Przejdź do treści

Pomaganie jest zdrowe!

pomaganie
Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

Pomyślałabyś, że pomagając innym, zwiększasz swoje szanse na długie życie? Można to nazywać karmą. Naukowcy jednak mają dowody na to, że niesienie pomocy potrzebującym realnie wpływa na naszą kondycję zdrowotną.

Negatywny wpływ stresu

Najgroźniejszym wrogiem zdrowia jest stres. Hormony, które wydziela organizm, kiedy czujemy niepokój i podenerwowanie, zaburzają pracę wielu organów. Najdotkliwiej odczuwa to układ sercowo-naczyniowy (wzrost ciśnienia, przyspieszone bicie serca) oraz układ immunologiczny.

Pod wpływem stresu w komórkach zachodzą nieprawidłowe zmiany powodujące przedwczesne starzenie się organizmu. Jak tego uniknąć? Naukowcy odkryli, że najlepszym sposobem, by sobie pomóc, jest… pomaganie innym!

Pomagaj innym!

Według badań, altruistyczna postawa potrafi zdziałać wiele – zarówno dla naszego zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Okazało się, że już cztery godziny pracy charytatywnej tygodniowo jest w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego o 40 proc.

Osoby, które regularnie robią coś dobrego dla innych, mają szanse dłużej cieszyć się życiem. Zauważono, że ryzyko przedwczesnej śmierci u osób wykazujących altruistyczną postawę spada o 44 proc.! To oznacza, że pomaganie może mieć silniejszy wpływ na nasz organizm niż regularne uprawianie sportu.

Niesienie pomocy innym oddziałuje także na naszą kondycję psychiczną. Naukowcy z York University poprosili uczestników badania, by przynajmniej kilka minut dziennie poświęcili na zrobienie czegoś dobrego dla drugiej osoby. Po sześciu miesiącach okazało się, że osoby te miały dużo wyższe poczucie własnej wartości i czuły się szczęśliwsze niż uczestnicy z grupy kontrolnej, którzy nie mieli takiego zadania.

Wszystko znowu sprowadza się do hormonów ‒ kiedy wyciągasz pomocną dłoń do drugiej osoby, wzrasta poziom oksytocyny. To substancja, która działa odwrotnie do hormonów stresu, obniżając ich negatywne oddziaływanie.

Przyjęcie altruistycznej postawy pobudza w mózgu układ nagrody, co z kolei powoduje produkcję hormonów szczęścia ‒ dopaminy oraz endorfin.

Jest jednak kilka warunków, które trzeba spełnić, by pomaganie innym rzeczywiście silnie oddziaływało na nasz organizm.

Po pierwsze, trzeba to robić regularnie, a po drugie ‒ chęć pomocy musi płynąć prosto z naszego serca. Tylko wtedy organizm jest w stanie uruchomić odpowiednie procesy chemicznie. Pamiętaj, że nie musisz od razu rzucać wszystkiego i wyjeżdżać na Filipiny, by pomóc budować sierociniec.

Rozejrzyj się dookoła ‒ na pewno możesz dostrzec ludzi, którzy potrzebują pomocy. Może zaproponuj sąsiadce w podeszłym wieku, że zrobisz dla niej zakupy? Albo powiedz koledze, że zostaniesz po godzinach i pomożesz mu z projektem, z którym nie może się uporać? Pomocy potrzebują także zwierzęta w schroniskach, więc może zamiast spędzać niedzielę przed telewizorem, zabierz schroniskowego zwierzaka na spacer. Pomysłów może być wiele.

Czasem nawet drobny gest może zdziałać wiele dobrego, a wręcz uratować komuś życie! Czy wiesz, że udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanej osobie może nawet trzykrotnie zwiększyć jej szanse na przeżycie?

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Czy stres ma wpływ na alergię?

Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

Jak stres wpływa na twoje ciało?

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Stoicyzm dziś, czyli jak być szczęśliwą

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom