Przejdź do treści

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

kobieta rozciąga się
zdjęcie: unsplash,com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wizyta u ginekologa / istock
Fakty i mity związane z wizytą u ginekologa. Na nasze pytania odpowiada dr n. med. Grzegorz Głąb, ginekolog
Kobieta ziewa
Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną
Kobieta w cielistej bieliźnie
#Mambrzuch. Trenerka personalna zachęca, by pokochać swoje brzuchy
Przeszczep nerki - informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Przeszczep nerki – informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Fantazje seksualne / istock
Przeszłość seksualna i fantazje partnerów. Czy warto o nie pytać?

Najtrudniejszy jest pierwszy krok, również z bieganiem. Jeśli chcecie zacząć, ale nie wiecie jak to zrobić, aby się nie zniechęcić, mamy dla was kilka porad.

Pierwszy krok w bieganiu jest taki sam, jak w innych aktywnościach fizycznych – trzeba chcieć. Wstać i po prostu to zrobić. Chcecie przykład? Dean Karnazes – człowiek legenda w temacie ultramaratonów, w swojej książce opisuje, że w dniu swoich trzydziestych urodzin wrócił do domu nad ranem, założył trampki i przebiegł  pięćdziesiąt kilometrów. Od tego momentu biega do dzisiaj. Nie twierdzimy, że najlepiej od razu pobiec „ultra”, chcemy jednak przekonać was, że każdy moment jest dobry, żeby zacząć.

Ubiór

Technologia sportowa idzie cały czas do przodu. Kompresyjne spodenki, koszulki, buty, które mają pełną amortyzację i stabilizację, zegarki i inne gadżety. Zaczynacie? Dajcie sobie z tym spokój. Wybierzcie z szafy luźny strój sportowy i wygodne buty. Jeżeli po 3-4 tygodniach okaże się, że dalej biegacie, to wtedy warto zainwestować w droższy sprzęt sportowy i gadżety.

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Nie szalejcie

Problemem rezygnacji wielu osób jest zbyt mocny początek i duże ambicje. Jeżeli jesteś kobietą, która wstała od biurka po długim okresie przerwy od treningu, zacznij od marszobiegów, a dopiero później przejdź do biegu.

Przykład:

1 minuta truchtu na 5 minut szybkiego marszu. Powtarzaj to 3 razy. Z każdym tygodniem dokładaj dłuższy czas truchtu, a czas marszu zostaw taki sam. Dopiero po kilku tygodniach będziesz gotowa na spokojny kilkudziesięciominutowy  trucht. Osoby, które są bardziej wytrenowane, powinny zacząć od 2-3 kilometrów spokojnego biegu i wraz z kolejnym tygodniem mogą wydłużać dystans (w zależności od stopnia zaawansowania).

W obu przypadkach chodzi o to, aby przyzwyczaić aparat ruchu do nowego wysiłku, w wyniku którego mogą się pojawić  (ale nie muszą) bóle stawowe. Kolejnym argumentem spokojnych początków i mniejszych odcinków biegowych jest to, że szybko się męczycie, co zwyczajnie może zniechęcać do kontynuowania biegu. Dzieje się tak, ponieważ wydolność tlenowa jest na niskim poziomie i w mięśniach zaczyna brakować tlenu. Dlatego tak ważne na początku jest komfortowe bieganie (ciągła obecność tlenu w mięśniach). Zaczynacie? Nie biegajcie codziennie! To najszybsza droga do kontuzji.

Trening uzupełniający

Trening biegowy to nie tylko bieganie. Bardzo ważne są ćwiczenia, które wzmacniają ciało oraz wpływają na poprawę techniki i ekonomiki biegu. Dlatego minimum raz w tygodniu warto wprowadzać taką jednostkę treningową do swojego planu. Najlepiej sprawdzają się w tym przypadku treningi siłowe, stability i mobility.

Obranie celu

W każdym sporcie warto obrać jakiś cel. Możecie pomyśleć o pierwszym starcie w zawodach. Na przykład bieg na 5 kilometrów. Dodatkowym plusem udziału jest atmosfera, która motywuje do dalszej pracy nad sobą.

Plan treningowy

Pamiętajcie, że plan treningowy powinien być dobrany indywidualnie. Różnego rodzaju gotowce znalezione w Internecie nie sprawdzają się, bo nie są dostosowane do waszego poziomu wytrenowania. Jeżeli nie macie czasu na własną edukację i przeglądanie publikacji naukowych, warto zainwestować w trenera, który pomoże ułożyć odpowiedni plan.

I najważniejsze – bieganie powinno być przyjemnością! Tylko wtedy macie szansę się polubić z nim na dłużej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

kobieta na bieżni

Alergia sezonowa – nie jesteś skazana na siłownię. Oto kilka wskazówek

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

Strategia żywieniowa przed maratonem

Strategia żywieniowa przed maratonem. Co jeść i pić, aby dobrze się przygotować?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?