów. Kiedy tylko się pojawiają, zrób przerwę w wykonywaniu ćwiczeń, rozciągnij bolące miejsce i zafunduj sobie masaż w celu rozgrzania włókien mięśniowych.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową

Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Kasia Bigos

Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach

Wymodeluj ramiona z kettlebells. Kasia Bigos pokaże ci, jak najlepiej to zrobić

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Jak wymodelować wewnętrzną stronę ud? Prezentujemy kilka skutecznych ćwiczeń

Marzą ci się smukłe ramiona? Oto kilka ćwiczeń, które w tym pomogą

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Cała prawda o interwałach. Trener wyjaśnia w jaki sposób z nich korzystać

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Ćwiczenia na pośladki z piłką fitness. Bez trudu wykonasz je w domu

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Jak zrobić pozycję żurawia? Oto ćwiczenia, które przygotują ciało do jogowej asany

Jesteś w ciąży? Oto kilka ćwiczeń, które pozwolą ci zadbać o nogi

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Ćwiczenia na pośladki – od A do Z

Ćwiczenia na jędrne pośladki. Zestaw ćwiczeń od A do Z od Kasi Bigos

Ćwiczenia wszech czasów – martwy ciąg

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia