Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

9 zalet chleba, których nie doceniamy

9 zalet chleba, których nie doceniamy
Zdjęcie: shutterstock
Statystyczny Polak je coraz mniej pieczywa. Ten element diety ma jednak tak wiele zalet, że szkoda ich nie doceniać. Nie tylko dodaje energii i poprawia funkcjonowanie szarych komórek, ale też działa antydepresyjnie.

Choć pieczywo to podstawa naszej diety, co wynika z zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia piramidy żywienia, to jemy go coraz mniej. Z danych GUS wynika, że choć jeszcze w 2000 r. statystyczny Polak zjadał miesięcznie 6,61 kg pieczywa, to już w 2015 r. zjada jedynie 3,75 kg. Jak wskazuje raport Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności, na taki stan rzeczy wpływ mają między innymi nowe trendy żywieniowe. Wśród nich obserwuje się tendencję do znacznego ograniczania wartości kalorycznych posiłków czy popularną ostatnio, a przeznaczoną dla osób z celiakią dietę bezglutenową. I mimo że na celiakię choruje jedynie 1 proc. populacji, który przez całe życie jest zmuszony do wyłączania z jadłospisu glutenu, to jednak pod wpływem mody stosują ją również osoby zdrowe. Na nic zdają się opinie ekspertów żywieniowych, że poza uczuleniowcami i osobami nadwrażliwymi na składniki pieczywa chleb powinien stanowić jeden z podstawowych elementów codziennej diety. Jak pokazują dane statystyczne, dalej nie doceniamy jego wartości, ulegając mitom i przekłamaniom, których nie brakuje szczególnie w internecie. Czas poznać i docenić prawdziwe zalety pieczywa.

1. Zapobiega chorobom serca

Polacy wiodą w Europie prym, jeśli chodzi o przypadki zapadalności na choroby serca. Naszemu sercu oprócz długotrwałego stresu szkodzą także używki, ale przede wszystkim stosowanie złej diety. Okazuje się, że wśród produktów „prosercowych” powinno się znaleźć także pieczywo. Dla profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego jedzenie pieczywa ma tę korzyść, że zawarte w nim nienasycone kwasy tłuszczowe oraz naturalne przeciwutleniacze chronią naczynia krwionośne i zapobiegają ich zwężaniu. Zgodnie z opinią ekspertów z American Journal of Clinical Nutrition, szczególnie spożycie pełnoziarnistych produktów przekłada się na zmniejszenie ryzyka dolegliwości serca. Są one bogatym źródłem wielu składników odżywczych, takich jak: substancje mineralne (wapń, magnez, potas, fosfor, selen, mangan, cynk, żelazo), witaminy (szczególnie z grupy B i E), związki fenolowe, fitoestrogeny. Związki te posiadają ważne funkcje biologiczne, które jako całość mogą się przyczynić do zmniejszenia ryzyka choroby wieńcowej.

2. Chroni jelita

Współczesna nauka potwierdza, że nie mylił się Hipokrates, głosząc, że „wszelka choroba ma źródło w trzewiach”. Zatem jedzmy produkty pożyteczne również dla jelit. Chleb wcale nie ustępuje pod tym względem kefirowi czy kiszonym ogórkom. Mechanizm tego procesu wytłumaczyli naukowcy z Uniwersytetu w Oviedo w Hiszpanii, a po nich grupa badaczy na łamach pismaAgricultural and Food Chemistry”. Okazuje się, że spożywanie białego chleba produkowanego z mąki pszennej znacząco zwiększa liczbę „dobrych bakterii” w jelitach. Pokrywają one nabłonek jelitowy i stają się barierą dla bakterii chorobotwórczych lub innych szkodliwych substancji docierających do jelit. Takie właściwości ma również ciemne pieczywo, które jest bogate w błonnik. Mimo że związek ten nie trawi się w układzie pokarmowym, to zachowuje się w nim jak wymiatacz – czyści jelita ze wszelkich toksyn, a co za tym idzie, chroni przed chorobami.

3. Wspomaga odchudzanie

Gdy jesteśmy na diecie, prócz warzyw i owoców do sklepowego koszyka warto włożyć tradycyjne pieczywo. Zawarty w nim błonnik wspomaga odchudzanie. W 100 g chleba żytniego znajduje się średnio aż 6 g tego składnika, a w chlebie zwykłym – ok. 5 g. Dla porównania w takiej samej ilości ziemniaków znajdziemy jedynie 1,5 g błonnika, a w pomarańczach – 1,9 g. W przypadku osób dbających o linię, ale nie tylko, duża zawartość błonnika w spożywanych produktach ma tę zaletę, że reguluje pracę układu trawiennego i hamuje apetyt. Błonnik wchłania wodę, dzięki czemu pęcznieje i wypełnia żołądek. Pewne badanie dowiodło, że zjadanie pełnoziarnistych produktów zapobiegało chorobie wieńcowej i zmniejszało tkankę tłuszczową. Wiele wskazuje na to, że zamiast po batonika zdecydowanie lepiej sięgnąć po pełnoziarnistą kanapkę. Zmiany zauważymy w talii.

4. Opóźnia procesy starzenia

Pieczywo ma tajną broń przeciwko wolnym rodnikom – antyoksydanty. Są nimi wszystkie składniki mineralne, które możemy odnaleźć w różnych gatunkach (cynk, mangan czy selen), oraz witaminy (B, E). Antyoksydant przez to, że oddaje swój elektron rodnikowi, neutralizuje go.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij