Przejdź do treści

Zima roślinożerców. Co teraz włożyć do gara, by przetrwać?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Chcesz przejść na weganizm, ale uważasz, że zimą umrzesz z głodu i od razu się rozchorujesz? To nieprawda, że tylko mięsne potrawy dostarczą ci odpowiedniej ilości energii i witalności. Zbilansowana dieta roślinna pozwala przeżyć zimę w doskonałej kondycji!

O to, jak jeść, żeby nie marznąć i nie chorować, pytamy Violettę Domaradzką – wegankę biegającą ultramaratony (także zimą!), która wraz z Robertem Zakrzewskim tworzy projekt Run Vegan Team i wydaje książki o zdrowej kuchni dla wegańskich sportowców.

Energia nie tylko z mięsa

„Nie przetrwasz zimy na tych swoich korzonkach!”, „Co ty będziesz jeść, jak trawy zabraknie?” – fani diety roślinnej takie żarty znają na pamięć. Troska znajomych i rodziny o to, co weganin ma na talerzu, nasila się zimą – nadal pokutuje przekonanie, że tylko mięso i tłuszcze zwierzęce dają odpowiednią do przetrwania mrozów ilość kalorii i energii. Czy aby na pewno?

– Jako wegance i biegaczce energii zimą mi nie brakuje. Przygotowując się do startu w Nowej Zelandii i codziennie biegałam od 10 do 30 kilometrów, mimo 15-stopniowego mrozu na przemian z pluchą! – śmieje się Violetta Domaradzka. – Z natury raczej jestem ciepłolubna, więc zimą bardzo świadomie sięgam po rozgrzewające, energetyczne potrawy.

A rozgrzewanie roślinożerca powinien zacząć od samego rana.

 

Jarmuż – 3 przepisy z kultowym warzywem

– Zimą szczególnie warto zadbać o ciepłe śniadania – mówi nasz ekspert. – Moje często składają się z kaszy lub zapiekanek. Do stałego użytku w kuchni wchodzi też zestaw rozgrzewających przypraw, czyli imbir, kurkuma, cynamon, które dodatkowo mają działanie antybakteryjne. Polecam także dosypywanie porcji orzechów lub nasion do niemal każdego dania. Podnosi to kaloryczność posiłku i wzbogaca go o wartościowe składniki, jak np. wapń z orzechów włoskich.

Zimowe nawadnianie

Zimno powoduje, że kurczą się drobne naczynia krwionośne i krew z zewnętrznych warstw skóry odpływa do narządów wewnętrznych. Pobudza to nerki do szybszej pracy, a nas skłania do częstszych wizyt w toalecie. Odwadniamy się także, oddychając na mrozie (kłęby wydychanej pary to woda uciekająca z naszego organizmu), a przesuszone od kaloryferów domowe powietrze wysusza śluzówkę nosa, która przestaje neutralizować atakujące nas bakterie i wirusy. Wniosek? Nawadnianie organizmu jest tak samo ważne podczas mrozów, jak i upałów. Dlatego zacznij poranek rozgrzewającym napojem i pij ciepłe płyny kilka razy w ciągu dnia.

– Mój ulubiony zimowy napój to wywar z kilku plasterków korzenia imbiru z porcją świeżo zmielonego pieprzu, soku z cytryny i cukru brzozowego. Rozgrzewa błyskawicznie. Dobrze od niego zacząć dzień lub sięgnąć po niego po powrocie z treningu na mrozie – mówi Violetta Domaradzka.

 

Ale uwaga: pij napoje ciepłe, a nie gorące – one także uszkadzają błony śluzowe i zwiększają podatność na choroby.

Kuchenna trójca

Dynia, ziemniaki i bataty – te trzy warzywa powinien mieć w kuchni szanujący swoją zimową kondycję roślinożerca. Dynia zawiera sporą dawkę witamin A, B1, B2, C, PP, a także składników mineralnych (fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez), a ziemniaki są cennym źródłem skrobi, która w organizmie powoli i stopniowo rozkłada się na glukozę – dzięki temu przez długi czas daje uczucie sytości i podnosi poziom energii. Bataty zawierają beta-karoten (ponad 200 proc. zalecanego dziennego spożycia w jednej porcji!), który zmniejsza ryzyko chorób serca, hamuje utlenianie cholesterolu i chroni grasicę (główny gruczoł układu immunologicznego) przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. A do tego wszystkie trzy warzywa świetnie nadają się na zupy, do gotowania i pieczenia, czyli idealnie pasują do przygotowania rozgrzewającego wegańskiego obiadu czy kolacji.

