Przejdź do treści

7 pokarmów bogatych w minerały. Warto włączyć je do diety

7 pokarmów bogatych w minerały. Warto włączyć je do diety Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Osobowość unikająca (APVD) – objawy, przyczyny, leczenie
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Mgr farmacji Karolina Morze radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Ekspertka radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Seks i rutyna – to normalne! Dlaczego nuda w łóżku pcha nas w kierunku przygód?
Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: „Nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes”
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes

Uważasz, że twoja dieta jest zdrowa, ale czy na pewno dostarczasz sobie odpowiednią ilość minerałów? Są one podstawą do tego, aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Co jeść, aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę niezbędnych składników? Sprawdź, co powinno znaleźć się w twoim jadłospisie.

Cenne minerały

Odpowiednia ilość makro- i mikroelementów w diecie jest niezwykle ważna dla dobrego zdrowia i samopoczucia. Ważne jest, aby  w codziennym jadłospisie nie brakowało tego, co najważniejsze. Ale co tak naprawdę oznacza “dieta bogata w minerały”? Wszystko zależy od tego, o których składnikach mineralnych mowa. Niektóre z nich, jak wapń, fosfor, magnez, sód czy potas są w naszym organizmie potrzebne w większych ilościach od minerałów śladowych, takich jak jod, chrom, cynk czy selen. W każdym wypadku należy zadbać jednak o to, aby dieta była zróżnicowana i dostarczała wystarczającej ilości minerałów. Po które pokarmy należy sięgać, aby naszemu organizmowi niczego nie brakowało?

kobieta

Jedzenie pełne minerałów

Zróżnicowana dieta to podstawa dobrego samopoczucia i zdrowia. Koniecznie zadbaj o to, aby znalazły się w niej pokarmy z poniższej listy – dzięki temu w twoim organizmie nie zabraknie minerałów, a ty będziesz się cieszyć zdrowiem. Po które pokarmy koniecznie musisz sięgnąć?

  • Orzechy i nasiona

Orzechy są niezwykle bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe, ale oprócz tego są dobrym źródłem minerałów. Są to między innymi fosfor, mangan, magnez, cynk, miedź, selen. Orzechy mają wysoką dawkę minerałów i, na przykład, tylko jeden orzech brazylijski zapewnia aż 174 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu na selen, a około 28 gramów pestek dyni to 40 proc. dziennego zapotrzebowania na magnez. Można je jeść jako przekąskę lub dodawać na przykład do sałatek.

  • Jajka

Jajka kojarzą się z bogatym źródłem białka, ale to nie jedyny powód, dla którego warto je jeść. Oprócz białka mają dużo żelaza, fosforu, cynku, selenu i wiele witamin, antyoksydantów oraz zdrowe kwasy tłuszczowe.

  • Rośliny strączkowe

Rośliny strączkowe, takie jak fasola, soja czy groszek, nie tylko są zdrową alternatywą dla mięsa, ale przede wszystkim cennym źródłem minerałów. Jeśli w diecie potrzebujesz więcej fosforu, żelaza, potasu, miedzi, cynku i manganu – sięgnij po rośliny strączkowe.

  • Nasiona kakaowca

Nasiona kakaowca są przede wszystkim źródłem magnezu, ale także miedzi, która jest niezbędna do prawidłowego przebiegu różnych procesów w organizmie. Jak zjadać więcej nasion kakaowca? Warto sięgać po naturalne, ciemne kakao do picia, ale także jeść częściej gorzką czekoladę, czy dodawać kakao do koktajli i smoothies.

dziewczyna trzyma blistry z witaminami
  • Rośliny liściaste

W zdrowej diecie nie może zabraknąć zielonych roślin liściastych i nie chodzi tylko i wyłącznie o sałatę. Oprócz niej w jadłospisie warto uwzględnić jarmuż, szpinak, roszpunkę, liście buraka. To jedne z najmniej kalorycznych, ale sycących i pełnych minerałów pokarmów. Zielone rośliny liściaste są bogate w wapń, żelazo, potas, magnez, miedź. Nie tylko są smaczne, ale też dobrze działają na organizm i zmniejszają ryzyko wielu chorób. Można z nich przyrządzać pyszne sałatki, ale także dodawać do smoothies lub różnych dań.

  • Sardynki

Jak często sięgasz po sardynki? Jeśli odpowiedź brzmi „nigdy” lub „bardzo rzadko”, to najwyższy czas to zmienić! Porcja około 100 gramów sardynek to między innymi aż 88 proc. dziennego zapotrzebowania na selen, 36 proc. na fosfor, 27 proc. na wapń i 15 proc. na żelazo. Do tego są one źródłem kwasów omega-3, które mają działanie przeciwzapalne. Upewnij się więc, że nie brak ich w twojej diecie.

  • Spirulina

Te algi uważane są za jedno z superfoods, czyli pokarm, który ma bogate właściwości prozdrowotne. Zazwyczaj sprzedawana jest w formie sproszkowanej lub tabletek, dzięki czemu łatwo jest ją przyjmować. Spirulina sprawdzi się dobrze w domowych koktajlach, jest wartościowych źródłem magnezu, potasu, miedzi oraz manganu.

Jeśli chcesz, aby twoja dieta była zdrowa i zróżnicowana, koniecznie dołącz do niej te pokarmy. Dzięki temu poziom minerałów we krwi będzie odpowiedni.

 

Źródło: Healthline

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.