Przejdź do treści

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Podpowiada psycholożka

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?/Unsplash, fot. Kinga Cichewicz
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski o seksie po urodzeniu dziecka: „W tym okresie trudno znaleźć przestrzeń na seksualność”
Monocyty – o czym świadczy ich poziom?
nastolatka w szpitalu
„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu
Respirator
Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska
Miesiączka niepełnosprawnych. „To jest często nie do zaakceptowania dla rodziców, gdy dziewczynka potrzebuje wsparcia w higienie intymnej”

„Nowy rok, nowa ja”. Jak często już tak sobie mówiłaś, a 12 miesięcy później przepisywałaś nieodhaczoną listę noworocznych postanowień na kolejny rok? W jaki sposób to zmienić i tym razem dotrzymać postanowień? Tłumaczy dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholożka z Uniwersytetu SWPS.

Z roku na rok przybywa osób, które nie tworzą już nawet list z postanowieniami w nowym roku kalendarzowym. Powód? Nigdy nie udaje im się osiągnąć wymarzonych zmian, dlatego, jak twierdzą, przestają się oszukiwać, że nowy rok coś zmieni. Zanim zrobisz listę lub porzucisz na stałe chęć metamorfozy, zastanów się w jaki sposób do niej podchodziłaś. Być może w tym tkwi problem.

„Chcę się zmienić”, a „chcę zmiany” to dwa różne stwierdzenia. Okazuje się, że najczęściej zależy nam na odmianie życia, ale bez ponoszenia kosztów i wysiłku związanego z tym procesem. Tymczasem droga do sukcesu jest trudna do pokonania i wymaga wyjścia ze strefy komfortu – tłumaczy dr Ewa Jarczewska-Gerc.

ludzie na bieżni na siłowni

Postanowienia noworoczne – dlaczego się nie udają?

Ja także należę do osób, które z roku na rok przepisują te same cele. Niestety, pozostawianie na liście tych najważniejszych, a nawet upraszczanie ich do minimum także nie pomogło mi ich zrealizować. Powodów na wytłumaczenie takiego stanu rzeczy jest mnóstwo. „Przecież pójdę na siłownię, ale od jutra”, „Dziś nie zacznę biegać, bo pada”, „Przestanę jeść słodycze, jak tylko zjem to, co już kupiłam”. Też to znacie?

Zdarza się, że gdy próbujemy wprowadzić zmiany w swoim życiu, zaczynamy się nad nimi zastanawiać i szukać dla siebie wymówek. Związane jest to z istnieniem dwóch rodzajów mechanizmów zarządzania sobą: procesami samokontroli, które dyscyplinują nas, aby wytrwać w realizacji celu oraz procesami samoregulacyjnymi korzystnie wpływającymi na samopoczucie. Należy uważać na zaburzenie równowagi pomiędzy nimi. Jeżeli od razu będziemy sobie dogadzać, wprawi nas to natychmiast w dobry nastrój. Jednak po chwilowej przyjemności przyjdzie refleksja, że nie udało nam się wytrwać i nie jesteśmy skuteczni. Każda porażka czy niepowodzenie w zaplanowanych działaniach będą wpływać na spadek naszej samooceny.

Jak skutecznie zaplanować zmianę:

Określ dokładnie swój cel i datę rozpoczęcia

Jak zaznacza psycholożka, aby nasze postanowienia się ziściły, powinnyśmy określić swój cel bardzo szczegółowo. Zamiast z dnia na dzień odkładać pójście na siłownię, wyznacz konkretny dzień swojej wizyty. Chcąc rozpocząć dietę, wymyśl menu na następny dzień. Chcesz nauczyć się nowego języka? Zapisz się na kurs, zamiast przekładać książkę do nauki jedynie z miejsca na miejsce. A może chciałabyś w tym roku gdzieś wyjechać? Zastanów się, o jakiej destynacji marzysz i rozpisz sobie listę wszystkich kroków, które musisz spełnić. Najlepiej dopisz też datę wykonania do każdego punktu.

Zastanów się nad intensywnością kroków

Warto zastanowić się też nad intensywnością wprowadzanych zmian.

To, jak intensywnie powinniśmy wprowadzać zmiany, zależy od nas samych. Jedni wolą przeprowadzić całkowitą rewolucję. Zwykle jednak proces zmian zachodzi stopniowo. Jeden dobry nawyk, jeden mały krok jest w stanie uruchomić pozytywne zmiany w innych obszarach. Z badań wynika, że osoby, które zaczynają ćwiczyć, mają lepszy nastrój, dbają o zdrowe odżywianie, rzadziej tracą nad sobą panowanie, przestają palić, krócej oglądają telewizję, lepiej śpią, poprawiają jakość relacji z bliskimi, a nawet częściej myją zęby – wymienia Jarczewska-Gerc.

Nowy rok - nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne

Nie poddawaj się

Niech porażka, nie oznacza, że ci się nie udało i nie jesteś w stanie dokonać zmiany. Wszystko zależy od naszej osobowości i podejścia do tematu.

Gdy wierzymy, że nasz rozwój podlega ciągłym zmianom i nie jest zakończony (co jest znacznie bliższe prawdzie), niepowodzenie stanowi jedynie informację zwrotną odnośnie naszych działań. Czy kierunek albo środki były niewystarczające? Może nie włożyliśmy w działania wystarczająco dużo pracy? Należy spróbować znaleźć odpowiedzi na te pytania i zmodyfikować następne procesy – tłumaczy ekspertka.

Myśląc w ten sposób, nie poddasz się po pierwszym nieudanym podejściu, ale zmienisz je i spróbujesz jeszcze raz.

Pamiętaj o zasadzie 3 miesięcy

3 miesiące. Tyle potrzeba podobno czasu na zmianę swoich przyzwyczajeń. Ale uwaga! Po tym czasie bardzo łatwo także porzucić nowe, lepsze nawyki i wrócić do starych, które są o wiele łatwiejsze.

Najwięcej osób porzuca swoje postanowienia właśnie w tym czasie, wychodząc z założenia, że przecież możemy sobie trochę odpuścić – w końcu już tyle wytrwaliśmy w postanowieniu. Dodatkowo rozpraszają się siły, które motywowały nas do podjęcia zmiany. Dlatego w tym momencie należy być niezwykle czujnym – ostrzega psycholożka.

Ważnym jest, aby nie skupiać się jedynie na efekcie końcowym. Warto skoncentrować się na poszczególnych krokach, które nas do tego celu doprowadzą. Jak tłumaczy Jarczewska-Gerc – To właśnie droga prowadząca nas do upragnionego celu jest kluczem do sukcesu, który staje się wówczas miłym „produktem ubocznym” naszej efektywności.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

zamyślona kobieta

Jak powstaje nowy nawyk? Co zrobić, żeby zmiana się udała?

Co na zgagę po Nowym Roku? Jak poradzić sobie ze zgagą?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Nowy rok - nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne

Nowy rok – nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne

Postanowienia noworoczne – to może się udać!

Słuchawki lekarskie, cyfry ułożone w 2020 i małe serce

Badania kontrolne dla kobiet – które warto robić co roku? Dietetyczka „Keep Fit In Style” przygotowała małą ściągę. Niech znajdzie się na twojej liście noworocznych postanowień!

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Lepszy wskok w Nowy Rok

Lepszy wskok w Nowy Rok

Powietrze w domach jest gorsze niż smog? Mama Chemik tłumaczy

koronawirus na świecie

Naukowcy z Poznania: „W Polsce mamy do czynienia z genetyczną mieszanką wielu typów i podtypów koronawirusa SARS-CoV-2

„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje

Magdalena Lamparska

Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata

kobieta w kuchni

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

lekarka w maseczce

Wstydzisz się rozebrać u lekarza? „Nikt z personelu nie czyha z radością, aby obejrzeć nagiego pacjenta”

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

lekarz bada pacjentkę

„Bo ci lekarze to się pozamykali. Tylko przez ten telefon gadają”. Mama Pediatra odpiera zarzuty

Bachata, tańcząca para

Bachata – na czym polega ten taniec? Jakie są style bachaty?

wakacje z koronawirusem, ludzie nad jeziorem

Będą kontrole w miejscowościach turystycznych – zapowiada Łukasz Szumowski

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?