Przejdź do treści

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Jak obniżyć poziom kortyzolu
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz skutecznie popracować nad mięśniami brzucha? Kasia Bigos prezentuje najlepsze ćwiczenia
Szparag daje radę!
Sezon na szparagi! Wypróbuj 3 smaczne i niezwykle proste przepisy ze szparagami w roli głównej
Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak
Skrzepy krwi w trakcie okresu – kiedy warto wybrać się do lekarza?
Sprite walczy z nienawiścią w Internecie. „Z miłością do hejterów” – właśnie tak powinny wyglądać reklamy!

Jego produkcja zwiększa się, kiedy jesteś zestresowana. Chwilowy nadmiar tego hormonu działa mobilizująco i nie szkodzi organizmowi. Jednak kiedy taki stan utrzymuje się dłużej, może to skończyć się problemami ze zdrowiem. Naucz się rozpoznawać, kiedy zjada cię stres, i zastosuj patenty, które regulują poziom kortyzolu we krwi.

Wbrew obiegowej opinii kortyzol nie jest jedynie szkodnikiem w organizmie, a przydatnym hormonem. Spełnia wiele ważnych funkcji. Do jego zadań należy m.in.: regulowanie poziom glukozy we krwi, ustawianie dobowego rytmu organizmu, oddziaływanie na gospodarkę białkową, węglowodanową i tłuszczową, a także wodno-elektrolitową, działanie przeciwzapalne, kontrolowanie ciśnienia krwi. Dlatego twoim celem nie jest całkowite zredukowanie kortyzolu, ale utrzymanie go na prawidłowym poziomie. Kiedy wszystko działa tak jak powinno, produkcja tego hormonu zwiększa się rano, a obniża wieczorem. Jeśli proces ten jest bezustannie zaburzony, odbije się to negatywnie na organizmie.

Kiedy kortyzol szaleje?

Żeby hormon produkowany był w odpowiedniej ilości, muszą ze sobą prawidłowo współpracować nadnercza z przysadką mózgową i podwzgórzem. Wtedy stymulują one produkcję kortyzolu, kiedy organizm tego potrzebuje, i w odpowiednim momencie ją blokują. Jeśli jednak dzieje się inaczej i we krwi jest go za dużo, mogą pojawić się takie objawy jak: wysokie ciśnienie, zarumieniona twarz, osłabienie mięśni, większe pragnienie, częstsze oddawanie moczu, zmiany nastroju, a zwłaszcza zdenerwowanie, przybieranie na wadze, osteoporoza, zmniejszone libido. Również za mała ilość kortyzolu wywołuje zmęczenie, zawroty głowy, osłabienie mięśni, stopniowy spadek wagi, zmiany nastroju i niskie ciśnienie.

Naturalne sposoby na obniżenie hormonu stresu

Jasne jest, że dla dobrego samopoczucia ważny jest odpowiedni poziom tego hormonu. By go sprawdzić, możesz zrobić badania krwi. Wykonuje się je na czczo i po przespanej nocy. Wynik nie wyszedł najlepiej? Bez obaw, możesz wprowadzić w swoje życie kilka ulepszeń, by wyjść z tej sytuacji.

Troszcz się o kwiatki

Skupienie uwagi na pasjach odciągnie cię od negatywnych myśli, ale twój organizm nadal może działać jak pod wpływem stresu. Według holenderskich naukowców istnieje hobby, które nie tylko relaksuje, ale też faktycznie obniża poziom kortyzolu. To hodowanie roślin. Podobno to skuteczniejsza metoda niż np. czytanie książek. Jej pozytywny wpływ jest też wykorzystywany podczas leczenia stanów lękowych i depresji.

Uśmiechnij się

Ciężko jest się stresować, kiedy masz dobry humor. A znalezienie czasu, by dobrze się bawić może pozytywnie wpłynąć również na poziom kortyzolu. Z badań opublikowanych przez American Physiological Society wynika, że wystarczy się uśmiechnąć, by zacząć zmniejszać produkcję hormonów stresu.

