Przejdź do treści

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać
Pierwszy pokaz ciałopozytywności w Polsce! Na Starówce w Warszawie kobiety plus size chodziły w samej bieliźnie
Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem
Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?
Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie
Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?

Przewlekły stres realnie wykańcza nas zarówno psychicznie jak i fizycznie. Dlatego w trosce o swoje zdrowie najlepiej nauczyć się (zdrowych) sposobów na rozładowanie długotrwałego napięcia. Oto 6 sposobów na jego rozbrojenie. Uwaga: wszystkie wymagają cierpliwości!

W sytuacji stresowej w naszym organizmie dochodzi do wielu reakcji fizjologicznych. Pogłębia się i przyspiesza oddech, zwiększa się napięcie mięśniowe, wzrasta tętno i ciśnienie krwi, zmniejsza natomiast jej krzepliwość, nasila się wydzielanie hormonów, takich jak adrenalina, kortyzol, tyroksyna. Wszystkie te reakcje mają jeden cel: doprowadzenie do wzrostu wydolności fizycznej, wyostrzenie zmysłów i przyspieszenie przemiany materii.

Taka odpowiedź organizmu umożliwia przetrwanie w sytuacji ekstremalnej – w czasie wypadku, katastrofy, napadu. I jeśli doświadczamy tylko krótkotrwałego stresu, po którym następuje rozładowanie, to nic nam nie grozi. Natomiast niebezpieczny dla nas jest stres przewlekły, który rujnuje nasze zdrowie psychiczne i fizyczne.

Jeżeli napięcie nie ustępuje, pojawiają się bowiem takie uczucia, jak lęk, gniew, złość, niechęć do działania, obniżona samoocena, w końcu stany depresyjne. Od strony fizycznej wywołują one m.in. przewlekłe zmęczenie, bóle mięśniowo-stawowe, bóle głowy i migreny, problemy gastryczne, obniżenie odporności, problemy ze snem. Długotrwały stres zwiększa również ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej, choroby wieńcowej, a w konsekwencji udaru mózgu i zawału serca. Oto 6 skutecznych sposobów na rozładowanie napięcia.

Spokój na talerzu

Zajadanie stresu słodyczami – co nam się zdarza często – daje krótkotrwały efekt uspokojenia, ale w dłuższej perspektywie prowadzi do przybierania na wadze, a dodatkowe kilogramy to dla większości z nas źródło dodatkowego napięcia. Dieta wzmacniająca organizm i łagodząca skutki fizjologicznego stresu powinna być przede wszystkim bogata w substancje odżywcze, zwłaszcza w magnez, którego poziom szybko obniża się w organizmie poddanym stresowi oraz witaminy z grupy B, które działają wzmacniająco na układ nerwowy.

W magnez obfitują czekolada i orzechy (uwaga na ich kaloryczność). W witaminy B bogate są zielonolistne jarzyny, fasola, pełnoziarnisty chleb, kasze, jajka. W naszej diecie nie powinno tez zabraknąć produktów bogatych w witaminę C (papryka, nać pietruszki), mikroelementy, takie jak potas (pomidory), cynk (mięso, jaja, wątroba, ryby, ostrygi, nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, cebula, czosnek) oraz kwasy omega-3 (ryby morskie).

ciasto z pistacjami

Wydaje się, że w diecie antystresowej nieocenione są koktajle owocowe lub warzywne z dodatkiem świeżych zmiksowanych ziół (natki pietruszki, kolendry oraz mięty), kiełków roślinnych oraz świeżego korzenia imbiru. Pamiętajmy też, że zbyt duże ilości cukru i soli w pożywieniu sprzyjają pogłębieniu objawów związanych ze stresem. A ponieważ doświadczanie przewlekłego stresu to dla organizmu sytuacja patologiczna, dlatego w stresie nie powinniśmy przyjmować dodatkowych wyzwań. To nie jest dobry czas na modyfikowanie diety (w sensie kuracji odchudzającej), ale zawsze powinniśmy dokonywać świadomych wyborów – sięgać po chleb razowy zamiast bułki, po jabłko zamiast ciastka, oliwę zamiast masła.

Ruch dla duszy

Walka ze stresem to konieczność zajęcia mózgu czymś innym niż nękający nas problem. Dlatego warto mieć jakiekolwiek hobby, uprawiać sport. Niezmiernie cenna w kontekście tego ostatniego jest aktywność fizyczna na łonie natury, ponieważ kontakt z przyrodą wpływa na organizm wybitnie kojąco. Poza tym: zmęczenie mięśni pozwala odwrócić uwagę od przykrych odczuć i myśli, paradoksalnie usuwając napięcie fizyczne. Relaksuje umysł, poprawia też sprężystość mięśni. Gdy się ruszamy do krwiobiegu uwalniane są substancje chemiczne nazywane endorfinami, które naturalnie poprawiają nastrój. Najkorzystniejsze jest przeznaczanie na aktywność ok. 30 minut trzy razy w tygodniu. Może to być np. spacer, jazda na rowerze, pływanie.

ćwiczenia

Apteczne wspomaganie

Pierwiastkiem kluczowym w walce ze skutkami stresu jest magnez. W sytuacjach kryzysowych potrzebujemy go szczególnie dużo, dlatego powinniśmy rozważyć suplementację. Dodatkowo warto wspomóc organizm za pomocą tzw. adaptogenów. Są to rośliny, które wspomagają naturalną zdolność organizmu do radzenia sobie w trudnych lub zmiennych warunkach otoczenia. Najbardziej znaną rośliną adaptogenną – o naukowo udowodnionym działaniu – jest żeń-szeń koreański oraz różeniec górski. Wyciąg z korzeni żeń-szenia zawiera wspomniany wcześniej magnez, ale głównym jego bogactwem jest grupa saponin zwanych ginsenozydami. Poza tym zawiera witaminy  B1, B2, C, żelazo, potas, wapń, sód, krzem, siarkę, fosforany, bor, mangan.

Z kolei różeniec zwiększa wydzielanie serotoniny, czyli substancji, która reguluje pracę układu nerwowego i poprawia nastrój. Jednocześnie ogranicza lub hamuje działanie związków chemicznych, które podczas stresu rozkładają ten hormon. Tego typu preparaty działają tonizująco na funkcjonowanie układu nerwowego, jednocześnie wspierają działanie układu odpornościowego oraz zapewniają ochronę antyoksydacyjną, co w sytuacji przewlekłego stresu jest niezwykle ważne.

Medytacja dopasowana do potrzeb

Przede wszystkim musimy zrozumieć, że relaks to nie marnowanie czasu, a inwestycja. Oczywiście, rodzaj wypoczynku musimy samodzielnie dobrać do swojej aktualnej kondycji i preferencji, dlatego dla jednych będzie to wylegiwanie się na kanapie i słuchanie muzyki (muzyka o wolnym tempie, zwłaszcza klasyczna, zwalnia tętno i obniża ciśnienie krwi), a dla innych jazda na rowerze do utraty tchu. Spośród technik relaksacyjnych możemy wybrać różne formy medytacji, poznając jej tajniki z płyt DVD, filmów internetowych, książek lub od nauczyciela. Na pewno szybciej pozbędziemy się przykrych objawów związanych ze stresem ćwicząc jogę, która jest dobrą formą treningu dla ciała i ducha.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Terapia dla umysłów

Psychoterapia to leczenie rozmową. Może to być rozmowa ze specjalistą – w ramach terapii indywidualnej, rodzinnej, grupowej. Równie dobre – w codziennych sytuacjach – może być wsparcie bliskiej osoby (z kręgu rodziny czy przyjaciół), która poprzez życzliwe, aktywne  wysłuchanie pomoże nam rozładować nagromadzone napięcie. W redukcji stresu bardzo istotne jest wsparcie bliskich osób, dlatego warto przebywać w towarzystwie przychylnych nam ludzi. Pamiętajmy jednak – relacje nie mogą być jednostronne. Jeśli jesteśmy przepracowani, obciążeni możemy stać się egocentryczni. Zdrowa relacja to zarówno branie, jak i dawanie.

Czasem warto być offline

Każdego dnia powinniśmy wyznaczyć czas, kiedy jesteśmy niedostępni dla świata. Odłączyć się od nowoczesnych technologii: komputera, laptopa, tabletu, komórki. Ten moment warto wykorzystać na zresetowanie psychiki, przyjrzenie się swoim myślom i uczuciom. Świadomy wgląd w siebie pomaga później w dokonywaniu dobrych i zdrowych wyborów. Można połączyć go z relaksem, np. dłuższą kąpielą czy spacerem z psem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joga hormonalna – sposób na równowagę

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

kobieta w łóżku

Odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem na stres. Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Kobieta z kręconymi włosami stoi pod ścianą i obgryza paznockie. Patrzy w bok

Obgryzanie paznokci, zgrzytanie zębami, żucie gumy. Te nerwowe nawyki mogą poważnie ci zaszkodzić

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

Joga zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu. Zapewnia Kasia Bem

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Jak zrobić pozycję żurawia? Oto ćwiczenia, które przygotują ciało do jogowej asany

stres praca kobieta

Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz

Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak

Masaż – jak wybrać najlepszy?

Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?

W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Pot na czole

Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?