– Jeśli chcemy jeść zdrowo i naturalnie, najlepiej gotować, korzystając z warzyw naturalnie dostępnych w danej porze roku. Dlatego zimą na moim stole częściej pojawią się warzywa korzeniowe, które dobrze się przechowują – mówi Violetta Domaradzka. – Jednak zamiast surówki z marchewki czy selera podczas mrozów wolę na przykład zestaw pieczonej marchwi, pietruszki, selera i ziemniaków posypany rozmarynem lub majerankiem i podlany odrobiną oliwy.

Groch z kapustą

Do zimowych warzyw na ciepło idealnie pasują kasze.

– To o tej porze roku bardzo dobre źródło energii, zwłaszcza jeśli dodamy je do duszonych warzyw i uzupełnimy porcją oleju, który zapewnia odpowiednią kaloryczność posiłku – mówi nasz ekspert. – W moim menu takie dania mają zimą stałe miejsce, tuż obok płatków, makaronów i ryżu, czyli węglowodanów na wiele sposobów. Chętnie sięgam też po strączki, które w kuchniach naszych przodków były powszechnie używane w zimne miesiące.

1‒1,5 szklanki – tyle ugotowanych „strączków” powinno znaleźć się na twoim talerzu każdego dnia. Soja, fasola, ciecierzyca, groch, soczewica są głównym źródłem białka w diecie wegańskiej. Ich obecność w menu jest zimą bardzo ważna ze względu na fakt, że białko nie tylko jest źródłem energii, ale także budulcem tkanek, w tym przeciwciał, chroniących organizm przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. W dobrej kondycji układ odpornościowy pomoże ci utrzymać także jedzenie kiszonek. Zwłaszcza kapusty – kiszona ma więcej witaminy C niż surowa, zawiera mnóstwo wapnia i potasu i jest naturalnym antybiotykiem regulującym pracę układu trawiennego. Uwaga, lepiej omijać kapustę kiszoną, w której składzie znajduje się ocet – podczas jej produkcji nie zachodzi proces fermentacji mlekowej, więc nie zawiera korzystnej dla twoich jelit flory bakteryjnej.

 

– Polecam zwłaszcza wegański bigos – w wersji bezmięsnej, za to na bardzo rozgrzewającym imbirze, z porcją żurawiny i owoców jałowca – dodaje Violetta Domaradzka. – Naprawdę, wegańska zima da się lubić!

Przepis na rozgrzewający napój Violetty

Kawałek świeżego imbiru długości ¾ palca zetrzyj lub drobno posiekaj, zalej litrem zimnej wody, doprowadź do wrzenia i gotuj pod przykryciem ok. 10 min. Na koniec dopraw świeżym pieprzem i sokiem z ½ cytryny. Dosłodź do smaku cukrem brzozowym lub melasą. Melasa, poza oryginalnym smakiem, da ci również solidną porcję żelaza.

Więcej przepisów znajdziesz w książce Violetty Domaradzkiej i Roberta Zakrzewskiego „Kuchnia dla biegaczy. Siła z roślin”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kac Vegan. Jak pokonać kaca po wegańsku? Przychodzimy z pomocą!

Curry z kukurydzy

Złociste curry z kukurydzy. Przyjemny, lekko słodki smak, który pokochasz od pierwszej łyżki!

Chłodnik arbuzowo-pomidorowy

Gazpacho z arbuza i pomidorów. Zmiksuj przepyszny i zdrowy chłodnik

Wegańskie lody – idealne na lato

Unsplash.com

Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!

Botwinka egzotyczna. Przepis na pyszny i sycący krem z buraków

Bez spiny jem rośliny kampania

„Bez spiny jem rośliny” – kampania dla tych, którzy chcą jeść roślinnie

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegański jogurt kokosowy z figami

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Wegańskie masło jaglane

Dzień z życia weganina

Dzień z życia weganina. Jadłospis na cały dzień

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

@lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw