Przejdź do treści

Dobry cholesterol nie jest zły! Sprawdź, dlaczego powinnaś zadbać o jego odpowiedni poziom

Dobry cholesterol nie jest zły!
Dobry cholesterol nie jest zły! Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu
Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna
Wkładka wewnątrzmaciczna
Wkładka wewnątrzmaciczna niezawierająca hormonów. Wszystko, co powinnaś o niej wiedzieć okiem ginekologa
kobieta w wannie
Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!
dziewczyna w kwiecistej bluzce
Slut-shaming w programie „Love Island”. Maja Staśko: to zawstydzanie kobiet i ograniczanie ich seksualności
pandemia koronawirusa
Ponad milion ofiar śmiertelnych koronawirusa na świecie. Zmarło co najmniej 7 tys. pracowników ochrony zdrowia

Szacuje się, że 12 proc. kobiet i 31 proc. mężczyzn ma zbyt niski poziom „dobrego” cholesterolu. A to już kwalifikuje do grupy zagrożonej chorobami serca i chorobą Alzheimera. Czy ktoś z was w ogóle sprawdza swój HDL?

Zadbajmy o poziom dobrego cholesterolu

Zapytałam dziesięć osób o to, czy znają swój poziom dobrego cholesterolu (HDL). Wszyscy jak jeden mąż odpowiedzieli, że nie. A ten wynik może powiedzieć nam wiele o tym, co nas czeka w przyszłości. Cholesterol HDL wciąga niczym gąbka zły cholesterol przylegający do ścian naczyń krwionośnych i transportuje go do wątroby, gdzie możliwe jest usunięcie tego co szkodliwe. Nie brakuje dowodów, że wyższy poziom chroni przed chorobami serca i naczyń, ale znane są też badania (np. przeprowadzone na Uniwersytecie Londyńskim) wskazujące, że pomaga dłużej zachować jasność umysłu i dobrą pamięć. Dlatego fachowcy alarmują, aby nie tylko obniżać poziom złego cholesterolu, ale także starać się podwyższać ilość tego dobrego.

Ważna jest proporcja całkowitego cholesterolu do HDL – tłumaczą eksperci z Harvard Medical School – im niższy wynik, tym lepiej. Sprawdzimy go, wykonując lipidogram. Badanie najlepiej zrobić w punktach pobrań krwi. Warto przy tym pamiętać, że testy przeznaczone do domowego użytku, które kupimy w drogeriach czy aptekach, nie dają pełnego i wiarygodnego obrazu.

Jak zatem podwyższyć poziom dobrego cholesterolu?

1. Ograniczyć palenie. Od momentu rzucenia papierosów odnotowuje się duży wzrost stężenia dobrego cholesterolu we krwi w czasie krótszym niż trzy tygodnie (badanie Biomarker Research). Uważa się, że palenie uszkadza białka odpowiedzialne za rozpad cholesterolu. Zrezygnowanie z papierosów powoduje, że zaczynają działać one prawidłowo i spełniają przypisaną im rolę, dzięki czemu powstaje więcej cząsteczek HDL.

2. Zdrowo jeść. Osoby, które jedzą ryby minimum 3-4 razy w tygodniu mają znacznie więcej cząsteczek HDL krążących we krwi, niż osoby jedzące je sporadycznie – dowiodło fińskie badanie opublikowane rok temu w PLOS ONE. Badani jedli tłuste ryby: łososia, pstrąga, śledzia i sielawę. Poza tym – o czym trąbi się od dawna – ważne, by posiłki były rozkładane na mniejsze porcje, i aby były bogate w błonnik, który ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dobrze też ograniczyć tłuszcze nasycone i sól.

3. Ruszać się. Przynajmniej 120 minut tygodniowo. Tyle wynosi rekomendowany przez Zakład Medycyny Sportowej w Łodzi czas, który powinniśmy poświęcać na umiarkowaną aktywność fizyczną. Już dwa miesiące regularnych ćwiczeń to wzrost stężenia HDL o 5 procent w porównaniu z osobami prowadzącymi siedzący tryb życia (dane Mayo Clinic).

Według ekspertów najlepszy poziom HDL wynosi 60 mg/dl lub więcej. Taki wynik to skuteczniejsza ochrona serca. Zaś stężenie niższe niż 40 mg/dl sprzyja zawałom. Warto poznać swój wynik, zanim sprawy wymkną się spod kontroli.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Prof. dr hab. n. med. Krzysztof Milewski: zbyt często jest tak, że pacjentki myślą „Jestem przecież kobietą, do tego młodą, to nie może być zawał”

Nadciśnienie to nie twój problem? Poznaj pięć sytuacji, które mogą do niego prowadzić

Zmień dietę na zdrowszą. Tych 9 powodów powinno cię do tego przekonać

Kobieta z nerwobólem

Nerwobóle (neuralgia) w klatce piersiowej – przyczyny, objawy i leczenie

Kobieta trzyma holter EKG

EKG i holter EKG – jak wyglądają te badania, kiedy się je wykonuje?

Kobieta wybiera dietę miażdżycową

Miażdżyca – jakie są przyczyny, objawy, jak wygląda leczenie i dieta

Arnika górska - roślina lecznicza i trująca

Arnika na krążenie i na cerę naczynkową – właściwości i działanie lecznicze

Lekarze wykonujący operację ablacji serca

Ablacja – co to jest, na czym polega. Jak wygląda rekonwalescencja po ablacji?

Cholesterol w diecie / istock

Po co nam cholesterol? Dietetyczka Zofia Suszka wyjaśnia, czy jest on nam potrzebny do życia

kobieta nad morzem w pochmurny dzień

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

Co dziesiąty zawał serca w Polsce dotyczy osoby przed 45 rokiem życia

Coraz młodsi Polacy mają zawał. Co robimy źle?

kobieta wiatr

„Stabilne warunki pogodowe sprzyjają zdrowiu. A przechodzący chłodny front może powodować migotanie przedsionków”. Jak pogoda wpływa na nasze serce?

kobieta na basenie

Otyłość brzuszna. Jak ją leczyć? Jakie ćwiczenia mogą pomóc?

Cholesterol w jajkach / istock

Cholesterol – obalamy mity

Serce Polki / getty

Dr n. med. Marta Kałużna-Oleksy, kardiolożka: Polki najczęściej zabija choroba niedokrwienna serca i z tym związany zawał mięśnia sercowego

cynamon

5 powodów, by pokochać cynamon

jajka

Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?

Zawał serca - rozpoznanie, czynniki ryzyka, objawy i leczenie

Zawał serca – rozpoznanie, czynniki ryzyka, objawy i leczenie

istockphoto.com

Co jeść, by obniżyć poziom cholesterolu we krwi? Okazuje się, że nie wiemy wszystkiego

Unsplash

Czego nie wiesz o cholesterolu?

Sól w diecie. Zdjęcie: istockphoto.com

Sól w diecie. Dietetyk Powszechny tłumaczy, co sól robi z organizmem i dlaczego powinniśmy ją ograniczyć

Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!

Zadbaj o swoje serce. Sprawdź, jakie badania należy zrobić i czy twoje wyniki są w normie

cholesterol w 3D

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa