Przejdź do treści

Pomaganie jest zdrowe!

pomaganie
Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi
Dieta dla zdrowych stawów
Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą
Chia fresca - lemoniada z nasionami chia
Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?

Pomyślałabyś, że pomagając innym, zwiększasz swoje szanse na długie życie? Można to nazywać karmą. Naukowcy jednak mają dowody na to, że niesienie pomocy potrzebującym realnie wpływa na naszą kondycję zdrowotną.

Negatywny wpływ stresu

Najgroźniejszym wrogiem zdrowia jest stres. Hormony, które wydziela organizm, kiedy czujemy niepokój i podenerwowanie, zaburzają pracę wielu organów. Najdotkliwiej odczuwa to układ sercowo-naczyniowy (wzrost ciśnienia, przyspieszone bicie serca) oraz układ immunologiczny.

Pod wpływem stresu w komórkach zachodzą nieprawidłowe zmiany powodujące przedwczesne starzenie się organizmu. Jak tego uniknąć? Naukowcy odkryli, że najlepszym sposobem, by sobie pomóc, jest… pomaganie innym!

Pomagaj innym!

Według badań, altruistyczna postawa potrafi zdziałać wiele – zarówno dla naszego zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Okazało się, że już cztery godziny pracy charytatywnej tygodniowo jest w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego o 40 proc.

Osoby, które regularnie robią coś dobrego dla innych, mają szanse dłużej cieszyć się życiem. Zauważono, że ryzyko przedwczesnej śmierci u osób wykazujących altruistyczną postawę spada o 44 proc.! To oznacza, że pomaganie może mieć silniejszy wpływ na nasz organizm niż regularne uprawianie sportu.

Niesienie pomocy innym oddziałuje także na naszą kondycję psychiczną. Naukowcy z York University poprosili uczestników badania, by przynajmniej kilka minut dziennie poświęcili na zrobienie czegoś dobrego dla drugiej osoby. Po sześciu miesiącach okazało się, że osoby te miały dużo wyższe poczucie własnej wartości i czuły się szczęśliwsze niż uczestnicy z grupy kontrolnej, którzy nie mieli takiego zadania.

Wszystko znowu sprowadza się do hormonów ‒ kiedy wyciągasz pomocną dłoń do drugiej osoby, wzrasta poziom oksytocyny. To substancja, która działa odwrotnie do hormonów stresu, obniżając ich negatywne oddziaływanie.

Przyjęcie altruistycznej postawy pobudza w mózgu układ nagrody, co z kolei powoduje produkcję hormonów szczęścia ‒ dopaminy oraz endorfin.

Jest jednak kilka warunków, które trzeba spełnić, by pomaganie innym rzeczywiście silnie oddziaływało na nasz organizm.

Po pierwsze, trzeba to robić regularnie, a po drugie ‒ chęć pomocy musi płynąć prosto z naszego serca. Tylko wtedy organizm jest w stanie uruchomić odpowiednie procesy chemicznie. Pamiętaj, że nie musisz od razu rzucać wszystkiego i wyjeżdżać na Filipiny, by pomóc budować sierociniec.

Rozejrzyj się dookoła ‒ na pewno możesz dostrzec ludzi, którzy potrzebują pomocy. Może zaproponuj sąsiadce w podeszłym wieku, że zrobisz dla niej zakupy? Albo powiedz koledze, że zostaniesz po godzinach i pomożesz mu z projektem, z którym nie może się uporać? Pomocy potrzebują także zwierzęta w schroniskach, więc może zamiast spędzać niedzielę przed telewizorem, zabierz schroniskowego zwierzaka na spacer. Pomysłów może być wiele.

Czasem nawet drobny gest może zdziałać wiele dobrego, a wręcz uratować komuś życie! Czy wiesz, że udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanej osobie może nawet trzykrotnie zwiększyć jej szanse na przeżycie?

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

Jak stres wpływa na twoje ciało?

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Stoicyzm dziś, czyli jak być szczęśliwą

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Kobieta z kręconymi włosami stoi pod ścianą i obgryza paznockie. Patrzy w bok

Obgryzanie paznokci, zgrzytanie zębami, żucie gumy. Te nerwowe nawyki mogą poważnie ci zaszkodzić

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

stres praca kobieta

Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz

Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak

Pot na czole

Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste