Przejdź do treści

Jest ci zimno i nie masz siły? Oto napar imbirowy na rozgrzewkę

Napar imbirowy
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu
Chrup, chrup pora!
„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?
Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Zimą nasz organizm potrzebuje porządnej rozgrzewki. Szybko marzniemy i ‒ niestety ‒ łatwo się przeziębiamy. Do jedzenia dodajemy korzenne przyprawy, takie jak cynamon, anyż czy kardamon. Dlaczego nie dodać ich do napoju?

My od kilku lat wykorzystujemy te przyprawy do naparu, który uratował niejeden zakatarzony wieczór. Bazą mikstury jest świeży korzeń imbiru. Właściwości zdrowotne tej rośliny znane są od bardzo dawna. Leczy przeziębienia i przynosi ulgę chorym stawom, bo jest bogaty w substancje przeciwzapalne. Ułatwia trawienie, łagodzi mdłości i bóle miesiączkowe, dba o jamę ustną. Polepsza krążenie krwi, przez co rozgrzewa cały organizm. W medycynie chińskiej dzięki swoim właściwościom rozgrzewającym uchodzi za afrodyzjak.

Drugim składnikiem naparu jest mielony cynamon. Oprócz tego, że pięknie pachnie i kojarzy się z ciastem cynamonowym, także leczy. Jest to najstarsza przyprawa świata, która znalazła swoje zastosowanie nie tylko w kuchni, ale również w medycynie. Cynamon ma właściwości antygrzybiczne i antybakteryjne, czyli pomaga utrzymać formę w okresach nasilonych przeziębień. Przyspiesza przemianę materii, poprawia proces trawienia, reguluje pracę nerek ‒ czyli oczyszcza organizm i pomaga w pozbyciu się zbędnych kilogramów.

 

3 proste sposoby na regenerację mózgu

Natomiast lecznicze właściwości anyżu sprawiają, że jest on wykorzystywany w zwalczaniu wielu schorzeń, głównie przewodu pokarmowego oraz układu oddechowego. Ma również działanie antybakteryjne. Anyż polecany jest także jako środek zwalczający problemy związane z układem pokarmowym. Pobudza apetyt oraz reguluje procesy trawienne.

Kolejno pod lupę bierzemy kardamon, który podobnie jak anyż pobudza apetyt i zwalcza problemy trawienne. Ma właściwości antybakteryjne. Natomiast jagody jałowca mają nietypową rolę ‒ zarówno przyczyniają się do nadawania specyficznego charakteru potrawie poprzez swoje zdolności odświeżające, jak i uwydatniają smak całej potrawy. Dzięki dużej ilości garbników i terpenów owoce jałowca korzystnie oddziałują na układ pokarmowy, pobudzają przemianę materii i regulują pracę jelit.

 

miska z guacamole stoi na czarnym stole, wokół leżą krakersy z sezamem

A na koniec goździki, które są prawdziwą leczniczą bombą. Liczne związki przeciwutleniające oczyszczają organizm z toksyn, usuwają wolne rodniki. Dzięki nim spowolniony zostaje proces starzenia się organizmu i zmniejsza się ryzyko powstawania nowotworów. Za sprawą własności dezynfekujących goździki wzmacniają układ odpornościowy i likwidują szerzące się w organizmie infekcje.

Nic lepszego na zimowy wieczór nie znajdziecie!

Napar imbirowy

Zdjęcie: masz.talerz

Napar imbirowy – składniki:

– 300 g świeżego imbiru
– 1 łyżka zmielonego cynamonu
– garść kardamonu
– garść goździków
– pół garści jagód jałowca
– pół garści czerwonego pieprzu
– 4 litry wody

Napar imbirowy – do podania:

– miód
– kilka plasterków pomarańczy
– kilka plasterków cytryny

Napar imbirowy – przygotowanie:

Imbir pokrój w nieregularne plastry, dodaj wszystkie przyprawy (można je wcześniej porozgniatać w moździerzu). Całość zalej wodą. Zagotuj i doprowadź do wrzenia. Następnie zmniejsz ogień tak, aby napar lekko bulgotał, i gotuj przez 1,5‒2 godziny. Pozostaw do ostygnięcia i przecedź przez sito. Powstałą esencję można przechowywać w szczelnie zamkniętych butelkach w lodówce. Przed podaniem podgrzej 100 ml naparu, dodaj kilka plastrów cytryny, pomarańczy i jeśli lubisz słodszą wersję – także miód. Całość podgrzej, przelej do filiżanki i uzupełnij zagotowaną wodą.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego