Przejdź do treści

6 sposobów na złagodzenie bólu miesiączkowego

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer w czerwonej sukience pozuje na ściance
Amy Schumer w szpitalu. Aktorka cierpi na ciążowe dolegliwości
kobieta, mężczyzna, czwórka dzieci
„Matczyna emerytura” później niż zakładano
Kobieta w aptece rozmawia z farmaceutą
Szczepienia w aptekach? Co na to krajowy konsultant?
Kobieta trzyma w ręku e-papierosa
E-papierosy mają szkodliwy wpływ na układ oddechowy
Anja Rubik na spotkaniu z mediami
Anja Rubik popiera akcję #ThisIsNotConsent

Bolesne menstruacje to problem wielu kobiet. Trudne dni bywają nie do zniesienia i często uniemożliwiają wykonywanie codziennych czynności. Warto zadbać o suplementację witaminy D, E oraz dietę bogatą w kwasy tłuszczowe omega-3.

Jak pokazują statystyki, aż 80 proc. kobiet cierpi z powodu bólu miesiączkowego. Ból menstruacyjny jest efektem skurczów macicy, podobnych do tych, jakie występują podczas porodu, jednak oczywiście o słabszej sile. W ten sposób organizm usiłuje pozbyć się starego nabłonka macicy, po tym jak nie doszło do zapłodnienia. Ten niezbędny proces wspomagany jest przez hormony zwane prostaglandynami. ‒ Hormony te powodują silniejsze skurcze macicy, dzięki którym nabłonek łatwiej się złuszcza. U kobiet, u których prostaglandyny są produkowane w nadmiernej ilości, występuje silne napięcie ściany macicy, co przekłada się na silniejsze bóle w podbrzuszu ‒ mówi nasz ekspert, specjalista ginekologii i położnictwa dr Andrzej Hajdusianek z Klinki Leczenia Niepłodności Invicta.

Na dotkliwe bóle menstruacyjne najczęściej skarżą się młode kobiety poniżej dwudziestki oraz te, u których okres pojawił się bardzo wcześnie, czyli poniżej 12. roku życia. Pocieszające jest, że bolesne miesiączki często mijają z wiekiem oraz po urodzeniu dziecka. Na skutek porodu rozciąga się szyjka macicy, dzięki czemu krew podczas okresu lepiej odpływa. W efekcie ból menstruacyjny się zmniejsza lub czasami ustępuje całkowicie. Jeśli jednak nie chcesz dłużej męczyć się z bólem, wypróbuj nasze sposoby na zmniejszenie dolegliwości.

1. Ciepło

Jak podkreśla nasz specjalista, szukając skutecznych metod pozbycia się bólu miesiączkowego, przede wszystkim warto zastosować domowe sposoby. Należą do nich ciepłe kąpiele i okłady na podbrzusze, które pozwalają zmniejszyć napięcie mięśniowe. Ciepło, oprócz tego, że ma działanie rozkurczowe, dodatkowo uspokaja. Pamiętaj jednak, aby temperatura wody i termoforu nie była zbyt wysoka, żeby nie przegrzać organizmu.

2. Leki przeciwbólowe

Jeśli ból menstruacyjny utrudnia ci życie, możesz sięgnąć po środki farmaceutyczne. W aptekach jest wiele dobrze znanych i dostępnych bez recepty medykamentów. Możesz wybrać leki takie jak:

  • przeciwbólowe, np. paracetamol
  • niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), np. ibuprofen czy kwas acetylosalicylowy
  • leki rozkurczowe, np. z drotaweryną

W szczególnie ciężkich przypadkach, kiedy ból jest bardzo mocny, lekarz może przepisać ci silniejsze leki, dostępne tylko na receptę. Ważne, żebyś połknęła tabletkę, zanim ból się „rozszaleje”, bo wtedy zadziała najskuteczniej, i popiła wodą, ponieważ nie zakłóci to działania leku.

3. Kwasy tłuszczowe omega-3

Naukowcy dowiedli, że obecność kwasów tłuszczowych omega-3 pomaga organizmowi zwalczyć stany zapalne i przynosi ulgę w bólu miesiączkowym. Badania Uniwersytetu w Aarhus w Danii potwierdzają, że kobiety, które częściej przyjmowały omega-3, miały mniejsze bóle menstruacyjne. Te drogocenne kwasy znajdują się np. w rybach, oleju i siemieniu lnianym.

4. Witamina D

Witamina D zwiększa przyswajalność wapnia i może złagodzić ból menstruacyjny. Potwierdzają to badania prowadzone m.in. przez Tehran University of Medical Sciences. Naukowcy dowiedli, że kobiety, które przyjmowały witaminę D, nie miały silnych bólów miesiączkowych. Witamina D produkowana jest pod wpływem działania słońca, dlatego łap promienie, kiedy tylko możesz. Źródła pokarmowe tej substancji to przede wszystkim ryby, takie jak łosoś i tuńczyk. Witamina D może jednak wchodzić w interakcje z wieloma lekami, dlatego jeśli zamierzasz zacząć doustną suplementację, skonsultuj się z lekarzem.

5. Witamina E

Witamina E nazywana jest często „witaminą młodości”. Okazuje się, że także dzięki niej możesz złagodzić bóle menstruacyjne. Na łamach „British Journal of Obstetrics & Gynaecology” zespół naukowców z Tarbiat Modares University z Iranu opublikował wyniki badań z udziałem ponad 300 kobiet. Okazało się, że te z nich, które suplementowały witaminę E, miały znacząco niższe dolegliwości bólowe podczas okresu. Dobrym źródłem tej substancji są nasiona słonecznika oraz migdały i szpinak.

6. Zioła

W walce z bólem mogą pomóc również zioła, takie jak rumianek i nagietek. Podczas okresu możesz przyrządzać z nich ciepłe herbatki. Mają działanie rozkurczowe i rozluźniające. A dodatkowo ‒ dobrze smakują. Jeśli jednak nie jesteś ich fanką, możesz dolać do nich np. łyżkę syropu owocowego własnej roboty.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

Żeń-szeń – król ziół

Ból głowy może być oznaką odwodnienia

Ból głowy od gumy do żucia

Jakim somatotypem jesteś?

Migreniku, uważaj na ser!

Ból żołądka – jak sobie pomóc?

Przyjaźń przeciwbólowa

Lunatycy nie czują bólu

Lunatycy nie czują bólu

10 pytań o HPV

10 pytań o HPV

Robisz remont? Uważaj na ból głowy

Robisz remont? Uważaj na ból głowy

Hipochondrycy ‒ chorzy na niby

Hipochondrycy ‒ chorzy na niby