Przejdź do treści

6 sposobów na złagodzenie bólu miesiączkowego

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?

Bolesne menstruacje to problem wielu kobiet. Trudne dni bywają nie do zniesienia i często uniemożliwiają wykonywanie codziennych czynności. Warto zadbać o suplementację witaminy D, E oraz dietę bogatą w kwasy tłuszczowe omega-3.

Jak pokazują statystyki, aż 80 proc. kobiet cierpi z powodu bólu miesiączkowego. Ból menstruacyjny jest efektem skurczów macicy, podobnych do tych, jakie występują podczas porodu, jednak oczywiście o słabszej sile. W ten sposób organizm usiłuje pozbyć się starego nabłonka macicy, po tym jak nie doszło do zapłodnienia. Ten niezbędny proces wspomagany jest przez hormony zwane prostaglandynami. ‒ Hormony te powodują silniejsze skurcze macicy, dzięki którym nabłonek łatwiej się złuszcza. U kobiet, u których prostaglandyny są produkowane w nadmiernej ilości, występuje silne napięcie ściany macicy, co przekłada się na silniejsze bóle w podbrzuszu ‒ mówi nasz ekspert, specjalista ginekologii i położnictwa dr Andrzej Hajdusianek z Klinki Leczenia Niepłodności Invicta.

Na dotkliwe bóle menstruacyjne najczęściej skarżą się młode kobiety poniżej dwudziestki oraz te, u których okres pojawił się bardzo wcześnie, czyli poniżej 12. roku życia. Pocieszające jest, że bolesne miesiączki często mijają z wiekiem oraz po urodzeniu dziecka. Na skutek porodu rozciąga się szyjka macicy, dzięki czemu krew podczas okresu lepiej odpływa. W efekcie ból menstruacyjny się zmniejsza lub czasami ustępuje całkowicie. Jeśli jednak nie chcesz dłużej męczyć się z bólem, wypróbuj nasze sposoby na zmniejszenie dolegliwości.

1. Ciepło

Jak podkreśla nasz specjalista, szukając skutecznych metod pozbycia się bólu miesiączkowego, przede wszystkim warto zastosować domowe sposoby. Należą do nich ciepłe kąpiele i okłady na podbrzusze, które pozwalają zmniejszyć napięcie mięśniowe. Ciepło, oprócz tego, że ma działanie rozkurczowe, dodatkowo uspokaja. Pamiętaj jednak, aby temperatura wody i termoforu nie była zbyt wysoka, żeby nie przegrzać organizmu.

2. Leki przeciwbólowe

Jeśli ból menstruacyjny utrudnia ci życie, możesz sięgnąć po środki farmaceutyczne. W aptekach jest wiele dobrze znanych i dostępnych bez recepty medykamentów. Możesz wybrać leki takie jak:

  • przeciwbólowe, np. paracetamol
  • niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), np. ibuprofen czy kwas acetylosalicylowy
  • leki rozkurczowe, np. z drotaweryną

W szczególnie ciężkich przypadkach, kiedy ból jest bardzo mocny, lekarz może przepisać ci silniejsze leki, dostępne tylko na receptę. Ważne, żebyś połknęła tabletkę, zanim ból się „rozszaleje”, bo wtedy zadziała najskuteczniej, i popiła wodą, ponieważ nie zakłóci to działania leku.

3. Kwasy tłuszczowe omega-3

Naukowcy dowiedli, że obecność kwasów tłuszczowych omega-3 pomaga organizmowi zwalczyć stany zapalne i przynosi ulgę w bólu miesiączkowym. Badania Uniwersytetu w Aarhus w Danii potwierdzają, że kobiety, które częściej przyjmowały omega-3, miały mniejsze bóle menstruacyjne. Te drogocenne kwasy znajdują się np. w rybach, oleju i siemieniu lnianym.

4. Witamina D

Witamina D zwiększa przyswajalność wapnia i może złagodzić ból menstruacyjny. Potwierdzają to badania prowadzone m.in. przez Tehran University of Medical Sciences. Naukowcy dowiedli, że kobiety, które przyjmowały witaminę D, nie miały silnych bólów miesiączkowych. Witamina D produkowana jest pod wpływem działania słońca, dlatego łap promienie, kiedy tylko możesz. Źródła pokarmowe tej substancji to przede wszystkim ryby, takie jak łosoś i tuńczyk. Witamina D może jednak wchodzić w interakcje z wieloma lekami, dlatego jeśli zamierzasz zacząć doustną suplementację, skonsultuj się z lekarzem.

5. Witamina E

Witamina E nazywana jest często „witaminą młodości”. Okazuje się, że także dzięki niej możesz złagodzić bóle menstruacyjne. Na łamach „British Journal of Obstetrics & Gynaecology” zespół naukowców z Tarbiat Modares University z Iranu opublikował wyniki badań z udziałem ponad 300 kobiet. Okazało się, że te z nich, które suplementowały witaminę E, miały znacząco niższe dolegliwości bólowe podczas okresu. Dobrym źródłem tej substancji są nasiona słonecznika oraz migdały i szpinak.

6. Zioła

W walce z bólem mogą pomóc również zioła, takie jak rumianek i nagietek. Podczas okresu możesz przyrządzać z nich ciepłe herbatki. Mają działanie rozkurczowe i rozluźniające. A dodatkowo ‒ dobrze smakują. Jeśli jednak nie jesteś ich fanką, możesz dolać do nich np. łyżkę syropu owocowego własnej roboty.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

Żeń-szeń – król ziół

Ból głowy może być oznaką odwodnienia

Ból głowy od gumy do żucia

Jakim somatotypem jesteś?

Migreniku, uważaj na ser!

Ból żołądka – jak sobie pomóc?

Przyjaźń przeciwbólowa

Lunatycy nie czują bólu

Lunatycy nie czują bólu

Robisz remont? Uważaj na ból głowy

Robisz remont? Uważaj na ból głowy

Hipochondrycy ‒ chorzy na niby

Hipochondrycy ‒ chorzy na niby

7 zasad zdrowego opalania

7 zasad zdrowego opalania

Czego nie robić podczas infekcji intymnej?

Czego nie robić podczas infekcji intymnej?

Ból a płeć. Kogo bardziej boli?

Ból a płeć. Kogo bardziej boli?

„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

leki a alkohol

Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog

Jak można się zarazić zapaleniem wątroby typu C? Pozytywna Doktor wyjaśnia

Przed tobą urlop? Uważaj na poparzenie słoneczne!

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi

Dieta dla zdrowych stawów

Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą

Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?

Komar azjatycki dotrze do Polski? Już jedno ukłucie tego owada może zabić. Entomolog wyjaśnia, jak go rozpoznać

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta