Przejdź do treści

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
apteka
Preparat do żywienia pozajelitowego wycofany z obrotu
Blondynka na zakupach / Fot. Blondynka na zakupach
Blondynka za zakupach: jako kobieta myślę o wielu rzeczach w jednym czasie. Ciężko mi się skoncentrować na jednej… Z pomocą przyszedł WIMIN!
Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Poród. Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Syrop na kaszel przelewany do miarki
Kolejne serie syropu Flavamed wycofane z obrotu. GIF wydał nową decyzję
Kiszona kapusta / istockphoto.com
Probiotyk a prebiotyk. Czym się od siebie różnią?

Przewlekły stres realnie wykańcza nas zarówno psychicznie jak i fizycznie. Dlatego w trosce o swoje zdrowie najlepiej nauczyć się (zdrowych) sposobów na rozładowanie długotrwałego napięcia. Oto 6 sposobów na jego rozbrojenie. Uwaga: wszystkie wymagają cierpliwości!

W sytuacji stresowej w naszym organizmie dochodzi do wielu reakcji fizjologicznych. Pogłębia się i przyspiesza oddech, zwiększa się napięcie mięśniowe, wzrasta tętno i ciśnienie krwi, zmniejsza natomiast jej krzepliwość, nasila się wydzielanie hormonów, takich jak adrenalina, kortyzol, tyroksyna. Wszystkie te reakcje mają jeden cel: doprowadzenie do wzrostu wydolności fizycznej, wyostrzenie zmysłów i przyspieszenie przemiany materii.

Taka odpowiedź organizmu umożliwia przetrwanie w sytuacji ekstremalnej – w czasie wypadku, katastrofy, napadu. I jeśli doświadczamy tylko krótkotrwałego stresu, po którym następuje rozładowanie, to nic nam nie grozi. Natomiast niebezpieczny dla nas jest stres przewlekły, który rujnuje nasze zdrowie psychiczne i fizyczne.

Jeżeli napięcie nie ustępuje, pojawiają się bowiem takie uczucia, jak lęk, gniew, złość, niechęć do działania, obniżona samoocena, w końcu stany depresyjne. Od strony fizycznej wywołują one m.in. przewlekłe zmęczenie, bóle mięśniowo-stawowe, bóle głowy i migreny, problemy gastryczne, obniżenie odporności, problemy ze snem. Długotrwały stres zwiększa również ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, choroby wieńcowej, a w konsekwencji udaru mózgu i zawału serca. Oto 6 skutecznych sposobów na rozładowanie napięcia.

Spokój na talerzu

Zajadanie stresu słodyczami – co nam się zdarza często – daje krótkotrwały efekt uspokojenia, ale w dłuższej perspektywie prowadzi do przybierania na wadze, a dodatkowe kilogramy to dla większości z nas źródło dodatkowego napięcia. Dieta wzmacniająca organizm i łagodząca skutki fizjologicznego stresu powinna być przede wszystkim bogata w substancje odżywcze, zwłaszcza w magnez, którego poziom szybko obniża się w organizmie poddanym stresowi oraz witaminy z grupy B, które działają wzmacniająco na układ nerwowy.

W magnez obfitują czekolada i orzechy (uwaga na ich kaloryczność). W witaminy B bogate są zielonolistne jarzyny, fasola, pełnoziarnisty chleb, kasze, jajka. W naszej diecie nie powinno tez zabraknąć produktów bogatych w witaminę C (papryka, nać pietruszki), mikroelementy, takie jak potas (pomidory), cynk (mięso, jaja, wątroba, ryby, ostrygi, nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, cebula, czosnek) oraz kwasy omega-3 (ryby morskie).

ciasto z pistacjami

Wydaje się, że w diecie antystresowej nieocenione są koktajle owocowe lub warzywne z dodatkiem świeżych zmiksowanych ziół (natki pietruszki, kolendry oraz mięty), kiełków roślinnych oraz świeżego korzenia imbiru. Pamiętajmy też, że zbyt duże ilości cukru i soli w pożywieniu sprzyjają pogłębieniu objawów związanych ze stresem. A ponieważ doświadczanie przewlekłego stresu to dla organizmu sytuacja patologiczna, dlatego w stresie nie powinniśmy przyjmować dodatkowych wyzwań. To nie jest dobry czas na modyfikowanie diety (w sensie kuracji odchudzającej), ale zawsze powinniśmy dokonywać świadomych wyborów – sięgać po chleb razowy zamiast bułki, po jabłko zamiast ciastka, oliwę zamiast masła.

Ruch dla duszy

Walka ze stresem to konieczność zajęcia mózgu czymś innym niż nękający nas problem. Dlatego warto mieć jakiekolwiek hobby, uprawiać sport. Niezmiernie cenna w kontekście tego ostatniego jest aktywność fizyczna na łonie natury, ponieważ kontakt z przyrodą wpływa na organizm wybitnie kojąco. Poza tym: zmęczenie mięśni pozwala odwrócić uwagę od przykrych odczuć i myśli, paradoksalnie usuwając napięcie fizyczne. Relaksuje umysł, poprawia też sprężystość mięśni. Gdy się ruszamy do krwiobiegu uwalniane są substancje chemiczne nazywane endorfinami, które naturalnie poprawiają nastrój. Najkorzystniejsze jest przeznaczanie na aktywność ok. 30 minut trzy razy w tygodniu. Może to być np. spacer, jazda na rowerze, pływanie.

ćwiczenia

Apteczne wspomaganie

Pierwiastkiem kluczowym w walce ze skutkami stresu jest magnez. W sytuacjach kryzysowych potrzebujemy go szczególnie dużo, dlatego powinniśmy rozważyć suplementację. Dodatkowo warto wspomóc organizm za pomocą tzw. adaptogenów. Są to rośliny, które wspomagają naturalną zdolność organizmu do radzenia sobie w trudnych lub zmiennych warunkach otoczenia. Najbardziej znaną rośliną adaptogenną – o naukowo udowodnionym działaniu – jest żeń-szeń koreański oraz różeniec górski. Wyciąg z korzeni żeń-szenia zawiera wspomniany wcześniej magnez, ale głównym jego bogactwem jest grupa saponin zwanych ginsenozydami. Poza tym zawiera witaminy  B1, B2, C, żelazo, potas, wapń, sód, krzem, siarkę, fosforany, bor, mangan.

Z kolei różeniec zwiększa wydzielanie serotoniny, czyli substancji, która reguluje pracę układu nerwowego i poprawia nastrój. Jednocześnie ogranicza lub hamuje działanie związków chemicznych, które podczas stresu rozkładają ten hormon. Tego typu preparaty działają tonizująco na funkcjonowanie układu nerwowego, jednocześnie wspierają działanie układu odpornościowego oraz zapewniają ochronę antyoksydacyjną, co w sytuacji przewlekłego stresu jest niezwykle ważne.

Medytacja dopasowana do potrzeb

Przede wszystkim musimy zrozumieć, że relaks to nie marnowanie czasu, a inwestycja. Oczywiście, rodzaj wypoczynku musimy samodzielnie dobrać do swojej aktualnej kondycji i preferencji, dlatego dla jednych będzie to wylegiwanie się na kanapie i słuchanie muzyki (muzyka o wolnym tempie, zwłaszcza klasyczna, zwalnia tętno i obniża ciśnienie krwi), a dla innych jazda na rowerze do utraty tchu. Spośród technik relaksacyjnych możemy wybrać różne formy medytacji, poznając jej tajniki z płyt DVD, filmów internetowych, książek lub od nauczyciela. Na pewno szybciej pozbędziemy się przykrych objawów związanych ze stresem ćwicząc jogę, która jest dobrą formą treningu dla ciała i ducha.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Terapia dla umysłów

Psychoterapia to leczenie rozmową. Może to być rozmowa ze specjalistą – w ramach terapii indywidualnej, rodzinnej, grupowej. Równie dobre – w codziennych sytuacjach – może być wsparcie bliskiej osoby (z kręgu rodziny czy przyjaciół), która poprzez życzliwe, aktywne  wysłuchanie pomoże nam rozładować nagromadzone napięcie. W redukcji stresu bardzo istotne jest wsparcie bliskich osób, dlatego warto przebywać w towarzystwie przychylnych nam ludzi. Pamiętajmy jednak – relacje nie mogą być jednostronne. Jeśli jesteśmy przepracowani, obciążeni możemy stać się egocentryczni. Zdrowa relacja to zarówno branie, jak i dawanie.

Czasem warto być offline

Każdego dnia powinniśmy wyznaczyć czas, kiedy jesteśmy niedostępni dla świata. Odłączyć się od nowoczesnych technologii: komputera, laptopa, tabletu, komórki. Ten moment warto wykorzystać na zresetowanie psychiki, przyjrzenie się swoim myślom i uczuciom. Świadomy wgląd w siebie pomaga później w dokonywaniu dobrych i zdrowych wyborów. Można połączyć go z relaksem, np. dłuższą kąpielą czy spacerem z psem.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

„Udajemy orgazmy, bo przyjmujemy za dużo sygnałów, jak wygląda udany seks, za dużo w tym presji. A przecież udany seks to dla każdego coś innego” – mówi edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Salowa z 20-letnim stażem

„Ogólnie panująca znieczulica dotknęła również relacje lekarz – salowa. Dla lekarzy, ale i większości pielęgniarek, jesteśmy niezauważalne” – mówi Hanna Chudon, salowa z 20-letnim stażem

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Zainteresują cię również:

kieliszek wina

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

kobieta unosząca się na wodzie w kapsule

Floating – najgłębszy relaks na Ziemi

Kobieta w kapeluszu stoi na ulicy

Masz problem z wypadającymi włosami? To może być łysienie telogenowe

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Różne suplementy dla kobiet

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Nie możesz wyleczyć trądziku? Przyczyną może być stres

Leczysz trądzik i nie widzisz efektów? Kosmetolożka: przyczyną może być stres!

Jak kontrolować stres?

„Bez stresu nie ma życia. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest przewlekły i gdy sobie z nim nie radzimy, nie mamy nad nim kontroli” – mówi prof. Jadwiga Jośko-Ochojska

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

Dziś piątek 13. Stresujesz się? Podpowiadamy jak poradzić sobie ze stresem

Melisa - herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

Melisa – herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

joga yoga

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Tabletki na uspokojenie

Tabletki na uspokojenie – kiedy warto po nie sięgać?

Najpopularniejsze

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?