Przejdź do treści

Jak wzmocnić odporność na zimę?

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wzdęty brzuch. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?
Joga hormonalna – sposób na równowagę
Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów
Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową
Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa
Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Kurkuma, imbir, cynamon czy bardziej czosnek? Co wybrać, kiedy chcesz poprawić swoją odporność?Moja koleżanka podała mi kiedyś przepis na cudownie ozdrawiający napój antyprzeziębieniowo-rozgrzewający. Była tam kurkuma, cynamon, imbir, cytryna, miód i szczypta chilli. Moja babcia, gdy byłam mała i zaczynałam kichać, kazała mi pić mleko z masłem, czosnkiem i miodem. Czy te magiczne receptury naprawdę działają?

Odporność. Czym ona jest?

Odporność to umiejętność organizmu pozwalająca radzić sobie z niekorzystnymi obcymi czynnikami, np. bakteriami, wirusami czy grzybami chcącymi przedostać się podstępem do jego wnętrza. Gdy intruzy przebiją się przez pierwszą linię obrony (np. skórę czy błony śluzowe) i dostaną do organizmu, wtedy wkracza do działania układ immunologiczny, produkując przeciwciała – żołnierzy chroniących przed chorobą. Czy wiecie, że ok. 75 proc. komórek układu odpornościowego gotowych do walki z wrogami znajduje się w przewodzie pokarmowym? Właśnie dlatego dietą można i trzeba odporność wzmacniać!

Supertrio – kurkuma, imbir, cynamon

Dlaczego kurkuma czy cynamon mogą pomóc w walce z chorobą? Cynamon wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Dodatkowo jest źródłem polifenoli, czyli związków o działaniu przeciwutleniającym, które mogą wspomóc pracę układu odpornościowego. I jeszcze dodatkowa ciekawostka. Badania wskazują, że cynamon, a dokładniej aldehyd cynamonowy, który pozyskuje się z kory drzewa cynamonowego, świetnie się sprawdzi w regulowaniu poziomu cukru we krwi (osoby z insulinoopornością mogą czerpać z tej przyprawy wiele korzyści). Kurkuma, zwana szafranem indyjskim, wykazuje silne działanie przeciwutleniające, łagodząc stany zapalne. Kurkuma podnosi także poziom białka o działaniu bakteriobójczym – katelicydyny. Kurkumę znajdziecie w przyprawie curry. Świetnie się sprawdza także jako główny składnik „złotego mleka”, które najlepiej smakuje w mroźne zimowe wieczory. Trzeba pamiętać, że kurkumina jest trudno przyswajalna. Jej wchłanianie wielokrotnie podnosi piperyna zawarta w pieprzu. Dlatego te przyprawy muszą być stosowane w duecie. W chłodne dni warto wykorzystać rozgrzewające działanie imbiru. Gingerole zawarte w kłączach imbiru mają działanie przeciwzapalne i niektóre badania wskazują, że mają one lepsze działanie od kwasu acetylosalicylowego. Imbir smakuje świetnie jako dodatek to herbaty, ale sprawdzi się także jako składnik koktajli. Moja ulubiona kompozycja: pomarańcza + banan + mleko roślinne + imbir + cynamon. Zupa dyniowa z imbirem też skradnie wasze serca.

Czosnek. Nie tylko wampiry się go boją!

Czosnek to prawdziwy superfood. Ma on niezwykle szerokie spektrum działania: przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, a dodatkowo przeciwmiażdżycowe, przeciwzakrzepowe, regulujące ciśnienie krwi, immunomodulujące. Można by tak wymieniać bez końca. Nasze babcie i dziadkowie wiedzieli, co robią, każąc nam w dzieciństwie zajadać się właśnie czosnkiem. Moja babcia oprócz mleka z czosnkiem i masłem robiła mi kanapki na wzmocnienie – z masłem, czosnkiem i miodem. I tak kanapki z czosnkiem popijałam mlekiem, tak dla odmiany, z… czosnkiem! Czosnek zawdzięcza swój charakterystyczny zapach związkom siarki. Dopiero po zmiażdżeniu ząbku czosnku praktycznie bezzapachowa allina zamienia się w allicynę – związek o intensywnym zapachu, ale przede wszystkim działaniu porównywanym do antybiotyków. Dlatego pamiętajcie: czosnek miażdżymy, rozdrabniamy, żujemy. Czosnek można przemycić naprawdę wszędzie – do sałatek, zapiekanek, zup czy kaszy z warzywami.

Miód. Nie do się go przecenić! 

Zastanawialiście się, co wchodzi w skład miodu? Woda, cukier (monocukry, dwucukry, wielocukry), kwasy organiczne (np. bursztynowy, cytrynowy), enzymy, białka i aminokwasy, witaminy (np. C i B), niewielka ilość soli mineralnych (potas, wapń, magnez). W miodzie znajdziemy także kwasy fenolowe, które wykazują właściwości przeciwutleniające. Całe bogactwo składników. Warto pamiętać, że nie można miodu dodawać do gorącego naparu (maks. 40 st. C), ponieważ wtedy ulegają inaktywacji cenne dla naszego zdrowia składniki (tj. enzymy). Dlatego dużym błędem jest dodawanie miodu do herbaty dopiero co zalanej wrzątkiem. Czy wiecie, że w miodzie występuje woda utleniona?! Dokładnie tak, między innymi to właśnie nadtlenek wodoru powoduje, że miód wykazuje działanie bakteriobójcze (miód po rozpuszczeniu w wodzie będzie miał silniejsze właściwości bakteriobójcze niż ten nierozpuszczony). Warto pamiętać, że właściwości miodu zależą od miejsca pochodzenia i od surowca, z którego powstał.

Większość witamin, minerałów, przeciwutleniaczy wzmacniających organizm znajdziecie w owocach i warzywach, a dieta bogata w te produkty na pewno chociaż częściowo uchroni was przed częstymi przeziębieniami. Nie można zapominać o suplementacji witaminy D. Jedzcie tłuste ryby lub orzechy czy siemię lniane – produkty te są źródłem kwasów omega-3 także wspomagających organizm w zdrowiu i chorobie. Pokochajcie kiszonki za bogactwo witaminy C i źródło bakterii probiotycznych. Po prostu zdrowo się odżywiajcie na co dzień, a nie tylko od święta. Zdrowia!

 

Antybiotyk a wirus

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Podejrzewasz, że masz zapalenie gardła? Sprawdź, co może Ci pomóc

Dziewczyna z kubkiem w łóżku

Mleko, miód, cytryna, czosnek, cebula. Poznaj domowe sposoby na infekcje

Kiczeri, czyli detoks po indyjsku. Poleca Kasia Bem

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

Twoje dziecko ma zatkany nos? Zobacz, jak możesz mu pomóc

kobieta deszcz

Raz słoneczko, raz przymrozki i 10 cm śniegu. Jak zmienna kwietniowa pogoda wpływa na nasze zdrowie?

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!

kobieta w łazience

6 zagrożeń związanych z niedoborem selenu

Bakterie w organizmie budujące odporność

Układ immunologiczny – jak działa? Naturalne metody na wzmocnienie odporności

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?

Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?

5 mitów na temat bólu gardła.

5 mitów na temat bólu gardła. Prawda czy fałsz? Weryfikujemy je z lekarzem

przeziębiona kobieta

8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej

Kobieta w ciąży w białej bluzce na różowym tle

Czop śluzowy jako zwiastun zbliżającego się porodu – jak wygląda i kiedy odchodzi?

Kobieta leży w łóżku z gorączką, ma w ręku chusteczkę i termometr

Agranulocytoza – co to za schorzenie? Jakie są jego przyczyny, objawy oraz jakie leczenie można zastosować

Młoda, przeziębiona kobieta siedzi w łózku, do połowy przykryta kołdrą, wyciera nos w chusteczkę, w ręku trzyma szklankę z herbatą

Czy można uodpornić się na działanie leków?

Niby zima się kończy, ale wciąż łatwo o przeziębienie. Oto domowe sposoby na walkę z infekcjami

Kobieta z atopią podczas badania dermatologicznego.

Atopowe zapalenie skóry – objawy, przyczyny i leczenie. Pielęgnacja skóry atopowej.

Dziewczyna z bólem gardła

Boli cię gardło? Zobacz, co warto dzisiaj zjeść na obiad