Przejdź do treści

Zakwasy? Oto sprawdzone sposoby, aby je zwalczyć

dziewczyna w sportowym stroju
zdjęcie: unspolash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bóle lędźwi w ciąży. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Bóle lędźwi w ciąży. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Janina Ochojska / PIOTR ANDRZEJCZAK/MWMEDIA
Janina Ochojska w liście do Andrzeja Dudy: „Jeśli ma pan wątpliwości co do skuteczności szczepionek, to możemy porozmawiać”
"Niektóre zachowania nam, moim zdaniem, w pracy nie przystoją". Lekarz Michał Błoch o tym, jak nie powinni ubierać się medycy
„Niektóre zachowania nam w pracy nie przystoją”. Lekarz Michał Błoch o tym, jak nie powinni ubierać się medycy
Sól fizjologiczna do oczu / rawpixel
Stosujesz sól fizjologiczną do płukania oczu? Uważaj! Mitem jest, że nawilża
Za picie w czasie ciąży do więzienia? Eksperci mówią, dlaczego to kiepski pomysł
Za picie w czasie ciąży do więzienia? Eksperci tłumaczą, dlaczego to zły pomysł

Zakwasy, zwane też w skrócie DOMS (ang. delayed onset muscle soreness), potrafią dać się we znaki każdemu. Szczególnie osobom, które dopiero zaczynają intensywne treningi lub wracają do nich po dłuższej przerwie. Nie są one powodem do zmartwień, jednak nie są też niczym przyjemnym i pożądanym. Jak się okazuje, jedzenie może być skuteczną bronią na tę dolegliwość. Odpowiedni jadłospis przyspieszy regenerację tkanki mięśniowej i szybciej pomoże zwalczyć problem. Sprawdźcie, co włączyć do potreningowego menu.

Jajka

Prawdopodobnie czytaliście gdzieś, że tygodniowo powinno się jeść tylko 2 jajka, ponieważ zawierają tłuszcz i przyczyniają się do podwyższonego poziomu złego cholesterolu w organizmie. Przytaczało się argumenty, w których wskazywano na wysoką gęstość kaloryczną jajek oraz dużą zawartość tłuszczów nienasyconych. Pora raz na zawsze rozprawić się z tym mitem. Jajka są jednym z najbardziej odżywczych produktów spożywczych. Aby wyciągnąć z nich to, co najlepsze, należy spełnić jednak pewien warunek – muszą być jedzone w postaci płynnej lub na miękko. Ponieważ zawierają kompletny zestaw niezbędnych aminokwasów, wzmagają syntezę białka, redukując tym samym zakwasy.

Woda

Badania przeprowadzone na uczestnikach biegu wykazały, że grupa, która przed i w trakcie startu była odpowiednio nawodniona doświadczyła mniej dokuczliwych zakwasów w porównaniu do odwodnionych biegaczy. Zatem, pamiętaj o butelce wody!

Warzywa

Warzywa są zdrowe, sycące i wiele z nich wykazuje właściwości przeciwzapalne, pełnią także funkcję przeciwutleniaczy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na rośliny z rodziny krzyżowych (np. kapusta czy rzodkiew), które mogą regulować poziom estrogenów i eliminować wolne rodniki, wpływając na regenerację mięśni.

 

Łosoś

Ryba ta ma w sobie mnóstwo witamin i wartości odżywczych. Dzięki zawartości cynku i selenu wzmacnia odporność. Selen zapobiega również powstawaniu nowotworów, ma też dobry wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Łosoś skutecznie uzupełnia niedobór potasu. Ponadto jest bogaty w witaminy A, B, D i E.

W łososiu najcenniejsze jest to, że jest doskonałym źródłem kwasów omega-3 i omega-6, czyli wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Nasz organizm nie jest w stanie ich sam wyprodukować, dlatego ważne jest, aby dostarczać je w jedzeniu. Kwasy omega-3 odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mózgu, zapobiegają nowotworom i zwalczają komórki nowotworowe, zmniejszają ryzyko zachorowania na Alzheimera i regulują rytm serca.

Imbir

Imbir od stuleci jest używany w celu łagodzenia stanu zapalnych mięśni oraz stawów. Zawdzięcza tę właściwość związkowi gingerolu. Badania wykazują, że imbir hamuje cytokiny i chemokiny – związki prozapalne wytwarzane w wyściółce stawów, chrząstce stawowej i komórkach odpornościowych. W przypadku przewlekłych chorób stawów warto wpisać imbir w codzienne menu.

Jagody

Mają wiele antyoksydantów, które pomagają w eliminacji wolnych rodników powstających w mięśniach podczas wysiłku fizycznego. Dodatkowo zwiększają produkcję melatoniny, dzięki której lepiej śpimy, a co za tym idzie, regenerujemy się. Takie same właściwości mają także maliny oraz truskawki.

Owoce i warzywa o wysokim indeksie glikemicznym

Ich spożywanie pozwoli uzupełnić zapas energii oraz zwiększy produkcję insuliny, która odgrywa kluczową rolę we wzroście tkanki mięśniowej. Zaliczamy do nich m.in. arbuza, ananasa, ziemniaki tradycyjne oraz słodkie.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kobieta rozciąga się po treningu

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Kawę warto pić przed treningiem

Kiedy najlepiej pić kawę? Rano, przed treningiem? Sprawdzamy

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta pijąca napój podczas treningu

Trenujesz? Uważaj na zęby!

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę