Przejdź do treści

Jak zadbać o dietę po chorobie?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny
kobieta myśli leżąc w łóżku
Intuicja – wierzyć jej czy nie?
Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność
„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz
mama i dziecko
Przełom w leczeniu depresji poporodowej. FDA zatwierdziła nowy lek. Szybki, skuteczny, ale bardzo drogi

Gdy udało nam się zwalczyć przykre syndromy choroby, należy wspomóc dietą swój układ odpornościowy. Należy zadbać o dobre bakterie, nawodnienie oraz zrezygnować z fast foodów.

Czasem już zwykłe przeziębienie powoduje, że jeszcze długo po chorobie czujemy się słabo. Dlatego bardzo ważne jest, co ląduje na talerzu tuż po przebytej infekcji. Dzięki odpowiedniej diecie szybciej dojdziesz do siebie i odeprzesz atak zarazków, gdy wszyscy dookoła kichają i kaszlą.

Postaw na dobre bakterie

Jeśli często chorujesz albo przyjmowałeś w ostatnim czasie antybiotyki, to zaburzoną florę bakteryjną masz jak w banku. Podczas antybiotykoterapii uśmiercane są nie tylko niekorzystne bakterie wywołujące choroby, ale cierpi na tym też cała mikroflora. Włącznie z tą pożyteczną. A przecież odporność pochodzi z brzucha! Dlatego sięgnij po pokarmy pełne dobrych bakterii, czyli probiotyków. Do diety włącz warzywa kiszone (kapustę, ogórki, ale i paprykę, cukinię, buraki i inne), fermentowane produkty sojowe (np. tempeh, miso) lub mleczne napoje fermentowane (np. kefir czy jogurt, najlepiej naturalne). Powinieneś je jeść codziennie. Możesz pić wodę z kiszonych ogórków, jeśli lubisz.

Mandarynki całe i obrane na stole

 

Zasiedlanie jelit dobrymi bakteriami to jedno, ale powinieneś też zadbać o to, by miały odpowiednie warunki do rozwijania się i rozmnażania. Innymi słowami trzeba je pożywić. Nie nakarmisz ich kajzerką, słodkim serkiem, słodyczami czy schabowym. Probiotyki kochają żywność roślinną, a dokładniej to, co zawiera. Mowa o błonniku pokarmowym. Zamień jasne pieczywo na razowe, jedz grube kasze, ciemny ryż, naturalne płatki zbożowe oraz minimum pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Szczególnie ważny dla rozwoju dobroczynnych bakterii jest rozpuszczalny rodzaj włókna pokarmowego, który znajdziesz np. w owsie, suchych strączkowych i innych warzywach (np. marchwi, dyni) oraz owocach (np. agreście, malinach, porzeczkach ‒ mogą być mrożone!) i dostępnych teraz jabłkach.

W dziennej diecie powinno się znaleźć minimum 25 g błonnika pokarmowego. To przykładowo: cztery kromki chleba razowego, dwie marchewki, pomidor, trzy łyżki płatków owsianych, jabłko i pomarańcza.

Zrezygnuj z „szybkiej” żywności

Słodycze, gotowe dania, które wystarczy podgrzać w mikrofali, fast foody. To wszystko nie wzmocni twojego układu odpornościowego, mało tego – efekt może być nawet odwrotny. Po pierwsze, takie jedzenie nie zawiera błonnika pokarmowego lub zawiera znikome jego ilości. Jest ubogie w aktywne związki, które przyczyniają się do sprawnego działania układu odpornościowego. Choćby w witaminę C, której niedobory powodują osłabienie organizmu, zwiększając prawdopodobieństwo infekcji, oraz zmniejszają podatność adaptacji do zmian temperatury. Po drugie, dania typu fast są zazwyczaj bogate w tłuszcze trans, które działają prozapalnie. Postaraj się korzystać z produktów jak najmniej przetworzonych i samodzielnie przygotowywać posiłki. Korzystaj ze świeżych warzyw i owoców oraz mrożonek. Wyciskaj soki (najlepiej wypij je od razu). Wybieraj produkty z pełnego ziarna. Do zup czy sałatek możesz dodawać pestki i nasiona (np. dynia, słonecznik) bogate w cynk, bo ten odpowiada za prawidłową ilość ciałek odpornościowych oraz zmniejsza nasilenie i czas trwania infekcji.

 

Nawodnij się

W trakcie choroby przebiegającej z wysoką temperaturą tracisz więcej wody niż zwykle. Dlatego podczas choroby, ale także już po ustąpieniu objawów, uzupełniaj płyny. Pij często, tym samym nie dopuszczając do uczucia pragnienia. Wybieraj napoje ciepłe lub o pokojowej temperaturze, np. wodę czy herbatę. Do wody możesz dodać niesłodzonego, naturalnego soku, np. z malin lub żurawiny. Albo miodu lub imbiru – oba są naturalnymi antybiotykami.

Postaw na naturalne antybiotyki

Naturalne antybiotyki mają same plusy. Przede wszystkim nie naruszają pozytywnej flory jelit. Po drugie, co oczywiste, są naturalne. I są ogólnodostępne. Większość wie, że miód jest takim naturalnym antybiotykiem. I rzeczywiście tak jest. Zawiera inhibinę – substancję, która hamuje rozwój bakterii i zabija niektóre ich szczepy. Pamiętaj, żeby nie dodawać go do bardzo gorących płynów, bo wtedy straci swoje właściwości. W chorobach układu oddechowego stosuje się głównie: miód akacjowy, wrzosowy, rzepakowy, lipowy, wielokwiatowy, spadziowy z drzew iglastych.

Czosnek i cebula to kolejne superprodukty, które leczą infekcje bakteryjne układu oddechowego oraz im zapobiegają. Swoje działanie zawdzięczają zawartości olejków eterycznych bogatych w siarczki i allicynę.

Przeciwbakteryjnie działa również imbir, który możesz dodać np. do herbaty lub wody. Sięgaj po nie nie tylko, gdy już „cię coś bierze”, ale włącz do diety na stałe – twój układ odpornościowy będzie ci wdzięczny!

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Młoda, przeziębiona kobieta siedzi w łózku, do połowy przykryta kołdrą, wyciera nos w chusteczkę, w ręku trzyma szklankę z herbatą

Czy można uodpornić się na działanie leków?

Niby zima się kończy, ale wciąż łatwo o przeziębienie. Oto domowe sposoby na walkę z infekcjami

Kobieta z atopią podczas badania dermatologicznego.

Atopowe zapalenie skóry – objawy, przyczyny i leczenie. Pielęgnacja skóry atopowej.

Kobieta zarażona mykoplazmą podczas konsultacji lekarskiej.

Czym jest mykoplazma? Jakie są drogi zakażenia, objawy infekcji i metody leczenia?

mięso

Dziwny zapach, lepka konsystencja, zielony nalot. Zjadłam zepsute mięso, czy będę chora? Dietetyczka wyjaśnia

Mężczyzna w niebieskiej koszulce odkaża sobie ranę na nodze

Antyseptyka – co oznacza pojęcie? Historia i znaczenie antyseptyki w medycynie

kobieta mająca gorączkę

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu

młoda kobieta siedząca przy biurku trzyma się za głowę

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

młoda kobieta jest szczepiona przez lekarkę

Czy w lutym warto się jeszcze zaszczepić na grypę? Odpowiada lekarz rodzinny

bakteria rickettsia

Czym jest dur brzuszny? Objawy i leczenie choroby – kiedy warto rozważyć szczepienie?

Kobieta chora na sarkoidozę rozmawia z lekarką.

Sarkoidoza na czym polega choroba i jaki ma przebieg. Od czego uzależnione jest leczenie?

układ odpornościowy w 3D

Funkcja bazocytów. Jakie są normy i co oznacza ich podwyższenie we krwi?

Termometr wskazujący wysoką temperaturę i kobieta trzymająca się za głowę

Przegrzanie organizmu: kiedy występuje, co robić, gdzie szukać pomocy? W jaki sposób się objawia ten stan?

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Czosnek jest idealny na poprawę odporności. Ale czy wiesz o nim dostatecznie dużo?

Aktualna pogoda sprzyja rozmaitym infekcjom. Oto 10 sposobów, jak chronić gardło

Kiepsko spałaś wczoraj? Zebrałyśmy 7 błędów, które popełniamy przed snem. Zerknij na naszą czarną listę!

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

Kobieta wyjmuje mleko z lodówki

Groźne bakterie, które mogą grasować w twojej lodówce. Sprawdź, jak się przed nimi ustrzec

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Zupa pho z akcentem polskim

Nie masz pomysłu na niedzielny obiad? Wypróbuj zupę pho w polskiej odmianie, która wzmocni organizm w śnieżnej, zimowej aurze

Jakie choroby mogą wywołać chlamydie? Poznaj ich objawy oraz sposoby leczenia

Ktoś leży chory w łóżku i trzyma książkę, jest przykryty kocem. Inna osoba trzyma tę pierwszą za rękę

Immunosupresja i immunosupresory w leczeniu chorób. Efekty i skutki uboczne