Przejdź do treści

Cholesterol LDL – jak obniżyć jego poziom? Dieta antycholesterolowa jako element terapii

cholesterol blokujący tętnicę w 3D
Fot. ralwel / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Lizak na talerzu - insulinooporność
Berberyna na insulinooporność? Farmaceutka Zosia Winczewska wyjaśnia, dlaczego może być skuteczna
Sprawdź, czy masz objawy koronawirusa / rawpixel
Na rządowym serwisie sprawdzisz, czy twoje objawy mogą świadczyć o zarażeniu COVID-19
Pektyny w diecie i medycynie
Pektyny w diecie i medycynie
Bhasha Mukherjee / gettyimages
„Poczułam, że właśnie po to dostałam ten dyplom”. Miss Anglii rezygnuje z korony i wraca do szpitala, by pomóc w walce z pandemią koronawirusa
Karolina/Kaboompics/Rawpixel
„Bardzo chciałabym, żeby rząd zamiast w przeróżny sposób uciekać od tematu, zaczął martwić się o nasze zdrowie psychiczne”. Maturzyści chcą, żeby ich zauważono

Cholesterol LDL to tzw. zły cholesterol, który może doprowadzić do miażdżycy oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Aby do tego nie doszło, należy zadbać o aktywność fizyczną i odpowiednią dietę. Po wprowadzeniu kilku zmian do codziennego jadłospisu wyniki mogą się poprawić już po trzech miesiącach.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Agnieszka Widera
lekarz

W organizmie człowieka znajduje się dobry i zły cholesterol – dobry to tzw. frakcja HDL, zły – to cholesterol LDL. To właśnie ten drugi sprawia, że dochodzi do poważnych schorzeń. Na pomoc przychodzi jednak dieta antycholesterolowa, bogata w witaminy, błonnik oraz kwasy omega-d3 – to najlepsza metoda na obniżenie jego poziomu.

Produkt zawierający cholesterol hdl

Cholesterol LDL – norma u zdrowych i chorych pacjentów

W zależności od laboratorium poziom cholesterolu może być podany w dwóch jednostkach: mg/dl (miligramach na decylitr) oraz mmol/l (milimolach na litr). Zasada jednak jest taka: im niższy poziom złego cholesterolu, tym lepiej dla organizmu. Jeśli chodzi o dopuszczalne normy cholesterolu LDL, jego stężenie powinno z reguły wynosić maksymalnie 190 mg/dl – wynik ten zalecany jest przez Polskie Towarzystwo Kardiologiczne i dotyczy przede wszystkim młodych i zdrowych pacjentów.

Normy cholesterolu LDL są jednak inne dla pacjentów z konkretnymi schorzeniami. Jego poziom u osób chorych na cukrzycę powinien być mniejszy niż 165 mg/dl, z kolei po zawale serca jego stężenie powinno być mniejsze niż 180 mg/dl. Należy pamiętać również, że normy złego cholesterolu zależą od wielu czynników, takich jak:

  • uzależnienie od nikotyny,
  • wiek,
  • płeć,
  • cukrzyca,
  • inne badania przeprowadzane w laboratorium,
  • nadciśnienie tętnicze (występujące także w rodzinie).

Aby sprawdzić, czy obecnie poziom cholesterol LDL jest niski, czy wysoki, można wykonać w laboratorium test, który polega na pobraniu krwi z palca. Najdokładniejsze wyniki uzyskuje się jednak poprzez lipidogram (profil lipidowy), który precyzyjnie wskazuje poziom cholesterolu całkowitego z rozróżnieniem na cholesterol LDL i HDL oraz trójglicerydy (TG).

Aby uzyskać dobre wyniki na poziom cholesterolu LDL, należy odczekać przynajmniej dwanaście godzin od ostatniego posiłku, pacjent musi być również na czczo. Cholesterol LDL wyliczany jest bowiem na podstawie badań m.in. trójglicerydów, których wynik jedynie wtedy jest prawidłowy.

Zobacz także

Dieta na cholesterol LDL – warzywa i mniej produktów odzwierzęcych

Chcąc zmniejszyć ilość cholesterolu LDL w organizmie, należy wprowadzić kilka zmian w diecie. Przyczyną jego wysokiego stężenia jest zazwyczaj duża ilość produktów pochodzenia zwierzęcego. Warto więc przede wszystkim:

  • wyeliminować dużą ilość wędlin i tłustego mięsa (wieprzowinę, wołowinę, baraninę) – to główny czynnik wpływający na wysoki poziom złego cholesterolu,
  • zrezygnować z jedzenia masła, smalcu, śmietany, pełnotłustego mleka oraz jego przetworów – zawierają duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu,
  • wprowadzić do diety olej (np. rzepakowy, słonecznikowy, z pestek winogron), oliwę oraz margarynę dobrej jakości – ich całkowita ilość powinna wynosić jednak maksymalnie dwie łyżki dziennie,
  • wprowadzić do jadłospisu tłuste ryby – ryby morskie, głębinowe, które są bogate w kwasy omega-3, odpowiedzialne za podwyższanie w organizmie cholesterolu HDL i obniżanie frakcji LDL; jednocześnie warto zrezygnować z jedzenia łososia, śledzia, tuńczyka oraz makreli.

Warto również zrezygnować z dużej ilości jajek – żółtko zawiera taką ilość cholesterolu, która pokrywa dzienne zapotrzebowanie człowieka. Jednocześnie zawarta w nich lecytyna sprawia, że nie odkłada się on w ścianach naczyń krwionośnych, dlatego też dietetycy pozwalają na spożywanie około trzech lub czterech jajek w ciągu tygodnia. Należy jednak zaznaczyć, że same białka można jeść bez ograniczeń.

W przypadku podwyższonego poziomu cholesterolu LDL dobrze jeść również duże ilości warzyw i owoców. Warto zrezygnować ze spożywania białego pieczywa, unikać jedzenia chipsów i fast foodów – zawierają dużą ilość kwasów tłuszczowych oraz sól, której w diecie zazwyczaj jest za dużo. Należy ograniczyć również ilość spożywanego alkoholu (wyjątkiem od tej reguły jest wino). Niewskazane jest jedzenie żywności z dużą ilością cukru, warto również zrezygnować ze słodkich napojów – cukier ma bowiem negatywny wpływ na poziom trójglicerydów.

Należy zwrócić także uwagę na sposób przygotowywania posiłków. Jak się okazuje, lepiej jest je piec w folii aluminiowej lub rękawie piekarniczym, nie używając do tego tłuszczu niż np. smażyć posiłki na oleju. Przy diecie antycholesterolowej dobrze jest również gotować jedzenie na parze.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

zamyślona kobieta o jasnych włosach

Czy to już choroba?

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

Jak rozpoznać zawał i pomóc osobie, która go przechodzi? Poznaj porady ratownika medycznego!

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

Dieta

Dieta Dukana okiem dietetyczki Elizy Szyszko. Jak wyglądają zasady? Dla kogo jest wskazana, a kto nie może?

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

seks analny

Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować