Przejdź do treści

Ukryte stany zapalne ‒ działaj już teraz!

Ukryte stany zapalne ‒ działaj już teraz!
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Utajone stany zapalne mogą okupować twój organizm, nawet gdy wydaje się on zupełnie zdrowy. Wystarczy, że często się denerwujesz, mało się ruszasz albo na przykład palisz papierosy. Jak poradzić sobie z tym podstępnym wrogiem? Znamy sposoby.

Gdy skręcisz kostkę albo zarazisz się grypą, system odpornościowy natychmiast rusza do walki. ‒ Pojawia się wtedy m.in. zaczerwienienie, obrzmienie, ból – wymienia lek. med. Joanna Pietroń, internista z Centrum Medycznego Damiana. ‒ To oznaki ostrego stanu zapalnego, który jest odpowiedzią obronną naszego organizmu. W procesie tym biorą udział naczynia krwionośne, komórki krwi, uwalniane są tzw. mediatory zapalenia, czynniki nerwowe. Bez tego nie byłoby możliwe gojenie, naprawa oraz minimalizacja uszkodzeń – wyjaśnia ekspert. Ostry stan zapalny zazwyczaj po kilku, kilkunastu dniach mija. Zdarza się jednak, że nasi wewnętrzni obrońcy nie dostają rozkazu do odwrotu, bo np. infekcja nie została do końca wyleczona albo jakaś dolegliwość często powraca. Bywa też inaczej: przewlekły stan zapalny powstaje nie z powodu infekcji lub urazu, ale gdy np. źle się odżywiasz, palisz papierosy albo non stop znajdujesz się pod wpływem stresu. Co się dzieje, gdy w organizmie dojdzie do powstania chronicznego stanu zapalnego? ‒ Układ odpornościowy, zamiast chronić, zaczyna nas pomału systematycznie niszczyć. Może to trwać miesiącami, latami, a nawet przez całe życie – mówi dr Pietroń. Skutkiem są zaś poważne choroby, np. alergia, cukrzyca, depresja, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby serca czy nawet nowotwór. Problem polega na tym, że wiele osób, u których lekarz stwierdza w końcu przewlekły stan zapalny, długo nie zauważa niczego niepokojącego. Inni z kolei skarżą się co prawda np. na ból brzucha lub obserwują u siebie zmiany na skórze, ale lekceważą te sygnały. Bywają też leczeni jedynie objawowo, przez co rozpoznanie prawdziwej przyczyny dolegliwości jest opóźnione. Na szczęście możesz zrobić wiele, by nie zachorować.

1. Zapomnij o batonach i białych bułeczkach

Jeśli kochasz białe pieczywo, za słodycze dasz się pokroić, a twój obiad to zazwyczaj gotowe danie odgrzane w mikrofali, kłopoty masz jak w banku. Tłuszcz, cukier i wysoko przetworzone produkty być może dobrze działają na twoje kubki smakowe, ale podnoszą też poziom substancji prozapalnych w organizmie. Co zatem powinno trafiać na twój talerz? Przede wszystkim warzywa i owoce, bo znajdują się w nich składniki przeciwzapalne, takie jak antyoksydanty, karoten (marchewka, dynia, bataty), likopen (głównie pomidory). Po drugie, produkty z pełnego ziarna: grube kasze, płatki owsiane, brązowy ryż, razowy makaron. Bardzo ważne jest też dostarczanie organizmowi kwasów tłuszczowych omega-3, które znajdziesz przede wszystkim w rybach. Jeśli ich nie lubisz, nie masz do nich dostępu albo jesteś wegetarianinem, chrup orzechy włoskie, dodawaj do potraw siemię lniane i suplementuj kwasy omega-3 (oprócz tranu dostępne są też preparaty roślinne). Poza tym przeciwzapalnie działają czosnek, cebula, imbir, kurkuma, szczypiorek, natka pietruszki. Używaj dobrej jakości oliwy z oliwek, zapomnij o margarynach, rafinowanych olejach czy tłuszczach do smażenia. Pij zieloną herbatę i czerwone wino w umiarkowanych ilościach. David Sinclair, biolog z Harvard Medical School w Bostonie, przedstawił badania, które sugerują, że zwłaszcza pinot noir, ze względu na zawartość silnych antyutleniaczy, działa przeciwzapalnie. Pamiętając przy tym, że wino to w końcu alkohol – nie można z nim przesadzać.

2. Ruszaj się… z umiarem

Aktywność fizyczna świetnie działa na pracę systemu immunologicznego, reguluje ją i wspiera. Pozwala też uniknąć nadwagi, częstej przyczyny przewlekłych stanów zapalnych (uwaga zwłaszcza na oponkę na brzuchu!). Wszystko to pod jednym warunkiem: że nie przesadzisz. Przy zbyt długich treningach tkanki nie mają szans na regenerację, co może powodować stany zapalne. Dr David Nieman z uniwersytetu Appalachian w Karolinie Północnej, od wielu lat badający wpływ ruchu na naszą odporność, twierdzi, że najlepiej ćwiczyć nie więcej niż przez godzinę w jednej sesji pięć razy w tygodniu. ‒ Ludzki organizm nie jest przystosowany do dłuższego wysiłku – tłumaczy na internetowej stronie amerykańskiego magazynu „Time”. ‒ Gdy zmuszamy ciało do tak obciążającej pracy, że wyczerpuje się glikogen magazynowany w mięśniach, rośnie ryzyko powstania zapalenia – mówi. Tak więc biegaj, pływaj, poć się w siłowni (jeśli lubisz), byle z umiarem.

Ukryte stany zapalne ‒ działaj już teraz!

Ilustracja: shutterstock

3. Wyjdź z trybu „walcz lub uciekaj”

Pośpiech, przeciążenie obowiązkami, stres związany z pracą – przyczyny złego samopoczucia psychicznego można wymieniać bez końca. W sytuacji szczególnego napięcia twój organizm przełącza się na tzw. tryb walcz lub uciekaj i robi wszystko, by uniknąć niebezpieczeństwa. Wzrasta wtedy poziomu kortyzolu, hormonu stresu. Gdyby na tym sprawa się kończyła, byłoby świetnie. Niestety, u osób, które niemal non stop są podenerwowane, kortyzol jest podwyższony mimo braku realnego zagrożenia. A to z kolei często wyzwala stany zapalne. Dlatego spróbuj się wyciszyć. Jednych odpręża medytacja, mindfulness, kolorowanie rysunków dla dorosłych (lub darcie książek specjalnie do tego przeznaczonych…), świadome oddychanie, innym pomaga wyżycie się na worku bokserskim. Badania prowadzone przez psycholog Barbarę Andersen z uniwersytetu w Ohio dowiodły, że stany zapalne w organizmie skutecznie zmniejsza też psychoterapia. A my polecamy nasze siedmiodniowe wyzwanie „Nie stresuj się”. 

4. Nie truj się powietrzem

Jeśli mieszkasz w dużym mieście, masz niestety większą „szansę” na przewlekły stan zapalny niż mieszkaniec wsi. Dlaczego? Wyniki badań polskich naukowców, zaprezentowane kilka miesięcy temu na kongresie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego w Londynie, dowodzą, że ci, którzy regularnie wdychają zanieczyszczenia, są bardziej narażeni na chroniczne stany zapalne, które kończą się m.in. chorobami układu krążenia. Dotyczy to również dymu papierosowego. Jego obecność w płucach mobilizuje leukocyty do działania, a gdy walka, którą prowadzą, jest regularna, prowadzi do niebezpiecznych zmian w płucach. Jeśli więc nie możesz zaszyć się w chacie w Bieszczadach, przynajmniej postaraj się rzucić nałóg. Jak? Może tak!

5.   Popraw się w łóżku

Zarywasz noce tylko sporadycznie, więc myślisz, że organizm ci to wybaczy? Nie licz na to. Naukowcy z Emory University School of Medicine w Atlancie dowiedli, że słaby sen – przerywany lub zbyt krótki – prowadzi do powstawania chronicznych stanów zapalnych w organizmie. Konsekwencją mogą być np. choroby serca i reumatoidalne zapalenie stawów. Wysypiaj się więc do oporu, w końcu masz do tego naprawdę dobry powód.

I w ogóle masz dobry powód, żeby porządnie o siebie zadbać. Ale ogólnie dobre samopoczucie niech twojej czujności bynajmniej nie uśpi…

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Kobieta siedząca z termoforem

„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta w białej kurtce biegnie szosą

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

lekarz, reumatolog

Lekarz reumatolog – jakie schorzenia leczy specjalista z dziedziny reumatologii?

4 rzeczy, których nie znoszą twoje stawy. To nie tylko brak ruchu

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

reumatyzm

Reumatyzm – objawy chorób tkanki łącznej. Jak rozpoznać reumatyzm?

kobieta, którą boli dłoń

Czym jest zespół Raynauda?

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

Szczepionki na choroby autoimmunologiczne

Jaka dieta w chorobach autoimmunologicznych?

Caroline Wozniacki cierpi na nieuleczalną chorobę. Co to jest reumatoidalne zapalenie stawów?

Kobieta z bólem w kolanie podczas chodzenia

Ból kolana przy chodzeniu a infekcje bakteryjne i choroby stawów

Kobieta siedzi z bólem kolana

Ból kolana przy zginaniu, chodzeniu i wchodzeniu po schodach – metody leczenia oraz przyczyny

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – jakie ćwiczenia są skuteczne? Rehabilitacja nadgarstka

Zaczerwieniona kobieca szyja z dłońmi po obu stronach

Chłoniak Burkitta – złośliwy nowotwór układu chłonnego. Jak się objawia i czy można go wyleczyć?

Lekarz dotyka dłoni pacjenta

Reumatoidalne zapalenie stawów – leczenie. Metody biologiczne, naturalne, domowe

Starsza Pani trzyma w dłoniach jabłko

Reumatoidalne zapalenie stawów – dieta. Jak się odżywiać i jakie produkty jeść?

Starsza Pani trzyma się za rękę z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów

Reumatoidalne zapalenie stawów – pierwsze objawy. Jakie badania należy wykonać?

6 błędów młodości, które mogą skutkować reumatyzmem

Tarczyca. Co powinnaś o niej wiedzieć

Dlaczego nie cierpimy pewnych dźwięków?

WIdok na dwie drewniane łyżeczki, w których jest sól. Dwa rodzaje soli - kuchenna i morska. Wszytsko na ciemnym tle.

Choroby autoimmunologiczne – winna sól?

Zakrzepica: czy jesteś w grupie ryzyka?

Smartfon brudniejszy niż toaleta? Niestety…