Przejdź do treści

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Zdjęcie: Amy Treasure / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gotowi na wszystko, czyli co oprócz leków i opatrunków powinno znaleźć się w wakacyjnej apteczce
Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?
Małgorzata Kożuchowska
„Moja ciąża była trudna”. Małgorzata Kożuchowska szczerze o macierzyństwie po czterdziestce
WHO zaleca przekładanie wizyt kontrolnych u dentysty. Powodem pandemia koronawirusa
Krople
GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową

Po męczącym dniu marzymy o słodkim śnie we własnym łóżku. Często jednak, gdy już się położymy, przewracamy się z boku na bok, nie mogąc zasnąć. Jak sobie wtedy pomóc?

Bywa, że pomimo zmęczenia nie jesteśmy w stanie zasnąć, choć niczego nie pragniemy bardziej. Nasze babcie miały na to sposoby – liczenie baranów czy szklanka ciepłego mleka. Czy dziś dysponujemy lepszymi metodami?

Wyobrażanie sobie beczącego stada przeskakującego przez płot nie pomoże. Udowodnili to naukowcy z uniwersytetu w Oxfordzie, którzy przebadali grupę osób mających problemy z zasypianiem. Kiedy uczestnicy eksperymentu byli proszeni o liczenie baranów przed snem lub nie otrzymali żadnych instrukcji od badaczy, zasypianie trwało naprawdę długo. Pewnej nocy przed zaśnięciem polecono im wyobrażenie sobie przyjemnej scenerii, na przykład plaży. Efekt? Sen przyszedł średnio 20 minut wcześniej niż w pozostałych przypadkach. Zamiast więc bawić się w pasterza, spróbuj przed snem zobaczyć oczami wyobraźni miejsce, w którym chcesz spędzić wakacje.

8 rad dla zestresowanych rodziców

Trudno ci utrzymać sielankowy obraz przed oczami? Wiele problemów z zasypianiem wiąże się z nagromadzonym w ciągu dnia stresem. Kiedy kładziemy się do łóżka, mózg – zamiast się wyłączyć – aktywuje proces analizy wszystkich niepowodzeń i problemów dnia codziennego. Z pomocą przychodzi psychologia stosowana. Amerykańscy naukowcy odkryli wdzięczną (dosłownie) metodę radzenia sobie z troskami, które uniemożliwiają zaśnięcie. Trik polega na tym, aby kwadrans przed położeniem się do łóżka pomyśleć o rzeczach, które są w naszym życiu dobre i za które jesteśmy wdzięczni. Wszystkie te dobre myśli należy zapisywać w specjalnym „dzienniczku wdzięczności”. Takie działania pozwalają odwrócić uwagę mózgu od destrukcyjnego biegu myśli i przekierować go na inne tory. Po takiej sesji beztroski sen gwarantowany!

Pomóc w zasypianiu mogą także codzienne rytuały. Jednym z nich jest ciepła kąpiel, która korzystnie wpływa na jakość snu. Temperatura ludzkiego ciała jest stała, ale w ciągu rytmu dobowego wykazuje niewielkie wahania. Delikatne spadki powodują u nas uczucie senności. W kąpieli temperatura ciała się skutecznie podnosi, a gdy wyjdziemy z wanny, zacznie spadać, co sprawi, że powieki zaczną nam ciążyć. Z tego samego powodu warto również zadbać o temperaturę powietrza w sypialni – przebywanie w zbyt nagrzanym pomieszczeniu nie sprzyja zasypianiu.

kobieta relaks

Dla łatwości zasypiania nie bez znaczenia pozostaje sama higiena snu, a także codzienny styl życia – w tym odżywianie i stosowanie używek. Naukowcy z University of Florida odkryli, że palenie papierosów ma niekorzystny wpływ na jakość nocnego odpoczynku. Według badań każdy wypalony w ciągu dnia papieros skraca czas snu średnio o 1,2 minuty. Palacze częściej niż inni deklarują trudności z zasypianiem oraz częste budzenie się w środku nocy. Do używek należy również kawa. Według Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu mała czarna wypita po południu może wpłynąć na skrócenie czasu naszego nocnego odpoczynku nawet o godzinę!

Nie bez znaczenia dla jakości snu pozostaje także to, że coraz częściej zabieramy do łóżka tablety czy telefony. Emitowane przez nie światło może zaburzać wydzielanie melatoniny – hormonu, który steruje naszym zegarem biologicznym. Jeśli już musisz poczytać przed snem – wybierz tradycyjną książkę lub magazyn. Aby słodko spać w nocy, dostarczaj organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Na kolację warto zjeść np. rybę. Naukowcy z University of Oxford wykazali, że kwasy omega-3 DHA, których bogatym źródłem są właśnie owoce morza, korzystnie wpływają na długość i jakość snu.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Ze snem jest jak z jedzeniem – i za dużo, i za mało to niezdrowo.” Tłumaczy terapeutka snu dr n. med. Małgorzata Fornal-Pawłowska

Fazy Księżyca a sen. Bezsenność w pełni

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Zegar biologiczny człowieka - jak naprawić dobowy rytm?

Zegar biologiczny człowieka – jak naprawić dobowy rytm?

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Jestem zmęczona

Jestem zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?