Przejdź do treści

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

Zdjęcie: GettyImages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie
Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie
9 sygnałów, że jesz za dużo soli
Kobieta chora na COVID-19 wyszła na zakupy. Sąd wydał wyrok
Kobieta chora na COVID-19 wyszła z domu na zakupy. Teraz sąd wydał wyrok

Co czwarta z nas ma problem z nietrzymaniem moczu. Przyczyna leży w nieprawidłowym funkcjonowaniu mięśni dna miednicy. Jak o nie zadbać? – Warto się nauczyć prawidłowej postawy ciała, podczas chodzenia i siadania nie można podwijać kości ogonowej pod siebie. Po drugie – prawidłowy oddech, czyli przeponowy – mówi Anna Klicka, mgr fizjoterapii. 

 Dlaczego coraz więcej mówi się o mięśniach dnia miednicy?

Anna Klicka: To był i nadal jest temat wstydliwy, chociaż coraz mniej jest tematów tabu. Nawet teraz panie przychodzą do mnie po pomoc dopiero po kilku latach od wystąpienia pierwszych objawów nietrzymania moczu. Według Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) problem nietrzymania moczu jest wręcz jednym z ważniejszych ogólnoświatowych problemów zdrowotnych XXI wieku. Szacunkowe dane z wielu przeprowadzonych badań, które zostały przedstawione podczas zeszłorocznych 6. międzynarodowych konsultacji w sprawie nietrzymania moczu w Tokio , sponsorowanych przez International Consultation on Urological Diseases (ICUD) oraz International Continence Society (ICS),  pokazują, że około 10–25% kobiet po 30. roku życia ma problem z nietrzymaniem moczu występującym stale lub okresowo. Problem zaburzeń mięśni dnia miednicy jest więc bardzo duży. Nie stanowi on co prawda bezpośredniego zagrożenia dla życia, ale znacznie obniża jego jakość.

Gdzie znajdują się mięśnie dna miednicy?

Ten obszar jest bardzo istotny. Mięśnie znajdują się między kością ogonową a kośćmi łonowymi i guzami kulszowymi ogonową a guzami kulszowymi, czyli tymi kośćmi, na których siedzimy. Pełnią one kilka funkcji. Najprościej mówiąc, są po to, żeby nam wszystkie trzewia nie wypadły dołem (śmiech). Dolegliwości związane z nieprawidłowym działaniem mięśni dna miednicy dotyczą kobiet i mężczyzn. Chociaż z naturalnej budowy anatomicznej wynika, że kobiety mają większy obszar dna mięśni miednicy. Ciąża, nadwaga czy ciężka praca fizyczna, nieprawidłowe uprawianie sportu, urazy kończyn dolnych, operacje wyrostka czy cesarskie cięcie sprawiają, że mięśnie dna miednicy słabną. Są w dysbalansie i/lub nie są wydolne, tzn. nie wykonują prawidłowego skurczu i rozluźnienia.

I powodują ten wstydliwy problem – po prostu nietrzymanie moczu.

Nietrzymanie moczu ma bardzo wiele przyczyn. Jedną z moich klientek była nastolatka, dziewica, która miała problem z nietrzymaniem moczu. Lekarz zaproponował jej operację. Z rozmowy na wizycie u mnie dowiedziałam się, że jeździ konno w sposób nieprawidłowy, przez co obciąża sobie nadmiernie kręgosłup. Guzy kulszowe rozeszły się, mięśnie dna miednicy nadmiernie rozciągnęły się, plus zwiększone napięcie tkanek oraz więzadeł w okolicy pęcherza. Po trzech wizytach miała już pełną kontrolę nad oddawaniem moczu. Jednak najczęściej przychodzą do mnie panie, które mają problem z nietrzymaniem moczu po porodzie. Poród dotyczy wielu stref naszego życia i obszarów naszego ciała. Sama ciąża, poprzez zmiany jakie zachodzą w ciele, ma również wpływ na nietrzymanie moczu. Powiększający się brzuch „ciągnie” nas do przodu, powodując przesunięcie środka ciężkości, kolana pracują do wewnątrz, a guzy kulszowe rozchodzą się na boki.

Ola Lendzion

Dodatkowo mięśnie są przeciążone, bo naturalnie panie wraz z rozwijającą się ciążą przybierają na wadze. Tutaj potrzebna jest odpowiednia profilaktyka. Jeśli podczas chodzenia czy siadania utrzymujemy naturalne krzywizny kręgosłupa – mięśnie brzucha prawidłowo pracują. Nie jest również tak, co często bywa błędnie powtarzane, że panie po cesarskim cięciu nie będą miały problemu z nietrzymaniem moczu. Blizny po nacięciu krocza i ewentualne zrosty mają ogromny wpływ na mięśnie dna miednicy i zwieranie cewki moczowej. Blizny trzeba koniecznie mobilizować nie tylko ze względu na zwieracze, ale również na bardzo duży ból, który mogą wywoływać w czasie współżycia.

Jeśli po ciąży mamy problem z nietrzymaniem moczu, co trzeba zrobić?

Jak najszybciej udać się do specjalisty – fizjoterapeuty zajmującego się zaburzeniami dna miednicy. Im dłużej trwa problem, tym trudniej będzie sobie z nim poradzić. Z moich dotychczasowych doświadczeń wynika, że wystarczy przeciętnie pięć wizyt, żeby uzyskać znacząca poprawę lub nie raz całkowitą sprawność. Zwracamy również uwagę, czy problemy wynikają z ustawienia postawy ciała i guzów kulszowych czy jest to bardziej skomplikowane np. związane z alergiami, nietolerancją histaminy czy chorobami autoimmunologicznymi takimi jak Hashimoto lub urazami odcinka szyjnego np. podczas wypadków komunikacyjnych. Na problem trzeba zawsze patrzeć kompleksowo.

kobieta

Jak sprawdzić kondycję mięśni dna miednicy?

Elektromiografia, czyli EMG mięśni dna miednicy to badanie, na którym widać pobudliwość nerwowo-mięśniową. Pokazuje, w jaki sposób pracują mięśnie miednicy, czy są silne, czy są wolnokurczliwe czy szybkokurczliwe. Prawidłowe mięśnie dna miednicy powinny być elastyczne. Bardzo ważna jest również umiejętność ich rozluźniania. Chociaż nie zawsze jakość skurczu mięśni dna miednicy w badaniu przez pochwę idzie w parze z nietrzymaniem moczu. Miałam pacjentki, które miały śladowy skurcz mięśni dna miednicy, a mocz trzymały. W dużej mierze zależy to również od równowagi napięcia mięśni dna miednicy i więzadeł między prawą a lewą stroną narządów.

W jaki sposób? Co mogę zrobić sama, bez pomocy lekarza?

Przede wszystkim – postawa! Warto się nauczyć prawidłowej postawy ciała, podczas chodzenia i siadania nie można podwijać kości ogonowej pod siebie. Po drugie – prawidłowy oddech, czyli przeponowy. Na wdechu powietrze powinno dochodzić aż do brzucha, bo wtedy łatwiej się rozluźnia. No właśnie, brzuch! Warto nauczyć się umiejętności rozluźniania brzucha.

Co jeszcze wpływa na kondycję mięśni dna miednicy?

Bardzo istotna jest dieta, w znaczeniu codzienny sposób odżywiania. Warto zadbać o produkty z witaminą D, z magnezem, z żelazem, bez spożywania produktów, które nas uczulają, bez dużej ilości cukrów, produktów bardzo przetworzonych. Warto dużo pić gorącej wody, która rozgrzewa organizm i narządy wewnętrzne, a nerki i pęcherz lubią ciepło. Na kondycję dna miednicy wpływa masa ciała. Na pęcherz ma wpływ również picie dużej ilości kofeiny. Ważna jest również histamina, która powoduje uszkadzanie mięśniówki pęcherza. Miałam pacjentkę z długą historią przyjmowania antybiotyków na halibakterię, które wyjałowiły jej układ pokarmowy i zdecydowanie obniżyły odporność całego organizmu. Warto ćwiczyć pilates, zwłaszcza tzw. mięśnie głębokiego gorsetu. Znam już niestety badania, że ćwiczenia mięśni dna miednicy w grupie nie są skuteczne. Panie bardzo różnie rozumieją napinanie mięśni dna miednicy. Z tego powodu zawsze przed grupowymi zajęciami pilates zapraszam każdą pacjentkę, żeby przyszła indywidualnie, bezpłatnie do naszego eksperta, żeby sprawdzić jakie ma dolegliwości i jak ona rozumie to, czym są mięśnie dna miednicy.

 

Zdjęcie: senivpetro /Freepik

Oczywiście na takich zajęciach nie ma intensywnych siłowych typu pompki czy deski, ale ćwiczenia na mięśnie miednicy czy mięśnie poprzeczne brzucha bardzo pomagają uchronić się przed przykrymi dolegliwościami oraz je wzmocni. Z resztą ciąża nie ciąża, w każdym wieku warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy.

W ten sposób poprawimy jakość naszego życia seksualnego oraz prawdopodobnie uchronimy się lub zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu, wypadania narządów, zalegania moczu, problemami z częstym oddawaniem moczu, tak u kobiet jak i u mężczyzn. Zmniejszymy dlatego, że problemy z układem moczowym płciowym czy pokarmowym nie są zależne jedynie od mięśni dna miednicy.

Tyle o paniach, a panowie?

Nietrzymanie moczu dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn bez względu na wiek. Jednak kobiety chorują dwa razy częściej ze względu na swoja budowę anatomiczną oraz funkcje biologiczne. Mężczyźni często mają problem z zaleganiem moczu w pęcherzu, cewce moczowej, wyciekaniem kilku kropli moczy po oddaniu moczu czy częstym oddawaniem moczu czy wstawaniem w nocy do toalety, mimo prawidłowej prostaty. Warto przełamać wstyd i strach i wybrać się do lekarza!

Anna Klicka – ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie na kierunku Fizjoterapia. Od 2012 roku specjalizuje się w kierunku fizjoterapii kobiet w ciąży i po porodzie oraz terapii dna miednicy. Od 2013 r. prowadzi własną firmę pod nazwą FizjoMAMA, wykorzystując w dużej mierze autorską metodę leczenia. Jest także instruktorką Pilates i Nordic Walking.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Kobieta biegnie po plaży

Na czym polega ocena dna miednicy u fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Jak zatrzymać miesiączkę? Rozmowa z ginekologiem.

Karmienie piersią a ciąża. Wyjaśnia ginekolog

Dlaczego mężczyźni powinni sikać na siedząco? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną

Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną

Czy wiesz, jak prawidłowo sikać? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną

Czy zawsze w podróży należy się zatrzymywać „na siku”, nawet gdy nam się nie chce? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną

Matka z dzieckiem po porodzie

Boję się porodu, a jestem w ósmym miesiącu ciąży. Co robić?

Obniżenie się narządów rodnych – objawy i leczenie

Tatiana Okupnik / nwmedia

Tatiana Okupnik o dolegliwościach kobiet: „Niech żyją cipki i odbytnice po przejściach oraz te zdrowe!”

Czym jest wysiłkowe nietrzymanie moczu? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

Wysiłkowe nietrzymanie moczu. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

inkontynencja

Nietrzymanie moczu (inkontynencja) – przyczyny, rodzaje i leczenie

Mięśnie Kegla – gimnastyka wskazana!

Mięśnie Kegla – jak ćwiczyć, gdzie są? Czym są mięśnie Kegla?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

ginekolog Marzena Dębska

Dni płodne – schorzenia, które mogą zaburzać płodność

Papier toaletowy - złe nawyki w toalecie

Złe nawyki toaletowe wpływają na twoje zdrowie intymne. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je zmienić

puste łóżko z zapaloną lampką

Wstajesz w nocy do toalety więcej niż raz? To może być nykturia

Afrodyzjaki – naturalne produkty, które podniosą twoje libido

kobieta rozciąga się

Ćwiczenia mięśni dna miednicy – kiedy i jak ćwiczyć?

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?