Przejdź do treści

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową. Dietetyczka: jelita to nasz drugi mózg

kobieta z papierem toaletowym w dłoni
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

Dlaczego jedni zajadają stres, a innym zaciska się żołądek? Dlaczego w sytuacjach nerwowych u jednych pojawia się biegunka, a u innych zaparcia? O odpowiedź na te i inne pytania poprosiliśmy dyplomowaną psycholożkę żywienia i dietetyczkę kliniczną, Agnieszkę Gawlicką. Specjalistka wyjaśniła, co dzieje się z naszymi jelitami w czasie napięcia emocjonalnego.

Agnieszka Gawlicka podkreśla, że nie bez powodu zaleca się dbanie o jelita, bo to tak naprawdę nasz drugi mózg. – Mózg człowieka waży średnio 1,5 kg i ma 100 mld komórek nerwowych. Natomiast o wiele większą rolę w występujących – pozornie bez przyczyny – bólach czy skurczach przewodu pokarmowego odgrywa sieć neuronów w brzuchu – wyjaśnia dietetyczka i dodaje, że badania potwierdziły podobieństwo ośrodków nerwowych w mózgu i w jamie brzusznej. Okazało się, że brzuch to – zaraz po mózgu – najbardziej unerwiona część ciała człowieka.

– Większość substancji przekazujących bodźce nerwowe w mózgu funkcjonuje też w przewodzie pokarmowym, np. serotonina, dopamina, glutaminian czy noradrenalina, a sam układ nerwowy przewodu pokarmowego produkuje 24 różne białka i pewną ilość psychoaktywnych związków chemicznych – zauważa specjalistka.

View this post on Instagram

Kapsaicyna i tabletka odchudzająca z papryczek chili 🌶 Temat poruszył was do żywego! O co cały ten szum? Z kapsaicyną jest tak, że znamy jej właściwości, ale do tej pory trudno było skorzystać z jej dobrodziejstw, ze względu na kiepską wchłanialność w przewodzie pokarmowym. ————————————————————————- Gdzie znajdziesz kapsaicynę? 🌶 W ostrych papryczkach chili, ale w sposób naturalny ciężko byłoby nam dostarczyć takich ilości papryczek, żeby uzyskać efekt szybkiego spalania tkanki tłuszczowej. Z tym wiążą się inne niebezpieczeństwa.————————————————————————- Podobno udało stworzyć się tabletkę, która spełni wszystkie założenia. Badania trwają. A my czekamy na efekty, z dużą dozą ostrożności jednak🧘🏼‍♀️ ————————————————————————- Czy to znaczy, że jedzenie ostrych potraw z dodatkiem chili niczego wskóra w walce z tkanką tłuszczową? O tym niedługo na blogu! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . #instamatki #mama #polishgirl #polskamama #morningsvibes #dziendobry #stylebook #stylegram #polskadziewczyna #dietetyk #dietetykradzi #kapsaicyna #odchudzanie #odchudzamsie #fitmama #aktywnamama #mummystyle #bloggerlove #bloggerstyle #blogerkami #parenting #blogparentingowy #love #kocham #girl #blondegirl #happy #goodmorning #heathylifestyle

A post shared by Agnieszka Gawlicka (@rodzinneokruszki) on

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową

Silne emocje, napięcia nerwowe i psychiczne, stan zagrożenia, niepokój czy lęk przyczyniają się – jak podkreśla Agnieszka Gawlicka – do powstawania zaburzeń fizjologicznych, powodując chwilowe zmiany w czynności narządów, w tym dysfunkcje żołądkowe i jelitowe. Docierające do brzucha bodźce pobudzają zakończenia nerwowe, co z kolei przyczynia się do przyspieszonej perystaltyki jelit, biegunek i bólów w podbrzuszu.

Stres zaburza także ilość i jakość wydzielanych enzymów trawiennych. Mięśnie jelit i żołądka słabiej i wolniej lub szybciej i intensywniej się kurczą, co powoduje zaburzenia trawienia – szybszego lub wolniejszego przemieszczania się pokarmu. W efekcie możemy odczuwać takie niedogodności jak zgaga, zaparcia lub wzdęcia.

 

Dlaczego jedni zajadają stres, a innym zaciska się żołądek?

Mamy różne poziomy wrażliwości na stres, bo na przykład dla jednych sytuacją stresującą jest spóźnienie do pracy, a dla innych to coś zupełnie normalnego, co nie wiąże się z żadnym napięciem emocjonalnym. W różny sposób też sobie radzimy z tym stresem. Dla jednych ukojeniem jest podjadanie, a inni w sytuacjach wzmożonego stresu nie są w stanie nic przełknąć.

