Przejdź do treści

Dieta Dukana

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Inne nazwy: dieta Protal, proteinowa

Zasady: dieta opracowana przez dr. Pierre’a Dukana to menu wysokobiałkowe o obniżonej zawartości węglowodanów i tłuszczu. Zawiera ograniczoną liczbę produktów, zwłaszcza w pierwszych, kluczowych fazach odchudzania, i pomimo liberalnego podejścia do wielości porcji pozostaje niskokaloryczne. Specyficzny skład diety wywołuje w organizmie stan ketozy, w którym ułatwione jest spalanie tkanki tłuszczowej.

Dieta składa się z czterech faz: pierwsza, uderzeniowa (na dwa do siedmiu dni), przewiduje jedzenie dowolnych ilości produktów białkowych, plus dodatki i napoje, druga – równomiernego rytmu (stosowana do czasu uzyskania zamierzonej wagi) – zakłada zachowanie dowolnie dużych posiłków i cykliczne wprowadzanie w wybrane dni warzyw nieskrobiowych. Trzecia faza – utrwalenia wagi (trwa dziesięć dni na każdy stracony kilogram) – to stopniowe wprowadzenie określonych ilości sera, pieczywa, ziemniaków oraz owoców i spożywanie dwóch dowolnych posiłków w tygodniu zawierających porcję ulubionego dania. Czwarta faza – stabilizacji – trwa do końca życia, gdy przez jeden dzień w tygodniu stosuje się menu białkowe jak w pierwszej fazie diety.

Dla kogo: dla osób zdrowych, które chcą szybko schudnąć, lubią mięso, nabiał i ryby oraz są w stanie zrezygnować z produktów zbożowych, ziemniaków, większości owoców i warzyw. Dieta nie jest wskazana dla osób z zaburzeniami pracy nerek, wątroby i układu krążenia, z cukrzycą, przewlekle chorych i przyjmujących leki, a ponadto kobiet w ciąży i karmiących, dzieci, młodzieży, osób starszych.

Plusy: daje błyskawiczne efekty w postaci utraty stosunkowo dużej liczby kilogramów, a przy tym jest łatwa w stosowaniu. Wywoływany przez dietę stan ketozy przejściowo niweluje głód i poprawia nastrój. Dzięki wysokiej zawartości białka dieta pomaga zmniejszyć towarzyszącą chudnięciu utratę tkanki mięśniowej.

Minusy: dieta wywołuje liczne efekty uboczne, z uwagi na powstające w ustroju związki ketonowe ketozy nasilają stany zapalne i powodują zakwaszenie organizmu. Sprzyja odwodnieniu i niedostatecznemu zaopatrzeniu mózgu w energię, powodując bóle głowy, osłabienie, rozdrażnienie, problemy z koncentracją. Skutki uboczne to także suchość w ustach, przykra woń oddechu i potu, zaparcia, bóle brzucha, pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci, bóle mięśni i stawów. Przewlekły nadmiar białka w diecie obciąża wątrobę, sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych i nowotworów jelita grubego. Dieta jest stosunkowo droga i trudna do przełknięcia, a długoterminowe efekty jej stosowania – podobne jak w przypadku diet o wyższej zawartości węglowodanów.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Dobre i złe białka

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Alkohol wytrąca bakterie z równowagi

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet