Przejdź do treści

5 przysmaków, którymi możesz się objadać w święta

Mandarynki całe i obrane na stole
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gosia Włodarczyk
Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać
Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić
Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!
Fot: Unsplash
Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia
leki a alkohol
Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog

Wigilia kojarzy się z przepełnionym brzuchem i uczuciem ciężkości, które towarzyszy nam już do końca roku. Nic dziwnego, jeśli na stole lądują smażone pierożki z kapustą i grzybami, ryby pod grubymi pierzynami z majonezu oraz góra ciast i ciasteczek. Są jednak takie potrawy, którymi podczas świąt możesz się objadać bezkarnie i z pożytkiem dla zdrowia!

Barszcz czerwony

Barszcz czerwony w wersji sauté to świąteczna bomba odżywcza. Ma działanie oczyszczające organizm – pomaga pozbyć się toksyn, zwłaszcza z krwi oraz wątroby. Buraki zawierają substancje, które walczą ze stanami zapalnymi w organizmie, a także obniżają ciśnienie krwi.

Orzechy

Najlepiej spożywać bez dodatku ciasta – same w sobie smakują doskonale. Chociaż nie brakuje im kalorii, rekompensują to paletą witamin i minerałów, których dostarczają organizmowi. Migdały obniżają poziom złego cholesterolu (to przyda się w okresie świątecznego zapomnienia przy stole). Orzechy włoskie to bomba złożona z kwasów omega-3 i przeciwutleniaczy. Pistacje dostarczą nam dzienną porcję witaminy B1, a orzechy nerkowca – magnezu, fosforu, cynku i żelaza. Nic, tylko chrupać!

 

Hanna Stolińska-Fiedorowicz z sokiem

Śledzie

Śledzie wpływają na świąteczny nastrój. Nie ze względu na tradycje, lecz właściwości wspomagające organizm w produkcji serotoniny – hormonu szczęścia. Chociaż należą do ryb tłustych, nie musimy się martwić o kalorie – porcja (100 g) to nie więcej niż 200 kcal. Bez pierzynki oczywiście. Ponadto zapewnią nam pełną dawkę kwasów omega-3 – wystarczy tylko 50 g śledzi, by pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na te tłuszcze. Zdrowie tkwi w prostocie – wszelkie dodatki w rodzaju sosów, marynat i tym podobnych podnoszą kaloryczność i obniżają liczbę zdrowotnych benefitów.

Kompot z suszu

To najzdrowszy świąteczny deser. Jeśli jeszcze zamiast cukrem dosłodzimy go miodem, nasz brzuch z pewnością odwdzięczy się dobrym samopoczuciem. Kompot z suszu podczas świąt jest zbawieniem dla naszego przepracowanego układu trawiennego. Dzięki dużej zawartości błonnika usprawnia pracę jelit, zapobiegając wzdęciom i usuwając zaparcia.

Mandarynki

Co prawda mandarynki nie widnieją w spisie 12 tradycyjnych potraw, ale na dobre rozgościły się na wigilijnych stołach. I bardzo dobrze! Ten mały cytrus może zdziałać wiele dobrego dla naszego zdrowia. Amerykańscy naukowcy odkryli, że zawarta w mandarynkach nobiletyna pomaga zapobiegać otyłości, chroni przed cukrzycą typu II oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

świąteczne potrawy na stole wigilijnym

Co zrobić z resztkami jedzenia po świętach?

4 patenty na odpoczynek w święta

Jak przetrwać święta i nie przytyć

Jak wyglądają idealne święta? Ten film rozbawi cię do łez

Błyskawiczny makowiec z bakaliami

Jak nie pokłócić się w czasie świąt?

Trenuj z nami w te święta!

Trenuj z nami w te święta!

Odpowiedzi na niewygodne pytania przy stole wigilijnym. Co radzi Bartosz Gajda z kabaretu Łowcy.B?

Pierogi kontra biegi

Pierogi kontra biegi

Hanna Stolińska-Fiedorowicz z sokiem

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

Świąteczne ciasteczka cynamonowe

Świąteczny barszcz na szybko

Marta Frej dla Hello Zdrowie: Święta!

Czerwona gwiazda betlejemska w czerwonej doniczce stoi na stole przykrytym wikliną, w tle drewaniana ściana

Gwiazda betlejemska – może wywołać alergię

Zastawiony stół na wigilię

6 świątecznych grzechów za stołem

Choinka drewniana

18 pomysłów na alternatywną choinkę DIY. Drzewka przyjazne środowisku

10 patentów na zdrowe święta

Owsiane pralinki

Owsiane pralinki – na święta idealne

ojciec z dzieckiem ubierają choinkę, mama leży na kanapie

Choinka – co z nią zrobić po świętach?

Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Dieta dla zdrowych stawów

Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Fot: Unsplash

PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?