Przejdź do treści

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

stres trening
Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dobry seks po menopauzie – co zrobić, by taki był?
Ewa Błaszczyk zaszczepiła przeciw COVID-19 swoją córkę, która od 21 lat jest w śpiączce
Ewa Błaszczyk zaszczepiła przeciw COVID-19 swoją córkę, która od 21 lat jest w śpiączce
Czy można jeść pomidory w Hashimoto?
Masz Hashimoto albo problemy jelitowe? Ogranicz w swojej diecie pomidory
Dziecko na szczepieniu
Komisja ekspercka FDA poparła szczepienia na COVID-19 dla dzieci w wieku 5-11 lat
Kobieta siedzi na kanapie, jest przykryta kocem
Jesienna fala COVID-19 będzie groźniejsza, niż przewidywano. Nawet do 36 tys. chorych w szpitalach

Sposoby na stres – warto je znać! Jak zredukować stres, który realnie wykańcza nas zarówno psychicznie jak i fizycznie? W trosce o swoje zdrowie najlepiej nauczyć się (zdrowych) sposobów na rozładowanie długotrwałego napięcia. Oto nasze sposoby na stres. Uwaga: wszystkie wymagają cierpliwości!

Sposoby na stres

W sytuacji stresowej w naszym organizmie dochodzi do wielu reakcji fizjologicznych. Pogłębia się i przyspiesza oddech, zwiększa się napięcie mięśniowe, wzrasta tętno i ciśnienie krwi, zmniejsza natomiast jej krzepliwość, nasila się wydzielanie hormonów, takich jak: adrenalina, kortyzol, tyroksyna. Wszystkie te reakcje mają jeden cel: doprowadzenie do wzrostu wydolności fizycznej, wyostrzenie zmysłów i przyspieszenie przemiany materii.

Taka odpowiedź organizmu umożliwia przetrwanie w sytuacji ekstremalnej – w czasie wypadku, katastrofy, napadu. I jeśli doświadczamy tylko krótkotrwałego stresu, po którym następuje rozładowanie, to nic nam nie grozi. Natomiast niebezpieczny dla nas jest stres przewlekły rujnujący nasze zdrowie psychiczne i fizyczne.

Kobieta

Jak zniwelować stres?

Jeżeli napięcie nie ustępuje, pojawiają się uczucia, jak: lęk, gniew, złość, niechęć do działania, obniżona samoocena, w końcu stany depresyjne. Od strony fizycznej wywołują one m.in. przewlekłe zmęczenie, bóle mięśniowo-stawowe, bóle głowy i migreny, problemy gastryczne, obniżenie odporności, problemy ze snem. Długotrwały stres zwiększa również ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, choroby wieńcowej, a w konsekwencji udaru mózgu i zawału serca.

Oto 6 skutecznych sposobów na nerwy.

daria rybicka

Sposób na stres? Spokój na talerzu

Zajadanie stresu słodyczami – co nam się zdarza często – daje krótkotrwały efekt uspokojenia, ale w dłuższej perspektywie prowadzi do przybierania na wadze, a dodatkowe kilogramy to dla większości z nas źródło dodatkowego napięcia. Dieta wzmacniająca organizm i łagodząca skutki fizjologicznego stresu powinna być przede wszystkim bogata w substancje odżywcze, zwłaszcza w magnez, którego poziom szybko obniża się w organizmie poddanym stresowi oraz witaminy z grupy B, które działają wzmacniająco na układ nerwowy.

W magnez obfitują czekolada i orzechy (uwaga na ich kaloryczność). W witaminy B bogate są zielonolistne jarzyny, fasola, pełnoziarnisty chleb, kasze, jajka. W naszej diecie nie powinno też zabraknąć produktów bogatych w witaminę C (papryka, nać pietruszki), mikroelementy, takie jak potas (pomidory), cynk (mięso, jaja, wątroba, ryby, ostrygi, nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, cebula, czosnek) oraz kwasy omega-3 (ryby morskie).

ciasto z pistacjami

Wydaje się, że w diecie antystresowej nieocenione są koktajle owocowe lub warzywne z dodatkiem świeżych zmiksowanych ziół (natki pietruszki, kolendry oraz mięty), kiełków roślinnych oraz świeżego korzenia imbiru. Pamiętajmy też, że zbyt duże ilości cukru i soli w pożywieniu sprzyjają pogłębieniu objawów związanych ze stresem.

A ponieważ doświadczanie przewlekłego stresu to dla organizmu sytuacja patologiczna, dlatego w stresie nie powinniśmy przyjmować dodatkowych wyzwań. To nie jest dobry czas na modyfikowanie diety (w sensie kuracji odchudzającej), ale zawsze powinniśmy dokonywać świadomych wyborów – sięgać po chleb razowy zamiast bułki, po jabłko zamiast ciastka, oliwę zamiast masła.

Jak złagodzić stres? Rusz się!

Walka ze stresem to konieczność zajęcia mózgu czymś innym niż nękający nas problem. Dlatego warto mieć jakiekolwiek hobby, uprawiać sport. Niezmiernie cenna w kontekście tego ostatniego jest aktywność fizyczna na łonie natury, ponieważ kontakt z przyrodą wpływa na organizm wybitnie kojąco.

Poza tym: zmęczenie mięśni pozwala odwrócić uwagę od przykrych odczuć i myśli, paradoksalnie usuwając napięcie fizyczne. Relaksuje umysł, poprawia też sprężystość mięśni. Gdy się ruszamy do krwiobiegu uwalniane są substancje chemiczne nazywane endorfinami, które naturalnie poprawiają nastrój. Najkorzystniejsze jest przeznaczanie na aktywność ok. 30 minut trzy razy w tygodniu. Może to być np. spacer, jazda na rowerze, pływanie.

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Sposób na nerwy – apteczne wspomaganie

Pierwiastkiem kluczowym w walce ze skutkami stresu jest magnez. W sytuacjach kryzysowych potrzebujemy go szczególnie dużo, dlatego powinniśmy rozważyć suplementację. Dodatkowo warto wspomóc organizm za pomocą tzw. adaptogenów. Są to rośliny, które wspomagają naturalną zdolność organizmu do radzenia sobie w trudnych lub zmiennych warunkach otoczenia.

Najbardziej znaną rośliną adaptogenną – o naukowo udowodnionym działaniu – jest żeń-szeń koreański oraz różeniec górski. Wyciąg z korzeni żeń-szenia zawiera wspomniany wcześniej magnez, ale głównym jego bogactwem jest grupa saponin zwanych ginsenozydami. Poza tym zawiera witaminy  B1, B2, C, żelazo, potas, wapń, sód, krzem, siarkę, fosforany, bor, mangan.

Z kolei różeniec zwiększa wydzielanie serotoniny, czyli substancji, która reguluje pracę układu nerwowego i poprawia nastrój. Jednocześnie ogranicza lub hamuje działanie związków chemicznych, które podczas stresu rozkładają ten hormon. Tego typu preparaty działają tonizująco na funkcjonowanie układu nerwowego, jednocześnie wspierają działanie układu odpornościowego oraz zapewniają ochronę antyoksydacyjną, co w sytuacji przewlekłego stresu jest niezwykle ważne.

Stres? Spróbuj medytacji

Przede wszystkim musimy zrozumieć, że relaks to nie marnowanie czasu, a inwestycja. Oczywiście, rodzaj wypoczynku musimy samodzielnie dobrać do swojej aktualnej kondycji i preferencji, dlatego dla jednych będzie to wylegiwanie się na kanapie i słuchanie muzyki (muzyka o wolnym tempie, zwłaszcza klasyczna, zwalnia tętno i obniża ciśnienie krwi), a dla innych jazda na rowerze do utraty tchu.

Spośród technik relaksacyjnych możemy wybrać różne formy medytacji, poznając jej tajniki z płyt DVD, filmów internetowych, książek lub od nauczyciela. Na pewno szybciej pozbędziemy się przykrych objawów związanych ze stresem ćwicząc jogę, która jest dobrą formą treningu dla ciała i ducha.

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres a psychoterapia

Psychoterapia to leczenie rozmową. Może to być rozmowa ze specjalistą – w ramach terapii indywidualnej, rodzinnej, grupowej. Równie dobre – w codziennych sytuacjach – może być wsparcie bliskiej osoby (z kręgu rodziny czy przyjaciół), która poprzez życzliwe, aktywne wysłuchanie pomoże nam rozładować nagromadzone napięcie.

W redukcji stresu bardzo istotne jest wsparcie bliskich osób, dlatego warto przebywać w towarzystwie przychylnych nam ludzi. Pamiętajmy jednak – relacje nie mogą być jednostronne. Jeśli jesteśmy przepracowani, obciążeni możemy stać się egocentryczni. Zdrowa relacja to zarówno branie, jak i dawanie.

Czasem warto być offline

Każdego dnia powinniśmy wyznaczyć czas, kiedy jesteśmy niedostępni dla świata. Odłączyć się od nowoczesnych technologii: komputera, laptopa, tabletu, komórki. Ten moment warto wykorzystać na zresetowanie psychiki, przyjrzenie się swoim myślom i uczuciom. Świadomy wgląd w siebie pomaga później w dokonywaniu dobrych i zdrowych wyborów. Można połączyć go z relaksem, np. dłuższą kąpielą czy spacerem z psem.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Ćwiczenia przywrócą skórze blask i wygładzą zmarszczki

Zioła na stres i gorsze samopoczucie

Aleksandra Gnyszka: Dzięki licznym badaniom naukowym wiemy, że w ziołach występują silne związki wzmacniające funkcje układu nerwowego

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia?

Kobieta siedzi na łóżku i płacze

Dlaczego płacz jest dobry? „Zwalcza bakterie, polepsza wzrok i oczyszcza organizm” – wyjaśnia psycholożka Paulina Koszut

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

Marta Bąkowska: Dziecko też potrafi reagować psychosomatycznie. Musi czuć się bezpiecznie [WIDEO]

Marta Bąkowska: Niemowlę też potrafi reagować psychosomatycznie. Musi czuć się bezpiecznie [WIDEO]

Pstrykanie długopisem, kręcenie włosami, obgryzanie paznokci... Jak pozbyć się tych nawyków? Podpowiada Magdalena Komsta

Skubanie skórek, obgryzanie paznokci, strzelanie palcami? To mogą być stimy. Psycholożka podpowiada, jak się ich pozbyć

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

Jak w naturalny sposób uspokoić zszargane nerwy? Sprawdziłem to stosując Less Stress From Plants/fot. archiwum prywatne Wojciecha Gojke

Jak w naturalny sposób uspokoić zszargane nerwy? Sprawdziłem to stosując Less Stress From Plants

Kobieta

„Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami”. Psychoonkolożka wyjaśnia, jak świadomie oddychać

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Wakacje z partnerem – co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy? Podpowiada sex coacherka, Marta Niedźwiecka

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Terapia lasem

„Las uczy nas otwartości na to, co przynosi los”. O terapii lasem opowiada Małgorzata Anna Charyton

Kobieta

Masz problem z obrzękami? Sprawdź poziom kortyzolu

Nerwica w ciąży – objawy, leczenie, wpływ na dziecko

Kobieta

10 rzeczy, które mogą mieć wpływ na kłopoty z cyklem

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm