Przejdź do treści

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Jak obniżyć poziom kortyzolu
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
chrapanie
Kilka faktów o chrapaniu. Sprawdź, czy to dotyczy twojego chłopaka albo ciebie
Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?
grzybica stop
Grzybica paznokci – jakie są jej przyczyny? Czy domowe sposoby są skuteczne?
Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?
Masz zaburzenia lękowe? Wydaje ci się, że nie jesteś nikomu potrzebna? Zobacz ilustracje, które powinna zobaczyć każda osoba z problemami zdrowia psychicznego

Jego produkcja zwiększa się, kiedy jesteś zestresowana. Chwilowy nadmiar tego hormonu działa mobilizująco i nie szkodzi organizmowi. Jednak kiedy taki stan utrzymuje się dłużej, może to skończyć się problemami ze zdrowiem. Naucz się rozpoznawać, kiedy zjada cię stres, i zastosuj patenty, które regulują poziom kortyzolu we krwi.

Wbrew obiegowej opinii kortyzol nie jest jedynie szkodnikiem w organizmie, a przydatnym hormonem. Spełnia wiele ważnych funkcji. Do jego zadań należy m.in.: regulowanie poziom glukozy we krwi, ustawianie dobowego rytmu organizmu, oddziaływanie na gospodarkę białkową, węglowodanową i tłuszczową, a także wodno-elektrolitową, działanie przeciwzapalne, kontrolowanie ciśnienia krwi. Dlatego twoim celem nie jest całkowite zredukowanie kortyzolu, ale utrzymanie go na prawidłowym poziomie. Kiedy wszystko działa tak jak powinno, produkcja tego hormonu zwiększa się rano, a obniża wieczorem. Jeśli proces ten jest bezustannie zaburzony, odbije się to negatywnie na organizmie.

Kiedy kortyzol szaleje?

Żeby hormon produkowany był w odpowiedniej ilości, muszą ze sobą prawidłowo współpracować nadnercza z przysadką mózgową i podwzgórzem. Wtedy stymulują one produkcję kortyzolu, kiedy organizm tego potrzebuje, i w odpowiednim momencie ją blokują. Jeśli jednak dzieje się inaczej i we krwi jest go za dużo, mogą pojawić się takie objawy jak: wysokie ciśnienie, zarumieniona twarz, osłabienie mięśni, większe pragnienie, częstsze oddawanie moczu, zmiany nastroju, a zwłaszcza zdenerwowanie, przybieranie na wadze, osteoporoza, zmniejszone libido. Również za mała ilość kortyzolu wywołuje zmęczenie, zawroty głowy, osłabienie mięśni, stopniowy spadek wagi, zmiany nastroju i niskie ciśnienie.

Naturalne sposoby na obniżenie hormonu stresu

Jasne jest, że dla dobrego samopoczucia ważny jest odpowiedni poziom tego hormonu. By go sprawdzić, możesz zrobić badania krwi. Wykonuje się je na czczo i po przespanej nocy. Wynik nie wyszedł najlepiej? Bez obaw, możesz wprowadzić w swoje życie kilka ulepszeń, by wyjść z tej sytuacji.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Troszcz się o kwiatki

Skupienie uwagi na pasjach odciągnie cię od negatywnych myśli, ale twój organizm nadal może działać jak pod wpływem stresu. Według holenderskich naukowców istnieje hobby, które nie tylko relaksuje, ale też faktycznie obniża poziom kortyzolu. To hodowanie roślin. Podobno to skuteczniejsza metoda niż np. czytanie książek. Jej pozytywny wpływ jest też wykorzystywany podczas leczenia stanów lękowych i depresji.

Uśmiechnij się

Ciężko jest się stresować, kiedy masz dobry humor. A znalezienie czasu, by dobrze się bawić może pozytywnie wpłynąć również na poziom kortyzolu. Z badań opublikowanych przez American Physiological Society wynika, że wystarczy się uśmiechnąć, by zacząć zmniejszać produkcję hormonów stresu.

