Przejdź do treści

Fosfor

Fosfor
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety 1100 mg, mężczyźni 900 mg

Rola: budowa kości i zębów; składnik związków magazynujących i transportujących energię; budowa fosfolipidów tworzących błony komórkowe i otoczki mielinowe komórek nerwowych; udział w syntezie kwasów nukleinowych.

Zwiększone zapotrzebowanie: częste spożywanie alkoholu; zażywanie leków zobojętniających kwas żołądkowy; schorzenia wątroby, nerek; nadczynność gruczołów przytarczycznych; nowotwory.

Objawy niedoboru: występują rzadko, to m.in. osłabienie, utrata apetytu, bóle kończyn, osłabienie kośćca, krzywica.

Skutki nadmiaru: spowodowane są wzrostem wydalania wapnia, to m.in. zaburzenia pracy serca, przyspieszony oddech, drgawki; długofalowe skutki nadmiernej podaży związków fosforu to demineralizacja kości.

Interakcje: fosfor jest antagonistą wapnia i dla optymalnego wchłaniania tych pierwiastków ich proporcje w diecie powinny wynosić ok. 1:1; przemiany fosforu, tak jak i wapnia, wymagają obecności witaminy D.

Źródła: produkty białkowe, jak mięso, ryby, owoce morza, nabiał, jaja, soja i inne nasiona roślin strączkowych; orzechy, pestki słonecznika i dyni; zarodki pszenne. Jako dodatek do żywności kwas fosforowy i jego związki występują w produktach wysokoprzetworzonych, m.in. napojach typu cola, serach topionych, skondensowanym mleku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca