Przejdź do treści

Nowy rok – nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne

Nowy rok - nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne
Nowy rok - nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne Unsplash,com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
kobieta z długimi włosami
Skrzyp na włosy – efekty. A może pokrzywa na włosy?
Ruth Bader Ginsburg
Sędzia Ruth Bader Ginsburg nie żyje. Ikona feminizmu i jedna z najbardziej wpływowych kobiet miała 87 lat
Maffashion pokazuje brzuch po porodzie
Maffasion o swoim brzuchu tydzień po porodzie: Nie mam kompleksu swojego ciała. To ciało urodziło małego człowieka. To jest moc!
szczupła dziewczyna
Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

„Nowy rok – nowa ja”? A może „wstać rano, zrobić przedziałek i się odpieprzyć od siebie”? Jak tworzyć postanowienia noworoczne i czy w ogóle warto to robić? A może lepiej nic nie planować? Psycholog Urszula Struzikowska – Marynicz podpowiada, jak konstruktywnie zaczynać od nowa.

Nowy rok – nowa ja

Zawsze w okolicach świąt i sylwestra wypisywałam listę życzeń-postanowień: schudnę, będę regularnie ćwiczyć, więcej czytać, akceptować to, czego nie mogę zmienić i zmieniać to, co mogę… Ile z tego realizowałam? Chyba niewiele, jeśli w kolejnym roku lista wyglądała prawie tak samo. Też to znasz? Czy wiesz, co robiłam źle?

Postanowienia noworoczne to zwyczaj praktykowany przez wielu z nas. Jednak to, co motywujące, to magiczny wymiar myślenia – zauważa psycholog Urszula Struzikowska – Marynicz. – Wybieramy ważny symbol starego przechodzącego w nowe. To tak, jakbyśmy zaczynali nowe życie, nowe szanse, nowych siebie.

Nowy początek ukonkretniony przez odpowiednią datę wydaje się bardziej znaczący.

Ten istotny symbolicznie moment, jakim jest Nowy Rok, ma być przełomowy – podkreśla psycholog. – Obarczamy  zatem Nowy Rok naszymi nadziejami, marzeniami, planami czy determinacją. Myślimy, że to najlepszy czas na zmiany, a przecież taki jest każdego dnia.

Pracownicy siłowni i klubów fitness, dietetycy, a także psychoterapeuci przyznają: z początkiem stycznia mają najwięcej chętnych, którzy chcą wyrzeźbić nowe ciało, popracować nad problemami, coś zmienić w nowym roku… Z upływem czasu zapał się zmniejsza. Jeśli też to znacie, sprawdźcie, czy – i jeśli tak, to jak – można skutecznie kreować postanowienia noworoczne. Tak, żeby nie tylko je wypisać, ale żeby z nimi wytrwać.

Jak wygląda pierwsza pomoc przy wypadku z fajerwerkami?

Jak tworzyć postanowienia noworoczne

Nawet mając świadomość, że każdego dnia jest pierwszy dzień reszty życia, lubimy tę magię liczb. Nowy Rok wydaje się więc idealnym momentem, aby coś jednak zmienić, a przynajmniej próbować. Czy to w ogóle ma sens? Psycholog Urszula Struzikowska – Marynicz uważa, że owszem, ale trzeba do tego podejść mądrze – lub raczej sprytnie.

Jeśli zależy nam na tym, aby z pomocą symbolicznego przejścia wkroczyć w kolejny rok jak na czystą kartę swojego nowego, lepszego rozdziału autobiografii, proponuję wziąć postanowienia noworoczne na roboczy warsztat i spojrzeć na nie przez pryzmat techniki SMART. Jej nazwa zawiera w sobie słowo „sprytny”. Więc bądźmy sprytni – mówi psycholog.

SMART to akronim angielskich słów: Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound.

