Przejdź do treści

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Zdjęcie: Amy Treasure / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zespół cieśni nadgarstka. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Zespół cieśni nadgarstka. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Andrzej Duda / prezydent.pl
Prezydent Andrzej Duda nominowany do Biologicznej Bzdury Roku 2020. Podczas debaty mówił o szczepionce, która nie istnieje
Oczyszczanie twarzy - jak to robić dobrze? Największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie twarzy wylicza dermatolożka
Oczyszczanie twarzy – jak to robić dobrze? Dermatolożka wymienia największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie skóry
Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?
Kalorie a miesiączka / rawpixel
W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Po męczącym dniu marzymy o słodkim śnie we własnym łóżku. Często jednak, gdy już się położymy, przewracamy się z boku na bok, nie mogąc zasnąć. Jak sobie wtedy pomóc?

Bywa, że pomimo zmęczenia nie jesteśmy w stanie zasnąć, choć niczego nie pragniemy bardziej. Nasze babcie miały na to sposoby – liczenie baranów czy szklanka ciepłego mleka. Czy dziś dysponujemy lepszymi metodami?

Wyobrażanie sobie beczącego stada przeskakującego przez płot nie pomoże. Udowodnili to naukowcy z uniwersytetu w Oxfordzie, którzy przebadali grupę osób mających problemy z zasypianiem. Kiedy uczestnicy eksperymentu byli proszeni o liczenie baranów przed snem lub nie otrzymali żadnych instrukcji od badaczy, zasypianie trwało naprawdę długo. Pewnej nocy przed zaśnięciem polecono im wyobrażenie sobie przyjemnej scenerii, na przykład plaży. Efekt? Sen przyszedł średnio 20 minut wcześniej niż w pozostałych przypadkach. Zamiast więc bawić się w pasterza, spróbuj przed snem zobaczyć oczami wyobraźni miejsce, w którym chcesz spędzić wakacje.

8 rad dla zestresowanych rodziców

Trudno ci utrzymać sielankowy obraz przed oczami? Wiele problemów z zasypianiem wiąże się z nagromadzonym w ciągu dnia stresem. Kiedy kładziemy się do łóżka, mózg – zamiast się wyłączyć – aktywuje proces analizy wszystkich niepowodzeń i problemów dnia codziennego. Z pomocą przychodzi psychologia stosowana. Amerykańscy naukowcy odkryli wdzięczną (dosłownie) metodę radzenia sobie z troskami, które uniemożliwiają zaśnięcie. Trik polega na tym, aby kwadrans przed położeniem się do łóżka pomyśleć o rzeczach, które są w naszym życiu dobre i za które jesteśmy wdzięczni. Wszystkie te dobre myśli należy zapisywać w specjalnym „dzienniczku wdzięczności”. Takie działania pozwalają odwrócić uwagę mózgu od destrukcyjnego biegu myśli i przekierować go na inne tory. Po takiej sesji beztroski sen gwarantowany!

Pomóc w zasypianiu mogą także codzienne rytuały. Jednym z nich jest ciepła kąpiel, która korzystnie wpływa na jakość snu. Temperatura ludzkiego ciała jest stała, ale w ciągu rytmu dobowego wykazuje niewielkie wahania. Delikatne spadki powodują u nas uczucie senności. W kąpieli temperatura ciała się skutecznie podnosi, a gdy wyjdziemy z wanny, zacznie spadać, co sprawi, że powieki zaczną nam ciążyć. Z tego samego powodu warto również zadbać o temperaturę powietrza w sypialni – przebywanie w zbyt nagrzanym pomieszczeniu nie sprzyja zasypianiu.

kobieta relaks

Dla łatwości zasypiania nie bez znaczenia pozostaje sama higiena snu, a także codzienny styl życia – w tym odżywianie i stosowanie używek. Naukowcy z University of Florida odkryli, że palenie papierosów ma niekorzystny wpływ na jakość nocnego odpoczynku. Według badań każdy wypalony w ciągu dnia papieros skraca czas snu średnio o 1,2 minuty. Palacze częściej niż inni deklarują trudności z zasypianiem oraz częste budzenie się w środku nocy. Do używek należy również kawa. Według Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu mała czarna wypita po południu może wpłynąć na skrócenie czasu naszego nocnego odpoczynku nawet o godzinę!

Nie bez znaczenia dla jakości snu pozostaje także to, że coraz częściej zabieramy do łóżka tablety czy telefony. Emitowane przez nie światło może zaburzać wydzielanie melatoniny – hormonu, który steruje naszym zegarem biologicznym. Jeśli już musisz poczytać przed snem – wybierz tradycyjną książkę lub magazyn. Aby słodko spać w nocy, dostarczaj organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Na kolację warto zjeść np. rybę. Naukowcy z University of Oxford wykazali, że kwasy omega-3 DHA, których bogatym źródłem są właśnie owoce morza, korzystnie wpływają na długość i jakość snu.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

kobieta w ciąży ze zdjęciem USG dziecka

Czy płód w macicy śni? Wyjaśnia ginekolog położnik

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Melatonina / istock

Melatonina a sen. Skutki niedoboru i przedawkowania tego hormonu

Klasyfikacja zaburzeń snu. Jak rozpoznać bezsenność i ją leczyć? Tłumaczy lekarka

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia na odstresowanie!

Jak poprawić sen dziecka?

Jak poprawić sen dziecka?

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kobieta śpi - paraliż senny

Paraliż senny – co to jest, jakie są jego przyczyny i objawy?

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę