Przejdź do treści

Owsianka rządzi!

Owsianka rządzi!
Poniedziałkowa owsianka ze śliwkami i jabłkiem. Zdjęcie: Maia Sobczak | www.qmamkasze.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Nie znam lepszego sposobu na rozbudzenie, rozgrzanie, poranne wzmocnienie i wyciszenie przed czekającym mnie dniem. Owsianka może być codziennie inna – od płynnej zupy po kruche racuszki. Sprawdźcie nasze przepisy!

To ciepłe śniadanie bogów, poza smakiem i niekwestionowanym działaniem rozgrzewającym, ma jeszcze kilka ukrytych, a superważnych walorów. Owies ma działanie kojące, uspokaja nerwy, leczy układ rozrodczy, wzmacnia śledzionę i trzustkę. Wspiera serce, poprawia odporność, oczyszcza przewód pokarmowy oraz naczynia krwionośne z cholesterolu również dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Obecność krzemu wspomaga regenerację układu kostnego i tkanki łącznej.

Owsianka ma działanie bakteriobójcze – z powodzeniem możemy stosować owies profilaktycznie, przeciwdziałając infekcjom. Jest bogaty w białko, witaminy, np. B1 i B6, magnez, żelazo, rozpuszczalny błonnik sprzyjający utrzymaniu odpowiedniej flory bakteryjnej w jelicie grubym.

Zawiera gluten, jest jednak dobrze tolerowany przez alergików. Jest na rynku dostępna opcja bezglutenowa. Osobiście znalazłam wersje całkowicie bezglutenowe, równie dobre.

Lubię owies, bo jest bardzo przydatny w kuchni. Można z niego wyczarować pudding, ciasteczka, kruche ciasto jabłkowe, placuszki czy pasztet. Możliwości jest wiele. Najmniej pracochłonna jest jednak poranna owsianka. Taka zdrowa, na wodzie, z dodatkiem suszonych owoców, pestek i na przykład szczypty cynamonu. Choć ostatnio robiłam wersję ze świeżym majerankiem.

Co kto ma, co kto lubi. Nie bójcie się czarować w kuchni – do dzieła, od dziś owsianka rządzi!

Poniedziałkowa owsianka

– 1 jabłko, najlepiej szara reneta
– 3 śliwki
– łyżka rozkruszonych migdałów
– szczypta cynamonu
– 3 łyżki płatków owsianych, najlepiej ekologicznych
– 1/2 lub kubek wody
– kilka kropli soku z cytryny
– 2 listki bazylii

Obrane i pokrojone jabłko podprażam razem ze śliwkami. Dodaję rozkruszone w moździerzu migdały, cynamon i płatki owsiane. Po chwili dodaję wodę i kilka kropli cytryny. Proporcję wody ustalcie sami. Mnie najbardziej smakuje gęsta owsianka, więc daję 1/2 kubka wody. Zagotowuję i przekładam do miski. Czekam, aż chwilę ostygnie. Cynamonowa owsianka gotowa do podania!

Owsianka na gorszy dzień

Owsianka rządzi!

Owsianka z gruszką na gorszy dzień. Zdjęcie: shutterstock

– 1 duża gruszka
– łyżeczka jagód goji
– łyżka orzechów włoskich
– kubek lub ½ mleka ryżowego z orzechami
– szczypta cynamonu
– szczypta kardamonu
– 3–4 łyżki płatków owsianych
– kilka suszonych płatków róży lub 1/2 łyżeczki dżemu różanego
– odrobina soli
– parę kropli soku z cytryny

Gruszkę, jagody i orzechy podduszam, dodaję mleko, przyprawy, owies, płatki róży, sól i kilka kropli cytryny. Zagotowuję całość i zestawiam z ognia. Serwuję właściwie natychmiast. Gdy za oknem słabo i nic się nie chce, taka owsianka sprawdza się znakomicie!

Owsianka w formie waniliowych placuszków

Owsianka rządzi!

Waniliowe placuszki z płatkami owsianymi. Zdjęcie: Maia Sobczak | www.qmamkasze.pl

 – 1/2 szklanki mleka owsianego z wanilią
– łyżeczka rodzynek
– 1 tarte jabłko
– łyżeczka nasion chia
– 6 łyżek płatków owsianych
– 3 listki mięty
– odrobina wody
– 2 krople soku z limonki
– 1 łyżka oleju kokosowego

Rodzynki moczę w mleku. Płatki owsiane podprażam w suchym garnku, dodaję tarte jabłko, mleko, nasiona chia i gotuję. Zestawiam z ognia, dodaję miętę, kilka kropli wody i limonki. Można wszystko zmiksować blenderem, choć nie trzeba. Do ciasta dodaję olej kokosowy i formuję łyżką okrągłe placki na rozgrzanej patelni, najlepiej ceramicznej. Podsmażam z obu stron, delikatnie przewracając łopatką. Serwuję z lekko kwaśną konfiturą, na ciepło są przepyszne. A widzicie, że owsianka nie musi być nudna?

Smacznego!

Maia Sobczak – dietetyczka holistyczna, wegetarianka. Uwodzi pięknym, zdrowym i smacznym jedzeniem oraz świadomym podejściem do życia. Ćwiczy jogę, kocha zwierzęta, segreguje śmieci i uważnie obserwuje rzeczywistość. To ona właśnie qma kaszę: www.qmamkasze.pl; znajdziesz ją także na fb.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Dzień z życia weganina

Dzień z życia weganina. Jadłospis na cały dzień

zupa w słoiku na białym stole

Zupa cebulowa to zimowy pewniak. Rozgrzej się jedną w wybranych przez nas wersji!

Top 5 produktów dla aktywnych

Chcesz poprawić wydolność fizyczną? Oto kilka naturalnych wspomagaczy

Owsianka w batonach – idealna jako pierwszy posiłek dnia

Owsianka w wersji wytrawnej

Owsianka w wersji wytrawnej

Co na śniadanie? Zimowa owsianka z dynią

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Owsianka w koktajlu przed treningiem

Opowieści śniadaniowe: owsianka według White Plate

Przepis na owsiankę według White Plate

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa

Zdrowe przepisy z wykorzystaniem komosy ryżowej: warzywny pasztet, domowe gofry

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Akcja bez glutenu: amarantus

Akcja bez glutenu: amarantus

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: gryka

Nie usychaj w upał

Nie usychaj w upał

Ależ Talerz 19: owsianka na koncentrację

Ależ Talerz 19: owsianka na koncentrację

Jak kupować chleb?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Unsplash

Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu