Przejdź do treści

Jak rozluźnić swój związek ze smartfonem? Poznaj porady młodej lekarki Magdaleny Jutrzenki

dziewczyna trzyma telefon w ręku
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Małgorzata Kożuchowska
„Moja ciąża była trudna”. Małgorzata Kożuchowska szczerze o macierzyństwie po czterdziestce
WHO zaleca przekładanie wizyt kontrolnych u dentysty. Powodem pandemia koronawirusa
Krople
GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową
Kobieta w maseczce
Nowa lista „czerwonych” i „żółtych” powiatów. Co się zmieniło?
Szczepienia dla seniorów
Darmowe szczepienia na grypę? Hello Zdrowie interweniuje

„Telefony podtrzymują nas w stanie ciągłej gotowości, służą nam do odczytywania wiadomości, obsługiwania konta bankowego, maila, czytania artykułów i newsów. Ile z nas zaczyna dzień od telefonu i kończy scrollując bezmyślnie Instagram? Telefon nie pozwala nam się „wyłączyć”. Nie pozwala nam wyjść z pracy, bo dzięki niemu nawet, gdy opuszczamy pracę fizycznie, pozostajemy w ciągłej gotowości, w stałym kontakcie i dyspozycji. A gdzie równowaga? Balans?”- pyta lekarka Magdalena Jutrzenka, na swoim profilu na Instagramie. I radzi, jak sobie poradzić z uzależnieniem.

Zabieramy go niemalże wszędzie, a niektórym towarzyszy nawet podczas snu. W metrze, na zakupach, podczas jazdy samochodem. Nawet gdy leży poza zasięgiem naszej dłoni, po usłyszeniu dźwięku powiadomienia, sięgamy po niego bez zastanowienia. Niestety, smartfon to nie tylko pochłaniacz czasu, ale również zdrowia. Zaczynając od wirusów i bakterii, takich jak E. coli,  po skurcze i bóle odcinka szyjnego.

Właściwa ergonomia pomaga zapobiegać urazom związanym z używaniem smartfonów, co jest powszechnym problemem dla zdrowia. – Za sprawą nadużywania smartfonów w naszym organizmie zachodzą przemiany biochemiczne. Nadmiar kortyzolu, który wytwarzamy podczas ciągłego korzystania z telefonu jest szkodliwy dla naszego zdrowia. – napisała lekarka Magdalena Jutrzenka. – Z jednej strony ułatwiają życie, z drugiej łączy nas z nimi niewidzialna smycz, która nie pozwala nam „wyjść” z pracy, odpocząć czy skoncentrować się w pełni na tym, co w danej chwili robimy – dodała.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Ostatnio napisałam trochę o naszych związkach ze smartfonem, zwróciłam uwagę na najnowsze wytyczne @who odnośnie czasu, jaki przed ekranem mogą spędzać najmłodsi👦👧👶 Poruszyłam też temat przemian biochemicznych, jakie w naszym organizmie zachodzą za sprawą nadużywania smartfonów. Nadmiar kortyzolu, który wytwarzamy podczas ciągłego korzystania z telefonu jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Sama mam z tym problem, ale postanowiłam zadbać nieco o higienę swojej pracy i odpoczynku i bardziej przemyślanie korzystać z dobroci, jakie daje mi technologia, aby przynosiła mi jak najwięcej pożytku bez szkody dla zdrowia. Smartfony z jednej strony ułatwiają życie, z drugiej łączy nas z nimi niewidzialna smycz, która nie pozwala nam „wyjść” z pracy, odpocząć czy skoncentrować się w pełni na tym, co w danej chwili robimy. Trochę pogrzebałam w internecie w poszukiwaniu pomysłów na ograniczenie mojego związku z telefonem i o to wnioski : WYŁĄCZ POWIADOMIENIA 🔕 Na co dzień korzystam w bardzo wielu aplikacji – takich, które pomagają mi w pracy, ale nie tylko, bo służą też rozrywce czy zabijaniu czasu np. w kolejce w sklepie czy na poczcie. Na początek postanowiłam wyłączyć powiadomienia – zarówno z obsługiwanych przeze mnie e-maili, jak i z mniej istotnych aplikacji – zwłaszcza tych, które informują na bieżąco o polubieniach, wiadomościach, jak #facebook, #twitter, #instagram. Pozostawiłam tylko te, co przypominają mi się raz dziennie – jak np. #dailydozen 💚 PRZYGOTUJ GRAFIK📝 Od teraz e-maile czy innych istotne aplikacje, z których korzystam na co dzień będę przeglądać w ściśle określonym czasie. Podobnie z odpowiadaniem na wiadomości – ustalę czas jaki mogę temu poświęcić. NIE ZABIERAJ TELEFONU DO ŁÓŻKA 💤 Jak długo po przebudzeniu pozostajecie #offline ? Mi się zdarza scrollować insta jeszcze przed wyjściem z łóżka i oczywiście przed snem. A wystarczyłoby zostawić telefon do ładowania w pokoju obok i używać tradycyjnego budzika. Od dziś wdrażam tę zasadę w życie. ⬇⬇⬇⬇CIĄG DALSZY W KOMENATRZU PONIŻEJ⬇⬇⬇

Post udostępniony przez Magdalena Jutrzenka (@lekarka_na_roslinach)

Jak wyjść z toksycznego związku ze smartfonem?

Wyłącz powiadomienia

Nieodłącznym elementem wielu aplikacji są powiadomienia. Wiadomości, polubienia lub inna aktywność ląduje na naszej tapecie niemalże co kilka chwil. Regularnie je sprawdzając, poświęcamy znaczną część swojego dnia na reakcję. Aby ograniczyć swój czas korzystania z telefonu, wystarczy wyłączyć powiadomienia. Dodatkowo, niektóre aplikacje umożliwiają ustawienia ich częstotliwości, np. raz dziennie. To nie tylko pozwoli zaoszczędzić czas, ale także skupić się na swoich bieżących obowiązkach.

Przygotuj grafik

Ciekawym rozwiązaniem, które wpłynie na organizację dnia, jest stworzenie grafiku. Może on polegać na tym, że aplikacje, e-maile, portale społecznościowe sprawdzamy w wyznaczonych godzinach. Jeśli będziemy trzymać się wyznaczonych pór, nie odczujemy negatywnego wpływu smartfona na nasz organizm.

Zegarek i budzik

Wiele z nas zabiera telefon również do łóżka, przeglądając media społecznościowe przed snem a następnie odkładając smartfon obok poduszki. Jest to szkodliwy nawyk, na którym traci jakość naszego snu i regeneracji. Dodatkowo, w każdej chwili możemy usłyszeć powiadomienia, które skutecznie wybudzą nas ze snu. Jeśli potrzebujesz sprawdzić godzinę, korzystaj z tradycyjnego zegarka. A telefon? Odłóż w takiej odległości, aby nie był w zasięgu naszego wzroku.

Kiedy wykonuję konkretną pracę, np. uczę się, czytam artykuły do pracy naukowej czy piszę artykuły na bloga, ustawiam alarm na określony czas podczas którego muszę przerobić dany materiał, napisać określoną liczbę słów. W tym czasie telefon odkładam daleko od siebie, najlepiej, aby nie mieć go w zasięgu wzroku – np. do pokoju obok.

napisała @lekarka_na_roslinach

Aplikacje kontrolujące czas

Czy wiesz, jak dużo spędzasz czasu na portalach społecznościowych? To da się sprawdzić, a te informacje mogą okazać się pomocne w procesie redukowania czasu spędzonego z telefonem w ręku. Aplikacji pomagających zyskać trochę czasu dla siebie jest sporo, m.in. Forest, BreakFree, Moment.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Swój smartfon powinnaś czyścić codziennie, nie tylko w związku z pandemią

Ból kciuka – przyczyny i objawy. Co robić, gdy boli kciuk?

Do stołu: z telefonem czy bez? Na to pytanie odpowiedzieli naukowcy

Do stołu: z telefonem czy bez? Na to pytanie odpowiedzieli naukowcy

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

Kampania PZU / fot. materiały prasowe

„Prowadzisz? Odłóż telefon!” to nowa kampania PZU. Mocny spot pokazuje, co może wydarzyć się na drodze każdej z nas

„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

telefon kobieta

Smartfon brudniejszy niż toaleta? Niestety…

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Myślisz, że ciebie to nie dotyczy? „Phubbing prowadzi do kompletnej zagłady oraz zerwania relacji społecznych” – mówi psycholog

Białe rzeźby przedstawiające troje młodych lduzi siedzących na ławce i patrzących w telefony. Telefony oświetlają ich twarze.

Jak bardzo jesteśmy uzależnieni od smartfonów? Zobacz wymowną rzeźbę

Jesteśmy uzależnieni od telefonów komórkowych. Obejrzyj niesamowitą galerię

dwie kobiety korzystające ze smartfonów

Diagnoza w kieszeni. Smartfon pomoże wykryć zaburzenia neurologiczne

Odłącz dziecko od sieci

Smartfon zabija koncentrację

Smartfonowi podglądacze natury

Smartfonowi podglądacze natury

Telefon, który jest fair

Telefon, który jest fair

Komórka – podstępny wynalazek

Komórka – antyzdrowotny gadżet

Jak smartfonem robić zdjęcia pod wodą?

Jak smartfonem robić zdjęcia pod wodą?

Doktor Smartfon

Doktor Smartfon

Dziecko w namiocie

Zęby dwoiste – jak wyglądają? Czy trzeba je leczyć?

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Kobieta idzie do samolotu

Jak zadbać o wzrok w trakcie podróży samolotem?

Zachorowań na grypę o połowę mniej niż w zeszłym roku. Pozytywny efekt uboczny koronawirusa?

Wzdęcia po seksie? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?