Przejdź do treści

Skorzystaj z owoców, które są dostępne zimą. Oto przepis na cytrusową sałatkę z granatem

Zdjęcie: Karolina Wiercigroch | www.dine-dash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog
Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna
Przesilenie wiosenne zmęczenie
Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić
szklanka wody
Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim
akcja jestem, badam się
„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

Obecnie pozostaje jedynie wspomnienie, że drzewa rodzą słodkie owoce. Na szczęście mamy wsparcie, łatwo można kupić pomarańcze, mandarynki i grejpfruty z Włoch i Hiszpanii. To namiastka ciepła w środku zimy – wystarczy wgryźć się w miąższ, żeby odgonić chandrę, a także wizję przeziębienia.

Do zrobienia tej sałatki możecie użyć dowolnej mieszanki cytrusów. Wszystkie są ultrazdrowe i zawierają w sobie potężną dawkę witaminy C i tych z grupy B. Na przykład cytryna dodatkowo jest zasobna w magnez, wapń, potas i żelazo. Wzmacnia odporność, obniża poziom cholesterolu, ciśnienie krwi i poprawia wygląd skóry. Pomarańcze natomiast dostarczają kwasu foliowego, potasu i beta-karotenu i błonnika. Oczyszczają organizm z toksyn, działają przeciwnowotworowo i przeciwzapalnie. Zawarte w nich olejki eteryczne uspokajają i poprawiają nastrój.

Grejpfruty to witaminowa bomba: miąższ jednego owocu zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Są także źródłem beta-karotenu oraz potasu. Obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze. Najlepiej wybierać te czerwone, gdyż mają najwięcej witaminy C i przeciwutleniaczy, które chronią przed miażdżycą i nowotworami. A w limonkach znajdziecie witaminy A, E, a także błonnik, potas, magnez i kwas foliowy. Dzięki zawartości flawonoidów poprawiają odporność i chronią organizm przed grzybami i nowotworami. Bogate w wapń i fosfor limonki mają działanie alkalizujące, które pomaga przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

Sałatka z cytrusów

zimowa-salatka-z-cytrusow

Zdjęcie: Karolina Wiercigroch

Sałatka z cytrusów – składniki (porcja dla 4 osób):

– 2 pomarańcze
– 2 czerwone grejpfruty
– 2 cytryny
– 2 limonki
– 4 łyżki pestek granatu

na dressing:

– pół szklanki wody
– 2 łyżki miodu
– kawałek kory cynamonu
– 5 goździków
– 5 ziaren kardamonu
– 5 ziaren czarnego pieprzu
– liść laurowy

do podania:

– sól morska i grubo zmielony pieprz
– kilka listków mięty (opcjonalnie)  

Sałatka z cytrusów – przygotowanie:

Wszystkie składniki dressingu z wyjątkiem miodu umieszczamy w garnku i doprowadzamy do wrzenia. Gotujemy przez minutę i zdejmujemy z gazu. Kiedy płyn trochę wystygnie, dodajemy miód i mieszamy aż do rozpuszczenia. Odstawiamy pod przykryciem na około 30 minut.

Cytrusy kroimy na plastry. Układamy na talerzach, posypujemy pestkami granatu i polewamy dressingiem (jeśli nie zużyjemy całego, możemy wykorzystać resztę jako syrop do herbaty). Skrapiamy oliwą, posypujemy solą, pieprzem i listkami mięty.

 

Karolina Wiercigroch – fotografka i stylistka kulinarna, autorka bloga Dine&Dash. Miłośniczka prostego i pięknego jedzenia, bogatych w nowe smaki podróży, sauny i hot jogi. 

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Szpinakowa sałatka z pomarańczą

Pomarańcza ze szpinakiem? Zobacz przepis na sałatkę o tak nietypowym składzie

Sałatka z pomarańczami – idealna na lunch albo na kolację. Lekka ale sycąca

Sałatka z fenkułem i pomarańczą – prawdziwa bomba witaminy C

Szukasz pomysłu na walentynkowe eksperymenty w kuchni? A może galaretka z granatem?

skrzynka z owocami

W korpo masz „owocowe dni”? Zobacz, czy na pewno potrzebujesz tyle cukru!

Makaron z jarmużem i ziarnami granatu

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Mandarynki całe i obrane na stole

Sezon na cytrusy. Dlaczego warto je jeść?

5 naturalnych źródeł kwasu foliowego

Ciasto pomarańczowe

Proste ciasto pomarańczowe

Wigilijne wspomagacze metabolizmu

Wigilijne wspomagacze metabolizmu

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Kobieta pijąca wino

5 mitów na temat alkoholizmu – obalamy wraz z psychiatrą

Napoje gazowane

Zanim kupisz, sprawdź, ile cukru ma twój ulubiony napój. Niektóre mają nawet 8 łyżeczek!