Postanowienie, a zatem nasz cel, powinien być sprecyzowany, atrakcyjny, mierzalny, realistyczny i terminów – podpowiada Urszula Struzikowska – Marynicz. – Sprecyzowany, czyli określony konkretnie np. „znajdę nową pracę” zamiast „poszukam jej”. Mierzalny to taki, którego proces postępu możemy monitorować, śledzić, cieszyć się zbliżaniem do jego zrealizowania. Możemy poznać, czy go osiągnęliśmy, czy też się oddalamy od jego finału. Atrakcyjny to taki, który jest ważny dla nas, nie dla innych. Nasza wewnętrzna motywacja jest silniejszym dla nas bodźcem niż zewnętrzne wyzwania, nakazy i zakazy. Realistyczny to taki, którego osiągnięcie jest prawdopodobne i leży co najmniej w granicach naszych możliwości. Terminowy – czyli osadzony w czasie, co jest ważne dlatego, aby upływający czas ma także działanie motywujące nas.

kobiety na siłowni

Noworoczne plany i marzenia

Pogódźmy się z tym, że postanowienia noworoczne to kolejna tradycja okołoświąteczna. Trudno jest zrezygnować z nich. Jeśli czujemy potrzebę ich kreowania – nie ma w tym nic złego. Podstawowy warunek to fakt, czy jest to wewnętrzne przekonanie, czy jednak uleganie presji. Z tego drugiego nic dobrego nie wynika, choć oczywiście nacisk z zewnątrz może mieć na celu rozwój drugiej osoby, motywowanie do nauki czy pracy. Ale żadne z tych postanowień nie zostanie zrealizowane, dopóki nie poczujemy, że naprawdę tego chcemy – dla siebie, nie dla innych. Lub inaczej – dopóki nie zapytamy samych siebie, czego chcemy tak naprawdę. Zadajmy sobie też pytanie: czy osiągniecie tego celu da nam po prostu szczęście? Gdy już to ustalimy w szczerej rozmowie z najważniejszą osobą w swoim życiu, czyli z samą sobą – możemy przejść do spisywania postanowień.

Psycholog podpowiada, jak dodatkowo się motywować na tym polu:

Czym warto jeszcze postanowienia podejrzeć? Odpowiedzią na pytanie, dlaczego stawiam przed sobą taki cel, czy to na pewno mi na nim zależy, czy jest to moje, czy cudze marzenie, wartość i potrzeba. I jak wiele jestem w stanie dla tego celu zainwestować czy poświęcić – wymienia Urszula Struzikowska – Marynicz. – Zwracam uwagę na narrację naszego podejścia do różnych spraw, w tym wypadku do celów. Jeśli myślimy o drodze do ich realizacji przez optykę poświęceń to możemy poczuć się dość szybko zniechęceni. Jednak jeśli podejdziemy do celu jak do wyzwania, w które inwestujemy, wtedy nasza droga do tego celu może opierać się na konsekwencji i zaangażowaniu w dążeniu do realizacji. Zyskujemy poczucie mniejszego obciążenia, przez co sam cel może wydawać się nieco łatwiej osiągalny.

ludzie na bieżni na siłowni

Czy mówienie o noworocznych planach i marzeniach, informowanie o nich innych osób, jest dobrym pomysłem? Czy wówczas nasze cele mogą zyskać większą skuteczność i wyższe prawdopodobieństwo spełnienia? Zdaniem psycholożki, mówienie o planach może pomóc je wprowadzić w czyn.

– Warto o swoich postanowieniach porozmawiać z kimś, kto działa na nas motywująco, kto nas nie krytykuje. Wypowiedziane przed kimś postanowienia, plany nabierają mocy, znaczenia dla nas. Zaprezentowane przed innymi jakby zobowiązują – zauważa Urszula Struzikowska – Marynicz. – Również w sytuacji osłabienia motywacji osoba, której ufamy, może nam o tych celach przypomnieć, o tym, jak były dla nas ważne, może też obserwować proces realizacji naszych postanowień i udzielać ważnych dla nas wskazówek.

 

Spisywanie noworocznych postanowień

Jak technicznie zabrać się do kreowania noworocznych postanowień?

Cele warto uporządkować, a w tym celu spisać czytelnie – podpowiada psycholog Urszula Struzikowska – Marynicz. – Pamiętajmy jednak, że każdy dzień to szansa na zmiany, wyzwania.

Co i jak w takim razie tym razem wpisać w szereg moich postanowień? Nie przychodzi mi do głowy nic, poza coroczną mantrą – częściej ćwiczyć, trochę schudnąć. Zamiast ogólników, tym razem zapiszę: treningi co najmniej dwa razy w tygodniu, do wiosny zrzucić 3 kilogramy, zastąpić słodycze owocami i warzywami. Może tym razem profilaktycznie zacznę przed świętami, żeby do pierwszego stycznia ćwiczenia i dieta weszły w nawyk? Za rok sprawdzimy, jak tym razem z efektami.

Zobacz także

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Urszula Struzikowska-Marynicz
psycholog

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co na zgagę po Nowym Roku? Jak poradzić sobie ze zgagą?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Podpowiada psycholożka

Postanowienia noworoczne – to może się udać!

Słuchawki lekarskie, cyfry ułożone w 2020 i małe serce

Badania kontrolne dla kobiet – które warto robić co roku? Dietetyczka „Keep Fit In Style” przygotowała małą ściągę. Niech znajdzie się na twojej liście noworocznych postanowień!

ludzie na bieżni na siłowni

„Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu”. Psycholog o postanowieniach noworocznych

Miksujemy: koktajl na kaca

Trudny początek nowego roku? Oto koktajl na kaca

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Postanowienia noworoczne? Metodą małych kroków!

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Psycholożka przyjmuje pacjentó na wizycie. Siedzi na krześle i robi notatki

Chciałabyś usłyszeć od swojego lekarza, że nie chce cię dłużej leczyć? Psychiatra zrobiła ankietę

Para rozmawia przy stole

Kiedy związek potrzebuje mediacji? Wyjaśnia prawniczka i mediatorka

UNICEF wskazuje, w jakich krajach najlepiej żyje się dzieciom. Polska nie ma powodów do dumy

UNICEF wskazuje, w jakich krajach najlepiej żyje się dzieciom. Polska nie ma powodów do dumy

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Zakochanie w sieci. Czy w Internecie można spotkać prawdziwą miłość?

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Blogerka „Łysa Mówi” o Syndromie Dziecka Maltretowanego: „Miałam w życiu taką sytuację, że mając niewiele ponad 18 lat, zsikałam się w majtki na widok paska do spodni”

Seksualność dziecięca? Nie udawaj, że temat nie istnieje. „Dzieci to nie są istoty aseksualne” – mówi psycholożka

Lepienie w glinie

„Glina jest nauczycielką terapeutką. Pozwala zmierzyć się z tym, co trudne” – mówi Barbara Fryza z pracowni ceramiki

Zachowanie Filipa Chajzera oburzyło telewidzów. „Jeśli spłodzenie potomstwa nie jest takie trudne, to może przejdzie się pan do klinik niepłodności”

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

6 faktów na temat lęku, które pomogą go oswoić

Położna Anna Stachulska

„Nie ma stópki tak małej, by nie mogła zostawić śladu” – mówi położna opiekująca się kobietami z martwą lub zagrożoną ciążą

Anna Cyklińska, psycholożka: Złość to jedna z tych emocji, na które kultura i społeczeństwo nie dają przyzwolenia

Anna Ledwoń

„Narracja w szkołach na temat okresu jest dokładnie taka sama, jak 20 lat temu, kiedy ja byłam uczennicą” – mówi Anna Ledwoń, specjalistka ds. marketingu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?