 

Odstaw Facebooka

Coraz więcej badań wskazuje, że także media społecznościowe mogą wywoływać stres. Jeśli i tobie oglądanie zdjęć znajomych z wakacji podnosi poziom kortyzolu, wyloguj się na dłużej. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Queensland w Australii pokazały, że jeśli zrobisz sobie od czasu do czasu 5-dniową przerwę od Facebooka, produkcja tego hormonu znowu się unormuje.

Powąchaj ukochanego

Kobiety potrafią odzyskać spokój dzięki zapachowi swojego faceta, pokazały badania naukowców z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej. Jego uczestniczki wąchały koszulki różnych mężczyzn i swojego partnera. Okazało się, że nie dość, że potrafiły wyczuć ubrania ukochanego, to jeszcze obniżał się wtedy u nich poziom kortyzolu. Za to zwiększał się on pod wpływem zapachu nieznajomego mężczyzny.

 

Sięgnij po zioła

Najlepsze będą tzw. adaptogeny, które wspomagają odporność na stres. Już sama ich nazwa zainspirowana była tym, że działają, zwiększając zdolność przystosowania się do trudnych warunków. A co się za nią kryje? Takie zioła jak żeń-szeń, różeniec górski, korzeń lukrecji, ashwagandha. Wszystkie pozytywnie wpływają na poziom kortyzolu i zażywane regularnie pomagają odzyskać dobry humor. Więcej o adaptogenach przeczytacie tutaj: Mózg na adaptogenach.

Nie stresuj się

To najważniejsze, co możesz zrobić, żeby organizm nie produkował nadmiaru kortyzolu. Jest naprawdę wiele sposobów, by odciągnąć myśli od stresujących sytuacji. Wystarczy, że trochę oszukasz swój organizm i w trudnej chwili się uśmiechniesz, wyjdziesz z psem na spacer, a może podlejesz kwiatki na balkonie. Wszystkie te czynności potrafią działać uspokajająco. Naucz się też rozpoznawać sytuacje, które działają na ciebie negatywnie, by postarać się pozytywnym myśleniem je oswoić. Warto, ponieważ sprawdzono, że osoby, które potrafią sobie radzić ze stresem, nawet wtedy, kiedy są na niego narażone, mają niższy poziom kortyzolu.

 

Zadbaj o dietę

Jedzenie także wpływa na ilość kortyzolu we krwi. Ważne jest ograniczenie cukru. By poziom tego hormonu był stabilny, możesz pomóc organizmowi, sięgając po:

gorzką czekoladę

– banany i gruszki

– czarną albo zieloną herbatę

jogurty naturalne (ale te bez cukru)

– rozpuszczalny błonnik

Pij też dużo wody, by uniknąć odwodnienia organizmu, które utrudnia zmniejszenie ilości hormonu stresu we krwi.

Wysypiaj się

Brak snu nie tylko pozbawi cię energii, ale też zaburzy produkcję kortyzolu. Jak pokazują badania przeprowadzone przez American Sleep Disorders i Sleep Reaserch Society, po nieprzespanej nocy jego poziom jest wysoki nawet następnego wieczoru. Z tego powodu znowu możesz mieć problem z zaśnięciem, co oznacza, że organizmowi będzie trudniej odzyskać równowagę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Masaż – jak wybrać najlepszy?

Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?

W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy

Pot na czole

Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Żylaki – ten problem dotyczy wielu kobiet. Oto co trzeba o nich wiedzieć

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Jak skóra reaguje na stres?

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Stres? Praca? Pośpiech? Potrzebujesz rozluźnienia. Oto kilka przydatnych ćwiczeń na szyję i ramiona

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Nie garb się! Będziesz… weselsza

stetoskop, kwiaty, kawa

Jakie badania profilaktyczne należy wykonać i jak prawidłowo interpretować wynik? Opowiada kardiolożka @meganlifestyle

ciasto z pistacjami

10 superfoods, które pomogą zwalczyć stres

5 rzeczy, które uproszczą ci życie. Przeczytaj porady Kasi Bem

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. One pomogą się wyluzować

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów