Przejdź do treści

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Rawpixel.com, fot Jakub Kapusnak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Mirabelka, herman, renkloda, prezydent, węgierka… Śliwki to mnóstwo odmian, mnóstwo witamin i mnóstwo możliwości. Połączymy je z kaszą jaglaną i zapieczemy pod kołderką z migdałów. Zdrowiej być nie może!

Śliwki to niezwykle zdrowy przysmak. Zawierają bardzo dużo antyutleniaczy, które hamują procesy starzenia. Mają polifenole, dużo witaminy C i K, a także E, które uszczelniają naczynia krwionośne i regulują proces krzepnięcia krwi, co wpływa korzystnie na wygląd skóry. Działają antymiażdżycowo, obniżając cholesterol, a także świetnie wpływają na przemianę materii, wspomagając odchudzanie i wspierając utrzymanie szczupłej sylwetki. Zapobiegają także nowotworowi jelita grubego – to także zasługa dużej ilości pektyn, które są składnikiem błonnika. Wszystko wieńczą składniki mineralne takie jak potas, wapń, żelazo, fosfor czy magnez. A na deser witaminy z grupy B wspierające układ nerwowy.

Zamiast standardowo wrzucać śliwkę w kompot, spróbujmy z niej wyczarować coś nieco bardziej wyrafinowanego. Moja propozycja to bezglutenowe danie, słodzone naturalnymi słodzikami, które świetnie nada się na śniadanie lub zdrowy deser. Słodkie śliwki połączyłam z wyrazistymi orzechami włoskimi i delikatną kaszą jaglaną ugotowaną w soku jabłkowym z dodatkiem aromatycznych przypraw. Wszystko zapiekłam pod chrupiącą migdałową kołderką.

Kasza jaglana zapiekana ze śliwkami i orzechami

sliwki kasza jaglana

Zdjęcie: Magdalena Cielenga-Wiaterek | www.zielenina.blogspot.com

Składniki (na 4 porcje):

– 1 szklanka kaszy jaglanej
– ½ łyżeczki cynamonu
– ¼ łyżeczki imbiru
– ¼ łyżeczki kurkumy
– 2 szklanki soku jabłkowego, możliwie niesłodzonego i niepasteryzowanego
– 1/2 szklanki orzechów włoskich (objętość bez łupinek)
– 250-300 g dowolnych śliwek
– 2 łyżki stewii lub ksylitolu
– 8 łyżek płatków migdałowych
– 2 łyżki masła lub oleju roślinnego
– 4 łyżki płynnego miodu dobrej jakości

Kaszę płuczemy i przelewamy wrzątkiem, aby straciła ewentualną goryczkę. Śliwki myjemy, drylujemy kroimy na ćwiartki.

Kaszę zalewamy sokiem jabłkowym, dodajemy przyprawy i stewię lub ksylitol. Doprowadzamy do wrzenia, zmniejszamy ogień na minimalny i gotujemy do miękkości pod przykryciem – około 20 minut, mieszając od czasu do czasu. Jeżeli jest potrzeba, uzupełniamy płyn lub po ugotowaniu odcedzamy.

Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni. 4 naczynia do zapiekania o średnicy 10 cm lub jedno duże natłuszczamy masłem lub olejem.

W misce łączymy ugotowaną kaszę z orzechami, nakładamy do foremek, wyrównujemy wierzch. Układamy na niej ćwiartki śliwek, które posypujemy płatkami migdałowymi (2 łyżki na porcję). Zapiekamy ok. 20-25 minut, aż śliwki się upieką, a płatki ładnie zrumienią. Podajemy lekko przestudzone, polane miodem, jeżeli mamy ochotę na dodatkową słodycz.

Magdalena Cielenga-Wiaterek, autorka wegetariańskiego bloga kulinarnego Zielenina. Propaguje zdrowy i ekologiczny styl życia, prowadzi warsztaty kulinarne dla dzieci i dorosłych, a także pokazy kulinarne. Redaktor naczelna magazynu „Maszkety”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Woda smakowa – zrób ją sama!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”