Przejdź do treści

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę!

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę!
Kalistenika/ fot. Shuttestock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Kalistenika to sztuka wykorzystywania masy własnego ciała oraz zjawiska bezwładności jako środków rozwoju fizycznego. Kalistenika – z greckiego kallos, czyli piękno, oraz sthenos, czyli siła – to metoda, którą warto się zainteresować.

Wielkość mięśnia nie świadczy wcale o jego sile. Wiem, że to, co napiszę, jest dość ryzykowne, ale wielu kulturystów, którzy świetnie radzą sobie z podnoszeniem określonych ciężarów na siłowni i mają imponujące obwody mięśni, nie poradziłoby sobie z kilkoma najprostszymi ćwiczeniami z masą własnego ciała. Posiadają bowiem siłę zupełnie niefunkcjonalną. Nie są ucieleśnieniem sprawności fizycznej (już nawet nie wspomnę, że niektórzy nie są w stanie podrapać się po plecach lub odebrać telefonu, nie przykładając go do drugiego ucha). Ale dziś nie o nich. Nie chcę szufladkować. Moim zdaniem prawdziwa siła to taka siła, która jest funkcjonalna, czyli nienastawiona na „wygląd”. Powtórzę raz jeszcze – duża ilość tkanki mięśniowej nie zawsze przekłada się na dużą siłę. Nie zapominajmy o mobilności. I nie zaniedbujmy jej. Dopiero siła połączona ze zwinnością i sprawnością ruchową to prawdziwy skarb.

Kalistenika – sztuka wyrobienia siły

Kalistenika to ćwiczenia z masą własnego ciała. Metoda stara jak świat, bo korzystali z niej najstarsi herosi. Dziś, niestety, w marketingowym wyścigu o najlepszy sprzęt na siłowni, odrobinę popadła w zapomnienie. Na szczęście nie wszyscy o niej zapomnieli. Kalistenika progresywna jest sztuką korzystania z ludzkiego ciała, która pozwala na jego maksymalny rozwój. Niektórzy trenują ją dziś dodatkowo, by zwiększyć wytrzymałość mięśni. A prawda jest taka, że to świetny sposób na budowanie prawdziwej, imponującej siły. Sama jestem instruktorką pole dance i kiedy wreszcie pozbędziemy się skojarzeń z klubami nocnymi, znajdziemy tam kalistenikę w najczystszej postaci. Siła, równowaga, elastyczność ciała, stabilność, core z żelaza. Efekty pracy widać i czuć natychmiast!

Kalistenika – nie tylko pompki, przysiady i podciąganie na drążku

Potrafisz stanąć na rękach? Na jednej ręce? I jeszcze zrobić w tej pozycji pompkę? Umiesz podciągnąć się, trzymając drążek jedną ręką lub tylko dwoma palcami jednej ręki? No właśnie… Do tego potrzeba naprawdę dużej siły i mięśni, i stawów, i ścięgien (również wszystkich mięśni stabilizujących postawę), a dodatkowo znakomitej koordynacji ruchowej. Prawdziwa kalistenika to kontrola nad własnym ciałem. Podciąganie, zginanie kolan i skakanie przy odepchnięciu ciała siłą kończyn od powierzchni ziemi, przysiad na jednej nodze. Kiedyś te metody wykorzystywali najlepsi wojownicy do wyrobienia maksymalnej siły mięśniowej. I działało! Najwyższy czas wrócić do tych metod. Wiele z nich wykorzystują dziś gimnastycy i cyrkowcy. Dlaczego i my nie mielibyśmy włączyć takich ćwiczeń do naszych codziennych programów treningowych?

Kalistenika – poręcze, drążki i siła ciała

To, co w kalistenice jest ci najbardziej potrzebne, to grawitacja! Takie formy treningowe możesz uskuteczniać w każdym miejscu na ziemi. Nawet w swoim małym pokoju. Potrzebujesz tylko kawałka podłogi, ściany i miejsca, gdzie możesz swobodnie zwisać na rękach lub nogach. Kalistenika to sztuka, w której masz uruchomić ciało jako integralną całość. Nie ćwiczysz, izolując pracę poszczególnych mięśni, ale trenujesz całe ciało, pracując jednocześnie nad siłą ścięgien, stawów i układu nerwowego. Synergia ruchu jest kluczem do sukcesu. Przykład? Prawidłowo wykonany pod kątem technicznym mostek angażuje do pracy ponad setkę mięśni!

Kalistenika – metody street workout

Dziś metody kalisteniki wykorzystuje z powodzeniem wiele osób, zwłaszcza związanych ze street workout, gimnastyką, akrobatyką, breakdance’em czy CrossFitem. Dlaczego nie miałbyś skorzystać z tych metod i ty? Nie mówię, że masz rezygnować z siłowni! Po prostu radzę łączyć wiele form treningowych, co gwarantuje ciągły i kompleksowy rozwój.

Zainteresowanym tematem polecam książkę Paul’a Wade’a „Trenera”: „Skazany na trening”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

plank

Metodyka ćwiczeń w domu: ćwiczenia rozciągające, odchudzające i relaksacyjne

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

ćwiczenia na zdrowy kręgosłup

Skuteczne ćwiczenia na skrzywienie kręgosłupa – instrukcja wykonania

Kobieta wykonuje ćwiczenia na ból kręgosłupa

Skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Mężczyzna wykonuje ćwiczenia na rwę kulszową

Rwa kulszowa, udowa. Specjalistyczna rehabilitacja i ćwiczenia w domu pomogą zwalczyć uporczywy ból

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – jakie ćwiczenia są skuteczne? Rehabilitacja nadgarstka

Kobieta z dyskopatią lędźwiową wykonuje ćwiczenia

Dyskopatia lędźwiowa – bezpieczne i skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Mięśnie Kegla – gimnastyka wskazana!

Mięśnie Kegla – jak ćwiczyć?

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwicz i... śpij dobrze!

Ćwicz i… śpij dobrze!

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Fit na dzień dobry

Propozycje ćwiczeń na „dzień dobry”