Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta dr Budwig

Inne nazwy: protokół dr Budwig

Zasady: dieta stworzona w latach 50. ubiegłego wieku przez niemiecką farmaceutkę i chemiczkę dr Johannę Budwig jako alternatywna kuracja antynowotworowa. Ma ona zapobiegać głównej przyczynie rozwoju raka, jaką są zaburzenia oddychania komórkowego. Menu diety należy do wegetariańskich, jego podstawą jest specjalna pasta z siemienia lnianego zmiksowanego z naturalnym twarogiem, a także olej lniany, fermentowane soki warzywne, świeże warzywa i owoce, naturalne bezglutenowe produkty zbożowe, odtłuszczony nabiał, orzechy i woda. Zalecany jest wybór produktów ekologicznych, zwłaszcza mleka, a także unikanie cukru, mięsa, tłuszczu zwierzęcego i utwardzonego m.in. z twardych margaryn i produktów przemysłowych. Elementem kuracji jest uzupełnianie poziomu wit. D poprzez ekspozycję słoneczną, dopuszcza się uzupełnianie diety preparatami z drożdży piwowarskich, ale inne suplementy diety czy leki są zakazane. Menu diety zapewnia normalną zawartość kalorii, by nie powodować utraty masy mięśniowej, co jest ważne szczególnie przy wyniszczeniu organizmu. Dieta zawiera wysoki poziom tłuszczów nienasyconych i niski tłuszczów nasyconych; posiłki mają niski indeks glikemiczny, ale skład diety ustalany jest w zależności od stanu zdrowia.

Dla kogo: chociaż środowisko medyczne nie popiera diety dr Budwig, jest ona stosowana jako terapia alternatywna przy nowotworach, szczególnie hormonozależnych, m.in. piersi czy prostaty. Dieta była też stosowana u osób z chorobami na tle zapalnym, np. RZS, a także z astmą, stwardnieniem rozsianym. Ze względu na silne działanie przeciwmiażdżycowe menu diety może być pomocne u osób z zaburzeniami lipidowymi, o zwiększonym ryzyku rozwoju chorób serca i wątroby, ponieważ zmniejsza otłuszczenie tego narządu. Ze względu na liczne restrykcje, a zwłaszcza wyeliminowanie większości produktów zwierzęcych, nie zaleca się stosowania diety bez uzasadnienia zdrowotnego. Jej stosowanie powinno być skonsultowane z lekarzem. Dieta nie nadaje się dla osób niedożywionych, dzieci, kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Zalety: dieta zaleca wybór zdrowych produktów, dzięki czemu jej menu jest bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, błonnik, lignany, antyoksydanty, większość witamin i składników mineralnych. Jednocześnie jest uboga w niekorzystne produkty przetworzone będące źródłem izomerów trans kwasów tłuszczowych, nadmiaru kwasów tłuszczowych omega-6 i sodu, a także dodatków do żywności i zanieczyszczeń. Według aktualnego stanu wiedzy takie menu może zmniejszać ryzyko rozwoju raka, a badania nad właściwościami siemienia lnianego wskazują na możliwość hamowania przez nie rozwoju komórek nowotworowych. Pomimo specjalnego składu diety jej zalecenia są w dużej mierze zgodne z zasadami zdrowego żywienia, a nawet zbliżone do tych obowiązujących w menu śródziemnomorskim. Miksowanie posiłków białkowo-tłuszczowych powoduje wytworzenie emulsji i poprawia wchłanianie zawartych w nich składników. Znanych jest wiele przypadków korzystnego działania diety w chorobie nowotworowej i innych zaburzeniach.

Wady: brak jest dowodów na to, by dieta dr Budwig (czy jakakolwiek inna) zwalczała raka, zwłaszcza że bazuje na połączeniu zaledwie dwóch podstawowych produktów, a wyłącza całe grupy innych artykułów żywnościowych. Wdrożenie diety wymaga uwzględnienia etapu przejściowego. Możliwe są efekty uboczne przedawkowania siemiena lnianego, takie jak wzdęcia i biegunki; przy zbyt niskim spożyciu wody może dojść do zaparć. Menu diety jest jednostajne, a jego stosowanie – trudne w praktyce ze względu na częste picie soków i jedzenie miniposiłków (nawet kilkanaście razy dziennie), które zawsze powinny być świeżo przygotowane. W diecie konieczne jest spożywanie świeżo zmielonego lnu (musi być zjedzony najpóźniej w ciągu kwadransa od rozdrobnienia)i oleju lnianego budwigowego, otrzymywanego na zimno z ekologicznych ziaren i przechowywanego w chłodzie. Sięganie po inaczej przygotowane produkty z lnu jest niekorzystne, bo procesy utleniania jego tłuszczu zachodzą szybko i powodują powstawanie szkodliwych związków. Wiele jadłospisów i rad umieszczonych w internecie ma niewiele wspólnego z oryginalnymi zaleceniami dr Budwig, które są obecnie trudno dostępne. Długotrwałe stosowanie diety stwarza możliwość powstawania niedoborów żelaza i wit. B12. Dieta zaleca kosztowne i trudno dostępne produkty, np. naturalny sok z papai, ekologiczną zieleninę i nabiał. Dr Budwig zalecała odstawienie wszelkich leków, co przy leczeniu ciężkich chorób zagraża zdrowiu pacjenta.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij