Przejdź do treści

Wytrenuj w sobie kompetencję emocjonalną. Bardzo pomaga w życiu!

Kobieta w okularach przeciwsłonecznych
Wytrenuj w sobie kompetencję emocjonalną. Bardzo pomaga w życiu! / Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP
Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
„Jakie jeszcze ćwiczenia/profile polecacie?”. Aleksandra Żebrowska w humorystyczny sposób o powrocie do formy
Jak często należy ćwiczyć?

Kompetencja emocjonalna to – w największym skrócie – inteligencja emocjonalna w praktyce. Mówi się też, że jest to zdolność przeprowadzania pełnych emocji transakcji społecznych. Przyjrzyjmy się jej.

Taką definicję kompetencji emocjonalnej podała psycholożka Carolyn Saarni. Miała na myśli te zdolności i umiejętności człowieka, które pozwalają osiągnąć wybrany cel. Potrzebujemy ich po to, żeby móc sprawnie funkcjonować w zmieniających się warunkach. I po to, żeby z kolejnych sytuacji wychodzić jako osoby bardziej elastyczne, efektywne i mocniej wierzące w siebie. Sprawdźmy, jak to działa! 

Do kompetencji przez samoregulację

Jak przekonuje badacz samoregulacji James Block, jednym z etapów treningu samoregulacji może być „kontrola ego”. Polega ona na tym, że dobre samopoczucie i poczucie skuteczności budowane jest przez to, że elastycznie sterujemy własnymi działaniami, myślami i uczuciami. W praktyce oznacza to uświadamianie sobie swoich aktualnych uczuć.

Oczywiście, samoregulacja nie zapewnia zawsze dobrego samopoczucia. Działa za to inna prawidłowość: człowiek, który ma optymalną samoregulację, ma bogate życie emocjonalne i dzieli je z innymi. Co ważniejsze, ma szeroki repertuar strategii radzenia sobie w obliczu zaskakujących wyzwań.

– Chodzi tu zarówno o wewnętrzne, jak i zewnętrzne procesy, dzięki którym śledzimy, oceniamy i modyfikujemy nasze reakcje emocjonalne po to, żeby osiągnąć cel, który sobie wyznaczamy – mówi psycholog Katarzyna Ślusarek.

Tak rozumiana kompetencja emocjonalna zaczyna być budowana już u czterolatków. Jak pokazują badania, dzieci w tym wieku, gdy skaleczą się w czasie zabawy, płaczą zdecydowanie częściej, gdy w pobliżu jest opiekun, a rzadziej, gdy wydaje im się, że są same!

– Bardzo praktyczną strategią jest to, co fachowo nazywa się monitorowaniem zewnętrznej ekspresji. Chodzi tu o to, żeby być świadomym różnicy między wewnętrznym stanem emocjonalnym a widocznym na zewnątrz zachowaniem – zaznacza Ślusarek.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

Kompetencja emocjonalna: od maksymalizacji do maskowania

Psychologowie wyróżniają kilka strategii, które okazują się pomocne w budowaniu kompetencji emocjonalnej. Profesjonalnie nazywa się je regułami ekspresji emocji.

– Najczęściej stosowane przez nas reguły to z pewnością maksymalizacja i minimalizacja emocji. Maksymalizacja pojawia się wtedy, gdy zachowujemy się bardziej entuzjastycznie, bo tak wypada. Okazujemy więcej pozytywnych emocji, niż w rzeczywistości ich mamy, bo na przykład chcemy zrobić przyjemność osobie, która dała nam prezent – tłumaczy Katarzyna Ślusarek. Odwrotnie, i częściej w odniesieniu do emocji negatywnych, działa minimalizacja.

Interesującą strategią jest maskowanie.

– Pojawia się ono wtedy, gdy za właściwe uważa się zachowanie neutralne. Kiedy próbujemy zachować „twarz pokerzysty”, udajemy stoików i przekonujemy sami siebie i świat dookoła, że nic się nie dzieje – zauważa Ślusarek. – Maskowanie emocji bywa często postrzegane jako oznaka profesjonalizmu – dodaje.

W codziennym życiu maskujemy choćby to, że jesteśmy rozczarowani lub zawiedzeni, żeby „zachować fason” (oby jak najrzadziej była taka konieczność!). Bywa też, że maskuje się euforię.

Do zbudowania kompetencji emocjonalnej potrzebna jest świadomość reguł ekspresji emocji. Jedną z nich jest substytucja, kiedy jedną emocję zastępujemy inną.

– Strach przed czymś staramy się zamienić na przykład na „pozytywne pobudzenie”. Uśmiechamy się, żeby nie okazać lęku – mówi psycholog.

Kompetencji emocjonalnej uczymy się od dzieciństwa. Obejmuje ona nie tylko to, co dzieje się „w naszej głowie”, ale też to, jak zachowują się nasze mięśnie szkieletowe (zwłaszcza twarzy). Warto o tym pamiętać, gdy stajemy w obliczu emocjonalnych wyzwań. Bo samo monitorowanie tego, co się dzieje z naszymi emocjami, może się okazać bardzo przydatną strategią.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Filofobia – gdy miłość wywołuje atak paniki. Jakie są przyczyny strachu przed zakochaniem? 

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Bullying – czym jest? Jakie są przyczyny, skutki i skala bullyingu i cyberbullyingu

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

„Panie, które charakteryzują się prawidłową masą ciała, mają większe skłonności do tego, żeby podjadać pod wpływem nudy” – mówi Aleksandra Ulatowska, psychodietetyczka

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

„Negocjacje to sposób na szczęście. Wrogiem w związku jest problem, a nie partner” – mówi Paweł Kowalewski, negocjator i mediator

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił'. Terapia nie jest leczeniem zęba” – dr Krzysztof Ciepliński / pexels

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił’. Terapia nie jest leczeniem zęba” – mówi dr Krzysztof Ciepliński

Kobieta przegląda się w lustrze

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

„W szkole uczą, kiedy był chrzest Polski i hołd pruski, ale nie tego, jak się bronić i jak stawiać granice” – mówi Emil Bekier, ofiara prześladowania

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Mizoginizm – co to jest? Przyczyny i objawy. Jak leczy się to zaburzenie?

Czy można okłamywać terapeutkę? / pexels

Czy można okłamać swoją terapeutkę? Można, ale nie bez konsekwencji. Mówi o tym Anna Kluczyńska

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×