 

Odstaw Facebooka

Coraz więcej badań wskazuje, że także media społecznościowe mogą wywoływać stres. Jeśli i tobie oglądanie zdjęć znajomych z wakacji podnosi poziom kortyzolu, wyloguj się na dłużej. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Queensland w Australii pokazały, że jeśli zrobisz sobie od czasu do czasu 5-dniową przerwę od Facebooka, produkcja tego hormonu znowu się unormuje.

Powąchaj ukochanego

Kobiety potrafią odzyskać spokój dzięki zapachowi swojego faceta, pokazały badania naukowców z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej. Jego uczestniczki wąchały koszulki różnych mężczyzn i swojego partnera. Okazało się, że nie dość, że potrafiły wyczuć ubrania ukochanego, to jeszcze obniżał się wtedy u nich poziom kortyzolu. Za to zwiększał się on pod wpływem zapachu nieznajomego mężczyzny.

 

Sięgnij po zioła

Najlepsze będą tzw. adaptogeny, które wspomagają odporność na stres. Już sama ich nazwa zainspirowana była tym, że działają, zwiększając zdolność przystosowania się do trudnych warunków. A co się za nią kryje? Takie zioła jak żeń-szeń, różeniec górski, korzeń lukrecji, ashwagandha. Wszystkie pozytywnie wpływają na poziom kortyzolu i zażywane regularnie pomagają odzyskać dobry humor. Więcej o adaptogenach przeczytacie tutaj: Mózg na adaptogenach.

Nie stresuj się

To najważniejsze, co możesz zrobić, żeby organizm nie produkował nadmiaru kortyzolu. Jest naprawdę wiele sposobów, by odciągnąć myśli od stresujących sytuacji. Wystarczy, że trochę oszukasz swój organizm i w trudnej chwili się uśmiechniesz, wyjdziesz z psem na spacer, a może podlejesz kwiatki na balkonie. Wszystkie te czynności potrafią działać uspokajająco. Naucz się też rozpoznawać sytuacje, które działają na ciebie negatywnie, by postarać się pozytywnym myśleniem je oswoić. Warto, ponieważ sprawdzono, że osoby, które potrafią sobie radzić ze stresem, nawet wtedy, kiedy są na niego narażone, mają niższy poziom kortyzolu.

 

Zadbaj o dietę

Jedzenie także wpływa na ilość kortyzolu we krwi. Ważne jest ograniczenie cukru. By poziom tego hormonu był stabilny, możesz pomóc organizmowi, sięgając po:

gorzką czekoladę

– banany i gruszki

– czarną albo zieloną herbatę

jogurty naturalne (ale te bez cukru)

– rozpuszczalny błonnik

Pij też dużo wody, by uniknąć odwodnienia organizmu, które utrudnia zmniejszenie ilości hormonu stresu we krwi.

Wysypiaj się

Brak snu nie tylko pozbawi cię energii, ale też zaburzy produkcję kortyzolu. Jak pokazują badania przeprowadzone przez American Sleep Disorders i Sleep Reaserch Society, po nieprzespanej nocy jego poziom jest wysoki nawet następnego wieczoru. Z tego powodu znowu możesz mieć problem z zaśnięciem, co oznacza, że organizmowi będzie trudniej odzyskać równowagę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Zainteresują cię również:

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

Jak stres wpływa na twoje ciało?

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

10 pytań o chorą tarczycę. Sprawdź, czy wszystko o niej wiesz

Medytująca kobieta z kotem

Medytacja jest dla ludzi! Chcesz zacząć? Oto proste wskazówki

Kobieta w szpitalu

7 faktów o zaburzeniach krzepliwości krwi, które trzeba znać

Kilka prostych patentów na poprawę krążenia. Twój organizm ci za nie podziękuje

Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie

Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

kobieta w łóżku

Odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem na stres. Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Niedobór żelaza? Dieta roślinna sobie poradzi!

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Kobieta z kręconymi włosami stoi pod ścianą i obgryza paznockie. Patrzy w bok

Obgryzanie paznokci, zgrzytanie zębami, żucie gumy. Te nerwowe nawyki mogą poważnie ci zaszkodzić

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

Joga zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu. Zapewnia Kasia Bem

20 produktów, które zmniejszają ryzyko zawału serca

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

stres praca kobieta

Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz