Przejdź do treści

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer w czerwonej sukience pozuje na ściance
Amy Schumer w szpitalu. Aktorka cierpi na ciążowe dolegliwości
kobieta, mężczyzna, czwórka dzieci
„Matczyna emerytura” później niż zakładano
Kobieta w aptece rozmawia z farmaceutą
Szczepienia w aptekach? Co na to krajowy konsultant?
Kobieta trzyma w ręku e-papierosa
E-papierosy mają szkodliwy wpływ na układ oddechowy
Anja Rubik na spotkaniu z mediami
Anja Rubik popiera akcję #ThisIsNotConsent

Najtrudniejszy pierwszy krok. Jest tak chyba ze wszystkim, również z bieganiem. Jeśli chcecie zacząć, ale nie wiecie jak to zrobić, aby się nie zniechęcić, mamy dla was kilka porad.

Chęci do biegania

Pierwszy krok w bieganiu jest taki sam, jak w innych aktywnościach fizycznych – trzeba chcieć. Wstać i po prostu to zrobić. Ten pierwszy krok jest najtrudniejszy, ale wierzcie nam – potem naprawdę jest łatwiej. Chcecie przykład? Dean Karnazes – człowiek legenda w temacie ultramaratonów, w swojej książce opisuje, że w dniu swoich trzydziestych urodzin wrócił do domu nad ranem, założył trampki i przebiegł  pięćdziesiąt kilometrów. Od tego momentu biega do dzisiaj (jest po pięćdziesiątce). Nie twierdzimy, że najlepiej od razu pobiec „ultra”, chcemy jednak przekonać was, że każdy moment jest dobry, żeby zacząć.

Ubiór

Technologia sportowa idzie cały czas do przodu. Kompresyjne spodenki, koszulki, buty, które mają pełną amortyzację i stabilizację, zegarki i inne gadżety. Zaczynacie? Dajcie sobie z tym spokój. Wybierzcie z szafy luźny strój sportowy i wygodne buty. Jeżeli po 3-4 tygodniach okaże się, że dalej biegacie, to wtedy zainwestujcie w droższy sprzęt sportowy i gadżety.

Nie szalejcie

Problemem rezygnacji wielu osób jest zbyt mocny początek i duże ambicje. Jeżeli jesteście osobami, które wstały od biurka po długim okresie przerwy od treningu, zacznijcie od marszobiegów, a dopiero później przejdźcie do biegu.

Przykład:

1 minuta truchtu na 5 minut szybkiego marszu. Powtarzajcie to 3 razy. Z każdym tygodniem dokładajcie dłuższy czas truchtu, a czas marszu zostawcie taki sam. Dopiero po kilku tygodniach będziecie gotowi na spokojny kilkudziesięciominutowy  trucht.

Osoby, które są bardziej wytrenowane, powinny zacząć od 2-3 kilometrów spokojnego biegu i wraz z kolejnym tygodniem mogą wydłużać dystans (w zależności od stopnia wytrenowania).

W obu przypadkach chodzi o to, aby przyzwyczaić aparat ruchu do nowego wysiłku, w wyniku którego mogą się pojawić  (ale nie muszą) bóle stawowe. Kolejnym argumentem spokojnych początków i mniejszych odcinków biegowych jest to, że szybko się męczycie, co zwyczajnie może zniechęcać do kontynuowania biegu. Dzieje się tak, ponieważ wydolność tlenowa jest na niskim poziomie i w mięśniach zaczyna brakować tlenu. Dlatego tak ważne na początku jest komfortowe bieganie (ciągła obecność tlenu w mięśniach). Zaczynacie? Nie biegajcie codziennie! To najszybsza droga do kontuzji.

Trening uzupełniający

Trening biegowy to nie tylko bieganie. Bardzo ważne są ćwiczenia, które wzmacniają ciało oraz wpływają na poprawę techniki i ekonomiki biegu. Dlatego minimum raz w tygodniu warto wprowadzać taką jednostkę treningową do swojego planu. Najlepiej sprawdzają się w tym przypadku treningi siłowe, stability i mobility.

Obranie celu

W każdym sporcie warto obrać jakiś cel. Możecie pomyśleć o pierwszym starcie w zawodach. Na przykład bieg na 5 kilometrów. Dodatkowym plusem udziału jest atmosfera, która motywuje do dalszej pracy nad sobą.

Plan treningowy
Pamiętajcie, że plan treningowy powinien być dobrany indywidualnie. Różnego rodzaju gotowce znalezione w internecie nie sprawdzają się, bo nie są dostosowane do waszego poziomu wytrenowania. Jeżeli nie macie czasu na własną edukację i przeglądanie publikacji naukowych, warto zainwestować w trenera, który pomoże ułożyć odpowiedni plan.

I najważniejsze – bieganie powinno być przyjemnością! Tylko wtedy macie szansę się polubić z nim na dłużej.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Domowy trening z kettlebells

kawa

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Trening z gumami – wielki powrót

Świąteczna rozpiska treningowa

Stretching na rozgrzewkę?