Przejdź do treści

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Zdjęcie: Amy Treasure / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta i mężczyzna przytulają się
Usłyszałaś od ginekologa, żeby przed seksem napić się lampki wina, żeby nie bolało? Pani Fizjotrener: to nie jest ból, na który możesz się godzić
San Marino
San Marino oferuje turystom szczepionkę wliczoną w koszty pobytu. Jest jeden haczyk
Szczepionki
Kolejny kraj wycofuje dwie szczepionki na COVID-19. Powodem są przypadki zakrzepów u zaszczepionych
Polekowe uszkodzenie wątroby – przyczyny i leczenie

Po męczącym dniu marzymy o słodkim śnie we własnym łóżku. Często jednak, gdy już się położymy, przewracamy się z boku na bok, nie mogąc zasnąć. Jak sobie wtedy pomóc?

Bywa, że pomimo zmęczenia nie jesteśmy w stanie zasnąć, choć niczego nie pragniemy bardziej. Nasze babcie miały na to sposoby – liczenie baranów czy szklanka ciepłego mleka. Czy dziś dysponujemy lepszymi metodami?

Wyobrażanie sobie beczącego stada przeskakującego przez płot nie pomoże. Udowodnili to naukowcy z uniwersytetu w Oxfordzie, którzy przebadali grupę osób mających problemy z zasypianiem. Kiedy uczestnicy eksperymentu byli proszeni o liczenie baranów przed snem lub nie otrzymali żadnych instrukcji od badaczy, zasypianie trwało naprawdę długo. Pewnej nocy przed zaśnięciem polecono im wyobrażenie sobie przyjemnej scenerii, na przykład plaży. Efekt? Sen przyszedł średnio 20 minut wcześniej niż w pozostałych przypadkach. Zamiast więc bawić się w pasterza, spróbuj przed snem zobaczyć oczami wyobraźni miejsce, w którym chcesz spędzić wakacje.

8 rad dla zestresowanych rodziców

Trudno ci utrzymać sielankowy obraz przed oczami? Wiele problemów z zasypianiem wiąże się z nagromadzonym w ciągu dnia stresem. Kiedy kładziemy się do łóżka, mózg – zamiast się wyłączyć – aktywuje proces analizy wszystkich niepowodzeń i problemów dnia codziennego. Z pomocą przychodzi psychologia stosowana. Amerykańscy naukowcy odkryli wdzięczną (dosłownie) metodę radzenia sobie z troskami, które uniemożliwiają zaśnięcie. Trik polega na tym, aby kwadrans przed położeniem się do łóżka pomyśleć o rzeczach, które są w naszym życiu dobre i za które jesteśmy wdzięczni. Wszystkie te dobre myśli należy zapisywać w specjalnym „dzienniczku wdzięczności”. Takie działania pozwalają odwrócić uwagę mózgu od destrukcyjnego biegu myśli i przekierować go na inne tory. Po takiej sesji beztroski sen gwarantowany!

Pomóc w zasypianiu mogą także codzienne rytuały. Jednym z nich jest ciepła kąpiel, która korzystnie wpływa na jakość snu. Temperatura ludzkiego ciała jest stała, ale w ciągu rytmu dobowego wykazuje niewielkie wahania. Delikatne spadki powodują u nas uczucie senności. W kąpieli temperatura ciała się skutecznie podnosi, a gdy wyjdziemy z wanny, zacznie spadać, co sprawi, że powieki zaczną nam ciążyć. Z tego samego powodu warto również zadbać o temperaturę powietrza w sypialni – przebywanie w zbyt nagrzanym pomieszczeniu nie sprzyja zasypianiu.

Dla łatwości zasypiania nie bez znaczenia pozostaje sama higiena snu, a także codzienny styl życia – w tym odżywianie i stosowanie używek. Naukowcy z University of Florida odkryli, że palenie papierosów ma niekorzystny wpływ na jakość nocnego odpoczynku. Według badań każdy wypalony w ciągu dnia papieros skraca czas snu średnio o 1,2 minuty. Palacze częściej niż inni deklarują trudności z zasypianiem oraz częste budzenie się w środku nocy. Do używek należy również kawa. Według Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu mała czarna wypita po południu może wpłynąć na skrócenie czasu naszego nocnego odpoczynku nawet o godzinę!

Nie bez znaczenia dla jakości snu pozostaje także to, że coraz częściej zabieramy do łóżka tablety czy telefony. Emitowane przez nie światło może zaburzać wydzielanie melatoniny – hormonu, który steruje naszym zegarem biologicznym. Jeśli już musisz poczytać przed snem – wybierz tradycyjną książkę lub magazyn. Aby słodko spać w nocy, dostarczaj organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Na kolację warto zjeść np. rybę. Naukowcy z University of Oxford wykazali, że kwasy omega-3 DHA, których bogatym źródłem są właśnie owoce morza, korzystnie wpływają na długość i jakość snu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

zaburzenia snu w pandemii

Dr n. med. Michał Skalski: Szacuje się, że co trzeci-czwarty ozdrowieniec będzie cierpiał z powodu zaburzeń lękowo-depresyjnych

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

Smatrfon

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Mózg pełen różnych emocji

Stres – objawy, skutki. Jak radzić sobie ze stresem?

Zegar biologiczny człowieka – jak naprawić dobowy rytm?

„Ze snem jest jak z jedzeniem – i za dużo, i za mało to niezdrowo.” Tłumaczy terapeutka snu dr n. med. Małgorzata Fornal-Pawłowska

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Najpopularniejsze

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?