Przejdź do treści

Jak rozluźnić swój związek ze smartfonem? Poznaj porady młodej lekarki Magdaleny Jutrzenki

dziewczyna trzyma telefon w ręku
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia
Odgłosy, które doprowadzają do szału. Czy to mizofonia?
STOP Barierom. Ruszyła kampania zwracająca uwagę na problemy niepełnosprawnych
7 rzeczy, którymi nieświadomie pogarszasz chorobę lokomocyjną dziecka
„Wyrazy miłości dla mam zawstydzających mnie za występ na stand upie”. Amy Schumer świetną ripostą odpowiada na hejt

„Telefony podtrzymują nas w stanie ciągłej gotowości, służą nam do odczytywania wiadomości, obsługiwania konta bankowego, maila, czytania artykułów i newsów. Ile z nas zaczyna dzień od telefonu i kończy scrollując bezmyślnie Instagram? Telefon nie pozwala nam się „wyłączyć”. Nie pozwala nam wyjść z pracy, bo dzięki niemu nawet, gdy opuszczamy pracę fizycznie, pozostajemy w ciągłej gotowości, w stałym kontakcie i dyspozycji. A gdzie równowaga? Balans?”- pyta lekarka Magdalena Jutrzenka, na swoim profilu na Instagramie. I radzi, jak sobie poradzić z uzależnieniem.

Zabieramy go niemalże wszędzie, a niektórym towarzyszy nawet podczas snu. W metrze, na zakupach, podczas jazdy samochodem. Nawet gdy leży poza zasięgiem naszej dłoni, po usłyszeniu dźwięku powiadomienia, sięgamy po niego bez zastanowienia. Niestety, smartfon to nie tylko pochłaniacz czasu, ale również zdrowia. Zaczynając od wirusów i bakterii, takich jak E. coli,  po skurcze i bóle odcinka szyjnego.

Właściwa ergonomia pomaga zapobiegać urazom związanym z używaniem smartfonów, co jest powszechnym problemem dla zdrowia. – Za sprawą nadużywania smartfonów w naszym organizmie zachodzą przemiany biochemiczne. Nadmiar kortyzolu, który wytwarzamy podczas ciągłego korzystania z telefonu jest szkodliwy dla naszego zdrowia. – napisała lekarka Magdalena Jutrzenka. – Z jednej strony ułatwiają życie, z drugiej łączy nas z nimi niewidzialna smycz, która nie pozwala nam „wyjść” z pracy, odpocząć czy skoncentrować się w pełni na tym, co w danej chwili robimy – dodała.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Ostatnio napisałam trochę o naszych związkach ze smartfonem, zwróciłam uwagę na najnowsze wytyczne @who odnośnie czasu, jaki przed ekranem mogą spędzać najmłodsi👦👧👶 Poruszyłam też temat przemian biochemicznych, jakie w naszym organizmie zachodzą za sprawą nadużywania smartfonów. Nadmiar kortyzolu, który wytwarzamy podczas ciągłego korzystania z telefonu jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Sama mam z tym problem, ale postanowiłam zadbać nieco o higienę swojej pracy i odpoczynku i bardziej przemyślanie korzystać z dobroci, jakie daje mi technologia, aby przynosiła mi jak najwięcej pożytku bez szkody dla zdrowia. Smartfony z jednej strony ułatwiają życie, z drugiej łączy nas z nimi niewidzialna smycz, która nie pozwala nam „wyjść” z pracy, odpocząć czy skoncentrować się w pełni na tym, co w danej chwili robimy. Trochę pogrzebałam w internecie w poszukiwaniu pomysłów na ograniczenie mojego związku z telefonem i o to wnioski : WYŁĄCZ POWIADOMIENIA 🔕 Na co dzień korzystam w bardzo wielu aplikacji – takich, które pomagają mi w pracy, ale nie tylko, bo służą też rozrywce czy zabijaniu czasu np. w kolejce w sklepie czy na poczcie. Na początek postanowiłam wyłączyć powiadomienia – zarówno z obsługiwanych przeze mnie e-maili, jak i z mniej istotnych aplikacji – zwłaszcza tych, które informują na bieżąco o polubieniach, wiadomościach, jak #facebook, #twitter, #instagram. Pozostawiłam tylko te, co przypominają mi się raz dziennie – jak np. #dailydozen 💚 PRZYGOTUJ GRAFIK📝 Od teraz e-maile czy innych istotne aplikacje, z których korzystam na co dzień będę przeglądać w ściśle określonym czasie. Podobnie z odpowiadaniem na wiadomości – ustalę czas jaki mogę temu poświęcić. NIE ZABIERAJ TELEFONU DO ŁÓŻKA 💤 Jak długo po przebudzeniu pozostajecie #offline ? Mi się zdarza scrollować insta jeszcze przed wyjściem z łóżka i oczywiście przed snem. A wystarczyłoby zostawić telefon do ładowania w pokoju obok i używać tradycyjnego budzika. Od dziś wdrażam tę zasadę w życie. ⬇⬇⬇⬇CIĄG DALSZY W KOMENATRZU PONIŻEJ⬇⬇⬇

Post udostępniony przez Magdalena Jutrzenka (@lekarka_na_roslinach)

Jak wyjść z toksycznego związku ze smartfonem?

Wyłącz powiadomienia

Nieodłącznym elementem wielu aplikacji są powiadomienia. Wiadomości, polubienia lub inna aktywność ląduje na naszej tapecie niemalże co kilka chwil. Regularnie je sprawdzając, poświęcamy znaczną część swojego dnia na reakcję. Aby ograniczyć swój czas korzystania z telefonu, wystarczy wyłączyć powiadomienia. Dodatkowo, niektóre aplikacje umożliwiają ustawienia ich częstotliwości, np. raz dziennie. To nie tylko pozwoli zaoszczędzić czas, ale także skupić się na swoich bieżących obowiązkach.

Przygotuj grafik

Ciekawym rozwiązaniem, które wpłynie na organizację dnia, jest stworzenie grafiku. Może on polegać na tym, że aplikacje, e-maile, portale społecznościowe sprawdzamy w wyznaczonych godzinach. Jeśli będziemy trzymać się wyznaczonych pór, nie odczujemy negatywnego wpływu smartfona na nasz organizm.

Zegarek i budzik

Wiele z nas zabiera telefon również do łóżka, przeglądając media społecznościowe przed snem a następnie odkładając smartfon obok poduszki. Jest to szkodliwy nawyk, na którym traci jakość naszego snu i regeneracji. Dodatkowo, w każdej chwili możemy usłyszeć powiadomienia, które skutecznie wybudzą nas ze snu. Jeśli potrzebujesz sprawdzić godzinę, korzystaj z tradycyjnego zegarka. A telefon? Odłóż w takiej odległości, aby nie był w zasięgu naszego wzroku.

Kiedy wykonuję konkretną pracę, np. uczę się, czytam artykuły do pracy naukowej czy piszę artykuły na bloga, ustawiam alarm na określony czas podczas którego muszę przerobić dany materiał, napisać określoną liczbę słów. W tym czasie telefon odkładam daleko od siebie, najlepiej, aby nie mieć go w zasięgu wzroku – np. do pokoju obok.

napisała @lekarka_na_roslinach

Aplikacje kontrolujące czas

Czy wiesz, jak dużo spędzasz czasu na portalach społecznościowych? To da się sprawdzić, a te informacje mogą okazać się pomocne w procesie redukowania czasu spędzonego z telefonem w ręku. Aplikacji pomagających zyskać trochę czasu dla siebie jest sporo, m.in. Forest, BreakFree, Moment.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta uczesana w koka, w jasnym płaszczu i koszulce patrzy na zegarek, trzymając telefon. Widać, że brakuje jej czasu i jest spóźniona

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz na czym możesz codziennie zaoszczędzić czas

kobieta praca

10 podstępnych zjadaczy czasu. Sprawdź, co ty robisz z tej listy

5 zaskakujących skutków odwodnienia, które łatwo przeoczyć

Mama siedzi z ciedzkiem. Dziecko - chłopiec siedzi na nocniku i patrzy na mamę

Gdy w nocniku pusto, czyli jak pomóc dziecku w zaparciach?

Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język

Co można wyczytać z języka? Kolor, nalot i faktura mówią dużo o twoim stanie zdrowia

Ukąszenia owadów – pierwsza pomoc

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Co możesz zrobić, jeśli czujesz, że za bardzo się pocisz?

Co możesz zrobić, jeśli czujesz, że za bardzo się pocisz?

dopalacze

Dopalacze – dlaczego są groźne?

tarczyca

Tarczyca. Co powinnaś o niej wiedzieć?

para z testem ciążowym

Odpowiednia dieta ma wpływ na jakość spermy. Dowiedz się, jak podkręcić jego płodność

Zgaga – jak jej uniknąć? Poznaj kilka sposobów

5-10-8 – prosta zasada zdrowego serca

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu

ilustracja ukazująca leukocyty

Co to są leukocyty? Funkcje białych krwinek oraz przyczyny ich nieprawidłowych wyników

kobieta cierpiąca na leukoplakię otwiera usta

Leukoplakia – jakie czynniki predysponują do jej powstania? Czym jest stan przedrakowy?

lekarz przeprowadzający badania genetyczne

Jak przebiegają badania genetyczne i jakie choroby pozwalają wykryć?

Neurolog omawia z pacjentką wyniki badań

Neurolog, czyli specjalista od schorzeń i chorób układu nerwowego. Jakie dokładnie leczy choroby?

różne rodzaje opatrunków w postaci plastrów i bandaża

Opatrunki – rodzaje, wskazania oraz sposób doboru odpowiedniego środka

Wykonywanie badania elektromiograficznego

Badanie EMG – elektromiografia. Jak wygląda badanie i jakie są wskazania?

Zabieg wstrzykiwania toksyny botulinowej

Toksyna botulinowa w praktyce neurologicznej oraz kosmetologii

Pływające bakterie na odporność

Co to jest immunologia i jakie są jej rodzaje? Badania immunologiczne w diagnostyce

kobieta leży na stole do masażu i korzysta z talasoterapii

Talasoterapia – co to jest i jak działa? Czy zabiegi talasoterapii są skuteczne?

leki psychotropowe w postaci tabletek wysypane na stół

Działanie leków psychotropowych. Przebieg leczenia, skutki uboczne, efekty