Przejdź do treści

Jak zadbać o dietę po chorobie?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Test Dermedic / Fot. Archiwum Hello Zdrowie
Redakcja HZ testuje: dermokosmetyki polskiej marki Dermedic
jajka
Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?
Migrena u kobiet / istockphoto.com
„Migrena jest chorobą powszechną, to żadna fanaberia hrabianek. Cierpi na nią 3 mln Polek” – mówi dr Marcin Straburzyński
Joanna Moro / Instagram.com
Joanna Moro morsuje w zaawansowanej ciąży. „A te wyczyny nie mogą zaczekać? Głupota!” Czy jednak na pewno? Ginekolog odpowiada
Lekarka bada gardło pacjentce, dotykając szyi w gabinecie lekarskim. Panie widać przez szybę
Angina bakteryjna a wirusowa – czym się różnią? Przy której podać dziecku antybiotyk? Z quizu lekarki Róży Hajkuś dowiesz się ciekawych faktów

Gdy udało nam się zwalczyć przykre syndromy choroby, należy wspomóc dietą swój układ odpornościowy. Należy zadbać o dobre bakterie, nawodnienie oraz zrezygnować z fast foodów.

Czasem już zwykłe przeziębienie powoduje, że jeszcze długo po chorobie czujemy się słabo. Dlatego bardzo ważne jest, co ląduje na talerzu tuż po przebytej infekcji. Dzięki odpowiedniej diecie szybciej dojdziesz do siebie i odeprzesz atak zarazków, gdy wszyscy dookoła kichają i kaszlą.

Postaw na dobre bakterie

Jeśli często chorujesz albo przyjmowałeś w ostatnim czasie antybiotyki, to zaburzoną florę bakteryjną masz jak w banku. Podczas antybiotykoterapii uśmiercane są nie tylko niekorzystne bakterie wywołujące choroby, ale cierpi na tym też cała mikroflora. Włącznie z tą pożyteczną. A przecież odporność pochodzi z brzucha! Dlatego sięgnij po pokarmy pełne dobrych bakterii, czyli probiotyków. Do diety włącz warzywa kiszone (kapustę, ogórki, ale i paprykę, cukinię, buraki i inne), fermentowane produkty sojowe (np. tempeh, miso) lub mleczne napoje fermentowane (np. kefir czy jogurt, najlepiej naturalne). Powinieneś je jeść codziennie. Możesz pić wodę z kiszonych ogórków, jeśli lubisz.

Mandarynki całe i obrane na stole

 

Zasiedlanie jelit dobrymi bakteriami to jedno, ale powinieneś też zadbać o to, by miały odpowiednie warunki do rozwijania się i rozmnażania. Innymi słowami trzeba je pożywić. Nie nakarmisz ich kajzerką, słodkim serkiem, słodyczami czy schabowym. Probiotyki kochają żywność roślinną, a dokładniej to, co zawiera. Mowa o błonniku pokarmowym. Zamień jasne pieczywo na razowe, jedz grube kasze, ciemny ryż, naturalne płatki zbożowe oraz minimum pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Szczególnie ważny dla rozwoju dobroczynnych bakterii jest rozpuszczalny rodzaj włókna pokarmowego, który znajdziesz np. w owsie, suchych strączkowych i innych warzywach (np. marchwi, dyni) oraz owocach (np. agreście, malinach, porzeczkach ‒ mogą być mrożone!) i dostępnych teraz jabłkach.

W dziennej diecie powinno się znaleźć minimum 25 g błonnika pokarmowego. To przykładowo: cztery kromki chleba razowego, dwie marchewki, pomidor, trzy łyżki płatków owsianych, jabłko i pomarańcza.

Zrezygnuj z „szybkiej” żywności

Słodycze, gotowe dania, które wystarczy podgrzać w mikrofali, fast foody. To wszystko nie wzmocni twojego układu odpornościowego, mało tego – efekt może być nawet odwrotny. Po pierwsze, takie jedzenie nie zawiera błonnika pokarmowego lub zawiera znikome jego ilości. Jest ubogie w aktywne związki, które przyczyniają się do sprawnego działania układu odpornościowego. Choćby w witaminę C, której niedobory powodują osłabienie organizmu, zwiększając prawdopodobieństwo infekcji, oraz zmniejszają podatność adaptacji do zmian temperatury. Po drugie, dania typu fast są zazwyczaj bogate w tłuszcze trans, które działają prozapalnie. Postaraj się korzystać z produktów jak najmniej przetworzonych i samodzielnie przygotowywać posiłki. Korzystaj ze świeżych warzyw i owoców oraz mrożonek. Wyciskaj soki (najlepiej wypij je od razu). Wybieraj produkty z pełnego ziarna. Do zup czy sałatek możesz dodawać pestki i nasiona (np. dynia, słonecznik) bogate w cynk, bo ten odpowiada za prawidłową ilość ciałek odpornościowych oraz zmniejsza nasilenie i czas trwania infekcji.

 

Nawodnij się

W trakcie choroby przebiegającej z wysoką temperaturą tracisz więcej wody niż zwykle. Dlatego podczas choroby, ale także już po ustąpieniu objawów, uzupełniaj płyny. Pij często, tym samym nie dopuszczając do uczucia pragnienia. Wybieraj napoje ciepłe lub o pokojowej temperaturze, np. wodę czy herbatę. Do wody możesz dodać niesłodzonego, naturalnego soku, np. z malin lub żurawiny. Albo miodu lub imbiru – oba są naturalnymi antybiotykami.

Postaw na naturalne antybiotyki

Naturalne antybiotyki mają same plusy. Przede wszystkim nie naruszają pozytywnej flory jelit. Po drugie, co oczywiste, są naturalne. I są ogólnodostępne. Większość wie, że miód jest takim naturalnym antybiotykiem. I rzeczywiście tak jest. Zawiera inhibinę – substancję, która hamuje rozwój bakterii i zabija niektóre ich szczepy. Pamiętaj, żeby nie dodawać go do bardzo gorących płynów, bo wtedy straci swoje właściwości. W chorobach układu oddechowego stosuje się głównie: miód akacjowy, wrzosowy, rzepakowy, lipowy, wielokwiatowy, spadziowy z drzew iglastych.

Czosnek i cebula to kolejne superprodukty, które leczą infekcje bakteryjne układu oddechowego oraz im zapobiegają. Swoje działanie zawdzięczają zawartości olejków eterycznych bogatych w siarczki i allicynę.

Przeciwbakteryjnie działa również imbir, który możesz dodać np. do herbaty lub wody. Sięgaj po nie nie tylko, gdy już „cię coś bierze”, ale włącz do diety na stałe – twój układ odpornościowy będzie ci wdzięczny!

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczepionka

Szczepienie przeciw grypie – dlaczego warto się szczepić?

Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień

Jak wzmacniać odporność jesienią? Farmaceutka Zofia Winczewska podpowiada

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

dzieci w przedszkolu

Czy puszczać dziecko z katarem do przedszkola?

Dopadło cię przeziębienie? Anna Lewandowska poleca przepis na napój rozgrzewający!

Czy pogoda ma wpływ na układ odpornościowy?

Morsowanie / istockphoto.com

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Stosowanie antybiotyków / istockphoto.com

Skutki zbyt częstego stosowania antybiotyków. Czy to jest faktycznie groźne?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Toczeń: podstępna choroba. Co warto o niej wiedzieć?

relaksująca się kobieta

6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym

kobieta z chorym synem

Przeziębienie czy grypa? Jak odróżnić? Kiedy do lekarza?

pelargonia afrykańska

Pelargonia na… przeziębienie

Kobieta na mieście / unsplash.com

Katar, gorączka, bolące gardło. Na co to komu? Jak się przed tym wszystkim chronić?

Stosowanie antybiotyków / istockphoto.comStosowanie antybiotyków / istockphoto.com

Bierzesz kilka opakowań antybiotyków rocznie? Internistka tłumaczy, co dzieje się z twoją wątrobą

kobieta na jesiennym spacerze z psem

Przeziębiona? Nie siedź w domu, wyjdź na spacer

syrop z aronii

Syrop z czarnego bzu, pigwy i aronii na przeziębienie. Zrób sobie sama naturalne antybiotyki

Dwa kubki z napojem, szklanka miodu, imbir, słoik przypraw, cytryna. Wszystko razem stoi na stole

Dopada cię choroba? Skorzystaj ze sprawdzonych domowych sposobów na przeziębienie

idąca kobieta

Ból gardła – czy zawsze antybiotyk?

chora kobieta pod kołdrą

Ponad 228 tys. zgłoszeń przypadków zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę. To dane z Polski, z pierwszej połowy października

Antybiotyk - czy warto go brać do końca? / istockphoto.com

Antybiotyk należy łykać do końca opakowania. Czy to prawda? Internistka wyjaśnia

kobieta na kanapie

6 prostych patentów na przeziębienie

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.