– Z powodu stresu wydziela się nadmierna ilość soków żołądkowych. Wtedy jedzenie przynosi ulgę, bo neutralizuje ich działanie. Skutkuje jak tabletka na nadkwasotę – zmniejsza ssanie, pieczenie i ból – wyjaśnia Agnieszka Gwalicka. – Często jednak napięcie mięśni, a więc i mięśniówki żołądka, jest ogromne. Żołądek się kurczy i nie mamy ochoty na jedzenie – dodaje.

Zaparcia

Jak podkreśla dietetyczka, zaparcia bardzo często mają tło psychosomatyczne – stres psychiczny, ciągły pośpiech, czynniki cywilizacyjne i społeczne. – Ciągłe celowe hamowanie odruchu defekacji może spowodować zmianę progu odczuwania parcia na stolec receptorów czuciowych w odbytnicy. Zaburzony zostaje dobowy rytm pracy jelit, zwłaszcza gdy spożywamy obfite posiłki wieczorem, rezygnując ze śniadań – wyjaśnia Agnieszka Gawlicka i dodaje, że przyczyny zaparć czynnościowych nie są jeszcze w pełni poznane.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

– Zwykle dzieli się je na zaparcia spowodowane zwolnionym całkowitym lub odcinkowym pasażem przez okrężnicę oraz związane z nieprawidłowym pasażem przez odbytnicę i odbyt. Może występować kombinacja dwóch powyższych przyczyn – zauważa.

Biegunka

– Na skutek stresu wydzielamy więcej katecholamin, które pobudzają perystaltykę żołądka, a przede wszystkim jelit. I stąd biegunka – zauważa dietetyczka i dodaje, że taki krótkotrwały, trwający zaledwie kilka godzin, stres nie jest specjalnie groźny. Specjalistka jest zdania, że nasz organizm nie powinien przyzwyczajać się do tego, że cały czas jest pod kloszem i ma święty spokój, bo to nie do końca korzystne.

– Stres jest wpisany w nasze życie, musimy być przygotowani na to, że co jakiś czas się pojawia. W końcu kiedyś dzięki tym mechanizmom, które wykształciła u nas ewolucja, mogliśmy przetrwać, np. uciec przed goniącym naszego przodka lwem czy tygrysem – wyjaśnia.

Agnieszka Gawlicka podkreśla, że silne napięcie nerwowe jest naszą naturalną reakcją na trudne sytuacje i zwykle mobilizuje do działania, ale długotrwałe narażenie na stres może być wyniszczające dla naszego organizmu. Może przyczyniać się do kłopotów ze snem, lęków, nerwicy, a nawet depresji. Może objawiać się zmianami zapalnymi, nadżerką, wrzodami, które powodują bóle brzucha.

– Przy ostrym stresie odczuwamy często ściskanie w jelitach. U wielu osób łączy się to z biegunką i skurczami jelit, ale może też dojść do skurczów żołądka i wymiotów – wyjaśnia.


Agnieszka Gawlicka – jest dyplomowaną psycholożką żywienia i dietetyczką kliniczną. Uważa, że od jedzenia zależne jest wszystko. Jako dietetyczka kliniczna zajmuje się żywieniem osób zdrowych oraz chorych. Nie boi się powiedzieć, że wszystkie jednostki chorobowe wymagają wsparcia dietetycznego, bo prawidłowe odżywienie organizmu to klucz do sukcesu. Zajmuje się jedzeniem w każdej postaci, prowadzi pierwszą w swoim mieście śniadaniownię oraz piecze chleb w rodzinnej, tradycyjnej piekarni. Prowadzi bloga rodzinneokruszki.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Psychologiczny problem… zaparć

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Kaya Szulczewska

„Nie oceniajcie ludzi po wyglądzie, po wadze, po ich zdrowiu, ani po zdjęciach w mediach społecznościowych”. Kaya Szulczewska pokazuje, jak można manipulować obrazem

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

„Nie podejmując decyzji o refundacji leku, odbiera Pan mnie i tysiącom Polek, matek, córek, żon, partnerek, szansę na życie!”. Anna Puślecka apeluje do Ministra Zdrowia

istockphoto.com

Jelita to nasz drugi mózg. To, co jesz, ma na niego duży wpływ

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

„Widzę mankamenty mojego ciała, jestem ich świadoma, ale po prostu akceptuję je. Jeśli chodzi o poczucie kobiecości, worek mi go nie zabrał” – mówi Małgorzata Jakowiec, która żyje z wyłonioną stomią

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Unsplash

Gdy nie dbasz o zęby, chorują jelita

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

Olga Frycz

Olga Frycz wsadza kij w mrowisko. Wyjaśnia, jak w jej przypadku wygląda kwestia karmienia córki

5 profili na Instagramie, które odczarowują temat miesiączki

Maja Hyży pokazała dużą bliznę i napisała mądre słowa o miłości do swojego ciała. „Jestem z niego dumna, jakie nie jest, ale jest moje”

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog